Trampoliner
Fra : brian

Dato : 21-04-08 13:48

Ved ike om gruppen rammer helt korrekt men prøver

Når man nu "tvunget" til at invistere i en have trampolin sådan at
ungerne hjemmefra kan lære at begærde sig så godt som muligt og
forhåbentligt dermed kan håbe at de kommer mindere eller overhovedet
ikke kommer til skade hvad gør man så.

Hvad skal man kigge på.

Sikkerheds net (et must selv om jeg høre at det kan opbygge falsk
trykhed)

Mærker der kvalitetsmæssigt er bedst forsvarlige. (ikke holdbarhed i
længden men sikkerhedsmæssigt.)

Tror at benene bliver gravet 50 % ned da ungernes vægt jo ikke presser
duen helt i bund. Skal man grave den helt ned for at opnå bedste
sikkerhed eller er det bare min hjerne der spiller mig et puds. (kan
jo være at de 50 cm ekstra fald ikke ændre skaderne og måske indbyder
til ekstra farlig færd når far og mor vender ryggen til.)

Håber der er nogle der vil øse af viden og erfaring for sælgerne kan
man jo ikke stole på de skal jo bare have solgt.

Hilsen

Brian

Fra : Holst

Dato : 21-04-08 13:55

brian wrote:

> [...]
> jo være at de 50 cm ekstra fald ikke ændre skaderne og måske indbyder
> til ekstra farlig færd når far og mor vender ryggen til.)

Hvis du graver den helt ned, er der vel ingen grund til sikkerhedsnettet.

Fra : brian

Dato : 21-04-08 14:00

>Hvis du graver den helt ned, er der vel ingen grund til sikkerhedsnettet.

Hmm ved ikke for et skævt hop der lander på en græsplæne er vel hårde
end hvis et net fangede.

Men hellere spendere ekstra medmindre der er gode agumenter til netop
ikke at bruge sikkerhedsnet.

Fra : Holst

Dato : 21-04-08 14:08

brian wrote:

> Men hellere spendere ekstra medmindre der er gode agumenter til netop
> ikke at bruge sikkerhedsnet.

Prøv at søg på nettet. Der må være masser af sider omkring sikkerhed ved
havetrampoliner, fordi der sker så mange skader årligt med dem.

En hurtig søgning, f.eks.:

<http://www.falckmagasinet.dk/trampoliner>
<http://www.bupl.dk/internet/boernogunge.nsf/0/2BB6855F1A6DD7F9C12573370030F872!OpenDocument>
<http://www.bolius.dk/viden/nyheder/2006/juni/sikkerhedsnet-hindrer-ikke-ulykker-med-trampolinen>

og sikkert mange flere.

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-08 19:23

beklager jeg spurgte om erfaringer skal ikke ske igen

Fra : Holst

Dato : 21-04-08 21:41

brian wrote:

> beklager jeg spurgte om erfaringer skal ikke ske igen

Ja, undskyld jeg forsøgte at hjælpe dig ved at komme med nogle
umiddelbart informative hjemmesider med oplysninger derom.

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-08 21:49

On Mon, 21 Apr 2008 22:41:25 +0200, Holst <newsfeb08@shelter.dk>
wrote:

>Ja, undskyld jeg forsøgte at hjælpe dig ved at komme med nogle
>umiddelbart informative hjemmesider med oplysninger derom.

Måske dømte jeg for hurtigt eller var ikke specifik nok men er det
ikke en selvfølgelighed at man har været forbi google før man spørger
her?

Syntes blot dine svar var i retningen af så søg da info selv, men hvad
skal vi så med newsgrups. Selv syntes jeg på usenettet at jeg selv
forsøger at svare på hvad jeg ved noget om og evt supplere det med
henvisninger til evt google.

Måske jeg bare misforstod dig

Fra : Holst

Dato : 21-04-08 21:55

brian wrote:

> Måske dømte jeg for hurtigt eller var ikke specifik nok men er det
> ikke en selvfølgelighed at man har været forbi google før man spørger
> her?

