Bådsejlads ved Amager Strandpark / Havhexe~
Fra : Lars Skov

Dato : 24-05-08 15:27

Hej

Er jeg den eneste der undere mig over den sejlads der foregik på
Havhexen i dag. En Bombard C4 sejlede folk samtlige 100-200 meter ud
til dykkerbanen og dumpede dem af. Problemet var bare at de jo sejlede
hen over dele af dykkerbane og derfor også over evt. dykkere. Og på 4
meter vand er der sgu' ikke superlangt op til skruen.

Hmm, godt det ikke var mig der lå i vandet i dag.

Mvh
Lars Skov

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 24-05-08 22:49

Lars Skov wrote:
> Hej
>
> Er jeg den eneste der undere mig over den sejlads der foregik på
> Havhexen i dag. En Bombard C4 sejlede folk samtlige 100-200 meter ud
> til dykkerbanen og dumpede dem af.

Ja hvis folk ikke ken svømme den minimale distance i overfladen, eller
navigere det stykke skulle de ærligt talt slet ikke havde lov at dykke.

> Problemet var bare at de jo sejlede
> hen over dele af dykkerbane og derfor også over evt. dykkere. Og på 4
> meter vand er der sgu' ikke superlangt op til skruen.

Helt enig, total mangel på respekt.

> Hmm, godt det ikke var mig der lå i vandet i dag.

Det gjorde jeg så inklusiv en hel del andre dykkere.

Nogen der har en anelse om hvem der sejlede den båd ?

--
Med venlig hilsen / Best regards
Søren Reinke, MSDT #505926, TDI Trimix

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 24-05-08 16:13

On 24 Maj, 23:27, Lars Skov <l...@rsskov.dk> wrote:
> Hej
>
> Er jeg den eneste der undere mig over den sejlads der foregik på
> Havhexen i dag.

Hvis du går ind på Amager Strandparks hjemme side kan du læse fælgende

"I dykkerområdet er sejlads forbudt hele året."

Hvorfor var der ikke en af jer der grab fat i ham og beordrede ham til
at indstille sejladsen øjeblikkeligt??????????? Man er selv den
nærmeste til at sikre orden og trygge forhold.

J.O.

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 24-05-08 23:34

jenspolsen@hotmail.com wrote:

> [...]
> at indstille sejladsen øjeblikkeligt??????????? Man er selv den
> nærmeste til at sikre orden og trygge forhold.

Du må gerne lige forklare hvordan pokker man skal gøre det når man er i
vandet med OWD elever, og han er væk når man kommer op efter dykket.

Jeg ser frem til at høre en fyldestgørende beskrivelse, så jeg kan følge
dine instrukser næste gang.

p.s. Din ? taste sidder meget fast (det er dårligt stil at gentage det
så mange gange)

Fra : Søren Arnvig

Dato : 25-05-08 20:12

"Soren 'theDiver' Reinke" <soren@REMOVEreinke.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>vandet med OWD elever, og han er væk når man kommer op efter dykket.
>
>Jeg ser frem til at høre en fyldestgørende beskrivelse, så jeg kan følge

Måske du så lige gider forklare os, hvordan du ville have håndteret den
situation, at en dine 4 elever var blevet sejlet ned af båden.

Er det ikke rimeligt naivt at gå ud fra at et sejlladsforbud vil blive
respekteret ?

Søren Arnvig

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 24-05-08 17:02

On 25 Maj, 00:34, Soren 'theDiver' Reinke <so...@REMOVEreinke.dk>
wrote:

> [...]
> vandet med OWD elever, og han er væk når man kommer op efter dykket.
>
> Jeg ser frem til at høre en fyldestgørende beskrivelse, så jeg kan følge

Uden at præcist at kende omstændighederne kan dette spørgsmål ikke
besvares.

J.O.

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 25-05-08 07:23

> Uden at præcist at kende omstændighederne kan dette spørgsmål ikke
> besvares.

Lige netop, og derfor er din opfordring til at lege 'politi' ganske
ubrugelig da du ikke kendte til omstændighederne.

Fra : N/A

Dato : 25-05-08 17:24

Fra : N/A

Dato : 25-05-08 07:23

Fra : N/A

Dato : 25-05-08 07:23

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 25-05-08 09:38

On 25 Maj, 08:23, Soren 'theDiver' Reinke <so...@REMOVEreinke.dk>
wrote:

> Lige netop, og derfor er din opfordring til at lege 'politi' ganske
> ubrugelig da du ikke kendte til omstændighederne.

Om ikke andet vile jeg da tro at jeres dykkerleder på land må have
haft mulighed for at anråbe personen eller notere sig hvor han kom
fra?

Jens Olsen

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 25-05-08 17:24

> Om ikke andet vile jeg da tro at jeres dykkerleder på land må have
> haft mulighed for at anråbe personen eller notere sig hvor han kom
> fra?

