Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ideelle portræt objektiv?
Fra : /Peter

Dato : 11-05-08 16:03

Jeg får muligheden for at fotografere hele famliens unger når de samles,
men jeg vil gerne vide hvilket objektiv der evt. ville være det optimale
til det,
det skal sidde opå en Canon 5d, ungerne er fra 4-17 år, her tænker jeg
selvfølgelig på hel-figur billederne.

Hvad skal jeg skrue på?

Fra : Mogens Hansen

Dato : 11-05-08 16:17

"/Peter" <nospam@no.mail> wrote in message

[8<8<8<]
> Hvad skal jeg skrue på?

Hvad har du at vælge imellem ?

En 24-70/2.8L eller 24-105/4.0L IS vil klare det meste af den slags.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : /Peter

Dato : 11-05-08 17:31

> "/Peter" <nospam@no.mail> wrote in message
>
> [8<8<8<]
>
> Hvad har du at vælge imellem ?
>
> En 24-70/2.8L eller 24-105/4.0L IS vil klare det meste af den slags.

Jeg har 24-70, men vile høre om der var noget bedre lige til det.

Fra : den rigtige fotograf

Dato : 11-05-08 22:03

> Jeg har 24-70, men vile høre om der var noget bedre lige til det.

Jeg har i rigtig mange år klaret mig fint med et 35-135 mm, så mon ikke du
også kan det?

Per

Fra : /Peter

Dato : 12-05-08 06:32

"den rigtige fotograf" <denrigtigefotograf@ofir.dk> skrev i en
meddelelse news:48275f0c$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...

> Jeg har i rigtig mange år klaret mig fint med et 35-135 mm, så mon
> ikke du
> også kan det?

Jo, det tænker ejg da nok, jeg kan da kigge på den

Fra : Thomas Kjær

Dato : 11-05-08 16:46

On 2008-05-11, /Peter <nospam@no.mail> wrote:
> [...]
> til det,
> det skal sidde opå en Canon 5d, ungerne er fra 4-17 år, her tænker jeg

Min favorit til den slags er Canons 35/1.4.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : /Peter

Dato : 11-05-08 17:32

"Thomas Kjær" <tk@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse

> Min favorit til den slags er Canons 35/1.4.

OK, lyder interessant, hvilken blænde/lukketid kører du den
normalt på hvis du bruger studieflash?

Fra : Thomas Kjær

Dato : 11-05-08 17:37

On 2008-05-11, /Peter <nospam@no.mail> wrote:
> OK, lyder interessant, hvilken blænde/lukketid kører du den
> normalt på hvis du bruger studieflash?

Det gør jeg ikke.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Mogens Hansen

Dato : 11-05-08 18:44

"/Peter" <nospam@no.mail> wrote in message

[8<8<8<]
> OK, lyder interessant, hvilken blænde/lukketid kører du den
> normalt på hvis du bruger studieflash?

Lukketiden skal være 1/200 sek (sync. tid) eller længere.
Men lukketiden spiller ikke nogen rolle, hvis flashlyset udgør den
væsentligste del af eksponeringen. Det skyldes at den effektive lukketid vil
være bestemt af varigheden, som typisk er 1/400 sek eller kortere.

Den gamle regel siger: lukketiden bestemmer eksponeringen fra det
eksisterende lys og blænden bestemmer eksponeringen fra flashen.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : /Peter

Dato : 11-05-08 19:00

> [...]
>
> Den gamle regel siger: lukketiden bestemmer eksponeringen fra det
> eksisterende lys og blænden bestemmer eksponeringen fra flashen.

Mange tak Mogens, den vil jeg tygge lidt på.

Fra : /Peter

Dato : 11-05-08 19:03

> [...]
>
> Den gamle regel siger: lukketiden bestemmer eksponeringen fra det
> eksisterende lys og blænden bestemmer eksponeringen fra flashen.

Det kan virke svært at få lille dybdeskarphed med flash,, da man typisk
skal ned på
en lille blænde og er begræsen til 1/200 lukketid (eller min. synktid)
for ikke at
overeksponere, hvad er ejeres erfaringer, med det?

Fra : Mogens Hansen

Dato : 11-05-08 19:16

> [...]

> ikke at
> overeksponere, hvad er ejeres erfaringer, med det?

Jeg har ikke meget erfaring med studio flash.

Husk først og fremmest: lukketiden spiller (praktisk taget) _ingen_ rolle
for eksponeringen.

Hvis du vil have lille skarphedsdybde, skal du bare skrue ned for flashen og
for ISO.
Alternativt kan man flytte flashen længere væk fra motivet - lysstyrken
falder med kvadradet med afstanden. Det medfører dog at lyset kommer til at
virke hårdere.
Alternativt kan man bruge et neutralt gråfilter.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : den rigtige fotograf

Dato : 11-05-08 22:09

> Lukketiden skal være 1/200 sek (sync. tid) eller længere.

