Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Panoramabilleder
Fra : Ulrik

Dato : 30-04-08 23:22

Hej

Jeg leder efter et godt gratis program til at sætte enkeltbilleder
sammen til et stort panoramabillede (stitch photos). Jeg er ikke
interesseret i noget, hvor jeg manuelt skal angive, hvilke dele af
billederne, der "passer" sammen.

Hvilke programmer kan anbefales?

Mvh
Ulrik

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-08 01:51

www.autostitch.net

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-05-08 08:17

Ulrik skrev den 01-05-2008 00:21:
> [...]
> sammen til et stort panoramabillede (stitch photos). Jeg er ikke
> interesseret i noget, hvor jeg manuelt skal angive, hvilke dele af

Tja, med canon-kameraer følger der PhotoStitch med.
(og programmet kan vist frit hentes på canons hjemmeside....men det må
du selv rode med).

Jeg har endnu ikke fundet et program som - gratis - kan gøre det ligeså
godt OG brugervenligt som Photostitch.

Photostitch fungerer naturligvis også med billeder taget med andre
producenters kameraer.

Se hvad jeg har fået "syet sammen" over de sidste par år.
((((ja ja ja, ikke noget som er perfekt, men det tror jeg nu ikke er
programmaets skyld ))))

http://picasaweb.google.dk/carsten.riis/Panorama

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-08 08:52

Carsten Riis wrote:
> Jeg har endnu ikke fundet et program som - gratis - kan gøre det
> ligeså godt OG brugervenligt som Photostitch.

Jeg har også prøvet Canon's eget, og synes bestemt at Autostitch er bedre.

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-05-08 09:20

Jørgen F. skrev den 01-05-2008 09:52:

> Jeg har også prøvet Canon's eget, og synes bestemt at Autostitch er bedre.

men ikke gratis

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-08 09:36

Carsten Riis wrote:
> men ikke gratis

Jo da?

Fra : Bo Bjerre

Dato : 02-05-08 21:00

Carsten Riis wrote:

> men ikke gratis

Hvorfor skal alting være GRATIS. De fleste vil gerne bruge penge på
kameraer, stativer, objektver og rejser, hvor vi bruger grejet, men ikke
ret mange er villige til at bruge 100-500kr på tilbehør. Mange spm i
denne gruppe går på: Hvor kan jeg få dit gratis eller dat billigst muligt.

Der er efterhånden ikke mange i denne verden, der gider arbejde grat-is.

Bo //

Fra : Carsten Riis

Dato : 03-05-08 20:57

Bo Bjerre skrev den 02-05-2008 22:00:

> Hvorfor skal alting være GRATIS.

Det skal det heller ikke. Det var bare det Ulrik spurgte efter.

Og Jørgen har ganske ret: Autostitch er gratis.

Det var bare lidt mærkeligt at der på hjemmesiden står FREE DEMOversion.

Det plejer at være et eller andet lumsk i form af begrænsninger mv.
Jeg har nu her på tredje dagen ikke set nogen.

Og hold da ferie, hvor kører det bare derudaf.

> [...]
> ret mange er villige til at bruge 100-500kr på tilbehør. Mange spm i
> denne gruppe går på: Hvor kan jeg få dit gratis eller dat billigst muligt.

Er det noget unaturligt i, at man gerne vil mest mulig for sine penge?

> Der er efterhånden ikke mange i denne verden, der gider arbejde grat-is.

Tja, der findes rigtig mange som gerne går på restaurant og giver flere
1000 kroner for et måltid.....men ellers handler i Netto, hvor tingene
er billige til den daglige drift.
Mon det er samme tankegang der i Købe stort dyrt udstyr; tage på rejser
mv.. vs. billedbehandlings-software ikke skal have alle tænkelig og
utænkelige funktioner.

Derudover er mangler gratis hhv. billige software gerne en eller anden
feature som man lige savner, hvor man med den store dyre bare har
tingene serveret.