Det er muligt du har brug for at der sidder en person på land og nyder
solen, men det gør vi ikke i den organisation jeg arbejder for.
Så nej der var ingen på land der blev rød af solen.

Men nok om det, det er mere religion end sund fornuft.

Er der nogen der har en anelse om hvem det kunne dreje sig om ? Der er
jo en del dykkecentre der har en sort/mørk rib.

Fra : Allan Hansen

Dato : 25-05-08 18:14

jenspolsen@hotmail.com wrote:
Er der nogen der har en anelse om hvem det kunne dreje sig om ? Der er
jo en del dykkecentre der har en sort/mørk rib.

Amager Dykkercenter har SVJV stået for arrangementet Dykningens Dag på
Amager Strandpark. På hjemmesiden for Dykningens Dag er arrangementet
beskrevet med guidede ture på Havheksen og bådture til forskellige steder.
Der skulle også være en info-telt og staff personale til stede.
Hvis dette er korrekt har i vist valgt et rigtigt skidt sted på denne dag at
sætte jeres eleverelever i vandet.

Allan Hansen

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 25-05-08 18:34

Allan Hansen wrote:
> [...]
> beskrevet med guidede ture på Havheksen og bådture til forskellige steder.
> Der skulle også være en info-telt og staff personale til stede.

Det er korrekt at de var til stede derude, for blandt andet at sejle
folk ud til et vrag. De gange jeg så dem sejle ud var det altid på højre
side af den 'mole' der går ud ved banen. Jeg så på intet tidspunkt dem
sejle fra den anden side ind i dykkerområdet.

> Hvis dette er korrekt har i vist valgt et rigtigt skidt sted på denne dag at
> sætte jeres eleverelever i vandet.

Så du synes altså det er HELT okay at folk bare sejler rundt derinde,
bare fordi det er dykningens dag ?
Mener du også det er okay at køre i bil på et fortov og ned af strøget,
hvis det var 'billisternes dag' (aner ikke om det findes, men bare for
at understrege hvor dårligt et argument du anvender)

Der er 100% sejlads forbudt, så vi har IKKE lavet et dårligt valg.
Dem der har lavet et dårligt valg er dem som sejlede der.

Fra : Allan Hansen

Dato : 25-05-08 19:49

> [...]
>hvis det var 'billisternes dag' (aner ikke om det findes, men bare for at
>understrege hvor dårligt et argument du anvender)

Jeg deltager nu ikke i dykningens dag, men helt ærligt så er der noget der
hedder respekt og hensyntagen for andres arrangementer. Hvis de har skønnet
at brug af en båd sikkerhedsmæssigt var nødvendigt når der var ukendte
dykkere i arrangementet er vel noget der er aftalt med Amager Strandpark
I/S. At du som instruktør hiver OWD elever ud i et område hvor der foregår
et arrangement, tilmed uden at have en dykkerleder på land, finder jeg
totalt inkompetent. Kontaktede du staff -personalet i info-teltet og
forhørte dig hvad og hvor der foregik noget eller holdt du bare på din ret
om " Her har jeg lov til at dykke"
Nu var det vel heller ikke så slemt for båden kunne vel se jeres
overfladebøjer jf. reglerne ?

Allan Hansen

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 25-05-08 20:03

Allan Hansen wrote:
> [...]
> hedder respekt og hensyntagen for andres arrangementer. Hvis de har skønnet

Præcist ham/hende der sejlede båden skulel havde haft respekt for at
området er lukket for sejlads med båd

> at brug af en båd sikkerhedsmæssigt var nødvendigt når der var ukendte
> dykkere i arrangementet er vel noget der er aftalt med Amager Strandpark
> I/S.

Det er ikke utænkeligt de har haft den aftale, du kan jo spørge Michael
fra Amager dykkercenter hvis det er så vigtigt for dig.

>At du som instruktør hiver OWD elever ud i et område hvor der foregår
> et arrangement, tilmed uden at have en dykkerleder på land, finder jeg
> totalt inkompetent.

Okay nu rabler det da fuldstændigt for dig. Hvis noget var inkompetent
var det bådføreren af den båd der befandt sig på dykkerbanen.

Og jeg talte også med Michael fra Amager dykkercenter inden vi gik i
vandet, havde han haft en båd i vandet i dykkerområdet er jeg ret sikker
på han nok skulle havde sagt det, både til mig, og til alle de andre
dykkere der var i vandet i dykkerområdet.

Man kunne jo tro du var bådføreren sådanne som du forsøger at skyde
skylden over på os der bare brugte banen til det den er til, nemlig at
dykke på.

Fra : Henrik Manley

Dato : 26-05-08 06:53

>Okay nu rabler det da fuldstændigt for dig. Hvis noget var inkompetent var
>det bådføreren af den båd der befandt sig på dykkerbanen.

