Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Flytte lightroom billeder
Fra : Bo Hellum

Dato : 27-05-08 14:19

Hej alle

Mængden har hobet sig op og jeg har nu indkøbt en 2 tb extern disk hvor jeg
vil have alle mine billeder på. Hvordan får jeg lige flyttet 30.000+
billeder uden at det går ud over mine ændringer i Lightroom?

Bo

Fra : Hans Kruse

Dato : 27-05-08 14:35

"Bo Hellum" <sofus@post1.tele.dk> wrote in message
> [...]
> jeg vil have alle mine billeder på. Hvordan får jeg lige flyttet 30.000+
> billeder uden at det går ud over mine ændringer i Lightroom?

Forudsat, at du har dine billeder i underfoldere til en enkelt folder, så
flytter du blot denne folder til den eksterne HD mens Lightroom IKKE kører.
Derefter starter du Lightroom og du ser så at alle flyttede foldere bliver
vist i rødt. Du skal så blot dobbeltclicke på den overordnede folder og
angive hvor den nu ligger og så bliver alle underfoldere fundet automatisk.
Hvis du ikke har en sådan overordnet folder, så skal du clicke på hver
folder efter flytning for at fortælle Lightroom hvor den givne folder nu
ligger. Sådan var det i tidligere versioner af LR, hvor jeg havde flyttet
foldere, men har ikke checket det i den nuværende version 1.4 eller i Beta
2, som jeg nu anvender. Du kan også flytte foldere direkte i Lightroom men
det er noget tungere efter min erfaring. Om du gør det ene eller det andet
så beholdes al information om dine billeder incl. collections etc. Du
behøver med andre ord ikke reimportere billederne igen efter at de er
flyttet.

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse

Fra : Bo Hellum

Dato : 27-05-08 14:42

> [...]
> collections etc. Du behøver med andre ord ikke reimportere billederne igen

Som altid, hurtigt og præcist svar Hans. Takker for det. Jeg går i gang når
disken kommer.

Hygge

Bo

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 27-05-08 15:28

Bo Hellum <sofus@post1.tele.dk> wrote:

> Mængden har hobet sig op og jeg har nu indkøbt en 2 tb extern disk

Pas nu på, de store diske er meget usikre, vi har prøvet at montere 1
terrabyte diske i en stribe webservere, og de er allesammen gået døde
inden for 3 måneder.

Vi er så gået ned til 500 gigabyte diske, og de kører stabilt.

Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK3650 Ølstykke

Fra : Bo Bjerre

Dato : 27-05-08 16:42

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Pas nu på, de store diske er meget usikre, vi har prøvet at montere 1
> terrabyte diske i en stribe webservere, og de er allesammen gået døde
> inden for 3 måneder.

Hvis man køber diske, der er specificeret til serverdrift er de ikke
mindre pålidelige end 500Gb. Min erfaring stammer fra 4 stk western
digital RE2 og 4 stk Seagate Barracuda ES.2. Køling er et MUST for
ordentlig pålidelighed, uanset hvilke diske man bruger. p.t. ligger mine
diske på ca 32 grader. Husk at efter luftfilteret

Bo //

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-05-08 18:56

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Pas nu på, de store diske er meget usikre, vi har prøvet at montere 1
> terrabyte diske i en stribe webservere, og de er allesammen gået døde
> inden for 3 måneder.

så har de kørt for varmt ...

/thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-05-08 15:38

> så har de kørt for varmt ...

Nej, de har siddet i nogle SUN-rackservere med 8 ventilatorer i et kølet
serverrum.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-05-08 18:35

> Nej, de har siddet i nogle SUN-rackservere med 8 ventilatorer i et kølet
> serverrum.

eksisterer Sun stadig ?! ;)

pjat ... jeg har endnu ikke oplevet at de store diske er markant mere
ustabile end de mindre ...

/thomas

Fra : Bo Hellum

Dato : 28-05-08 06:10

> [...]
> inden for 3 måneder.
>
> Vi er så gået ned til 500 gigabyte diske, og de kører stabilt.

Lyder godtnok vildt Niels. Tyder på skod diske eller varme. Har kørt med 1
TB externt i en rum tid og de kører bare.

Jeg tager selvfølgelig backup så skulle uheldet være ude, så skulle jeg være
sikker.

Hygge

Bo

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 28-05-08 07:03

Bo Hellum wrote:
> "Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse

Jeg har 4 750 GB diske i min fil server, de kører uden problemer.

> Lyder godtnok vildt Niels. Tyder på skod diske eller varme. Har kørt med 1
> TB externt i en rum tid og de kører bare.

Enig jeg undrer mig også,

> Jeg tager selvfølgelig backup så skulle uheldet være ude, så skulle jeg være
> sikker.

Rigtige mænd tager ikke backup

Nå jo det gør vi nok alligevel :)
--
Med venlig hilsen / Best regards
Søren Reinke, MSDT #505926, TDI Trimix

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-05-08 15:38

Bo Hellum <sofus@post1.tele.dk> wrote:

> Lyder godtnok vildt Niels. Tyder på skod diske eller varme. Har kørt med 1
> TB externt i en rum tid og de kører bare.

Harddiskne har siddet i nogle SUN-maksiner, som er specielt konstrureret
til montage i et rackskab. Disse servere har 8 ventilatorer og de støjer
som en jetjager, så det er ikke køling de har manglet.

Det handler snarre om, at i webservere kører diskene konstant, i en alm.
PC, der kører disken kun nogle få øjeblikke når der læses og skrives
data.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-05-08 19:12

> [...]

> Det handler snarre om, at i webservere kører diskene konstant, i en alm.
> PC, der kører disken kun nogle få øjeblikke når der læses og skrives

så har du ikke købt serverdiske der er rated til 24/7 drift ..

/thomas

Fra : Robert Piil

Dato : 01-06-08 10:05

Den Wed, 28 May 2008 16:38:16 +0200 skrev Niels Riis Ebbesen:

> Harddiskne har siddet i nogle SUN-maksiner, som er specielt konstrureret
> til montage i et rackskab. Disse servere har 8 ventilatorer og de støjer
> som en jetjager, så det er ikke køling de har manglet.

Hvad har driftstemperaturen været?
(Kan du ikke svare på det, så er dine resterende oplysninger om køling
ikke meget bevendt).

Er det kvalitetsdiske?

> Det handler snarre om, at i webservere kører diskene konstant, i en alm.
> PC, der kører disken kun nogle få øjeblikke når der læses og skrives
> data.

De fleste svar her i tråden stammer vist ikke fra erfaringer med PC'er.
Mine stammer fra en ret stor installation med flere 1000 servere.

Med Venlig Hilsen
--
Robert Piil