Nej, det ser vi igen og igen her på Usenet, at utallige spørgsmål kan
besvares med lethed og cirka 10 sekunders arbejde med Google.

Fra : Anders Majland

Dato : 21-04-08 21:00

> Men hellere spendere ekstra medmindre der er gode agumenter til netop
> ikke at bruge sikkerhedsnet.

Det vigtigste for at undgå skader er en fornuftig adfærd ... Altså ikke
noget med salto'er eller flere på trampolinen samtidigt.

Hvis du gider grave, så grav den helt ned plant med omgivelserne.

Og vær opmærksom på at ikke alle sikkerhedsnet er fastgjort på indersiden af
fjederne Man kan jo godt skubbe nettet noget ud og så man ude og kanten hvis
nettet sidder på ydersiden.

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-08 21:36

On Mon, 21 Apr 2008 22:00:05 +0200, "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:

>Det vigtigste for at undgå skader er en fornuftig adfærd ... Altså ikke
>noget med salto'er eller flere på trampolinen samtidigt.

Ja det er derfor jeg vil have en selvom jeg egentligt er imod dem.
(Der må være en årsag til at de blev fjernet fra skolerne for år
tilbage)

Så håbet er at give ungerne så meget som muligt balast til at gøre det
så godt som muligt uden skader når de er uden for vores syn. (selvom
de selvfølgeligt også laver alt den balade de kan komme afsted med når
vi er der)

>Hvis du gider grave, så grav den helt ned plant med omgivelserne.

Ja tænker som en gal på det. Men min hjerne siger + og -

+ Der er ikke så langt ned.

- Hvis så ungerne syntes det er sjovt (selvom vi vil forsøge at lære
dem modsat) vil de så afslutte hoppene med at springe ud på græsset og
lande "hårdt"?

Kan ikke pt beslutte mig om net på høj trampolin er bedere end ingen
net på jordhøjde trampolin. Eller om man skal gå hele vejen net på
jordhøjde. (men måske det også er at overdrive)

>Og vær opmærksom på at ikke alle sikkerhedsnet er fastgjort på indersiden af
>fjederne Man kan jo godt skubbe nettet noget ud og så man ude og kanten hvis
>nettet sidder på ydersiden.

Noteret.

Tak for insparket

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 21-04-08 23:19

> [...]
> net på jordhøjde trampolin. Eller om man skal gå hele vejen net på
> jordhøjde. (men måske det også er at overdrive)

Man kan jo blive ved og ved med at udtænke beskyttelse til ungerne. Du kan
for den sags skyld grave trampolinen ned til grundvandet, pakke ungerne ind
i bobbleplast, men de kan til enhver tid komme til skade. Og hvad så? Vi
andre slog os da også da vi svingede os i et tov... enten faldt vi ned,
eller også øvede vi os i at slippe rebet på det "rigtige" tidspunkt, for at
få den bedste flyvetur.

Med fare for, at de sociale myndigheder henter drengene i morgen, må jeg
indrømme, at vi hverken har fjernet 4 m3 jord, eller har et sikkerhedsnet
omkring trampolinen. Det er ikke et spørgsmål om de 1.000,- nettet
koster, men det er da (som nævnt i et tidl. indlæg) bedre at lære ungerne at
de ikke skal fægte med sværd eller køre på traktor på trampolinen. Og ja...
jeg har da hørt om de tragiske tilfælde hvor børn (og voksne) får varige mén
på ryggen osv. men heldigvis er langt størstedelen af skaderne da en
forstuvning eller i de værre tilfælde et brækket ben / arm. (Begge dele kan
helbredes

Mvh

Jasper

Fra : brian

Dato : 22-04-08 07:36

Kan ikke andet end enig i din holdning, hvilket jo også er grunden til
at jeg har overgivet mig og nu giver dem en så de kan lære at begærde
sig.
(men man kan desværre ikke komme ud over at det er en af de farligere
stykker legetøj man kan anskaffe)

Jeg søger så bare bedst muligt input til at gøre det på bedste mulige
måde. (dette ønskes så bedst muligt sikkert / bedst muligt oplærende)
Derfor forespørgslen så man som ikke vidende om reaktions mønstret for
børn på trampolin kan skyde sig til den forhåbentligt bedst mulige
løsning.