Nu ved du jo ikke om den var inde på dykkerbanen, ifølge dig selv var du jo
under vandet med elever på tidspunktet. Jeg må jo gå ud fra at det du så til
bådens sejlads inden ikke gav dig betænkeligheder før du hoppede ud i
området med dine elever.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Søren Arnvig

Dato : 25-05-08 20:08

> [...]

>solen, men det gør vi ikke i den organisation jeg arbejder for.
>Så nej der var ingen på land der blev rød af solen.

Det lader til at dette var en situation, hvor du kunne have brugt et
overfladeberedskab, uanset hvad din organisation ellers mener om det.

Vi har altid en dykkerleder på land til at overvåge en stranddykning med
elever
og vi har altid en båd med, så vi dels kan afvise trafik der ikke
respekterer
vores overfladebøjer og dels kan komme en nødstedt dykker hurtigt til hjælp.

Søren Arnvig

Fra : Henrik Manley

Dato : 25-05-08 19:14

> [...]
>hen over dele af dykkerbane og derfor også over evt. dykkere. Og på 4
>meter vand er der sgu' ikke superlangt op til skruen.

Altid generne når nogle kommer for nær, men klap lige hesten. Ham der sejler
båden har jo ansvaret for at det foregår sikkert i forhold til der han
sejler og man kan jo sige at det er gået fint da ingen er blevet sejlet ned.
Jeg går ud fra at dykkere har bøjer på så føreren af båden ingen problemer
har haft med at holde passende afstand til eventuelle dykkere i vandet. Jeg
må da også sige at jeg finder det helt naturligt at dem der havde ansvaret
for dykningensdag derude havde en båd i området.

At Amager Standpark skriver at der er sejlads forbud i området ved jeg ikke
om holder. Det er kun politiet der kan lave den slags forbud. Findes
forbudet er det jo bare at melde manden til politiet. Dykker man uden
overflademandsskab til at tage sig af den slags ting regner jeg da med man
afbryder dykket hvis man føler sig truet og får kontakt med "idioten". Jeg
går da også ud fra at folk fa arrangementet ville gribe ind hvis de havde
ment det havde været nødvendigt.

Mange steder hvor der dykkes meget blandes sejllads og og dykkere gerne uden
problemer. Det eneste det kræver er at føreren holder godt øje og passe på
dykkerne.

Der er plads til alle på havet.....

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 25-05-08 19:36

Henrik Manley wrote:

> [...]
>
> At Amager Standpark skriver at der er sejlads forbud i området ved jeg
> ikke om holder. Det er kun politiet der kan lave den slags forbud.

Det er muligt du synes det, men det vil sige du er fuldstændigt ligeglad
med hvad der står her:
http://www.amager-strand.dk/Menu/Reglement/Sejlads

På områdets egen hjemmeside.

> Mange steder hvor der dykkes meget blandes sejllads og og dykkere gerne
> uden problemer. Det eneste det kræver er at føreren holder godt øje og
> passe på dykkerne.

Korrekt, men hvor mange steder er der så sejlads forbudt ?

> Der er plads til alle på havet.....

Korrekt, bare sørgeligt når folk ikke overholder reglerne.

Fra : Henrik Manley

Dato : 26-05-08 06:37

>Det er muligt du synes det, men det vil sige du er fuldstændigt ligeglad
>med hvad der står her:
>http://www.amager-strand.dk/Menu/Reglement/Sejlads

Prøv nu at læse hvad jeg skriver. Hvad Amager Strandpark skriver på deres
hjemmeside er deres ansvar. Hvis Politiet ikke har lavet lokale regler ang.
sejllads der så er der ingen der kan forbyde nogle at sejle der, sådan er
loven.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Lars Skov

Dato : 25-05-08 12:47

Hejsa

> [...]
> sejler og man kan jo sige at det er gået fint da ingen er blevet sejlet ned.

Ok, hvis vi kører sådan i trafikken går det jo nok også godt de fleste
gange.

> [...]
> må da også sige at jeg finder det helt naturligt at dem der havde ansvaret
> for dykningensdag derude havde en båd i området.

Jeg er RET sikker på at det ikke er Amager Dykker Center der havde den
sorte Bombard i vandet i går. Deres 2 både var ude på vrag på det
tidspunkt.

Så vidt jeg kunne se var det kun det ene 'drop-off' fra båden der
havde overfladebøje med. Så bådførerens egne folk havde ikke engang
styr på sine egne dykkere. Det sjove var at dykkerne rent faktisk selv
svømmede ind til land igen

> [...]
> går da også ud fra at folk fa arrangementet ville gribe ind hvis de havde

Der er afmærket med 2 kompasbøjer og flydeafspærring, så jeg kan ikke
se hvordan man får lyst til at sejle der. Nu er der jo ikke nogen der
har det overordnede ansvar for arrangementet - men det er korrekt at
Amager Dykker Center havde et arrangement derude.