Hvorfor skal den det, jeg har altid brugt 1/60 og det har altid fungeret
glimrende!

Per

Fra : Mogens Hansen

Dato : 12-05-08 07:32

"den rigtige fotograf" <denrigtigefotograf@ofir.dk> wrote in message

> Hvorfor skal den det,

Fordi det er Canon 5D's korteste sync. tid

> jeg har altid brugt 1/60

Sidst jeg checkede var 1/60 sek længere tid end 1/200 sek., så det
naturligvis fungerer det jvf. hvad jeg skrev

> og det har altid fungeret
> glimrende!

Ser du nogen modsætning mellem din erfaring og hvad jeg skrev, siden du
bruger udråbstegn ?

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : den rigtige fotograf

Dato : 11-05-08 22:05

> OK, lyder interessant, hvilken blænde/lukketid kører du den
> normalt på hvis du bruger studieflash?

Når jeg bruger studieflash, i et mindre "studie" så bruger jeg en blænde
mellem 16 og 22

Per

Fra : Bo Bjerre

Dato : 12-05-08 07:24

den rigtige fotograf wrote:

> Når jeg bruger studieflash, i et mindre "studie" så bruger jeg en blænde
> mellem 16 og 22

Så er du sikker på at også beggrunden er skarp. Nu ved jeg ikke hvilket
objektiv, du bruger, men meget ofte vil du få en ringere billedkvalitet
på bl/22.

Man bør vælge blænden efter hvor stor dybdeskarphed, man vil have.
Herefter må lysmaskinen indrette sig efter det.

Bo //

Fra : den rigtige fotograf

Dato : 12-05-08 10:45

"Bo Bjerre" <bo@FJERNESsarek.dk> skrev i en meddelelse

> Så er du sikker på at også beggrunden er skarp. Nu ved jeg ikke hvilket
> objektiv, du bruger, men meget ofte vil du få en ringere billedkvalitet
> på bl/22.

Jeg bruger et zoom 35-135 fra canon, bare et almindeligt

> Man bør vælge blænden efter hvor stor dybdeskarphed, man vil have.

Klart.

> Herefter må lysmaskinen indrette sig efter det.

Ja hvis den så kan det, hvis det en flash med fast lys, så kan man jo kun
regulere på en måde, enten rykke det længere bagud, og det har jeg ikke
mulighed for, eller sætte noget foran til at dæmpe lyset, og den slags
udstyr har jeg ikke råd til.

Per

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 12-05-08 07:30

> Når jeg bruger studieflash, i et mindre "studie" så bruger jeg en blænde
> mellem 16 og 22

øj det var ikke så lidt, ved alm studio foto uden dikedarer lander jeg på
ca.F8..kun ved gruppe kanjeg gå lidt længere ned. og mere kreative er det
med størrer blænde for at f.eks kun holde øjen i fokus.

Mvh Torben

Fra : Gunnar Laurhammer

Dato : 12-05-08 11:58

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote in
message news:4827e3d6$0$313$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> [...]
> ca.F8..kun ved gruppe kanjeg gå lidt længere ned. og mere kreative er det

Jeg også benytter mest F8 til F11. Dette er pga at det er på denne blenderen
de fleste objektiver tegner skarpest.

I tillegg benytter jeg stort sett bare svart og hvit bakgrunn, og denne
ønsker jeg ut av fokus.

Tidligere har jeg snakket med en del portrettfotografer, og mange av disse
sverget til "soft fokus optikk" I dag er vel ikke dette noe problem da man
kan med enkelhet softe bildet i PS.

Fra : den rigtige fotograf

Dato : 12-05-08 12:41

> Tidligere har jeg snakket med en del portrettfotografer, og mange av disse
> sverget til "soft fokus optikk" I dag er vel ikke dette noe problem da man
> kan med enkelhet softe bildet i PS.

Næhh det kræver bare ekstra arbejde foran skærmen, hvilket jeg ikke mener
har noget med fotografering og gøre.

Per

Fra : Bo Bjerre

Dato : 12-05-08 14:14

Gunnar Laurhammer wrote:

> Tidligere har jeg snakket med en del portrettfotografer, og mange av disse
> sverget til "soft fokus optikk" I dag er vel ikke dette noe problem da man
> kan med enkelhet softe bildet i PS.

Ja, og det ser ikke ens ud. Jeg mener at den optisk metode giver et mere
behageligt udseende.

Bo //

Fra : Per

Dato : 16-05-08 20:58

> Når jeg bruger studieflash, i et mindre "studie" så bruger jeg en blænde
> mellem 16 og 22

Ved blænde 22 vil du opleve en væsentlig forringelse af skarpheden. Specielt
ved de små 1.6x sensorer.

