Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Skidt/støv pletter på billeder
Fra : SB

Dato : 24-04-08 17:07

Fra : E.M.

Dato : 24-04-08 17:14

> noget brille væske, kigget ned i
> objektivet - ser fint ud, -blæst med
> en ørepumpe ned -samt blæst ind på
> spejlet..
>
> Men stadigvæk pletter
>
> Tip? -mere jeg kan gøre?
>
> Knus
> Sabine

Du har uden tvivl skidt (snavs) på sensoren, det hjælper ikke noget at puste
på spejlet, du skal helt ind til sensoren og rense den, men pas på, hvis du
ikke er helt sikker på hvordan man gør, så få en eller anden til at hjælpe
dig, du skulle jo nødigt ødelægge sensoren.

Mvh. E.M.

Fra : Lillian Redam

Dato : 24-04-08 18:20

"SB" <nospam@mail.dk> skrev i meddelelsen
> Men stadigvæk pletter
>
> Tip? -mere jeg kan gøre?
Prøv at læse her, der er flere gode tip:
http://www.fotostart.dk/forum/viewtopic.php?t=8215&sid=bc31aa52b492c586c2b9c654a8783f8d

Fra : Allan Rasmussen

Dato : 25-04-08 04:09

> Håber at få lidt råd :)
>
> Ved bestemte blænde værdier
> oplever jeg "pletter"
>
> Jeg har rengjort obejektivet med noget brille væske, kigget ned i
> objektivet - ser fint ud, -blæst med en ørepumpe ned -samt blæst ind på
> spejlet..
>
> Men stadigvæk pletter
>
> Tip? -mere jeg kan gøre?

Du skal slaa spejlet op (dit kamera har et sensor cleaning menu punkt)...
Pille objektivet af... og rense sensoren ...

Se evt. her for mere hjaelp:
http://www.youtube.com/results?search_query=clean+sensor&search_type=

Mvh
Allan

Fra : SB

Dato : 26-04-08 11:16

Takker alle sammen.

Jeg har nu været i menuen, sat på
sensor rens -så den åbner op ind
til sensor, - pustet luft ind, men jeg
ser nul støv/prikker.

Er der kun one way? - til en foto
biks?

De bedste hilsner

Sabine

Fra : Allan Rasmussen

Dato : 26-04-08 17:57

> Takker alle sammen.

> [...]

Tja - Hvis du stadig ser pletter paa dine billeder saa skal der da renses.
Jeg fik mit renset gratis foerste gang hos en fotoforretning - han gjorde
det med saadan en Arctic Butterfly - Det virkede glimrende og jeg fik
efterfoelgende een i julegave. Den renser jeg mine kamera'er med hver gang
der er problemer (vel een gang om mdr) og det virker fint.

Det er let (for mig) og burde ikke koste noget - Burde vaere en gratis
service hos en fotohandler (med samvittigheden i orden)

Mvh
Allan

Fra : Bo Bjerre

Dato : 26-04-08 12:20

SB wrote:
> Takker alle sammen.
>
> Jeg har nu været i menuen, sat på
> sensor rens -så den åbner op ind
> til sensor, - pustet luft ind, men jeg
> ser nul støv/prikker.

Ser du stadig pletter på billederne?

Det er almindeligt, at man ikke kan se det søv, der er problemet.
En pixel på sensorene er typsik kun omkring 5um (0.005mm) bred, så der
skal kun meget små partikler til at genere. Til sammenligning er et
birkepollenkorn omkring 20um, og dem får man jo heller ikke øje på

Bo //

Fra : Erik D

Dato : 27-04-08 19:38

På nogle kameraer kan man tage et nærbillede af en konturfri flade,
med afstandsindstillingen på uendelig. Derefter sætter man kameraet
til kigge billedet efter. De steder på billedet hvor der er andet end
ingenting, er det en urenhed som det fjerner softwaremæssigt.
Jeg har godt nok ikke prøvet det selv, men jeg er netop ved at sætte
mig ind i hvad et Nikon D80 egentlig kan, og det er dér jeg har læst
det.

Fra : Poul R

Dato : 30-04-08 20:16

Blæs ALDRIG ind i dit dyre kamera

"SB" <nospam@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> oplever jeg "pletter"
>
> Jeg har rengjort obejektivet med
> noget brille væske, kigget ned i
> objektivet - ser fint ud, -blæst med
> en ørepumpe ned -samt blæst ind på
> spejlet..
>
> Men stadigvæk pletter
>
> Tip? -mere jeg kan gøre?
>
> Knus
> Sabine
>

> ---
> avast! Antivirus: Inbound message clean.
> Virus Database (VPS): 080430-1, 30-04-2008
> Tested on: 30-04-2008 21:15:29
> avast! - copyright (c) 1988-2008 ALWIL Software.

---
avast! Antivirus: Outbound message clean.
Virus Database (VPS): 080430-1, 30-04-2008
Tested on: 30-04-2008 21:16:15

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-04-08 23:45

On Wed, 30 Apr 2008 21:16:14 +0200, "Poul R" <kalenderen@pc.dk> wrote:

>Blæs ALDRIG ind i dit dyre kamera

Hvorfor ikke?

Hvem siger det har været dyrt?

Har du sendt en notits ud til alle fabrikanterne så de kan få ændret
deres manualer?

OG sidst men ikke mindst... er det for meget forlangt du citerer
"efter bogen" ?

Fra : Poul R

Dato : 01-05-08 19:57

Jeg ved ikke hvad der er galt med dig, Martin.
Mit råd er baseret på egne oplevelser, og er meget velment - at du så vælger
at lave grin med det er din sag.

