Spørgsmål om anlæggelse af fornuftigt rhod~
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-04-08 05:34

Hej NG.

Jeg har et par spørgsmål om anlæggelsen af fornuftigt et
rhododendronbed ?

Beddet vil blive anlagt ovenpå den alm jord, hævet lidt som et
højbed..
Det vil blive afgrænset af store natursten / marksten, som vi har i
overflod af nede for enden af marken.
For at sikre at spagnum'en nemmere holdes fugtig og for at undgå at
spagnum'en ikke skylles ud mellem markstenene har jeg overvejet at
lægge plastik i bunden og op langs siderne, perforeret med nogle
huller i bunden.
Vil det være helt tosset ?

Er det bedst at bruge grov eller fin spagum ?

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-04-08 18:46

On Tue, 22 Apr 2008 04:33:37 -0700 (PDT), "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> wrote:

>Jeg har et par spørgsmål om anlæggelsen af fornuftigt et
>rhododendronbed ?

Spørg løs

> [...]
>spagnum'en ikke skylles ud mellem markstenene har jeg overvejet at
>lægge plastik i bunden og op langs siderne, perforeret med nogle

I gamle dage (10+ år siden) når jeg bladrede i havebøger, så var de helt
nørdede af slagsen altid med plastik i bunden. Selvfølgelig perforeret
osv. Men jeg kunne i dag ikek drømme om at gøre det sådan. Ikke så meget
fordi det er forkert eller dårligt at gøre. Jeg kan bare ikke forliges
med at have plastik gemt i haven. Pludselig kommer en rive eller andet i
det, og et stykke stikker op - jeg har set det for tit, det er i mine
øjne gyseligt.
Nu har jeg også i årets løb gravet en del rundtom i min egen have - der
dukker alt muligt mærkeligt op - plastikstykker, gulvtæpper, jern i
dyngevis. Jeg kan ikke se hvad det skal gøre godt for i haven.

Nå, men bortset fra det .....
Jeg tror ikke engang der er nogen grund til det - hvis du arrangerer
stenene så der ikke er nogle store huller mellem dem, så vil spagnummen
blive hvor den skal.

>Er det bedst at bruge grov eller fin spagum ?

Grov. Og endelig en lys spagnum. Lys, grov spagnum holder længere og
giver mere luft til planternes rødder - også om mange år.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-04-08 01:55

On 22 Apr., 19:45, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:
> Nu har jeg også i årets løb gravet en del rundtom i min egen have - der
> dukker alt muligt mærkeligt op - plastikstykker, gulvtæpper, jern i
> dyngevis. Jeg kan ikke se hvad det skal gøre godt for i haven.

Kan jeg godt forstå, men det er kun dette ene sted, i dette ene bed.

> Nå, men bortset fra det .....
> Jeg tror ikke engang der er nogen grund til det - hvis du arrangerer
> stenene så der ikke er nogle store huller mellem dem, så vil spagnummen
> blive hvor den skal.

Men vandet vil jo hurtigere forsvinde og jeg troede at rhododendron
gerne ville have det fugtigt ?

> Grov. Og endelig en lys spagnum. Lys, grov spagnum holder længere og
> giver mere luft til planternes rødder - også om mange år.

Mange tak.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-04-08 13:14

On Wed, 23 Apr 2008 00:54:30 -0700 (PDT), "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> wrote:

>Kan jeg godt forstå, men det er kun dette ene sted, i dette ene bed.

Jeg ville ikke gøre det.

>Men vandet vil jo hurtigere forsvinde og jeg troede at rhododendron
>gerne ville have det fugtigt ?

De vil ikke nødvendigvis stå og soppe i vand. Men de bryder sig ikke om
at stå knastørt. STenene vil holde på vandet. Og blander du så
spagnummen med en smule jord, så bliver det ikke det store problem.
Ikke noget der vil være anderledes med plastik mellem sten og spagnum i
hvert fald. Fordampningen vil stadig næsten kun foregå fra bar jord
øverst i bedet, eller fra planternes blade.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-04-08 07:29

On Apr 23, 2:14 pm, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:

> Jeg ville ikke gøre det.

> De vil ikke nødvendigvis stå og soppe i vand. Men de bryder sig ikke om
> at stå knastørt. STenene vil holde på vandet. Og blander du så
> spagnummen med en smule jord

Kan det være den muldjord man kan hente på genbrugsstationen eller vil
den ødelægge surbudsbeddet ?

Jeg vil overveje at droppe plasten.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-04-08 17:58

On Wed, 23 Apr 2008 06:29:19 -0700 (PDT), "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> wrote:

>Kan det være den muldjord man kan hente på genbrugsstationen eller vil
>den ødelægge surbudsbeddet ?

Det ville jeg holde mig fra - du ved ikke hvor meget kalk sådan en gang
muld er tilsat. Nogle steder tilsætter man vist nok kalk til
kompostbunkerne.
Jeg ville nøjes med at blande med jorden under bedet.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-04-08 00:58

On Apr 24, 6:57 pm, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:

> [...]
> kompostbunkerne.
> Jeg ville nøjes med at blande med jorden under bedet.

Hvad så hvis jeg vil anlægge det ovenpå jorden, er det forkert at
blande ler i ?