Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Spørgsmål omkring ISO
Fra : Gert Medom

Dato : 19-05-08 11:44

Hej

Jeg undrer mig over at ISO 50 på en eos 5D tilsyneladende resulterer i
større billedfiler end for eks. ISO 100.

Med et nyformateret kort var der plads til 249 billeder ved ISO 100,
mens ISO 50 blev ca. 234. Manualen siger ikke noget om det..

Gert Medom Madsen
Hjemmeside: http://www.Gertmedom.net
Nyeste Billeder: http://www.gertmedom.net/brabrand_stien_i_april.html

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 19-05-08 12:04

"Gert Medom" <Gert.Medom@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Med et nyformateret kort var der plads til 249 billeder ved ISO 100, mens
> ISO 50 blev ca. 234. Manualen siger ikke noget om det..

Det kan du ikke regne med.
Billedefilerne er ikke lige store. Størrelsen er afhængig af, hvad billedet
indeholder.
Et billede med en stor ensartet baggrund fylder f.eks væsentligt mindre end
et billede fyldt med detaljer og mange farver.

Selv RAW pakkes med en algoritme, der gør at den fylder mindre. En TIFF
fylder f.esk. væsentligt mere.
Så med store ens flager kan billedet bringes til at fylde mindre. Derfor vil
du få forskelligt antal billeder på CF-kortet stort set hver gang du
forsøger.

BTW, så brug kun ISO 50, hvor du har behov for det. ISO50 er uden for
5D'erens kalibrerede arbejdsområde. Derfor vil du generelt få bedre
resultater emd ISO 100. Ja med mindre du mangler den blænde i DOF.
Men det kan være meget praktisk at ha i studioet, hvor der tit er svært at
få lyset svagt nok til at begrænse DOF.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 19-05-08 13:32

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> resultater emd ISO 100. Ja med mindre du mangler den blænde i DOF.
> Men det kan være meget praktisk at ha i studioet, hvor der tit er svært at

Det rigtigt. ISO 50 er ikke en ægte ISO værdi ligesom ISO 3200 på 5D heller
ikke er det. Ved ISO 50 er der en blænde mindre dynamisk område. Hvis man
kan leve med det er det ok at bruge ISO 50. Jeg har brugt det nogle gange
for at få lang nok lukkertid, da jeg stod og mangle et ND filter. Se her
http://www.pbase.com/hkruse/image/96417274/original,
http://www.pbase.com/hkruse/image/96417276/original.

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse

Fra : Gert Medom

Dato : 19-05-08 19:14

Hans Kruse skrev:
> [...]
> for at få lang nok lukkertid, da jeg stod og mangle et ND filter. Se her

Lækre billeder. Kan godt se på vandet at det har den blødhed man kunne
forbinde med en lang lukkertid og ND filter.

Det er måske pga det mindre dynamiske område at ISO 50 (og 3200?) først
skal tilvælges og ikke forefindes default.

Fra : Hans Kruse

Dato : 19-05-08 21:38

"Gert Medom" <Gert.Medom@stofanet.dk> wrote in message

> Lækre billeder. Kan godt se på vandet at det har den blødhed man kunne
> forbinde med en lang lukkertid og ND filter.

Tak, ND filter giver ikke noget i sig selv andet end slipper mindre lys
igennem, så man kan få længere lukkertider end ellers.

> Det er måske pga det mindre dynamiske område at ISO 50 (og 3200?) først
> skal tilvælges og ikke forefindes default.

Ja, det er årsagen.
Mvh,
Hans

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-05-08 21:40

>http://www.pbase.com/hkruse/image/96417274/original,
>http://www.pbase.com/hkruse/image/96417276/original.

Du tager fanme nogle flotte billeder.. det må jeg indrømme - jeg har
laaaang vej, men er også næsten kun lige startet.

Jeg studerer tit dine billeder for inspiration og teknik.

Fortsæt endelig

Fra : Hans Kruse

Dato : 23-05-08 16:50

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> wrote in message

> Du tager fanme nogle flotte billeder.. det må jeg indrømme - jeg har
> laaaang vej, men er også næsten kun lige startet.
>
> Jeg studerer tit dine billeder for inspiration og teknik.

Tak for roserne.
Mvh,
Hans

Fra : Gert Medom

Dato : 19-05-08 19:09

Frodo Nifinger skrev:
> [...]
> Et billede med en stor ensartet baggrund fylder f.eks væsentligt mindre end
> et billede fyldt med detaljer og mange farver.

Ja men tallet i displayet må vel afspejle hvad kameraet "regner" med at
billeder fylder? Det er sikkert et gennemsnitstal der bruges men
logikken er som jeg ser det at kameraet på ISO 50 forventer en større
gennemsnitlig fil str og derfor angiver et mindre tal for antal billeder?

> [...]
> resultater emd ISO 100. Ja med mindre du mangler den blænde i DOF.
> Men det kan være meget praktisk at ha i studioet, hvor der tit er svært at

Sjovt nok læste jeg i en test af D300 at iso 100 blev frarådet ift det
normale 200.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 20-05-08 11:21

"Gert Medom" <Gert.Medom@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Sjovt nok læste jeg i en test af D300 at iso 100 blev frarådet ift det
> normale 200.

Ja, det er det samme, der er gældende for D300 og faktisk også for D3 bare
en blænde højere.
Derfor er det et tilvalg og ikke standard. Den dynamiske spændvidde falder
udenfor kameraets reelle arbejdsområde.
Så man undgår ISO 100 på de kameraer, med mindre den SKAL bruges.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Mogens Hansen

Dato : 21-05-08 11:12

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Derfor er det et tilvalg og ikke standard. Den dynamiske spændvidde falder
> udenfor kameraets reelle arbejdsområde.

Kameraets dynamik-område falder (praktisk taget) hver gang man øger ISO -
også inden for kameraets normale arbejdsområde.
Det skyldes at der en simpel sammenhæng mellem signal/støj-forhold og
dynamik-område, og signal/støj-forholdet bliver forringet hver gang ISO
øges.
Undtagelsen er de kameraer (f.eks. Canon 1D mkII og 5D og formodentlig Nikon
3D ved 12 bit RAW) som ved lave ISO er begrænset af A/D konverterens
bit-dybde.

Se eventuelt
http://www.clarkvision.com/imagedetail/digital.sensor.performance.summary/index.html#dynamic_range
figur 5