Mvh
Lars Skov

Fra : N/A

Dato : 26-05-08 07:51

Fra : info@frogkick.dk

Dato : 25-05-08 13:20

On May 25, 8:46 pm, Lars Skov <l...@rsskov.dk> wrote:
> Hejsa
>
> Jeg er RET sikker på at det ikke er Amager Dykker Center der havde den
> sorte Bombard i vandet i går. Deres 2 både var ude på vrag på det
> tidspunkt.

Vi (4 dykkere fra Aquarius) var på Kanonvraget fra kl 12 tiden og
resten af eftermiddagen, og vi så kun én båd fra Amager Dykkercenter,
den ankom ca 14:45 og smed 6-7 dykkere i vandet, som totalt ødelagde
sigten så vi blev nød til at vente på at de skred inden vi kunne tage
vores 2. dyk. En beskrivelse (på engelsk) af vores oplevelser kan
læses på http://www.frogkick.dk/blog/ så vil jeg lade det være op til
andre at bedømme om Amager Dykkercenter også kunne tænkes at stå bag
hændelsen ved Strandparken.

DryDuck!

Fra : Søren Arnvig

Dato : 27-05-08 06:15

<info@frogkick.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>læses på http://www.frogkick.dk/blog/ så vil jeg lade det være op til
>andre at bedømme om Amager Dykkercenter også kunne tænkes at stå bag

Hej Rune Henrik Henssel

Du har følgende liggende på din BLOG på frogkick.dk:

"According to this message (in danish) full thread here Amager Dykkercenter
was also involved in another unfortunate incident involving unacceptable
behavior on the part of a dive operator. In essence they used a small zodiac
to "ferry" divers participating in Dykningens dag (Day of Diving) out to a
marked and "fenced in" dive site where NO boat activity is allowed. It
should be noted that the site is less than 50 meters from shore and the
maximum depth is only 4-5 metes, not exactly much when you have a
boat buzzing around."

Jeg tror, det er tydeligt for enhver, at Amager Dykkercenter(ADC) IKKE var
involveret i den situation du beskriver og at din BLOG derfor er ukorrekt,
udover at den iøvrigt sviner ADC til på en helt uacceptabel måde.

Jeg kender og har dykket med flere af folkene i ADC og de er efter min
bedste overbesvisning, meget kompetente og dygtige.

Du har ret til at have din persolige holdning, men venligst fjern ukorrekte
oplysnnger.

Søren Arnvig

Fra : cobais@gmail.com

Dato : 25-05-08 13:43

Lars Skov, du må da ha´ set noget jeg og andre ikke så!
Jeg var (OGSÅ) i strandparken lørdag i tidsrummet 10.30-15.08 og så
også den sorte c4,ja jeg talte med dem! og ja ved hvem de er! Det jeg
så var at de sejlede deres dykkerhold fra strandkanten på sydsiden af
pynten ud til ydersiden (NØ) af dykkerbanen "havhexen" for derefter at
samle dem op igen efter endt dykning.
Søren "the diver!" reinke. du er da en hyklerisk medløber type, jeg så
du sad "længe" på betonkanten (den sydlige del af strandstation 3) og
fedede den! De formastelige der sejlede i DØDSRIBC4 fragtede to måske
tre hold til og fra havhexen mens du sad på betonkanten (og planlagde
dit næste korstog) mindre en 50 meter væk! Nu skrev du godt nok i et
tidligere indlæg at du havde owd elever i vandet og ikke vidste hvad
du skulle gøre da han jo var væk da du kom op fra vandet. det er en
gammel fed løgn.
Hvis de havde sejlet som sindsyge ,hvilket ikke var tilfældet, så er
det simpelthen uden for min fatteevne at du og Lars "Boat Speciality
Instructor" Skov ikke greb ind og oplyste de pågældende om regler og
deslige for dykning, strandpark, sejlads osv..
Det er da til ar brække sig over sådan en gang vås!
De formastelige i c4 rib´n havde iøvrigt en smart anordning på deres
påhængsmotor der beskytter skruen i det tilfælde en tykpandet
instruktør uforvarende skulle komme alt alt for tæt på.
EOD herfra JaCob

Fra : Henrik Manley

Dato : 26-05-08 06:30

>Lars Skov, du må da ha´ set noget jeg og andre ikke så!
>Jeg var (OGSÅ) i strandparken lørdag i tidsrummet 10.30-15.08 og så
>bla bla bla.......

