Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvordan fungerer sådan et flash anlæg rent~
Fra : Bjarne

Dato : 25-04-08 06:11

Jeg har lidt kig på dette her, men jeg er jo grøn, så hvordan bruger
man det egentlig? Reagerer det bare på min flash på kameraet eller?
http://webshop.goecker.dk/vare/BOW4292EU

mvh
Bjarne

Fra : Reidar Solberg

Dato : 25-04-08 13:28

>Reagerer det bare på min flash på kameraet eller?

Man kobler dem til kameraets PC-kontakt med sync-kabelen. Men om lampene har
slave-sensor, er det nok å koble den ene til kamera. Da vil den andre
utløses av blinket til den som er koblet på kamera.

mvh
Reidar Solberg

Fra : Michaelbs

Dato : 25-04-08 14:10

"Reidar Solberg" <rei.sol@online.no> skrev i meddelelsen

> [...]
> har slave-sensor, er det nok å koble den ene til kamera. Da vil den andre
> utløses av blinket til den som er koblet på kamera.

De kan også begge reagere på kameraets flash.
Normalt bruger man ikke kameraets flash i forbindelse med studie flash men
bruger enten det medfølgende sync kabel eller køber en trigger, der kan
styre det trådløst.
Det bedste inden for triggers er Pocketwizards (som de også har hos
Goecker).
I øvrigt er det sæt du linker til ikke særligt kraftigt. Jeg tror du hurtigt
vil fortryde købet.
Jeg ville gå op i 500ws sættet, selv om det godt nok er noget dyrere. Det
billigere sæt kan dog hurtigt vise sig dyrt, hvis man fortryder.
Køb det rigtige i første hug: http://webshop.goecker.dk/vare/BOW4292EU

mvh Michaelbs

Fra : den rigtige fotograf

Dato : 27-04-08 10:20

> Jeg ville gå op i 500ws sættet, selv om det godt nok er noget dyrere. Det
> billigere sæt kan dog hurtigt vise sig dyrt, hvis man fortryder.
kommer det ikke an på hvor sættet skal bruges? Jeg har et sæt 250ws og
startede med et 100ws. Det fungere glimrende i et mindre lokale.

Per

Fra : Michaelbs

Dato : 27-04-08 10:53

"den rigtige fotograf" <denrigtigefotograf@ofir.dk> skrev i meddelelsen
> kommer det ikke an på hvor sættet skal bruges? Jeg har et sæt 250ws og
> startede med et 100ws. Det fungere glimrende i et mindre lokale.
>
> Per

Jo men der er unægteligt begrænset rum for at eksperimentere med forskellige
diffusere og afstand til det fotograferede.
Men hvis man er tilfreds med det allermest basale setup, så kan det jo være
fint nok.
Personligt investerer jeg i lys for at få flere muligheder for lyskildens
placering og lyset kvalitet (hårdt/blødt) samt også at have den
fleksibilitet det er at kunne bruge det on location, fx udendørs.
Det kan der komme spændende ting ud af.

mvh Michael

Fra : den rigtige fotograf

Dato : 27-04-08 15:14

> [...]
> placering og lyset kvalitet (hårdt/blødt) samt også at have den
> fleksibilitet det er at kunne bruge det on location, fx udendørs.

Som sagt vi kender ikke mandens rum råderum, hvis det skal være i en privat
stue, er der nok ikke så meget og rykke rundt med. Desuden har jeg oplevet
en del, som har købt en stort anlæg og som så finder ud af, at det var
overkill. Små flashanlæg, kan sagtens sælges brugt og få en fornuftig pris
for det. Men ja det må jo være op til ham. Forresten skal han jo også ha et
flashmeter, eller bruger man ikke det mere?

Per

Fra : Michaelbs

Dato : 27-04-08 16:48

> [...]
> stue, er der nok ikke så meget og rykke rundt med. Desuden har jeg oplevet
> en del, som har købt en stort anlæg og som så finder ud af, at det var

500ws er ikke overkill!
Men 200ws er altså meget i underkanten hvis man vil være bare lidt kreativ.

>Små flashanlæg, kan sagtens sælges brugt og få en fornuftig pris
> for det. Men ja det må jo være op til ham. Forresten skal han jo også ha
> et
> flashmeter, eller bruger man ikke det mere?

selvfølgelig skal han have en lysmåler... klart nok.

mvh Michaelbs

Fra : Bjarne

Dato : 28-04-08 01:49

> selvfølgelig skal han have en lysmåler... klart nok.
>
> mvh Michaelbs

Hej Michael,

Nu har jeg købt sættet, og jeg fik det faktisk brugt af en dame som
ikke kunne få det til at virke efter hendes hensigt. Så jeg sparede
omkring 2500dkk på et faktisk splinternyt sæt... Så den er jo god nok,
og jeg kommer til at anvende det i et rum i min lejlighed... Og lige
umiddelbart synes jeg der er 'fuld knald på' når man flasher, men hvad
ved jeg, jeg må vokse med opgaven.

Men lysmålen, "selvfølgelig skal han have en lysmåler... klart nok".
Hvad og hvordan fungerer det egentlig, hvorhenne ligger behovet når
jeg føler at billedet bliver fint. Hvordan fungerer det egentlig?

mvh
Bjarne

Fra : Brian Lund

Dato : 28-04-08 16:09

> Men lysmålen, "selvfølgelig skal han have en lysmåler... klart nok".
> Hvad og hvordan fungerer det egentlig, hvorhenne ligger behovet når
> jeg føler at billedet bliver fint. Hvordan fungerer det egentlig?

Du kan også bare bruge dit kamera som "lysmåler"! ;)
Lysmåler er ikke nødvendigt, det kan bare gøre dit arbejde lettere hvis du
ved hvad du gør!

Brian

Fra : Michaelbs

Dato : 28-04-08 16:44

"Brian Lund" <geronimo@-ABCDE-mobilixnet.dk> skrev i meddelelsen

> Du kan også bare bruge dit kamera som "lysmåler"! ;)
> Lysmåler er ikke nødvendigt, det kan bare gøre dit arbejde lettere hvis du
> ved hvad du gør!
>

> Brian
emmmm... hvordan bruger man sit kamera som lysmåler til en extern non ettl
flash? Der er jo ikke nogen preflash... hvordan skal den måle en flash
styrke, når flashen ikke er skudt af??

Michael

Fra : den rigtige fotograf

Dato : 28-04-08 16:19

[...]

Lysmåleren eller en flash-måler som jeg mener er det rette navn, gør det, at
den måler flashes styrke, den giver dig så en værdi som du skal stille din
blænde på. typisk har man en fast lukkehastighed, jeg bruger feks 1/60 og
det fungere fint, mens andre ffeks bruger 1/125.

Du får derved en meget præcis indstillingsværdi af din blænde. Men
selvfølgelig kan du også prøve dig frem, men husk på, hver gang du flytter
på enten dine flash eller det du skal fotografere, har du ændret lysmængden.

Per