Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon D300 AF problem
Fra : Carsten Brix

Dato : 27-04-08 18:35

Hej,

Jeg har lige fået mig et Nikon D300 og har oplevet dette problem.
Når jeg f.eks. på en afstand af 60cm prøver at stille skarpt på noget
med mange detaljer, f.eks. tekst, og objektivets fokus er drejet ud til
uendeligt, vil kameraet periodisk ikke stille skarpt.

Der er masser af lys, jeg har prøvet med flere forskellige objektiver og
jeg har haft mulighed for at låne et andet D300 (samme problem).

Kender du noget til dette problem?

Venlig hilsen

Carsten Brix

Fra : Soeren

Dato : 27-04-08 20:11

On Sun, 27 Apr 2008 19:34:36 +0200, Carsten Brix <cb@ccbrix.dk> wrote:

> [...]
>med mange detaljer, f.eks. tekst, og objektivets fokus er drejet ud til
>uendeligt, vil kameraet periodisk ikke stille skarpt.

Kan du stille skarpt manuelt?

Hvilke objektiver?

Nu er det vel ikke sådan at de 60 cm er længere inde end objektivernes
nærmeste fokusafstand?

Mvh
Søren C

Fra : Carsten Brix

Dato : 27-04-08 20:20

Soeren skrev:

> Kan du stille skarpt manuelt?
Ja

> Hvilke objektiver?
Nikon 28-70mm /F 2,8
Nikon 18-135mm / F3,5-5,6
Nikon 80-200mm / F2,8

> Nu er det vel ikke sådan at de 60 cm er længere inde end objektivernes
> nærmeste fokusafstand?
Nej, for hvis jeg prøver et par gange, så kommer den pludselig... og som
jeg skrev, så fejlen periodisk.

Carsten Brix

Fra : PDR[2770]

Dato : 28-04-08 05:35

"Carsten Brix" <cb@ccbrix.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Nikon 18-135mm / F3,5-5,6
> Nikon 80-200mm / F2,8

> Nej, for hvis jeg prøver et par gange, så kommer den pludselig... og som

så er det vel bare byt til nyt....

Fra : Carsten Brix

Dato : 28-04-08 06:23

PDR[2770] skrev:
> "Carsten Brix" <cb@ccbrix.dk> skrev i en meddelelse

> så er det vel bare byt til nyt....

Problemet er jo bare at jeg også har prøvet med flere andre D300 og de
har samme problem.

Carsten Brix

Fra : Bo Bjerre

Dato : 28-04-08 07:24

Carsten Brix wrote:

> Problemet er jo bare at jeg også har prøvet med flere andre D300 og de
> har samme problem.

Har du indstillet til single eller continous AF?
Hvordan har du valgt fokus punkterne ?
I min manual (D3) er der et afsnit om hvordan man bruger AF. Der er også
forklaret hvad AF har problemer med:

- lav kontrast.
- objekter i forgrunden.
- regelmæsige mønstre
- mange fine detaljer

Jeg tror ikke der er fejl på kameraet. Læs manualen og hold øje med de
motiver, der giver problemer.

Bo //

Fra : Carsten Brix

Dato : 28-04-08 10:13

Bo Bjerre skrev:

> Har du indstillet til single eller continous AF?
S-AF

> Hvordan har du valgt fokus punkterne ?
Center punkt

> I min manual (D3) er der et afsnit om hvordan man bruger AF. Der er også
> [...]
Det er jeg med på, men kameraet burde jo så ikke mælde klar til skud og
jeg så efterfølgende kan tage billedet uden at det er i fokus.

Fra : Bo Hellum

Dato : 28-04-08 11:06

> S-AF

> Center punkt

> Det er jeg med på, men kameraet burde jo så ikke mælde klar til skud og
> jeg så efterfølgende kan tage billedet uden at det er i fokus.

Hej
Hvis din fokus måler er sat til M så kan du tage billeder selv om de ikke er
i fokus.

Kunne være det måske

Bo

Fra : Jan Boegh

Dato : 05-05-08 13:41

"Carsten Brix" <cb@ccbrix.dk> skrev i en meddelelse

> Det er jeg med på, men kameraet burde jo så ikke mælde klar til skud og
> jeg så efterfølgende kan tage billedet uden at det er i fokus.

Det er en indstillingsmulighed på d200 (altså om kameraet tillader at man
tager et billede selvom det ikke er i fokus). Mon ikke det samme gør sig
gældende på d300?

vh
jan

Panorama fra Grenen i kuling:
http://jan.boegh.net/Album/Danmark/Nordenfjords/Skagen/slides/Grenen.html

Fra : Steen Larsen

Dato : 05-05-08 18:41

Jan Boegh <spamhater@nowhere> skrev 2008-05-05:

> [...]
> tager et billede selvom det ikke er i fokus). Mon ikke det samme gør sig

Fuldstændig det samme. Man kan vælge om man prioriterer fokus eller skud.

Fra : Henrik Manley

Dato : 28-04-08 17:08

Jeg har prøvet på min både med fokus indstilling "C" og "S" uden problemer.
Drejede til uendelig og derefter udløser halvt ned. I stilling "C" skete det
dog nogle gange at jeg trykkede af inden jeg var færdig med at køre den på
uendelig og der stillede den ikke skarpt hvilket den hele ikke skal.

--
Henrik Manley
http://bends.dk, email: m@nley.dk