Rart at få et andet øjevidende som også lyder en smule mere troværdigt, da
nogle ellers burde have grebet ind hvis der havde været fare for noget.
Lyder for mig at nogle på trods af masser af bånd og stjerner ikke har fået
den opmærksomhed i lørdags som de mener de har fortjent.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 26-05-08 07:08

cobais@gmail.com wrote:
> Jeg var (OGSÅ) i strandparken lørdag i tidsrummet 10.30-15.08 og så

Tillykke med det, dejligt vejr ikke ?

> også den sorte c4,ja jeg talte med dem! og ja ved hvem de er! Det jeg

Du er jo dagens helt :)

> så var at de sejlede deres dykkerhold fra strandkanten på sydsiden af
> pynten ud til ydersiden (NØ) af dykkerbanen "havhexen" for derefter at
> samle dem op igen efter endt dykning.

Spøjst en anden skrev de selv kunne svømme tilbage igen,

> Søren "the diver!" reinke. du er da en hyklerisk medløber type, jeg så
> du sad "længe" på betonkanten (den sydlige del af strandstation 3) og
> fedede den! De formastelige der sejlede i DØDSRIBC4 fragtede to måske

Korrekt, jeg hold middagspause, small talkede med venner og elever,
holdt briefing, osv.

Men hvad du øjensynligt har overset, er at fra det sted vi sad var netop
dykkerbanen ikke særligt nem at se, eftersom de holdt masser af biler,
samt Amagerdykkercenter's telte også stod der.

Samtidigt var min opmærksomhed bestemt ikke rettet imod dykkerbanen på
det tidspunkt.

Hvorimod du øjensynligt så alt, og gjorde intet.

> tre hold til og fra havhexen mens du sad på betonkanten (og planlagde
> dit næste korstog) mindre en 50 meter væk! Nu skrev du godt nok i et

Så der fra hvor jeg sad, var der mindre end 50 meter til havheksen ?
Imponerende, jeg tror du var et andet sted end jer den dag så.

Hvis du derimod mener at de lagde til mindre end 50 meter væk, er det da
ikke utænkeligt, men igen holdt jeg ikke øje med samtlige både der
sejlede til og fra stranden/molen den dag.

> tidligere indlæg at du havde owd elever i vandet og ikke vidste hvad
> du skulle gøre da han jo var væk da du kom op fra vandet. det er en
> gammel fed løgn.

Så du mener slet ikke jeg havde mine elever i vandet, hmmm imponerende,
jeg mindes ellers tydeligt vi både ar ved buerne, og nogle af
stenrevene, men måske lider jeg af samme sygdom som din
afstandsbedømmelse gør. :)

> Hvis de havde sejlet som sindsyge ,hvilket ikke var tilfældet, så er

Hvem har sagt de gjorde det ?

> det simpelthen uden for min fatteevne at du og Lars "Boat Speciality
> Instructor" Skov ikke greb ind og oplyste de pågældende om regler og
> deslige for dykning, strandpark, sejlads osv..

Hvordan de sejlede er egentligt irrelevant, det der er relevant er hvor
de sejlede.

> Det er da til ar brække sig over sådan en gang vås!

Enig, det gælder dog din posting. Hr. Jacob 'Jeg tror jeg ser alt'.
(siden du nu så gerne vil give folk øgenavne).

> De formastelige i c4 rib´n havde iøvrigt en smart anordning på deres
> påhængsmotor der beskytter skruen i det tilfælde en tykpandet
> instruktør uforvarende skulle komme alt alt for tæt på.

Den anordning kunne jeg godt tænke mig se testet, hvor det er din hånd
eller hoved der bliver brugt, siden du nu mener den er så effektiv.

Fra : JL

Dato : 25-05-08 14:09

On 25 Maj, 21:19, i...@frogkick.dk wrote:
>så vil jeg lade det være op til
> andre at bedømme om Amager Dykkercenter også kunne tænkes at stå bag
> hændelsen ved Strandparken.

Lad mig lige høre om jeg har forstået det korrekt?

Det er dykningens dag og i tager 4 mand på et begyndervrag hvor amager
dykkercenter ALTID tager hen på dykningens dag. Du møder så dykkere
med dårlig teknik.. du bliver så overrasket at du skriver side op og
ned om hvor dumme amager dykkercenter og pågældende dykkere er.. ??

Anyhou jeg synes det ville klæde alle os danske dykkere at have lidt
mere respekt og forsåelse for andre når man er ude at dykke. Jeg synes
det er så pinligt at det der skaber mest aktivitet her på gruppen er
når man kan snakke om hvor dumme de andre er. Jeg siger ikke at man
behøver at være enige.. men find dog noget mere konstruktivt at bruge
krudtet på.

mvh
Jonas

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 25-05-08 14:38

On 25 Maj, 18:24, Soren 'theDiver' Reinke <so...@REMOVEreinke.dk> w

> Det er muligt du har brug for at der sidder en person på land og nyder
> solen, men det gør vi ikke i den organisation jeg arbejder for.

