Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
hvilken software til at ændre størrelse på~
Fra : bk

Dato : 25-05-08 21:04

jeg har elements 6 men synes ikke rigtigt det virker.
Nogen som har nogen tips?
Brian

Fra : Pico

Dato : 25-05-08 22:52

bk wrote:
> jeg har elements 6 men synes ikke rigtigt det virker.
> Nogen som har nogen tips?
> Brian

Du kan nok ikke få noget der er bedre til at ændre størrelse på dine
billeder end Photoshop. Nu kender jeg ikke Element, men det er grundlæggende
nok det samme som PS CS, så vælg Image/Image Size, i den boks du får op kan
du fuldstændig styre størrelsen på dit billede, men der er en meget vigtig
ting, få fuldstændig styr på hakket ud for Resample Image, det er simpelthen
det der styre om PS skal trække pixel fra eller lægge til, det gør PS hvis
der er hak, er der ikke hak bibeholder billedet den størrelse det har og så
ændres Resolutionen blot.
Det er noget af det jeg har haft vanskeligt ved at forklare dem jeg har
prøvet at vejlede med PS. Læs om det, evt. i hjælpefunktionen og prøv dig så
frem indtil du forstår mekanismen
--
MVH
Pico

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-08 21:11

Det virker måkse simpelt, men er det efterhånden ikke, men der findes
dog ikke lag og så videre.
I det mindste er det Ok, hvis det ikke er de store editerings opgaver
man behøver (MAO: omhu ved optagelsen).
Jeg har i mange år brugt IrfanView, hjemmesiden er :
http://www.irfanview.net/
Nu findes der endda en plugin, IrfanPaint fra denne side :
http://www.mitalia.net/irfanpaint/
Med den plugin kan man skrive og tegne simple markeringer i billedet.

OG; det er befriende, at programmet sjældent spørger om man "virkelig
vil det eller det".
Og man behøver ikke være PC nørd, for at bruge det.

Venlig hilsen
Arnold Mikkelsen

Fra : Per, Herringe

Dato : 27-05-08 09:34

I meddelelse: ti5m341gcqglsml9lbcbqk0q3mp1qtqbel@4ax.com
skrev Arnold Mikkelsen bl.a. (kan være lidt forkortet) :
> [...]
> vil det eller det".
> Og man behøver ikke være PC nørd, for at bruge det.

Jeg kører også stadig med Irfan til at ændre størrelse for mail eller
upload. Det er nemt at køre en "batch" (tror jeg det er) hvor du tager en
stak billeder og giver nyt navn og ny størrelse.
Det er bare at åbne programmet, trykke på "b" og indstille de forskellige
muligheder for størrelse, navn og destination.

--
MVH Per, Herringe

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-08 23:43

bk skrev:
> jeg har elements 6 men synes ikke rigtigt det virker.
> Nogen som har nogen tips?
> Brian

Prøv evt at se om FastStone Image Viewer er noget for dig. Det kan en
masse andet, end KUN at vise billeder...

Find det her: http://www.faststone.org/FSViewerDetail.htm

Nåja. Og så er det gratis! :D

Fra : Nicolai Lang

Dato : 26-05-08 05:36

On Mon, 26 May 2008 00:42:48 +0200, Jacob Fich
<jacob_duvednok_brafi.dk> wrote:

>Prøv evt at se om FastStone Image Viewer er noget for dig. Det kan en
>masse andet, end KUN at vise billeder...
>Find det her: http://www.faststone.org/FSViewerDetail.htm

Er der nogen der bruger Paint.Net? (http://getpaint.net)

Jeg har brugt den de sidste par år - også gratis. Jeg har de sidste 3
år elimineret alt ulicenseret software fra min computer, og enten
fundet gratis alternativer eller betalt mig fra det (men sidst jeg så
på en Photoshop licens kostede den så vist også +10K).

Jeg har ikke fundet ret meget endnu, som Paint.Net ikke kan gøre (som
jeg har brug for), men det kan da godt være jeg begynder at savne
Photoshop nu hvor jeg vil til at lege lidt mere med fotos igen.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Kim

Dato : 26-05-08 08:51

"bk" <b.kjeldsen@tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
> jeg har elements 6 men synes ikke rigtigt det virker.
> Nogen som har nogen tips?

Microsoft har en "ImageResizer" som fungerer udmærket,
og er freeware.
Findes her:
http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx

Mvh, Kim

Fra : Per

Dato : 26-05-08 14:29

Kim wrote:

> Microsoft har en "ImageResizer" som fungerer udmærket,
> og er freeware.
> Findes her:
> http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx

Virker kun i XP og ikke i Vista til orientering - det gør gratis VSO til
gengæld

http://www.vso-software.fr/products/image_resizer/?from=virsetup

/Per

Fra : per f andersen

Dato : 26-05-08 10:57

"bk" skrev
> jeg har elements 6 men synes ikke rigtigt det virker.
> Nogen som har nogen tips?
> Brian

Du vælger Image - resize - image size - og skriver den nye størrelse (højde
eller bredde) og OK.
Voila! Det var det.

Du skal endelig ikke overveje et større program, som f.eks. PhotoShop
medmindre du har behov for det - det er alt for stort og dyrt for en
nybegynder,
FastStone er i øvrigt godt, synes jeg.