Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon 40D og placering af knapper
Fra : Jan J.

Dato : 09-05-08 08:50

Har lige været en tur i Spanien, hvor jeg havde en Canon 40D med.

Generelt et godt og solidt kamera. Men gang på gang blev diverse knapper
aktiveret når jeg gik rundt med kameraet hængende på skulderen eller om
halsen. Live view blev konstant aktiveret (så den funktion slog jeg
fra). Især var knapperne under LCD skærmen et problem. Med et
mellemtungt objektiv passede det lige med at de ramte ind på kroppen i
en uheldig vinkel når man gik. Så flere gange valgte jeg at slukke
kameraet for ikke få ændret indstillinger utilsigtet. Ikke smart når man
f.eks. fotograferer fugle. Bedst som man har motivet i søgeren, har man
glemt at man slukkede kameraet.

Er jeg den eneste der har problemer med knappernes placering på
kameraets bagside? Synes ikke det var et problem på mit gamle 350D. Hvad
med 5D og mrk III ejere. Har I disse problemer?

Mvh
Jan

Fra : Flerbrugerkonto

Dato : 09-05-08 09:39

"Jan J." <no@spam.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> bagside? Synes ikke det var et problem på mit gamle 350D. Hvad med 5D og

Du hænger kameraet forkert på kroppen?
I stedet for at hænge det over skulderen, med skærmen ind mod din krop, og
objektivet ud mod folk, så kan du hænge det med skærmen udaf og frem, og
objektivet bagud, ind mod kroppen.. Håber at du kan følge mig?

Men det kommer til at hænge meget bedre på den måde, du rammer ingen
knapper, og objektivet støder ikke ind i noget, det hele er tættere mod
kroppen

Mvh Anders

Fra : Mogens Hansen

Dato : 09-05-08 10:27

"Flerbrugerkonto" <ingenm@il.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> [...]
> objektivet ud mod folk, så kan du hænge det med skærmen udaf og frem, og
> objektivet bagud, ind mod kroppen.. Håber at du kan følge mig?

Sådan bærer jeg også kameraet.

> Men det kommer til at hænge meget bedre på den måde, du rammer ingen
> knapper, og objektivet støder ikke ind i noget, det hele er tættere mod
> kroppen

Med Canon 10D og 5D kommer jeg jævnligt til ufrivilligt at få drejet på
program-vælgeren når den rører kroppen - det er ikke særligt heldigt, men
nærliggende at tro at man kan opleve noget tilsvarende med 40D.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jan J.

Dato : 09-05-08 11:11

Flerbrugerkonto skrev:
> I stedet for at hænge det over skulderen, med skærmen ind mod din krop, og
> objektivet ud mod folk, så kan du hænge det med skærmen udaf og frem, og
> objektivet bagud, ind mod kroppen.. Håber at du kan følge mig?

Jo kan sagtens følge dig, og faktisk gjorde jeg netop dette til sidst.
:) Det hjalp en del, og ja kameraet balancerer bedre på den måde. Men
generelt synes jeg at knapperne er lidt uhensigtsmæssigt placeret og alt
for nemme at få trykket på ved en fejl. Men den er jo nok svær at løse
når nu LCD skærmen efterhånden fylder det meste af bagsiden på et
moderne kamera.

Fra : www.tsp-photo.com

Dato : 09-05-08 19:17

> [...]
> bagside? Synes ikke det var et problem på mit gamle 350D. Hvad med 5D og

Jeg bruger primært 5D, 40D låner jeg en gang i mellem hos en kammerat, og
jeg har ikke oplevet de problemer. Det afhænger vel også af, hvilken optik
du har på, er den tung nok, så peger optikken nedad og du er ude over
problemet. Jeg oplever derimod at jeg rykker AF- og IS-kontakterne på min
400mm når jeg går med kameraet over skulderen, de banker mod hoften og
rykker sig derved, så de skal lige tjekkes. Det sjove er, at IS-mode-, focus
preset- og afstandsbegrænsningskontakterne ikke lider af dette problem, da
højden på disse ikke går ud over objektivet, men de andre to har fået en
lille forhøjning på, som gør, at man bedre kan føle dem. Det er så, sjovt
nok, disse knapper man IKKE rykker på, derimod de andre.

MVH
Thomas

Fra : Steen F.

Dato : 10-05-08 15:28

Jan J. wrote:
> [...]
> kameraets bagside? Synes ikke det var et problem på mit gamle 350D.
> Hvad med 5D og mrk III ejere. Har I disse problemer?

Hvorfor ikke bare slukke det? Tager det ikke kun 0,2 sekund at tænde og være
klar?

Fra : Brian Lund

Dato : 10-05-08 17:42

> [...]
> bagside? Synes ikke det var et problem på mit gamle 350D. Hvad med 5D og

Du har selvfølgelig sat standby tiden ned til 1 minut?

Brian