Hvis du tror at dykkerorganisationen på land (dykkerleder og
standbydykker) har som opgave er at nyde solen, ja så er det klart at
du mener at dykkerledelsen er overflødig. Jeg kan nu løfte sløret for,
at det faktisk ikke er deres opgave.
Har du gennemgået materiale der forklare deres formål og opgaver,
siden du så klart kan afgøre at de er overflødige?

I situationen med gummibåden, som du beskriver, lader det til at du
savnede en dykkerledelse til at afvise gummibåden. Eller?

Jeg kan iørigt nævn en hændelse (euphorisme for dødsulykke) med
personer fra den organisation, som jeg gætter på at du tilhører, som
med al sandsynlighed kunne have været undgået, hvis man havde haft sin
dykkerleder og standbydykker på plads.

> Men nok om det, det er mere religion end sund fornuft.

Har du gennemgået materiale der forklare deres formål og opgaver,
siden du så klart kan afgøre at det mere er religion end sund
fornuft?

Jeg kan skam sagtens selv finde på at dykke uden landorganisation, men
jeg bilder mig ikke ind at sikkerheden er den samme.

Jens Olsen

Fra : info@frogkick.dk

Dato : 25-05-08 14:54

On May 25, 10:09 pm, JL <jluttic...@gmail.com> wrote:
> [...]
> med dårlig teknik.. du bliver så overrasket at du skriver side op og
> ned om hvor dumme amager dykkercenter og pågældende dykkere er.. ??

Bare fordi et vrag ligger på lavt vand behøver det ikke at være et
nemt vrag at dykke på.

Kanonvraget ligger trods alt midt ude i Øresund på en blød mudderbund
som bliver hvirvlet hvis man kigger stift på den.

Min holdning er at hvis man ikke kan holde sig fra bunden, eller
kender til hvordan man opfører sig på et vrag, bør man uanset vraget
størrelse og eller sværhedsgrad holde sig væk. Hvad der bekymrede mig,
og de andre jeg var med, var ikke af en flok nybegyndere smadre
sigten, men mere at dykkercenter kommer og smider en flok grønne
dykkere , dette antager jeg ud fra at de alle var i ens lejeudstyr, i
vandet uden at have en guide, eller en eller anden form for support
til at hjælpe hvis der skulle ske noget uforudset.

Kald min holdning for elitetær men jeg mener at man, selv af en
nyuddannet dykker, som minimum kan forvente at han/hun har styr på sin
opdrift og finneteknik, samt kender til hvordan man dykker efter de
lokale forhold. Den ene af de dykkere jeg havde med er en nyuddannet
CMAS 1* med under 10 dyk i loggen og han holdt sig pænt fra bunden og
svømmede med et fornuftigt frogkick. Altsammen noget jeg som sagt
forventer en nyuddannet dykker skal kunne, ellers har vedkommendes
instruktør ikke gjort sit arbejde godt nok.

DryDuck!

Fra : Johnny Christensen

Dato : 27-05-08 08:20

<info@frogkick.dk> skrev i en meddelelse
>Min holdning er at hvis man ikke kan holde sig fra bunden, eller
>kender til hvordan man opfører sig på et vrag, bør man uanset vraget
>størrelse og eller sværhedsgrad holde sig væk.

Det man bør tænke lidt over en gang imellem, selv hvis man er dykkergud med
jernkors og egeløv, er at alle er startet fra det samme udgangspunkt - dvs
ingen erfaring. Det tager tid og indsats at komme videre fra den status.

http://www.filecabi.net/video/Famous_Failures.html

Fra : info@amagerdykkercen~

Dato : 25-05-08 15:09

On May 25, 8:19 pm, i...@frogkick.dk wrote:

> [...]
> læses påhttp://www.frogkick.dk/blog/så vil jeg lade det være op til
> andre at bedømme om Amager Dykkercenter også kunne tænkes at stå bag

Hej Dykker venner

Jeg bliver lige nød til at svare på dette indlæg, hvad jeg normalt
ellers ikke gør. Men da både mit firma (Amager Dykkercenter) og navn
(Michael Kahr) bliver nævnt/beskyldt, er det nok det bedste.

Til alle jer der var med til DykningensDag, tak for en god dag... det
var godt at se så mange dykkere i vandet...

Vedr. en sort C4 der fragtede dykkere ind på dykkerbanen, den så jeg
godt, jeg så bare ikke den sejle ind på selve banen.. (men jeg var
også travlt optaget denne dag)
Vi fra Amager Dykkercenter var med sidste år til at få lavet en
flydespærring der omkredser dykkerbanen, fordi der var en masse både,
kajakker, og andet skrammel der sejler rundt på vores alle sammes
dykkerbane.
Vi forudså en Dykkerulykke, og forsøgte at stoppe det.
Flydespærringen er p.t. lidt i stykker, men reglerne er ret simple,
der må ikke sejles på selve banen (derfor flydespærringen) der er også
opsat anker bøjer lige udenfor dykkerbanen som skal benyttes af de
både der vælger at sejle til banen.
Alle dykkere der bruger banen skal huske overflade bøjer..