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 11-05-08 19:27

hej Peter

hvis du har en 24-70 2,8 er du godt kørende.

det sublime er 85mm 1,2L, deres 85 1,8 er også fint, faktisk super til
prisen.
men hel figur er en 50mm 1,4 heller ikke ringe når vi taler de små børn.

mvh torben ager

Fra : /Peter

Dato : 11-05-08 20:17

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i
en meddelelse news:48273a77$0$315$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> [...]
> prisen.
> men hel figur er en 50mm 1,4 heller ikke ringe når vi taler de små

OK, Mange tak Torben,.

Fra : 2rb1

Dato : 12-05-08 11:22

Det optimale objektiv er selvfølgelig et med fast brændvidde. Zoom
objetiver er et kompomi.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 12-05-08 12:15

"2rb1" <fotograf@stamfoto.dk> wrote in message
> Det optimale objektiv er selvfølgelig et med fast brændvidde. Zoom
> objetiver er et kompomi.

Når jeg sammenligner 2 objektiver, som er nævnt i denne tråd - 35/1.4L og
24-70/2.8L - ser jeg ikke nævneværdig forskel på skarphed ved samme blænde
og 35mm. Derimod er der lidt mere fortegning på fast-brændvidde objektiver.
På f/2.8 har zoom objektivet _lidt_ mere vignettering på full-frame kamera.

De 2 objektiver har åbenlyst forskellige egenskaber (fleksibilitet,
lysstyrke og lidt fysisk størrelse og tætning med støv og fugt), men det er
ikke billed kvalitet som er afgørende.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : 2rb1

Dato : 16-05-08 14:26

> [...]
> lysstyrke og lidt fysisk størrelse og tætning med støv og fugt), men det
> er ikke billed kvalitet som er afgørende.

Har du fortegning på dit 35mm., så skal du få det lavet, for så er der noget
galt med det.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 16-05-08 17:29

"2rb1" <fotograf@stamfoto.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Har du fortegning på dit 35mm., så skal du få det lavet, for så er der
> noget galt med det.

Hvorfor tror du det ?
Oplever du noget andet, og er du i givet fald sikker på at det ikke er din
24-70/2.8L som skal repareres ?

Fænomenet er almindeligt forekommende:

Fra
http://www.photozone.de/Reviews/Canon%20EOS%20Lens%20Tests/336-canon-ef-35mm-f14-test-report--review?start=1
om 35/1.4L
" The lens shows a slight but still visible degree of barrel distortions"

Fra
http://www.photozone.de/Reviews/Canon%20EOS%20Lens%20Tests/184-canon-ef-24-70mm-f28-usm-l-test-report--review?start=1
om 24-70/2.8L:
"At 40mm there're no distortions at all. Really a great performance here for
a zoom!"

Noget tilsvarende ser man på
http://www.slrgear.com/reviews/zproducts/canon35f14/1geodist.gif
http://www.slrgear.com/reviews/zproducts/canon24-70f28/1geodist.gif
hvor zoomen har mindre gennemsnitlig fortegning i området 30-70mm - og ved
35mm ca. halvt så meget fortegning.

Nu kunne man tro at 35/1.4L har et problem med fortegning, men ifølge
Photozone har den mindre fortegning end Canon 35/2.0, Nikon 35/2.0 og Zeiss
35/2.0.

Jeg så det ved en "murstens test" hvor jeg sammenlignede de 2 objektiver.
Jeg har ingen mistanke om at min 35/1.4L er defekt, nærmere at min
24-70/2.8L er temmelig god - men naturligvis kunne det være interessant at
sammenligne flere 35/1.4L eksemplarer for at undersøge variation.
Det at zoom objektivet har mindre fortegning ved 35mm, betyder jo ikke at
fast-brændvidde objektivet har meget fortegning - og slet ikke at det er et
problem.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : 2rb1

Dato : 16-05-08 21:07

> [...]
>
> Hvorfor tror du det ?
> Oplever du noget andet, og er du i givet fald sikker på at det ikke er din

Da jeg er portrætfotograf har jeg ikke noget at bruge en 24-70 til, så rep.
af den har jeg ikke brug for.
Jeg har haft et, men som portrætobjektiv er det ikke godt, så den er solgt.

Peter - sæt en 85mm på dit kamera, så får du det ik' meget bedre ;0)

Fra : Freddy

Dato : 14-05-08 17:31

> [...]
> det,
> det skal sidde opå en Canon 5d, ungerne er fra 4-17 år, her tænker jeg

Tak for spørgsmålet, for de mange svar har været spændende - lærerige - at
læse.

Jeg kan huske, fra gamle dage med rigtig film, at bøgerne sagde, at en 80mm
brændevidde var den bedste (den hed ligefrem en portræt-tele). Med faktor 1.6 i
mit canon 400D er det en 50mm linse.
Forklaringen skulle være perspektivet, hvor en passende beskæring af et ansigt
vil give en for stor næse ved vidvinkel, og et for fladt ansigt ved tele.

Nu sagde du så fuld figur, og ikke portræt, så...
Ville bare lige indskyde at selve brændevidden vel stadig har betydning

Freddy