Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mini DV eller HDD?
Fra : Niels Pein

Dato : 29-04-08 22:14

Hej Gruppe

Jeg håber denne gruppe også er til videokameraspørgsmål.

Jeg er ved at ville investere i mit første videokamera. Derfor skal det
helst ikke være for dyrt, da jeg ikke er sikker på hvor meget anvendelse jeg
vil finde for sådan eet.
Og jeg ved ikke andet om emnet end hvad jeg har kunnet finde på nettet.

Jeg vægter billedkvalitet højt. Langt højere end at kameraet er nemt at
bruge. Jeg har indtryk af at Mini DV giver en bedre kvalitet end
Harddisk-videokameraer, hvis man skal holde sig nogenlunde i den lave ende
af prisskalaen.
Er det korrekt opfattet?

Jeg har kig på et Canon MD215 (som er Mini DV). Det kan fås for under 2.000
kr. Men Harddisk-videokameraer er vel noget lettere at bruge (ingen
håndtering af bånd, og let overførsel til PC), så jeg har også kig på et
Canon HG10, men så er vi oppe i godt 8.000 kr.

Så melder spørgsmålene sig:
Hvordan er billedkvaliteten ved en sammenligning af de to?
Kan man få et harddiskkamera væsentligt billigere, hvor billedkvaliteten
matcher f.eks. det som (jeg tror) Canon MD215 præsterer?

Og et ekstra spørgsmål:
Jeg kunne godt finde på at optage nogle kor der synger. Er det pengene værd
at ofre knap 2.000 kr. på en ekstern mikrofon, som f.eks. sådan en Canon DM
50 mikrofon?
Niels

Fra : Bo Andersen

Dato : 30-04-08 09:31

> [...]
> jeg vil finde for sådan eet.
> Og jeg ved ikke andet om emnet end hvad jeg har kunnet finde på nettet.

Jeg købte også det billigste engang, og heldigvis, for vi bruger det
ikke så meget som vi gerne selv ville, men der er en slags 'modvilje'
når vi finder optageren frem..

> [...]
> bruge. Jeg har indtryk af at Mini DV giver en bedre kvalitet end
> Harddisk-videokameraer, hvis man skal holde sig nogenlunde i den lave ende

Det kan jeg ikke svare på, jeg opfatter dog billedkavliteten som OK
på mit Canon MV700.

> [...]
> Kan man få et harddiskkamera væsentligt billigere, hvor billedkvaliteten
> matcher f.eks. det som (jeg tror) Canon MD215 præsterer?

Igen kommer jeg til kort, fordelene ved båndene er at de er ret billige
og jeg derfor aldrig sletter et bånd. Jeg gemmer original båndene og
derved har jeg backup af mine optagelser. Nuvel det kan man også
gøre med HDD, men det ligger ikke til min natur at sørge for det sker.

> Og et ekstra spørgsmål:
> Jeg kunne godt finde på at optage nogle kor der synger. Er det pengene
> værd at ofre knap 2.000 kr. på en ekstern mikrofon, som f.eks. sådan en
> Canon DM 50 mikrofon?

Her kan det være at mit billige kamera er skyld i det, men der
er en konstant 'summen' fra løbeværket som desværre går
i mikrofonen, man kan sagtens ignorere det, og man kan også
sagtens høre hvad der bliver talt om. Men skal du optage et kor
(Læs: god lydkvalitet) så synes jeg du skal købe en ext. mikrofon.
Eller prøve en med HDD-model, og se om lydkvaliteten er OK, den har
vel ikke et støjende løbeværk....

-Bo Andersen-

Fra : Gunnar Laurhammer

Dato : 30-04-08 10:16

Jeg ønsker å svare kort og enkelt på dette.

Jeg hadde ikke valgt noen av de to typene du henviser til. Jeg kan ikke
fordra beveglige deler i et kamera, og alle motorer, harddisker osv spiser
strøm av batteriet.
I dag er det kommet mange alternativer med innebygget minne,(opp til 32Gb),
og de fleste har også mulighet for å benytte ekstra minnekort dersom det
skulle være nødvendig. Bildekvalitetsmessig hadde jeg gått for et kamera som
støtter HDTV. Dvs en oppløsning på 1920x1080. De fleste av disse kamerane
leverer glimrende billedkvalitet.

Sjekk ut følgende modeller:
http://www.kelkoo.no/ps_18899755/123501.html
http://www.kelkoo.no/ps_18220237/123501.html
http://www.kelkoo.no/ps_17852139/123501.html
http://www.kelkoo.no/ps_18899732/123501.html
http://www.kelkoo.no/ps_18899733/123501.html
http://www.kelkoo.no/ps_18968287/123501.html
http://www.kelkoo.no/ps_19041050/123501.html
http://www.kelkoo.no/ps_18366638/123501.html
http://www.kelkoo.no/ps_19046686/123501.html

mvh
Gunnar Laurhammer

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-05-08 13:56

Niels Pein skrev bl.a.:

> Og et ekstra spørgsmål:
> Jeg kunne godt finde på at optage nogle kor der synger. Er det
> pengene værd at ofre knap 2.000 kr. på en ekstern mikrofon, som
> f.eks. sådan en Canon DM 50 mikrofon?

Har kameraet overhovedet ekstern mic ind?

Den slags optagelser kræver faglig *ekspertise*, og en ekstern mic er kun
en brøkdel af det rette udstyr. Der er 100 andre faktorer, som gør sig
gældende. Man kan ikke optage sangkor med en kameramonteret mic, fordi
lydbilledet ændrer sig, når kameraet flyttes/drejes. Den slags SKAL gøres
med eksternt lydudstyr.

En canon dm 50 er fuldstændig *ubrugelig* til koroptagelse, fordi den er
super retningsbestemt. (jeg er faguddannet tonemester)

Jeg må desværre sige, at når du er nødsaget til at spørge, så har du helt
sikkert ikke erfaring og viden til at foretage en brugbar koroptagelse, men
inden for dit budget er det egentlig underordnet, hvad du køber. Det er alt
sammen lige uegnet.

Claus