Mine to både lå korrekt på modsatte side af dykkerbanen, og var på
intet tidspunkt inden på dykkerbanen. Vi var på Kanonvraget og på
Dragørvraget ca.kl.11.30 og kl.14.30 (4 ture i alt)

De klubber/centre der bruger standby dykker og gummibåd har ikke lov
til at sejle ind på banen.
Jeg ser nu heller ikke det store problem i at have en standby dykker i
vand kanten, klar hvis der skulle blive behov for ham.
Størrere er dykkerbanen heller ikke.

De klubber/centre der ikke mener deres sikkerheds krav kan blive
opfyldt under disse regler, har jo lov til at finde et andet sted og
dykke.

for alles skyld, er det måske en god ide at vi alle overholder de
regler/retningslinier der er udskrevet. Det ville være meget ærgerligt
hvis dykkerbanen blev lukket, eller en kommer til skade fordi nogle få
tosser ikke kan forstå nogen simple ting.

Lidt sørgeligt at høre fra Aquarius, at de ikke har så meget til
overes for nye dykker, der gør det så godt de kan, jeg er ret sikker
på at nye dykkere fra Aquarius også har prøvet at lave dårligt sigt
for andre dykkere

Jeg havde varslet i god tid vedr. dykning på kanonvraget, både på min
hjemmeside, hos visse medier, og selvklart på dykningensdags
hjemmeside. Så det var ikke den store hemmelighed at vi kom med
dykkere på kanonvraget, og da vraget ligger på lavt vand, er det jo
oplagt til nybegyndere
så måske skulle Aquarius have valgt en andet vrag den dag, hvis de
ikke vil dele det med andre dykkere

forsat god dykker sæson til alle
Hilsen
Michael Kahr
Amager Dykkercenter

Fra : Poul Olesen

Dato : 26-05-08 07:51

info@amagerdykkercenter.dk skrev:
> [...]
> oplagt til nybegyndere
> så måske skulle Aquarius have valgt en andet vrag den dag, hvis de

Jeg kan kun undskylde fjolset fra Aquarius, han er noget af et tågehorn
engang imellem og dette er ingen undtagelse.
Jeg kan forsikre dig om at han på ingen måde udtrykker Aquarius's
mening, det er vist klart for enhver hvorfor han har fået NEJ til at
blive instruktør.

Med venlig hilsen
Poul Olesen

Fra : Lars Skov

Dato : 25-05-08 23:50

Hejsa

> [...]
> så var at de sejlede deres dykkerhold fra strandkanten på sydsiden af
> pynten ud til ydersiden (NØ) af dykkerbanen "havhexen" for derefter at

Først vil jeg påpeje at jeg ikke syntes det er nødvendigt at sejle
folk samtlige 100-200 meter ud til dykkerbanen. Det burde være
overkommeligt som alle at tilbagelægge denne strækning uden problemer.

Jeg så den sorte Bombard C4 2-3 gange sejle ind på dykkerbanen. De
sejlede fra den 'rigtige side' af molen og langs flydespærringen, en
lille bue ud over den del af flydespærringen der er gået i stykker
(påsejlet af båd) og ind på dykkerbanen lige omkring bryst-bøjerne.
Efter drop-off stak de igen nordom for at kommen imellem nordbøjen og
flydespærringen for igen at gå sydover.

http://www.amager-strand.dk/Menu/Aktiviteter/Dykkerbane/Dykkerbane+afm%c3%a6rkningsplan

Farvandsværenet har udstykket bådforbud på dykkerbanen:

http://www.fomfrv.dk/efterretning/2008/I50.PDF

Jeg vil bede dig om at oplyse mig hvem der sejlede på banen.

> [...]
> Instructor" Skov ikke greb ind og oplyste de pågældende om regler og
> deslige for dykning, strandpark, sejlads osv..

Tak fordi du gad at Google mig, men flaming er nu ikke ok. Har du står
på hvad et bådspeciale går ud på?

Jeg var der ude med min datter fra ca. 10:30 til 11:30, sammen med min
datter på 5 år, for at spise en af Michaels pølser. Da jeg var alene
derude syntes jeg ikke, at jeg over for min datter, ville gå ind i en
voldsom diskussion med bådføreren. Jeg håber at I kan forstå min
situation og forstå hvorfor jeg ikke greb ind.

> De formastelige i c4 rib´n havde iøvrigt en smart anordning på deres
> påhængsmotor der beskytter skruen i det tilfælde en tykpandet
> instruktør uforvarende skulle komme alt alt for tæt på.

