Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kodak guld cdér
Fra : ___P.Sir

Dato : 25-04-08 09:38

Er det alle typer af Kodaks guld cd`er som er velegnede til fotoopbevaring
eller skal det være en bestemt type?
preben

Fra : Hans Kruse

Dato : 25-04-08 09:43

"___P.Sir" <remove_pbs@adslhome.dk> wrote in message
> Er det alle typer af Kodaks guld cd`er som er velegnede til fotoopbevaring
> eller skal det være en bestemt type?
> preben

CD'er er alt for små, men mindre der er tale om komprimerede jpg fra et
lommekamera Jeg anbefaler opbevaring på flere hard diske (3 kopier med
en et andet fydisk sted) og remote backup med f.eks. http://mozy.com/,
http://www.idrive.com/. Jeg har pt. lidt over 200GB backup på Mozy.
Mvh,
Hans

Fra : Kjeld

Dato : 27-04-08 03:19

Er du fuld eller hvad ?
/Kjeld

Fra : Bo Bjerre

Dato : 27-04-08 03:52

Kjeld wrote:
> Er du fuld eller hvad ?

Underligt spørgsmål.

En CD indeholder ca 650MB, og mit spejlreflexkamera laver ca 15MB pr
billede (jeg bruger altid raw format), så der kan være ca 40 billeder på
en CD. CD'er af høj kvalitet koster 3-4kr. En harddisk på 1TB fås fra ca
1200kr, og kan rumme ca 60.000 billeder. Det svarer til ca 1.500CD'er.
Det tager ikke lang tid at lave en backup af en HD, men det er
uoverskueligt at sikkerhedskopiere CD'erne. 1.500 CD'er i æsker fylder
15 meter på hylderne og vejer ca 130kg.
Ud over det er det lettere at søge og finde på en HD.

Mit setup er med 1TB i min arbejdsmaskine, kopi på min server og en
extern HD, der ikke ligger her i huset.

Jeg kan vel lige så godt svare med det samme: ja, jeg er ædru.

Bo //

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 27-04-08 08:07

Bo Bjerre wrote:

> Underligt spørgsmål.
>
> Jeg kan vel lige så godt svare med det samme: ja, jeg er ædru.
>
> Bo //

Nu var det Hans han spurgte

Men ellers meget enig i din beregning. CD (og DVD forsåvidt) er
underlegen til backup i forhold til en harddisk - både mht. pris og
performance.

Jørn

Fra : Hans Kruse

Dato : 27-04-08 14:04

"Kjeld" <kjeldkjaer@dbmail.dk> wrote in message
> Er du fuld eller hvad ?
> /Kjeld

I betragtning af det sene tidspunkt hvor du har skrevet var det nok bedst om
du havde sovet i stedet. Men du kan da ikke følge meget med, hvis du mener
mit råd er irrelevant.
Mvh,
Hans