Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Optisk zoom vs. megapixel
Fra : Bufferzz

Dato : 04-05-08 17:12

Hej

Måske en mærkelig opstilling:
Optisk zoom vs. megapixel.

Men kom til at tænke på en ting:

Mit gamle Olympus750 har 10x optisk zoom og 4 megapixel
Og fx Sony w170 har 5x optisk zoom og 10 megapixel.

Hvis man så beskar et 10 mp billede taget med 5x zoom
ned til 4 mp.

Vil motivet så ikke kunne minde om fx 10x zoom i 4 mp ? i kvalitet..
Måske enda bedere/tættere på.

Er ikke så god til denne udregning / teori.

Har jeg fat i noget eller kan det slet ikke sammenlignes på den måde ?

/Buf

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 04-05-08 17:33

Bufferzz wrote:
> Hvis man så beskar et 10 mp billede taget med 5x zoom
> ned til 4 mp.
> Vil motivet så ikke kunne minde om fx 10x zoom i 4 mp ? i kvalitet..
> Måske enda bedere/tættere på.

Det du gør svarer til 2,5x digital zoom

Dvs at du "zoomer" 2,5 gange ind men forringer kvaliteten tilsvarende

Så længe du har pixel nok, så gør det ikke noget, og det er en OK
løsning at beskære sig til det rigtige udsnit.

Med optisk zoom zoomer du du også 2,5 gange ind men forringer ikke
kvaliteten.

Jan

--
Signatur ude af drift

Fra : HKJ

Dato : 04-05-08 17:56

Bufferzz wrote:
> Har jeg fat i noget eller kan det slet ikke sammenlignes på den måde ?

Du kan godt sammenligne på den måde, du skal bare huske at tage
objektivets kvalitet med i beregningen og det glas der sidder på et
kompaktkamera er ikke top kvalitet. Derfor vil du miste noget skarphed
og måske få farvede kanter, hvis du forstørre på den måde.