Poul

Tested on: 01-05-2008 20:57:05

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-05-08 20:14

On Thu, 1 May 2008 20:57:03 +0200, "Poul R" <kalenderen@pc.dk> wrote:

>Jeg ved ikke hvad der er galt med dig, Martin.

Så skal jeg hjælpe dig. Der er intet galt med mig.

Hvad er der galt med dig?

>Mit råd er baseret på egne oplevelser

Så fortæl lidt mere om det..

>, og er meget velment - at du så vælger
>at lave grin med det er din sag.

Jeg laver ikke grin med dig - hvor ser du det?

Men jeg kan se det sidste jeg spurgte om var for meget forlangt.. men
det er jo mig der er tumpen kan jeg se ud fra dig svar.. du må
frygtelig undskylde min naivitet.

Fra : Poul R

Dato : 02-05-08 12:03

Ganske som i den tidligere tråd, overlader jeg trygt det videre fornødne til
dig, Martin.
Din visdom er grænseløs - jeg imponeres gang på gang.

Jeg vil dog gerne gentage mit råd: Blæs ALDRIG ind i dit dyre kamera.

Vh Poul

> [...]
> avast! - copyright (c) 1988-2008 ALWIL Software.

---
avast! Antivirus: Outbound message clean.
Virus Database (VPS): 080502-0, 02-05-2008
Tested on: 02-05-2008 13:02:39

Fra : Bo Bjerre

Dato : 02-05-08 20:57

Poul R wrote:
> [...]
> Din visdom er grænseløs - jeg imponeres gang på gang.
>
> Jeg vil dog gerne gentage mit råd: Blæs ALDRIG ind i dit dyre kamera.

Hvorfor vil du ikke begrunde det. Alle andre bruger en blæsebold som
første mulighed, inden man bruger vådrens. Og 95% af alt støv fjernes
ved at blæse.

Bo //

Fra : Poul R

Dato : 03-05-08 06:54

Jeg vil da gerne begrunde det, Bo.

Efter et råd på et fora, købte jeg en blæsebold på apoteket.
Op med spejlet og puste-puste.
Nu fik jeg adskilligt støbesmuld iblandet noget talkum ind i kameraet.
Noget af det fik jeg suget ud igen, men den dag i dag sidder der en masse
skidt i søgeren.
Det kan kun rensens ved en dyr adskillelse, så jeg har lært at leve med det.

Jeg bruger nu udelukkende Svends sugemetode, og er det ikke nok, så en
vådrensning.

Så derfor: pust ALDRIG ind i dit dyre kamera

Vh Poul

Tested on: 03-05-2008 07:53:48

Fra : Robert Piil

Dato : 03-05-08 08:58

"Poul R" <kalenderen@pc.dk> wrote in

> [...]
> vådrensning.
>
> Så derfor: pust ALDRIG ind i dit dyre kamera

Hvis man nu sørger for at have en ren blæsebold inden man puster, så er det
eneste tilbageblevne argument vel at man blot flytter lidt rundt på støvet
inde i kamerahuset, og støvet derfor i sidste ende sikkert finder tilbage
til sensoren.

Det er da umiddelbart logisk at det vil være bedre at fjerne støvet, end at
flytte det. Derfor mener jeg nu godt at lidt forsigtig pusteri kan være ok
i en snæver vending.

Robert Piil

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-05-08 20:28

>Ganske som i den tidligere tråd, overlader jeg trygt det videre fornødne til
>dig, Martin.

Jeg mindes en tidligere tråd, men husker ikke svaret - pyt med det.

>Din visdom er grænseløs - jeg imponeres gang på gang.

Næh - jeg er ganske grøn på kameraområdet.

Men din viden imponerer til gengæld mig - dit råd strider imod alt
hvad producenterne selv foreskriver.

Så det er dig der står med aben - ikke jeg :)

>Jeg vil dog gerne gentage mit råd: Blæs ALDRIG ind i dit dyre kamera.

Og det er fint nok - men begrund det (har set du har begrundet det
senere i tråden.) istedet for at være så hoven og overlegen over for
mig - du kommer sq ikke særlig langt med det

Hvis du vil have mig undskyldt, så skal jeg nu ind og ødelægge mit
kamera ;)

Fra : Bo Bjerre

Dato : 03-05-08 20:55

Martin Johansen [6000] wrote:

> Hvis du vil have mig undskyldt, så skal jeg nu ind og ødelægge mit
> kamera ;)

Og så den dårlige: det blæser vi på
Hvis man bruger en ren blæsebold er det ikke et problem. Og er man ikke
sikker, kan man jo vaske den inden man bruger den. Og sørge for at den
er HELT tør

Bo //

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-05-08 08:49

>Og så den dårlige: det blæser vi på

>Hvis man bruger en ren blæsebold er det ikke et problem. Og er man ikke
>sikker, kan man jo vaske den inden man bruger den. Og sørge for at den
>er HELT tør

Den jeg har er fra den lokale fotopusher og vil tro den er ren - har
ikke observeret der kommer noget ud af den anden end luft.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-05-08 20:30

>Vh Poul

PS: Det er hverken for at være sjov, provo eller generelt være efter
dig, men vil du ikke nok være "sød" og quote "korrekt"? Det letter
læsningen betydeligt og viser du "er med" og ikke blot smider et
indlæg på må og få.

Tak! :)

Fra : Poul R

Dato : 06-05-08 12:52

Selv tak

Jeg skal beklage, at jeg qoutede forkert.
Håber at det ikke har forrykket meningen i væsentlig grad.
Det ændrer dog ikke ved min grundholdning til kamerarens:

> [...]

---
avast! Antivirus: Outbound message clean.
Virus Database (VPS): 080505-0, 05-05-2008
Tested on: 06-05-2008 13:52:20