Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sløret baggrund
Fra : Ukendt

Dato : 07-05-08 22:36

Jeg har altid været lidt fascineret af dybdeskarphed,
dvs. gå tæt på et motiv og få et sløret baggrund, så
det der er i fokus fremtræder endnu skarpere.

Hvad afgør om et givent apparat/optik kan
lave denne 'effekt' ?
Mener at ha' læst det ikke er helt ligegyldigt
mht. design og størrelse af linser osv. Lyder sært.

Blev lidt overrasket over effekten var
der ganske tydelig i min prisoverkommelige HP i makromode.

Fra : Pico

Dato : 07-05-08 23:49

Eque wrote:
> [...]
> dvs. gå tæt på et motiv og få et sløret baggrund, så
> det der er i fokus fremtræder endnu skarpere.
>
> Hvad afgør om et givent apparat/optik kan

Stor blændeåbning giver mindre dybdeskarphed, hvis du så samtidig kombinere
det med tele bliver dybdeskarpheden endnu mindre. Det der er udenfor
dybdeskarpheden bliver sløret i større eller mindre grad, det gælder både
det der er tætter på og længere fra end dybdeskarpheden. De fleste
spejlreflekskamere har en nedblændingsknap så man kan bedømme hvad der
bliver skarpt ved en given blænde, men ofte er det svært at se

> Mener at ha' læst det ikke er helt ligegyldigt
> mht. design og størrelse af linser osv. Lyder sært.

Det er det heller ikke, jo større, tykkere, en linse er jo større blænderr
har den mulighed for og dermed mindre dybdeskarphed.

> Blev lidt overrasket over effekten var
> der ganske tydelig i min prisoverkommelige HP i makromode.

Marko er opbygget sådan at det kan fokusere ganske tæt på, derfor bliver det
der er længere væk sløret, det gælder for alle markroindstillinger, men ofte
blænder man så langt ned som muligt for at få så meget skarpt som muligt.

Prøv at læs nogle grundlæggende (begynderbøger) fotobøger, det er næsten
altid rimeligt forklaret.
--
MVH
Pico

Fra : Per

Dato : 08-05-08 15:54

> Stor blændeåbning giver mindre dybdeskarphed, hvis du så samtidig
> kombinere det med tele bliver dybdeskarpheden endnu mindre.

Brændevidde har ingen inflydelse på dybdeskarpheden. Det har kun
blændestørrelse og forstørrelsesgraden/fokusafstand. Altså vil et billede af
en person taget med et 20mm og et 200mm objektiv samme dybdeskarphed, hvis
altså personen fylder lige meget i billedet og blænden er den samme. Det vil
jo naturligvis betyde at man med 20mm'eren skal meget tættere på.
Det der snyder er, at baggrunden forstørres mere med en tele og derfor
syntes den mere sløret, men selve dybdeskarpheden (altså hvor mange cm der
er inden for fokusplanet) er den samme.

> De fleste spejlreflekskamere har en nedblændingsknap så man kan bedømme
> hvad der bliver skarpt ved en given blænde, men ofte er det svært at se

De matskiver der sidder som standard i de fleste DSLR kameraer er optimeret
til at være meget lys. Det betyder, at man ikke kan se dybdeskarphedsforskel
fra omkring f2.8-4. Derfor er disse standard matskiver heller ikke gode til
at vurdere om noget er i fokus. Specielt ikke hvis man f.eks. bruger blænde
1.2. Man kan udskifte matskiven til en, der er beregnet til mere præcis
fokus, men så mister den noget af lysstyrken. Derfor anbefales det ikke at
bruge den med mindre end blænde 2.8 objektiver.

Fra : Pico

Dato : 14-05-08 22:37

Det er korrekt nok, men spørgeren skrev:

> Jeg har altid været lidt fascineret af dybdeskarphed,
> dvs. gå tæt på et motiv og få et sløret baggrund, så
> det der er i fokus fremtræder endnu skarpere.

Ved at gå tættere på "virker" bagrunden mere sløret med en tele. Jeg
overvejede også at skrive noget om at lægge fokusplanet foran motivet og
derved opnå større uskarphed på bagrunden, dog fandt jeg det ikke relevant
da de fleste af os vel i dag lægger slør på bagrunden i Photoshop
--
MVH
Pico

Fra : Bo Bjerre

Dato : 14-05-08 23:42

Pico wrote:

> [...]
> derved opnå større uskarphed på bagrunden, dog fandt jeg det ikke relevant
> da de fleste af os vel i dag lægger slør på bagrunden i Photoshop

Hov, Hov, "de fleste". Den holder ikke. Det ser grimt ud med kunstig
uskarphed. Det er nemlig ikke muligt at lave det afstandsafhængigt.

Så de fleste bruger ikke kunstigt slør.

Til sammenligning har jeg mødt mange unge mennesker, der ikke fatter
hvordan det kan være, at man med et dyrt kamera ikke kan få det hele
skarpt, når de kan med en telefon. Skrækkeligt

Bo //

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-05-08 14:10

>Til sammenligning har jeg mødt mange unge mennesker, der ikke fatter
>hvordan det kan være, at man med et dyrt kamera ikke kan få det hele
>skarpt, når de kan med en telefon. Skrækkeligt

Jeg er (undskyld var) en af dem.

Men er der noget at sige til det? stort set "alt" på markedet blandt
unge mennesker tegner alt skarpt. Spejlrefleks er for nørder og gamle
mennesker synes trenden at være.

