Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
ef linse fra analog på digital?
Fra : johan pedersen

Dato : 14-05-08 21:22

ja som overskriften siger, vil jeg høre om det er muligt at sætte en ef
linse fra et analog canon eos, over på et digitalt?? er der noget man skal
være obs på? og hvad med autofocus??
evt nogen der har en fin linse de vil af med?
mvh
johan

Fra : Mogens Hansen

Dato : 14-05-08 21:37

"johan pedersen" <jv-p@ofirNOSPAM.dk> wrote in message
> ja som overskriften siger, vil jeg høre om det er muligt at sætte en ef
> linse fra et analog canon eos, over på et digitalt??

Ja - ingen problemer

> er der noget man skal være obs på?

Nogle uoriginale objektiver virker ikke.

Nogle (de fleste) kameraer DSLR har forlængelses-faktor på typisk 1.6,
hvilket betyder at billedvinklen på et 50mm på et DSLR svarer til en 80mm på
et film SLR. Nogle Canon DSLR har forlængelses-faktor 1.3 og 1.0. Det
betyder at hvis man har et objektiv, hvor brændvidden passen een rigtigt
godt, risikerer man at det ikke længere er tilfældet.

Opløsningen på et typisk DSLR er (væsentligt) større end 35mm film. Det
betyder at eventuelle svagheder i objektivet bliver afsløret mere tydeligt.

> og hvad med autofocus??

Virker fint.

> evt nogen der har en fin linse de vil af med?

Nej

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : johan pedersen

Dato : 15-05-08 20:23

hej mogens.
takker for svar.
så må jeg jo lede efter et brugt eos analog med en fin lnse, syns nemlig
priserne på dem er meget lavere end en løs linse, underligt nok,,
mvh
johan