Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Styring af blitz
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-04-08 17:34

Hej gruppe,

Jeg tror snart jeg bliver sindsyg... :)

Jeg har et Nikon D40X med en SB-600 til.

I Auto og P (og blitz sat på TTL og/eller BL) kan den sagtens belyse
motivet/rummet korrekt.

Men jeg skyder altid i Aperture mode da det i 80% af mine billeder er
blænden jeg ønsker at styre. Uanset om blitz står i TTL/BL eller om
jeg manuelt indstiller styrken via blændeXbrændvidde/isofaktor (i
henhold til manualen) så får jeg nogle heftigt underbelyste billeder.

Jeg må jo gøre noget forkert, men hvad?

Fra : Ukendt

Dato : 27-04-08 18:29

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> jeg manuelt indstiller styrken via blændeXbrændvidde/isofaktor (i
> henhold til manualen) så får jeg nogle heftigt underbelyste billeder.

Jeg ved ikke om det er det samme som hos Canon. Men med et canonkamera,
arbejder flashen forskelligt afhængigt af, hvilket program du bruger.
I auto og P vil flashen forsøge at eksponere hele billedfladen korrekt, mens
den i de kreative programmer vil forsøge at belyse motivet/forgrunden
korrekt.

Hvis du fx vil tage et udendørs portræt, vælger du program M. Du sætter
lukker, blænde og iso så baggrunden bliver eksponeret korrekt/som du ønsker.
Flashen lader du styre med TTL, hvorved den sørger for, at personen bliver
korrekt eksponeret. Det smarte ved dette setup er så, at du kan styre lyset
på baggrunden uafhængigt af, hvordan personen bliver belyst. Hvis du fx
ændre lukketiden til noget hurtigere, vil baggrunden blive mørkere - men
personen vil stadig blive eksponeret korrekt vha. TTL

Hilsen Palle

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-04-08 20:15

> [...]
>den i de kreative programmer vil forsøge at belyse motivet/forgrunden

Jeg har læst noget i manualen omkring belysning af motivet uafhængig
af baggrunden. Jeg må lige prøve at læse op på det igen - måske min
hund ligger begravet her.

> [...]
>ændre lukketiden til noget hurtigere, vil baggrunden blive mørkere - men
>personen vil stadig blive eksponeret korrekt vha. TTL

Ved portrætter vil jeg tro jeg kan løse problemet ret hurtigt så.

Men der var i dag et lokale jeg ville lyse op med flashen. Igen på
Auto blev hele rummet lyst korrekt op (der er altså power nok i
flashen), men på A var det ret mørkt, selvom jeg skruede flash op på
max power.

På mig virker det som om den "glemmer" at justere shutter ned (jeg
kører fast ISO100) så den får nok lys når jeg skyder i A.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 27-04-08 21:11

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> [...]
> Auto blev hele rummet lyst korrekt op (der er altså power nok i
> flashen), men på A var det ret mørkt, selvom jeg skruede flash op på

Hvad var lukketiden på billederne taget på henholdsvis Auto og Aperture ?
Kan Auto ændre ISO ?
Kan du vise billederne, så man kan vurdere hvad problemet er ?

Det er svært for en blitz, monteret på kameraet, at lyse et rum op. Det
skyldes at lysintensiteten falder med kvadratet på afstanden.

Et blitz billede er egentlig 2 billeder i et: een del fra det eksistrende
lys og en del fra blitz-lys. Balancen mellem de 2 af meget afgørende for
hvordan billedet bliver.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-04-08 21:39

>Hvad var lukketiden på billederne taget på henholdsvis Auto og Aperture ?

Åhh fisk.. og jeg har selvfølgelig slettede dem

>Kan Auto ændre ISO ?

Ja i Auto-Auto kan den. Men jeg kan i Auto sætte den på fast ISO. Hvis
jeg gør det så bliver de en anelse underbelyste, men ikke helt som på
A.

>Kan du vise billederne, så man kan vurdere hvad problemet er ?

Desværre. Men jeg kan tage nogle nye. Så kan jeg også lige studere
EXIF lidt nærmere.

>Det er svært for en blitz, monteret på kameraet, at lyse et rum op. Det
>skyldes at lysintensiteten falder med kvadratet på afstanden.

Det er rigtigt nok, men på Auto bliver hele rummet lyst perfekt op (så
perfekt som en Flash nu kan).

