Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
HDR billeder
Fra : Ukendt

Dato : 03-05-08 12:34

Er der nogen der vil forklare mig (på almindelig dansk) hvad HDR merge
Photomatix billeder går ud på?
Jeg har forstået, at det er flottere billeder, og man fx. bruger 3 billeder
til at lave 1 færdigt billede?
På dette link synes jeg det svarer lidt til morhing: http://www.hdrsoft.com/

Mvh Jørgen

Fra : KB

Dato : 03-05-08 12:59

http://beforethecoffee.wordpress.com/

Fra : Peter Schrøder

Dato : 03-05-08 13:52

"Jørgen F." <-> skrev
> Er der nogen der vil forklare mig (på almindelig dansk) hvad HDR merge
> Photomatix billeder går ud på?
> Jeg har forstået, at det er flottere billeder, og man fx. bruger 3
> billeder til at lave 1 færdigt billede?

Ja, du samler 3 billeder til ét. Årsagen er at det dynamiske omfang ikke
altid er tilstrækkeligt på digitalkameraer.
Så du tager ét billede, som er overbelyst, for at få detaljer i
skyggepartierne. Èt billede som er "normalt" belyst og ét billede
som er underbelyst, for at få detaljer i højlysene.
Disse 3 billeder kan så "merges" til ét billede som rummer alle
informationer.

Mvh
Peter Schrøder

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-08 21:38

Peter Schrøder wrote:
> [...]
> som er underbelyst, for at få detaljer i højlysene.
> Disse 3 billeder kan så "merges" til ét billede som rummer alle

Spændende. Kan man tage 1 billede i RAW, og over-/underbelyse det i det
billedbehandlingsprogram der følger med kameraet? Ellers kræver det jo
stativ at tage 3 identiske billeder med forskellige
belysnings-indstillinger. Eller kan kameraet tage 3-i-ét? (exposure
bracketing?)

Mvh Jørgen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-05-08 08:52

>Spændende. Kan man tage 1 billede i RAW, og over-/underbelyse det i det
>billedbehandlingsprogram der følger med kameraet?

Det kan du godt hvis du spørger mig.. hehe. Jeg har prøvet begge
muligheder og synes ikke umiddelbart jeg kan se forskel.

Men... firmaet bag hdrsoft fortæller det ikke er optimalt og det
kræver bracketing "i marken".

> Ellers kræver det jo
>stativ at tage 3 identiske billeder med forskellige
>belysnings-indstillinger.

Det vil det kræve ja jvnf ovenstående.

> Eller kan kameraet tage 3-i-ét? (exposure
>bracketing?)

De fleste kan - men ikke D40(X).

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-08 14:15

Martin Johansen [6000] wrote:

> De fleste kan - men ikke D40(X).

Kan det lade sig gøre at tage 3 billeder på stativ med et D40(X), hvor man
justerer EV for hver optagelse? Eller kommer man til at dreje på
kameraet/stativet hver gang?

Mvh Jørgen

Fra : Søren Friberg

Dato : 04-05-08 15:00

Jørgen F. skrev:

> Kan det lade sig gøre at tage 3 billeder på stativ med et D40(X), hvor man
> justerer EV for hver optagelse? Eller kommer man til at dreje på
> kameraet/stativet hver gang?

Ja, men du skal selvfølgelig ikke dreje kamera og/eller stativ

Med den metode kan du holde samme blænde - for ikke at ændre skarpheden
i billedet - men ændre lukkertid. Jeg synes det er udmærket beskrevet her:

http://www.pihl.net/artikler/tonemapping

Formålet med tonemapping er at udvide tonomfanget, så efter min mening
giver det ikke helt mening i medlys men kun modlys, har jeg fundet ud af.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Brian Lund

Dato : 04-05-08 16:08

> Det kan du godt hvis du spørger mig.. hehe. Jeg har prøvet begge
> muligheder og synes ikke umiddelbart jeg kan se forskel.

Jeg har også prøvet begge dele, men man kan nu godt se forskel i form af
støj hvis man har presset billedet for meget i RAW konverteren!

Men ja man kan sagtens få et godt resultat fra RAW "HDR"!

Brian

Fra : Peter D. Jørgensen

Dato : 03-05-08 21:42