Brian

Fra : Anders Majland

Dato : 22-04-08 20:22

> Kan ikke andet end enig i din holdning, hvilket jo også er grunden til
> at jeg har overgivet mig og nu giver dem en så de kan lære at begærde
> sig.

Knægten var på for et par uger siden på besøg hos en klassekammerat. Der var
trampolinen nede i jordniveau og der var ikke net omkring. De hoppede så fra
et havebord der stod ~1,5meter fra trampolinen og ned på denne - Det er så
OVER min grænse, men den er sværd. Altså den med at andre har andre regler
end en selv... Og de havde fået lov til det (vist stiltiende ...)

Han har fået lov til at købe en trampolin for sin egne penge (mest gavepenge
fra jul og fødselsdag) og vi har så givet nettet. Den er ikke gravet ned -
hverken helt (Det er mange m3 jord) eller halvt (Når den nu er der skal en
voksen jo også kunne bruge den .

Vi tillader også 2 på trampolinen ad gangen - men ikke "vild leg". Og nettet
har allerede fanget nogle skæverter der hvis han var meget uheldig kunne
give skader.

> (men man kan desværre ikke komme ud over at det er en af de farligere
> stykker legetøj man kan anskaffe)

Vi har også træer i haven - De er nok lige så farlige. Den anden dag var han
~6meter ... Men nær man klatrer har man bedre mulighed for at styre sine
bevægelser end med 2 på en trampolin der godt kan give nogle "sjove" afsæt.

Mhs kvalitet tror jeg ikke der er den helt store forskel på de forskellige
kina-produkter. Vi har dog valgt en med en tilladt vægt på 150kg hvor mange
andre er opgivet til 100/110. Måske producenten bare er mere optimistisk
eller også er den måske en smule kraftigere ...

En kollega gav mig engang dette link: http://www.trampolincenter.dk/

Fra : Anton

Dato : 21-04-08 21:09

"brian" <no@no.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Håber der er nogle der vil øse af viden og erfaring for sælgerne kan
> man jo ikke stole på de skal jo bare have solgt.

Hej Brian
Vi investerede i en trampolin sidste år og må nok sige at det var en god
investering.
Vi har ikke haft nogen uheld og har ikke noget sikkerhedsnet.
Sikkerhedsnet blev vi frarådet at købe, ikke fordi det giver falsk tryghed,
men fordi børnene bare kommer til at lege med det.
Det så vi da en der var vant til sikkerhedsnet var på besøg.
Han tæskede rundt på trampolinen og lige pludselig ville han hoppe ud i
nettet som han var vant til hjemmefra, det så lidt spøjst ud!
Der skete til alt held ikke noget, udover nogle meget bebrejende blikke fra
forældrene.

Vores erfaring er at børnene skal lære hvad det er for et redskab og have
respekt for det.
Endvidere skal man købe en rigtig trampolin, hvor tingene passer sammen og
kantpuden er tyk nok til at kunne tåle et hop eller to.

mvh
Anton

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-08 21:40

KLIP
> [...]
>forældrene.
>
>Vores erfaring er at børnene skal lære hvad det er for et redskab og have

Enig

>Endvidere skal man købe en rigtig trampolin, hvor tingene passer sammen og
>kantpuden er tyk nok til at kunne tåle et hop eller to.

Ja det konkludere jeg efterhånden også må se om der kommer hint om
mærker / gode forhandlere. Så må man jo ud at sparke lidt til varen go
se om man tror på kvaliteten.

Tak for din deltagelse