Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Foto af bogsider
Fra : Vidal

Dato : 18-05-08 19:52

Er der nogen, der kan give mig nogle hints.

Jeg skal fotografere nogle bogsider til
tekstgenkendelse og de bliver ærlig talt
ikke særligt gode.

De skal fotograferes med blitz. Mit kamera
har en indstilling med en Blomst til nærfoto-
grafering, men resultaterne bliver lidt
vilkårlige i kvaliteten.

Er der nogen, der kan foreslå en ISO og måske
lukkerhastighed eller hvad der nu er passende
til dokumentfotografering. Det skal foregå med
blitz.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Leif Langgaard

Dato : 18-05-08 20:01

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Er der nogen, der kan foreslå en ISO og måske
> lukkerhastighed eller hvad der nu er passende
> til dokumentfotografering. Det skal foregå med

Hej

Det er bedre med en scanner, har du ingen, så brug lyst gråvejr og lav
optagelserne udendørs uden blitz, det er lettere at styre.
Men find en scanner det er langt bedre!

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 18-05-08 20:05

Vidal wrote:

> Er der nogen, der kan give mig nogle hints.
>
> Jeg skal fotografere nogle bogsider til
> tekstgenkendelse og de bliver ærlig talt
> ikke særligt gode.

ved ikke hvor, hvad. Jeg har med held medbragt en bærbar og en scanner
på egnsarkivet.

Bo //

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-05-08 14:29

Vidal skrev bl.a.:

> Er der nogen, der kan foreslå en ISO og måske
> lukkerhastighed eller hvad der nu er passende
> til dokumentfotografering. Det skal foregå med
> blitz.

Hvis du skal bruge flash, så skal du bruge to som lyser skråt ind fra hver
side, ellers blænder det tilbage i linsen. Brug i stedet almindelige lamper
og naturligvis et stativ. Der er INGEN grund til at bruge flash, når det er
bøger. Du har jo ingen begrænsninger med lukkertiden. Normale sparerlamper
er glimrende, du skal bare justere hvidballancen. Hvis du vil bruge
fastmonteret flash i dit kamera, så løber du ind i en masse problemer med
tilbagekastning af lyset, det er vigtigt, at den optiske linje for både
linse og flash bryder hinanden med mindst 45 gr.

Faktum, opgaven kan ikke løses optimalt med et kamera med fastmonteret
flash, uden at du vinkler linsen, og det er IKKE optimalt.

Jeg har selv lige fotograferet en hel bog, som forlaget har givet mig
tilladelse til at lægge på nettet, og der brugte jeg denne metode. De fleste
stativer har en skrue i bunden af "stangen" så man kan montere sit kamera
der.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-05-08 14:35

Claus Tersgov skrev bl.a.:

> de fleste stativer har en skrue i bunden af "stangen" så man kan montere

Nåh, jeg kan lige se, at ud af mine tre stativer er det kun det dyreste som
har denne skrue, så det kan være, at dette ikke passer helt?

Claus

Fra : Vidal

Dato : 20-05-08 09:32

Claus Tersgov skrev:

> [...]
> stativer har en skrue i bunden af "stangen" så man kan montere sit kamera

Ja, nu har jeg forsøgt med 'håndholdt' og det
er sådan set ikke gået ret godt. De enkelte
billeder varierer stærk både mht til fokus
og generel billedkvalitet. De billeder, der
bliver bedst, er faktisk taget med zoom.

Det kan være din løsning bliver resultatet, men
som 'almindelig' fotografør har jeg ikke noget
stativ.

Når jeg ikke bruger skanner, er det fordi, det er
en ældre bog, godt og vel 100 år, og den er allerede
noget løs i 'betrækket' og en tur i skanneren vil nok
nedbryde den endeligt.

Tak til alle for rådene.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Claus Tersgov

Dato : 22-05-08 09:54

Vidal skrev bl.a.:

> Ja, nu har jeg forsøgt med 'håndholdt' og det
> er sådan set ikke gået ret godt. De enkelte
> billeder varierer stærk både mht til fokus
> og generel billedkvalitet. De billeder, der
> bliver bedst, er faktisk taget med zoom.

Sørg for at du kører helt manuelt i alle indstillinger og at afstanden er
den samme, så er der ikke noget som kan variere. Hvis du vil bruge flash, så
sæt evt. noget papir eller andet foran flashen, så lyset blødes meget op.
Lad der være lidt luft imellem, sådan at den kan komme af med varmen, når du
tager mange billeder.

Men to almindelige arkitektlamper eller lignende er mere end rigeligt, så
det må du da have adgang til.

> Det kan være din løsning bliver resultatet, men
> som 'almindelig' fotografør har jeg ikke noget
> stativ.

Et stativ koster ca. kr. 200,- men ellers må du da have noget i huset som
kan bruges som midlertidigt stativ. Prøv at være lidt kreativ!

Claus

Fra : Vidal

Dato : 23-05-08 11:00

Claus Tersgov skrev:
> Vidal skrev bl.a.:

> Prøv at være lidt kreativ!

Hehe, ja, jeg må vist tage mig lidt sammen.

Tak for anvisningerne.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-05-08 07:46

Vidal skrev bl.a.:

> Hehe, ja, jeg må vist tage mig lidt sammen.

Tre kosteskafter og lidt gaffatape...

Claus