Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon 400D - skarphed
Fra : Karsten Jensen

Dato : 08-05-08 10:42

Mit Canon 400D's skarphed har jeg ikke rørt ved. Er der nogen der har
instillet sit kameras skarphed i selve kameraet? Og hvorfor?

Fra : Thomsen

Dato : 08-05-08 11:26

"Karsten Jensen" <k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> wrote in message
> Mit Canon 400D's skarphed har jeg ikke rørt ved. Er der nogen der har
> instillet sit kameras skarphed i selve kameraet? Og hvorfor?

Hej Karsten
F.eks. er der nogen der mener, at den måde Canon dslr kameraer "gør" skarpt
på, kan Photoshop gøre bedre.
Derfor sætter de skarphed til 0 i kameraet og ordner det i Photoshop.
Men forskellige kamera-mærker "beregner" skarphed forskelligt.
Snakkede med en Fuji-ejer som synes hans kameraet var bedre til at gøre
skarpt end Photoshop.
Det er vist også lidt smag og behag.

hilsen Ole

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-08 12:49

"Thomsen" <oathomsen@@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hej Karsten
> F.eks. er der nogen der mener, at den måde Canon dslr kameraer "gør"

Det er ikke så meget et spørgsmål om det ene stykke software kan gøre det
bedre end det andet. Det handler mere om at forskellige billeder trænger til
forskellige indstillinger afhængig af objektiv og indstillinger. Dette er
grunden til at jeg indstiller skarphed i photoshop.

Der vil også være forskel på hvilket slutmedie dit billede ender op i.
Skarpheden vil ofte være forskellig fra om det skal være et lille
webbillede, et billede trykt på en printer eller et billede fremkaldt på
fotopapir.

/Marten

Fra : _

Dato : 08-05-08 12:50

> [...]
> Men forskellige kamera-mærker "beregner" skarphed forskelligt.
> Snakkede med en Fuji-ejer som synes hans kameraet var bedre til at gøre

Og vil man ikke kaste 7-10.000 kr. i nakken af Adobe for en PhotoShop, kan
man bruge Canons medfølgende programmer.

Fra : Karsten Jensen

Dato : 08-05-08 16:28

On Thu, 8 May 2008 12:25:56 +0200, "Thomsen" <oathomsen@@webspeed.dk>
wrote:

>Hej Karsten

Jeg har heller ikke selv prøvet, men jeg undrede mig over at et
fotoblad kom med dette råd, når man nu egentlig måske også bør gøre
det i efterbehandlingen.