Stakit i skel...?
Fra : Kasper

Dato : 21-04-08 14:42

Hej

Hvordan finder man ud af om et stakit står i skel, står det norteret et
sted, eller hvordan?
For det kan jo sagtens stå 5cm på den ene side eller lign.?

Hvis det står i skel, hvordan ligger det så med vedligeholdelse?

Hvis det skal fornyes og det står i skel, hvem skal så betale?

Hvis naboen er ligeglad med stakittet og det står i skel, hvordan kan man så
forholde sig?

Hvornår er et stakit udskiftnings klart, hvis man ikke er enig?

Kasper

Fra : Henning

Dato : 21-04-08 15:23

On Mon, 21 Apr 2008 15:42:28 +0200, "Kasper" <ask@ask.ask> wrote:

> [...]
>forholde sig?
>
>Hvornår er et stakit udskiftnings klart, hvis man ikke er enig?

Find skelpælene - alternativt få fat i en landmåler og betal ham
5-15.000 for en udmåling.

Fra : Tove Krieger

Dato : 21-04-08 15:42

"Henning" < @> skrev i en meddelelse

> Find skelpælene - alternativt få fat i en landmåler og betal ham
> 5-15.000 for en udmåling.

Jeg vil give det samme råd m.h.t. skelpæle. Der skal være én i hvert
hjørne ind til din nabo. Du kan evt. trække en snor mellem pælene og
ud derfra kan du måske bedømme om stakittet står i skellet. En
landmåler/hegnssyn er som regel en dyr affære.

Jeg sender lige et link, der kan forklare lidt om hegn, og evt. høje
træer der kan skabe uenighed.:

http://www.juraeksperten.dk/nabostridigheder_om_hegn_og_traeer.html

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 21-04-08 15:38

Kasper wrote:
> Hej
>
> Hvordan finder man ud af om et stakit står i skel, står det norteret
> et sted, eller hvordan?
> For det kan jo sagtens stå 5cm på den ene side eller lign.?

Find skelpælene... Kontakt evt. den lokale landinspektør, han har måske et
måleblad.

> Hvis det står i skel, hvordan ligger det så med vedligeholdelse?

den deles i om

> Hvis det skal fornyes og det står i skel, hvem skal så betale?

Det deles i også om

> Hvis naboen er ligeglad med stakittet og det står i skel, hvordan kan
> man så forholde sig?

Sætte skel op på ehen grund, så bestemmer du selv.

> Hvornår er et stakit udskiftnings klart, hvis man ikke er enig?

Når en af parterne tager hænderne og/eller pungen op af lommen

> Kasper

Det hele står beskrevet i hegnsloven (søg på google). Der er også mulighed
for at et hegnssyn ud til at vurdere sagen.

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 21-04-08 15:39

"Kasper" <ask@ask.ask> writes:

> Hej
>
> Hvordan finder man ud af om et stakit står i skel, står det norteret et
> sted, eller hvordan?
> For det kan jo sagtens stå 5cm på den ene side eller lign.?

Det er i praksis af mindre betydning, hvis det bliver behandlet som
grænsen mellem to matrikler.

> Hvis det står i skel, hvordan ligger det så med vedligeholdelse?
>
> Hvis det skal fornyes og det står i skel, hvem skal så betale?

"Skal" kan diskuteres, men vedligholdelsesforpligtelsen er fælles.

> Hvis naboen er ligeglad med stakittet og det står i skel, hvordan
> kan man så forholde sig?

Hvis det kører helt op i en spids, skal der en hegnssynsforretning
til. Din kommunes tekniske forvaltning kan fortælle dig hvordan du
starter sådan en.

> Hvornår er et stakit udskiftnings klart, hvis man ikke er enig?

Det er et godt spørgsmål. Du kan starte med at studere Hegnsloven,
<https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=8547>, og se om
den giver dig et brugbart svar.

--
// Wegge