Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
linser
Fra : BigMac

Dato : 15-05-08 16:19

50/1,2L contra 85/1,2L

tager billeder af personer, konsertbilleder, motorcykel og ungerne i haven
m.m.

- er det så en 85/1,2L jeg skal vælge, det er den jeg er mest lun på til min
canon 40d?

Fra : Poul R

Dato : 15-05-08 16:50

Objektiver mener du.

Til nævnte kamera og nævnte vil førstnævnte ubetinget være at foretrække.

"BigMac" <mail@MCautoFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> 50/1,2L contra 85/1,2L
>
> tager billeder af personer, konsertbilleder, motorcykel og ungerne i haven
> m.m.
>
> - er det så en 85/1,2L jeg skal vælge, det er den jeg er mest lun på til
> min canon 40d?
>

> ---
> avast! Antivirus: Inbound message clean.
> Virus Database (VPS): 080515-0, 15-05-2008
> Tested on: 15-05-2008 17:47:54
> avast! - copyright (c) 1988-2008 ALWIL Software.

---
avast! Antivirus: Outbound message clean.
Virus Database (VPS): 080515-0, 15-05-2008
Tested on: 15-05-2008 17:49:34

Fra : Bo Bjerre

Dato : 15-05-08 17:13

BigMac wrote:
> [...]
> m.m.
>
> - er det så en 85/1,2L jeg skal vælge, det er den jeg er mest lun på til min

Det kan kud du selv afgøre. Hvis der fulgte et zoomobjektiv med til
kameraet, kan du prøve at sætte det på 50mm "fast" og se hvordan det
går. Herefter kan du prøve på 70-85, eller hvor langt det rækker. Og så
prøve at klare dig med den brændvidde.

Nogen vil gerne brug vidvinkel, og jo mere, jo bedre mener det. Jeg er
selv til teler, sp spørger du mig: ubetinget 85mm. Normalt sidder der en
85mm på mit kamera, og efter at jeg har asnkaffet et FF kamera, sidder
der ofte en 105mm på det.

Bo //

Fra : Bo Bjerre

Dato : 15-05-08 17:15

Bo Bjerre wrote:

> [...]
> selv til teler, sp spørger du mig: ubetinget 85mm. Normalt sidder der en
> 85mm på mit kamera, og efter at jeg har asnkaffet et FF kamera, sidder

-og er du i v´tvivl: lån dig frem, eller endnu værre: køb een af hver

Bo //

Fra : CanonBonke

Dato : 18-05-08 16:18

| Nogen vil gerne brug vidvinkel, og jo mere, jo bedre mener det.

Og de ta'r ofte ikke i betragtning hvor stor fortegning der er i
perspektivet. Det kan eksempelvis give nogle interessante næser.

> [...]
sidder der en
| 85mm på mit kamera, og efter at jeg har asnkaffet et FF kamera,

Helt enig, Mit filmSLR har altid 85mm/f:1.8 monteret, desværre
er det fra før autofokustiden, så det kan ikke bruges på mine
digitale huse.

mvh Knud

Fra : Thomas Kjær

Dato : 15-05-08 19:50

On 2008-05-15, BigMac <mail@MCautoFJERN.dk> wrote:
> [...]
> m.m.
>
> - er det så en 85/1,2L jeg skal vælge, det er den jeg er mest lun på til min

Du skal vælge den du helst vil have - efter du har læst en ordentlig stak
reviews[1]. De har hver deres ulemper som du skal overveje inden du køber
det ene eller andet (eller begge to).

Personligt har jeg haft to kopier af 50mm'eren, og jeg var ikke tilfreds
med nogen af dem. De er fine fuldt åbne, men eftersom 50mm'eren lider af
focus-shift, så har jeg skildt mig af med den igen. De var fine både til
koncertbilleder, portrætter osv. men hvis man tog et nært portræt og gerne
ville blænde objektivet en smule ned, ja så var fokus ikke hvor man troede.

85mm'eren er jeg til gengæld rigtig glad for. Den er stadig langsom til AF,
selvom man godt kan mærke at den er blevet en smule hurtigere fra Mk I til
Mk II.

En anden gang bør du poste indkøbsspørgsmål i den dertil indrettede gruppe;
dk.fritid.foto.indkoeb

1)
http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=305
http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=300

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : MW

Dato : 15-05-08 20:41

> [...]
> m.m.
>
> - er det så en 85/1,2L jeg skal vælge, det er den jeg er mest lun på til

Køb en 50mm1.4 og en 85mm1.8 (eller en 100mm2.0) og brug resten af pengene
til noget fornuftigt, benzin til motorcyklen, koncertbilletter, noget der
luner fruen osv osv, du får intet ud af at være lun på et dyrt objektiv du
med garanti kan leve lykkeligt uden

85mm1.8 og 100mm2.0 er særdeles gode objektiver, de fokuserer lynhurtigt,
vejer ikke alverden og så er de til at betale. 50mm 1.4 er alt i alt et
bedre objektiv end 50mm1.2 til en brøkdel af prisen.

MW

Fra : Per, Herringe

Dato : 16-05-08 09:40

I meddelelse: 482c566c$0$15880$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
skrev BigMac bl.a. (kan være lidt forkortet) :
> [...]
> haven m.m.
>
> - er det så en 85/1,2L jeg skal vælge, det er den jeg er mest lun på

Hej
Som andre skriver er det kun dig der kan afgøre det, men jeg ville vælge den
længste til koncerterne. Om det så skal være 1,2 eller 1,8 må for mig at se
komme an på de anmeldelser og tests du kan finde. Jeg ville gå efter den der
tegner bedst i stedet for at se så meget på lysstyrken. Gerne den der tegner
bedst på fuld åbning.
Forholdene til koncerter er jo meget forskellige, men jeg kan godt lide at
være lidt diskret og have lidt afstand.

http://picasaweb.google.com/p.herholdt

Willie Nelson er taget med en gammel manuel 180mm 2,8 fra 13. række i
Esbjerg musikhus ( på fuld åbning ) Det er lidt "kornet" og det ville bedre
lysstyrke (eller en dyrere sensor ) hjælpe på, men jeg finder det
acceptabelt.

--
MVH Per, Herringe