Indkøb af ædel-cypres
Fra : Anders

Dato : 21-04-08 08:26

Hej i gruppen,
Til afskærmning af haven ("hæk") skal vi bruge cypresser til ca. 30 m. Og
har fået at vide vi skal bruge 40-45 af dem.
Har kig på Chamaecyparis Columnaris. - "ædelcypres" - men det dækker jo
mange forskellige
Nå, men de skal være opstammede, gerne ca. 1,75 m høje, så vi får afskærmet
med det samme.
- og så koster det jo. Vi har set nogen et sted til 270 kr./stk., og kommer
jo hurtigt op på 11-12.000 så....
Og spørgsmålet er derfor, om der er nogen der kender til billigere indkøb af
sådan nogle træer et sted?

pft.
Anders Bak

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-04-08 17:43

On Mon, 21 Apr 2008 09:25:52 +0200, "Anders"
<not_my_real_email@getnet.dk> wrote:

> [...]
>har fået at vide vi skal bruge 40-45 af dem.
>Har kig på Chamaecyparis Columnaris. - "ædelcypres" - men det dækker jo

Ædelcypres dækker mange ting - Chamaecyparis 'Columnaris' gør ikke - det
er een bestemt type. (Blålig farvede cypresser).

> [...]
>jo hurtigt op på 11-12.000 så....
>Og spørgsmålet er derfor, om der er nogen der kender til billigere indkøb af

Umiddelbart lyder 270 kr for planter i den størrelse meget billigt.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Anders

Dato : 22-04-08 07:23

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message

> Ædelcypres dækker mange ting - Chamaecyparis 'Columnaris' gør ikke - det
> er een bestemt type. (Blålig farvede cypresser).
Jeg fik vist formuleret mig lidt kluntet - jeg er med på at "ædelcypres" er
massebetegnelsen, og "Columnaris" den specifikke..

Andre forslag til beplantning som hæk/afskærming modtages med kyshånd
Kravene (som vi synes opfyldes af "Columnarisen") er: En vis højde fra
starten (gerne de knap ca. 1,75meter som nævnt nedenunder), stedsegrønne
(også skærme om vinteren, og slanke, så de ikke "æder" for meget af
haven. Og hvis så det nærmest ikke koster noget, gør det jo ingenting

> Umiddelbart lyder 270 kr for planter i den størrelse meget billigt.
Det er jo tiltalende at høre - måske vi bare skal skynde os at gøre det
(Og så med lidt mængerabat på også..

MVH Anders

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-04-08 18:40

On Tue, 22 Apr 2008 08:22:49 +0200, "Anders"
> [...]

>(også skærme om vinteren, og slanke, så de ikke "æder" for meget af
>haven. Og hvis så det nærmest ikke koster noget, gør det jo ingenting

Kirsebærlaurbær syntes jeg er flot. Men den bliver muligivis lidt for
bred i forhold til det du jagter.

Ellers er der thuja - entent 'Brabrant' som er den mest almindelige for
tiden til hækbrug. Eller 'Smaragd' som jeg syntes er den flotteste.

>Det er jo tiltalende at høre - måske vi bare skal skynde os at gøre det
>(Og så med lidt mængerabat på også..

Jo længere du venter, jo længere går der inden de er store i din have

Men med så relativt mange i så stor en størrelse, så ville jeg da lige
høre om ikke de kunne lave et tilbud på dem. Som sagt, 270 kr lyder
bestemt ikke voldsomt.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/