Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Beskrivelse/keywords på billeder uafhængig~
Fra : Frank K. Jensen

Dato : 30-04-08 11:49

Hej

Jeg kunne godt tænke mig at tilføje titler, beskrivelser, keywords o.l. til
mine billeder. Der findes selvfølgelig mange programmer, der kan gøre det,
men det skal jo gerne være totalt programuafhægigt.

Er der problemer i at bruge EXIF, IPTC eller XMP til det?
Virker det også med RAW filer?
Kan man redigere billederne i f.eks. photoshop elements og andre programmer
uden at informationen forsvinder?
Hvilke programmer kan anbefales til at redigere disse metadata?
Vil gerne kunne markere en stak billeder, give dem samme tags, markere en
delgruppe, tilføje flere tags osv.
Ved mange billeder bliver det nok ikke ret hurtigt at søge på keywords.
Derfor kunne det også være godt, hvis man kunne sætte programmet til at
opbygge en database, hvor man kan søge i, og som man så kan opdatere engang
imellem.

mvh Frank

Fra : Henning Jensen

Dato : 01-05-08 17:19

On Wed, 30 Apr 2008 12:49:19 +0200, "Frank K. Jensen"
<frank2007-slet-dette-samt-årstal@indbakke.com> wrote:

> [...]
>uden at informationen forsvinder?
>Hvilke programmer kan anbefales til at redigere disse metadata?

Jo, et af de bedre er vel Photo Mechanic fra Camerabits.com. Det er
lidt dyrt men har gode tilpasningsmuligheder og ikke mindst support
forums.

Virker for mig ved rå/NEF filer over Capture NX og PS CS3. Men ikke
alle programmer bruger samme standard, så der kan være lidt tilpasning
eller indlæring at finde de indstillinger som passer til sine
programmer! Men jeg tro de fleste via supporten har fundet en løsning
med Photo Mechanic til deres programvalg. Du kan jo prøve en demo i et
par uger.

>Vil gerne kunne markere en stak billeder, give dem samme tags, markere en
>delgruppe, tilføje flere tags osv.

Her er programmer som Photo Mechanic idelle.
>Ved mange billeder bliver det nok ikke ret hurtigt at søge på keywords.

Ved mange tusinde billeder kan du bruge et af de speciell
billeddatabaseprogrammer, men jeg syntes nu det går rimeligt. Jegh
bruger selv en gamle Fotostation af vane.

Hilsen

Henning
Fjern REMOVE i E-mail: hen-jens@mail.REMOVEtele.dk.

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 04-05-08 06:57

"Henning Jensen" <hen-jens@mail.REMOVE_THIStele.dk> skrev i en meddelelse

> Jo, et af de bedre er vel Photo Mechanic fra Camerabits.com. Det er
> lidt dyrt men har gode tilpasningsmuligheder og ikke mindst support
> forums.

Ja, $150 er nok lige i overkanten af hvad jeg vil give.

Har prøvet en stak nu, og min klare favorit er iTag, men den understøtter
desvære ikke raw-filer

mvh Frank

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 06-05-08 09:11

Den Wed, 30 Apr 2008 12:49:19 +0200 skrev Frank K. Jensen:

> [...]
> Derfor kunne det også være godt, hvis man kunne sætte programmet til at
> opbygge en database, hvor man kan søge i, og som man så kan opdatere

Har du prøvet ExifTool? Jeg har selv brugt det til at læse div. EXIF-data
med. Nu har jeg netop selv opdaget denne GUI dertil:
http://freeweb.siol.net/hrastni3/foto/exif/exiftoolgui.htm
Jeg har ikke haft lejlighed til at prøve programmet endnu, men det ser da
ud til at kunne meget af, hvad du efterspørger. Det er i øvrigt gratis.

Mvh. Thomas Arildsen