Der gik noget tid (og nogle bøger) før jeg fattede alt det med
dybdeskarphed og hvorfor dit og hvorfor dat.

Men at tænke sig... "det fine dyre kamera.. og så kan det ikke engang
tegne skarpt - se baggrunden den er jo helt sløret.. "

Jeg krummer tæer når mine totalt fotouinteresserede kammerater kommer
med sådan en udtalelse.. eller "hvorfor har du ikke filmet mig så jeg
står midt i billedet"... ja måske pga. rule of thirds tror du ikke??

Suk...

Fra : Bo Bjerre

Dato : 15-05-08 16:26

Martin Johansen [6000] wrote:

> Der gik noget tid (og nogle bøger) før jeg fattede alt det med
> dybdeskarphed og hvorfor dit og hvorfor dat.

-men du gjorde god noget for at komme videre.

> Men at tænke sig... "det fine dyre kamera.. og så kan det ikke engang
> tegne skarpt - se baggrunden den er jo helt sløret.. "

OK: jeg har også mødt den anden slags, der undrer sig over at man SELV
kan bestemme, hvad der er skarpt, og at en rodet baggrund bliver mindre
synlig. Det kommer nok med alderen.

> Jeg krummer tæer når mine totalt fotouinteresserede kammerater kommer
> med sådan en udtalelse.. eller "hvorfor har du ikke filmet mig så jeg
> står midt i billedet"... ja måske pga. rule of thirds tror du ikke??

Ja, vi må stå sammen og være bagstræberiske, og vente på at ungdommen
vokser på og forstår de klassiske principper

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-05-08 16:38

>-men du gjorde god noget for at komme videre.

Jeg manglede "et eller andet" i mine billeder og med købet (og
forståelsen) af mit DSLR ved jeg nu hvad - muligheden for mere eller
mindre at bestemme selv.

>OK: jeg har også mødt den anden slags, der undrer sig over at man SELV
>kan bestemme, hvad der er skarpt, og at en rodet baggrund bliver mindre
>synlig. Det kommer nok med alderen.

Der var engang jeg rodede med slørede baggrunde i Photoshop. Nu glæder
jeg mig blot over jeg kan slippe for det bøvl og få det "in camera"
istedet for.

>Ja, vi må stå sammen og være bagstræberiske, og vente på at ungdommen
>vokser på og forstår de klassiske principper

Jep Selvom jeg stadig er en del af ungdommen så er jeg med på
ideen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 15-05-08 17:10

Martin Johansen [6000] wrote:

> Jep Selvom jeg stadig er en del af ungdommen så er jeg med på
> ideen

Med min 54 år er jeg stadig ung, fordi jeg omgår unde mennesker

Bo //

Fra : Søren Friberg

Dato : 15-05-08 17:13

Bo Bjerre skrev:

> Med min 54 år er jeg stadig ung, fordi jeg omgår unde mennesker

Hmh, jeg har været i min bedste alder hele mit liv :- )
--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-05-08 17:58

>Med min 54 år er jeg stadig ung, fordi jeg omgår unde mennesker

Sådan skal det lyde

Fra : 2rb1

Dato : 16-05-08 17:32

Hmmmmm.... vil det sige at en kvinde på en mandsdomineret arbejdsplads er en
mand??
Hvis det er rigtigt, så er der mange bøsser i forsvaret ;0)

Fra : Søren Friberg

Dato : 16-05-08 17:43

2rb1 skrev:
> [...]
> mand??
> Hvis det er rigtigt, så er der mange bøsser i forsvaret ;0)

Man er vel ikke bøsse fordi man omgås onde mennesker eller hvad er det
her

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Bo Bjerre

Dato : 16-05-08 19:00

Søren Friberg wrote:

> Man er vel ikke bøsse fordi man omgås onde mennesker
Det var IKKE det, jeg skrev. Jeg skrev unde, fordi jeg var hurige end
tasaurt. Der skulle naturligvis have stået: unge mennesker

Bo //

Fra : Søren Friberg

Dato : 16-05-08 20:05

Bo Bjerre skrev:

> Det var IKKE det, jeg skrev. Jeg skrev unde, fordi jeg var hurige end
> tasaurt. Der skulle naturligvis have stået: unge mennesker

Muligt nok, men der er lige langt fra unde til unge eller onde ;- )

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-05-08 20:13

Pffft

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-05-08 17:51

>Hmmmmm.... vil det sige at en kvinde på en mandsdomineret arbejdsplads er en
>mand??

Høhø :)

>Hvis det er rigtigt, så er der mange bøsser i forsvaret ;0)

Det er jo det jeg har sagt i årevis.....

Fra : Ukendt

Dato : 15-05-08 21:20

Næh for hvad er prisen på en original Photoshop idag ??

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-05-08 14:24

On Thu, 15 May 2008 22:20:28 +0200, "Eque" <-> wrote:

>Næh for hvad er prisen på en original Photoshop idag ??

Omkring 600,- afhængig af platform. Så den er ikke så dyr, men til
gengæld alle pengene værd.

Skal du have fat i den professionelle og ikke har en Elements at
opgradere fra koster det dig 8500,- ca.

Fra : Per

Dato : 16-05-08 20:53

> derved opnå større uskarphed på bagrunden, dog fandt jeg det ikke relevant
> da de fleste af os vel i dag lægger slør på bagrunden i Photoshop
> --

eh nej! Sådan en "fattigmandssløring" ser da totalt fake ud!