Derudover holder gratis-alternativerne også købesoftware-udviklerne i
ørerne for at være endnu bedre til at udvikle software som er værd at
betale for.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 04-05-08 21:07

Orker ikke at kommentere det hele, men det er rigtigt, at mange
fritidsudviklere og universitetsfolk holder de dyre i ørerne, og dermed
er med til at fremme udviklingen. Jeg har haft glæde af megen
"BeerWare", "PostCardWare" etc.

Jeg tror nok det skrappeste panoramaWare jeg har mødt var PanoramaMaker
fra ArcSoft. Og det koster ikke en formue. Det er en anelse bedre end
Panorama Factory. Jeg har begge. Sidstnævnte er bedst til bevægelige
panoramer, som fx dem hushandlerne bruger.

Jeg mangler dog stadig at finde noget, der arbejder på NEF...

Indtil nu har jeg optaget billederne med manuel lysmåling som
rå-data-filer. Herefter konverteret til jpg'er, som er justeret ens. Til
sidst en tur gennem panorama softwaren.

Bo //

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 04-05-08 21:33

Bo Bjerre wrote:
> [...]
> Panorama Factory. Jeg har begge. Sidstnævnte er bedst til bevægelige
> panoramer, som fx dem hushandlerne bruger.

Bare af nysgerrighed, hvad går Panoramaware så godt ?

Jeg bruger personligt AutoPano pro, som f.eks. er brugt til dette 13
gigapixel panorama:
http://www.harlem-13-gigapixels.com/

Om algoritmen de bruger kan man læse mere her:
http://www.cs.ubc.ca/~mbrown/autostitch/autostitch.html

--
Med venlig hilsen / Best regards
Søren Reinke, MSDT #505926, TDI Trimix

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-05-08 21:25

Bo Bjerre <bo@FJERNESsarek.dk> wrote:

> Jeg mangler dog stadig at finde noget, der arbejder på NEF...

Du kan bare skifte windåsen ud med en mac, for så kan du arbejde med
QuickTime Pro, det kan noget som ingen andre programmer kan.

Prøv at se dette billede, bemærk at du kan se i alle retninger, også op
og ned.

http://homepage.mac.com/wkaemena/FS/Danmark/DSBIC2/

Og hvis du vil se flere af slagsen, så kig her:
http://homepage.mac.com/wkaemena/FSPanos/Menu268.html

Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK3650 Ølstykke

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 06-05-08 22:26

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Du kan bare skifte windåsen ud med en mac, for så kan du arbejde med
> QuickTime Pro, det kan noget som ingen andre programmer kan.

Quicktime Pro er måske godt til at lave film i, men som film player er
den MONSTER belastende, man få påduttet en masse unødvendige ting, den
starter services, den lander steder den ikke skal osv.

Selv real player er mere bruger venlig.

> Prøv at se dette billede, bemærk at du kan se i alle retninger, også op
> og ned.

Ja wauw, det kan et utal af java players også, der ikke er så belastende
at slippe af med som quicktime playere,

Så nej tak, jeg beholder et langt bedre OS, og skifter dælme ikke til OSX.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 06-05-08 23:01

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Du kan bare skifte windåsen ud med en mac, for så kan du arbejde med
> QuickTime Pro, det kan noget som ingen andre programmer kan.

Det er ikke en mulighed, da de programmer jeg tjener penge på ikke
kommer på Mac. Jeg var heller ikke klar over at QT kan arbejde med rå-filer.

Jeg har godt set de bevægelige panoramer, men jeg har mere brug for
stillestående panoramer, der kan printes ud i høj kvalitet. Derfor søger
jeg videre efter noget, der kan samle et antal NEF'er til et bredt
billede. p.t. optager jeg nef, farvekorrigerer og konverterer til jpg,
inden jeg syer dem sammen.

Bo //

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 07-05-08 19:09

info@niels-ebbesen.net (Niels Riis Ebbesen) skrev :

>Du kan bare skifte windåsen ud med en mac, for så kan du arbejde med
>QuickTime Pro, det kan noget som ingen andre programmer kan.