>Et blitz billede er egentlig 2 billeder i et: een del fra det eksistrende
>lys og en del fra blitz-lys. Balancen mellem de 2 af meget afgørende for
>hvordan billedet bliver.

Jeg hader blitz

Fra : Mogens Hansen

Dato : 28-04-08 05:21

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Jeg hader blitz

Du har endda en god blitz.
Prøv at se
http://www.popphoto.com/assets/download/821200311318.pdf
http://strobist.blogspot.com/ (især "On Assignment" og "Lighting 101")
http://www.dg28.com/ (især under technique)

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-04-08 09:04

>Du har endda en god blitz.
> [...]

Tak for links - jeg kigger nærmere :)

Fra : Mogens Hansen

Dato : 27-04-08 18:56

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Jeg må jo gøre noget forkert, men hvad?

Du kan jo lave nogle forsøg:
* Et billede på P
* Et billede på Aperture

Se hvilke eksponerings parametre.
Kan det tænkes at blitzen ikke har styrke nok - eller sagt på en anden måde:
du har vælgt for lille blænde (stort tal) eller for lav ISO.

Det kan naturligvis lade sig gøre at køre blænde prioriteret sammen med
blitz og få gode resultater.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-04-08 20:13

>Kan det tænkes at blitzen ikke har styrke nok - eller sagt på en anden måde:
>du har vælgt for lille blænde (stort tal) eller for lav ISO.

Det jeg fejlede i, i dag var nogle portrætter ved f/5,6.

På Auto blev det belyst korrekt, men på A var det undebelyst.

Jeg skyder altid ISO 100.

>Det kan naturligvis lade sig gøre at køre blænde prioriteret sammen med
>blitz og få gode resultater.

Ja det håber jeg da :)

Fra : Mogens Hansen

Dato : 27-04-08 21:12

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> wrote in message

[8<8<8]
> Jeg skyder altid ISO 100.

Det lyder lidt ufleksibelt.

Hvis det er indendørs, er det ofte en god ide at vælge høj ISO - også selvom
man har en kraftig blitz.

I går to jeg nogle billeder indendørs med blitz, hvor jeg eksponeringen blev
indstillet til ISO 800, 1/50 sek og f/4.0, for at få det eksisterende lys
til at bidrage væsentligt til billedet. Blitzen blev reflekteret fra et lyst
loft. Blitzen ville sagtens kunne have have lyst tilstrækkeligt - men det
ville blive grimt.

Ved samme lejlighed tog jeg nogle billeder ydendørs, hvor der var stor
kontrast mellem nogle mennesker i et telt og andre som sad udenfor i
solskin. Der valgte jeg ISO 100, 1/200 og f/6.3, med blitz reflekeret fra
teltets hvide loft for at sænke kontrasten - der kneb det med at blitzen
havde kraft nok. I den situation skal man huske at lukketiden (når den er
længere end sync.) ikke påvirker blitzens bidrag til billedet, så man skal
køre med kort lukketid for at øge blitzens relative ydeevne.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-04-08 21:43

>Det lyder lidt ufleksibelt.

Jeg er meget ufleksibel hvad angår ISO

DOG vil jeg sige at et af billederne på Auto gik med ISO1600 og
forbavset lidt støj... så jeg er måske blevet lidt mere fleksibel i en
kneben situation.

>Hvis det er indendørs, er det ofte en god ide at vælge høj ISO - også selvom
>man har en kraftig blitz.

Det kan jeg nok ikke benægte..

> [...]
>loft. Blitzen ville sagtens kunne have have lyst tilstrækkeligt - men det

Jeg går så vidt muligt også efter at inddrage den eksisterende
belysning så meget som muligt. Jeg er ikke så meget for blitz, så jeg
undgår den helst og bruger stativ - det var bare ikke muligt i dag
(konfirmation og mange mennesker).

Med stativet kan jeg køre den lange lukker uden rystelser og brug for
stativ. Det er da mit ønske med det ihvertfald og det virker - når
folk ikke falder over stativet

Det vil jeg lige have i baghovedet.

Fra : Bo Hellum

Dato : 28-04-08 08:55

> Jeg er meget ufleksibel hvad angår ISO
>
> DOG vil jeg sige at et af billederne på Auto gik med ISO1600 og
> forbavset lidt støj... så jeg er måske blevet lidt mere fleksibel i en
> kneben situation.

