Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Redigering på den rigtige måde
Fra : Steen F.

Dato : 24-04-08 04:13

Jeg har taget et billede af et højhus, og motivet er derfor på højkant. Men
højhuset står en anelse skævt på billedet, så jeg har tænkt mig at tilte det
lidt på flg. måde i PS7:

Ctrl+T og rotér billedet nogle få grader på canvas'en så højhuset står lige
ifølge nogle guidelines jeg har trukket ind over billedet.
Nu bliver der nogle tomme områder i siderne, dér hvor jeg har roteret
billedet. Jeg har igen tænkt mig at bruge Ctrl+T og trække billedet større,
så det dækker kanterne på hele canvas'en.

Men er det den rigtige måde? Selvom billedet er taget i 3008 x 2000 pixel
(RAW), og det kun skal fremkaldes på papir i str. 10x15 cm, kan man så se at
billedet har været "strukket" på den måde?

PS: Og et tillægsspørgsmål: Hvordan sikrer jeg mig, at lige meget hvordan og
hvor meget jeg cropper et billede, så skal det altid ende op med den
oprindelige størrelse på 10x15 cm i print på papir?
Håber I forstår spørgsmålet...

Mvh Steen

Fra : Anders Houmark

Dato : 24-04-08 07:39

"Steen F." <steen@steenmartin.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (RAW), og det kun skal fremkaldes på papir i str. 10x15 cm, kan man så se
> at billedet har været "strukket" på den måde?

Efter du har drejet billedet så huset står helt opret, så kan du beskære de
tomme hjørner fra. læs herunder

> [...]
> og hvor meget jeg cropper et billede, så skal det altid ende op med den
> oprindelige størrelse på 10x15 cm i print på papir?

Du kan sætte dit crop tool i den rigtige størrelse, f.eks. 10cm x 15cm og så
bare trække hen over billedet.. Så passer størrelsen, og du kan i samme
omgang skære hjørnerne væk.

Mvh Anders

Fra : Steen F.

Dato : 24-04-08 18:18

Anders Houmark wrote:
> Du kan sætte dit crop tool i den rigtige størrelse, f.eks. 10cm x
> 15cm

Okay, men hvordan gør man det?

Fra : Anders Houmark

Dato : 25-04-08 08:26

> Okay, men hvordan gør man det?

Vælger Crop Tool i din værktøjsbåx, og så klikker du i options og sætter mål
på..
se: http://www.photo-i.co.uk/Technique/Photoshop_crop.htm
Især: http://www.photo-i.co.uk/Technique/images/crop.gif width og height,
dem kan du definere.

Du kan også dreje beskæringsboksen, efter du har trukket den i rigtig
størrelse

Mvh Anders