Hvis man skulle ha' lyst til at se den slags, så fungerer det da
også fint på Windows.
--
Kerim

Fra : Ulrik

Dato : 02-05-08 01:43

Tak for forslagene :)
Jeg kan ikke finde noget sted, jeg kan hente PhotoStitch fra Canon. Jeg
kan kun finde updates, der kræver, jeg allerede har programmet.

Findes der i øvrigt stitch-software, der kan arbejde med raw-billeder?
(Enten Nikons NEF-format eller Adobes DNG-format)

Mvh
Ulrik

Fra : Bo Bjerre

Dato : 02-05-08 21:01

Ulrik wrote:
> [...]
>
> Findes der i øvrigt stitch-software, der kan arbejde med raw-billeder?
> (Enten Nikons NEF-format eller Adobes DNG-format)

Det leder jg osse efter. Når een af os finder det, så lav et indlæg :)

Bo //

Fra : Jan Boegh

Dato : 04-05-08 18:07

"Ulrik" <you.dont@need.it> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Findes der i øvrigt stitch-software, der kan arbejde med raw-billeder?
> (Enten Nikons NEF-format eller Adobes DNG-format)

Det gi'r vel sådan set ikke mening at tale om stitch og RAW. RAW er jo netop
hvad sensoren har registreret og når stitchprogrammerne har hevet og vredet
for at få billederne til at passe sammen er der lissom ikke mere tilbage af
RAWregistreringen. Hvis det er for at få et tabsfrit format kan i hvert fald
Photoshop CS3 lave nogle ganske klimrende TIFF.

vh
jan

Fra : Bo Bjerre

Dato : 04-05-08 21:09

Jan Boegh wrote:

> [...]
> mere tilbage af RAWregistreringen. Hvis det er for at få et tabsfrit
> format kan i hvert fald Photoshop CS3 lave nogle ganske klimrende TIFF.

Jeg tror nok det, vi eftersøger er en raw fil, der indeholder muligheden
for at justere farvetemperatur, kurver etc, efter at det er blevet til
eet bredt billede.

Bo //

Fra : Jan Boegh

Dato : 05-05-08 13:35

"Bo Bjerre" <bo@FJERNESsarek.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror nok det, vi eftersøger er en raw fil, der indeholder muligheden
> for at justere farvetemperatur, kurver etc, efter at det er blevet til eet
> bredt billede.

Pas!
Og Lightroom (der jo selvf. heller ikke er freeware) kan ikke håndtere disse
panoramaer - hvilket ellers er en mulighed for også at ændre farvetemp.
Resten (kurver mm.) kan vel gøres i de fleste billedbehandlingsprogrammer.

vh
jan

Fra : Bo Bjerre

Dato : 05-05-08 13:45

Jan Boegh wrote:
> [...]
> Og Lightroom (der jo selvf. heller ikke er freeware) kan ikke håndtere
> disse panoramaer - hvilket ellers er en mulighed for også at ændre

Hvorfor kan LightRoom ikke håndtere panoramaer? Nå jo, der er en
begrænsning på billedernes størrelse på 10.000x10.000 pixels. Den ser ud
til at blive ændret til 30.000 pixels version 2

Bo //

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 02-05-08 18:57

Ulrik <you.dont@need.it> wrote:

> [...]
> sammen til et stort panoramabillede (stitch photos). Jeg er ikke
> interesseret i noget, hvor jeg manuelt skal angive, hvilke dele af

Der findes ikke noget program som kan lave noget, der tilnærmelsevis
kommer i nærhedden af det, som man helt manuelt kan lave i et
billedbehandlingsprogram.

På flg. link og se en hel masse panoramabilleder som jeg har lavet
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/diverse/panorama/preview_01.html -
klik på de små billeder, så får du en stor version som der skal scrolles
vandret i, og hvor du virkelig kan se detaljer.

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-08 21:07

Ulrik wrote:
> [...]
> sammen til et stort panoramabillede (stitch photos). Jeg er ikke
> interesseret i noget, hvor jeg manuelt skal angive, hvilke dele af

Jeg ved egentlig ikke om det er gratis med der er også Hugin
http://hugin.sourceforge.net/

og Smartblend
http://smartblend.panotools.info/

Mvh Jørgen