Jamen hvis auto giver en iso på 1600 med blitz og korrekt belysning, så er
det jo ikke så underligt at det bliver underbelyst når du tvinger den til at
køre med iso 100.

Så tag et billede, er det underbelyst så juster blitz eller blænde og prøv
igen.

Hygge

Bo

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-04-08 09:06

>Jamen hvis auto giver en iso på 1600 med blitz og korrekt belysning,

Jeg huskede forkert - det var ISO1000 den var gået op i, men stadig
noget højere end 100.

>så er
>det jo ikke så underligt at det bliver underbelyst når du tvinger den til at
>køre med iso 100.

Hvis det kun er her min hund ligger begravet så graver jeg den sq
snart op.. hehe.

Jeg lagde lige mærke til noget i går.. _alle_ de blitzbilleder jeg har
taget, korrekt belyst eller ej er med 1/60-lukker. Hvorfor går den
ikke på kompromis med min lukker i A-mode som den normalt gerne vil
gøre uden blitz?

Fra : Bo Hellum

Dato : 28-04-08 09:32

> Jeg huskede forkert - det var ISO1000 den var gået op i, men stadig
> noget højere end 100.

> Hvis det kun er her min hund ligger begravet så graver jeg den sq
> snart op.. hehe.

Ja det skulle jeg mene

> [...]
> taget, korrekt belyst eller ej er med 1/60-lukker. Hvorfor går den
> ikke på kompromis med min lukker i A-mode som den normalt gerne vil

Blitzen er som standard sat op til 1/60 den kan reguleres til 1/250 (mener
jeg med sb-600), der skal du enten ind i blitz menuen, eller kamera menuen.
Ellers skal du køre på M og så selv sætte lukker, blænde og iso, så skulle
blitzen gerne rette sig efter det.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-04-08 11:42

>Blitzen er som standard sat op til 1/60 den kan reguleres til 1/250 (mener
>jeg med sb-600), der skal du enten ind i blitz menuen, eller kamera menuen.

Aaah.. vil det sige at kameraet altid vil køre 1/60 så længe blitz er
sat til det?

>Ellers skal du køre på M og så selv sætte lukker, blænde og iso, så skulle
>blitzen gerne rette sig efter det.

Det kunne være min løsning så... har ingen problemer med det, jeg er
bare doven så derfor plejer jeg at køre A.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 28-04-08 12:02

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Aaah.. vil det sige at kameraet altid vil køre 1/60 så længe blitz er
> sat til det?

På Canon DSLR sættes lukketiden i intervallet 1/60-1/250 (eller hvad sync nu
er) når man vælger Program, men på Av (blænde prioriteret) forlænger den
lukketiden for at balanceret med det eksisterende lys.
Jeg ved ikke hvad Nikon gør.

> Det kunne være min løsning så... har ingen problemer med det, jeg er
> bare doven så derfor plejer jeg at køre A.

Meget ofte syntes jeg det er enklest at køre med manuel lukketid og blænde
samt blitz automatik.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-04-08 12:46

> [...]
>er) når man vælger Program, men på Av (blænde prioriteret) forlænger den
>lukketiden for at balanceret med det eksisterende lys.

Okay.

>Meget ofte syntes jeg det er enklest at køre med manuel lukketid og blænde
>samt blitz automatik.

Ja det er jo bare at måle en gang så er den skid slået, med mindre
lyset selvfølgelig ændrer sig - det var ikke tilfældet i min situation
dog i går.

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 28-04-08 18:16

> Ja det er jo bare at måle en gang så er den skid slået, med mindre
> lyset selvfølgelig ændrer sig - det var ikke tilfældet i min situation
> dog i går.

Typisk behøver man ikke måle så meget. Jeg plejer at bruge blitz på samme
måde som Mogens beskriver - sætte ISO, lukketid og blænde så jeg får mest
muligt omgivende lys med (selvfølgelig set i forhold til hvor meget støj og
bevægelsesuskarphed jeg vil acceptere), og så lade blitzen auto-fylde resten
ud. Det plejer (for mig) at give det bedste resultat. Jeg har sat C1
indstillingen på min 40D til at give iso800, 1/60 sek og f/4 - det plejer at
give et rimeligt udgangspunkt for mine billeder.

Mvh,
Tommy