Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Online fotoalbum,
Fra : Bjarne

Dato : 02-05-08 02:07

Jeg skal fotografere et bryllup snart og de vil gerne have et online
galleri, det jo let nok, men de vil gerne have et galleri som kun de
og familien har adgang til... Dvs. et login er påkrævet, findes der
sådan et system om jeg kan hoste på mit eget webhotel?

mvh
Bjarne

Fra : Mogens Hansen

Dato : 02-05-08 10:30

"Bjarne" <vesterport@gmail.com> wrote in message

[8<8<8<]
> Dvs. et login er påkrævet, findes der
> sådan et system om jeg kan hoste på mit eget webhotel?

Det kan Coppermine
http://coppermine-gallery.net/

Men du kan også bare lægge den et sted som ikke er tilgængeligt fra
hovedsiden.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Robert Piil

Dato : 02-05-08 11:39

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in news:481adf10$0$90273
$14726298@news.sunsite.dk:

> Det kan Coppermine
> http://coppermine-gallery.net/
>
> Men du kan også bare lægge den et sted som ikke er tilgængeligt fra
> hovedsiden.

Det er sådan lidt pseudo-sikkerhed - man har jo ikke kontrol over om folk
sender linket videre. Man skal også lige være opmærksom på om der er linket
til folderen over, hvis directory-listing ikke er undertrykt.

Picassa har en lignende løsning, hvor de på de lukkede gallerier laver
lange snørklede URL'er, men hvis blot én linker til én billedeURL, så får
man adgang til hele galleriet.

Måske er det lidt søgt, men jeg har fundet ting på google, der var
"beskyttet" på den måde. Selvfølgelig ikke rigtig følsomme, så havde de
været bedre sikret.

Hvis man har et UNIX-webhotel af en art, har man sikkert mulighed for at
beskytte foldere med .htaccess-filer. Det giver langt større sikkerhed, og
man er så fri for at installere en hel galleri-løsning.

Robert Piil

Fra : Søren A Christensen

Dato : 02-05-08 11:46

Bjarne wrote:
> [...]
> og familien har adgang til... Dvs. et login er påkrævet, findes der
> sådan et system om jeg kan hoste på mit eget webhotel?

mg2 (http://minigal.dk) eller plogger (http://www.plogger.org/) er
simple php-baserede og let at installere, og de tilbyder private
gallerier med password.

Copermine er nok at skyde gråspurve med kanoner i denne sammenhæng.

Mvh SAC

Fra : Bjarne

Dato : 02-05-08 13:57

> [...]
> gallerier med password.
>
> Copermine er nok at skyde gråspurve med kanoner i denne sammenhæng.

Kender godt mg2, men hvordan laver jeg en adgangskode på denne til
brugerne?

mvh
Bjarne