Om de så havde haft årer med er det ikke tilladt at være på
dykkerbanen. At beskytte skruen er selvfølgelig en god idé, men det er
stadig uacceptabelt at sejle hen over dykkere på den måde.

> EOD herfra JaCob

Tak for dit indlæg, men jeg stor desværre ikke at man kan lukke en
diskussion på den måde du prøver på.

Mvh
Lars Skov

Fra : Lars Skov

Dato : 25-05-08 23:53

Hejsa

> [...]
> sejllads der så er der ingen der kan forbyde nogle at sejle der, sådan er

Farvandsværenet har udstukket bådforbud på dykkerbanen:

Fra : Henrik Manley

Dato : 26-05-08 07:24

>Farvandsværenet har udstukket bådforbud på dykkerbanen:

>http://www.fomfrv.dk/efterretning/2008/I50.PDF

Så er det jo bare at melde dem til politiet, så har du jo gjort dit. Men du
burde nok have reageret på stedet og ikke vente flere dage. Du havde ikke
behøves at komme op og skændes med nogle du kunne bare have nævnt det for
"pølsemanden" så var det nok blevet stoppet eller du havde fået en
forklaring på hvorfor det blev gjort.

Jeg ser stadig ingen problem i at sejle i et område med dykkere hvis man
bare passer på, vi gør det jo selv når vi sejler hen og henter vores egne
dykkere op.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : N/A

Dato : 26-05-08 07:08

Fra : JL

Dato : 26-05-08 00:51

Hej Michael,

On 25 Maj, 23:08, i...@amagerdykkercenter.dk wrote:
> [...]
> overes for nye dykker, der gør det så godt de kan, jeg er ret sikker
> på at nye dykkere fra Aquarius også har prøvet at lave dårligt sigt

Nu er jeg tilfældigvis medlem af pågældende klub og jeg vil da gerne
sige undskyld for tørdockens rant. Det er bestemt ikke alle i Aquarius
der deler hans meninger, selvfølgelig skal der være plads til
nybegyndere og det var jo tilsyneladende heller ikke større problem
end at sigten blev fantastisk igen efter et kort stykke tid.

Jeg var ikke til dykningens dag i år, men har været det de sidste par
år med en hel flok unger og jeg synes det er et super arrangement og
det er godt at der er nogen der gider investere tiden i det!

mvh
Jonas

Fra : Mark Denninger

Dato : 26-05-08 02:08

For en god ordens skyld (og især henvendt til Amager Dykkercenter)

Indlægget fra Rune (medlem af dykkerklubben Aquarius) er IKKE udtryk
for klubbens generelle holdning vedr. nye dykkere (men manden har
naturligvis fuld ret til at give udtryk for sine frustrationer).

Ja vi har også nye dykkereder selv roder op i vandet en gang imellem.
Forskellen mellem os og dykkercentrene er jo nok bare at vi tager os
god tid (aka ikke så mange dykkere i vandet på en gang) og et
dykkecenter kører lidt mere på "stopuret". Sådan er det nok bare.

Dykkerklubben Aquarius har ikke noget at udsætte på Amager
Dykkercenter helt generelt. Så skulle det være slået fast.

Vi beklager meget
Mark Denninger
Instruktør, Aquarius

Fra : Ole Dreyer

Dato : 26-05-08 02:59

> [...]
> Hilsen
> Michael Kahr
> Amager Dykkercenter- Skjul tekst i anførselstegn -

Hold da op en masse vrede.

Dykkede selv rundt omkring dykkerbanen. Og ja der var i hele den time
en C4 der kredsede rundt over mig. Irriterrende, ikke blot farligt.
Mangel på respekt, for de dykkere der lå og forsøgte at nyde fred og
ro, på et ellers flot dyk, med udsædvanligt mange forskelligartede
fisk.

Da jeg efter ovenstående at dømme, regner med at idioten der sejlede
rundt, for at sætte dykkere af, der ikke selv kunne gå i vandet, er
blevet informeret over det forkerte i sejladsen, hviler jeg i fred, og
glæder mig over en hyggelig dykningens dag. Tak til arrangørene.

Ole Dreyer

Fra : Lars Skov

Dato : 26-05-08 03:20

Hejsa

> [...]
> blevet informeret over det forkerte i sejladsen, hviler jeg i fred, og
> glæder mig over en hyggelig dykningens dag. Tak til arrangørene.

Det var i hvertfald min idé med at tage det op her i gruppen. Jeg
syntes ikke at en politianmeldelse skal være det første man tyre til.
Jeg syntes så at det er ærgeligt at bådføreren eller andre ansvarlige
ikke træder frem og siger undskyld adfæren.

Mvh
Lars Skov

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 26-05-08 08:15

On 25 Maj, 20:49, "Allan Hansen" <engh...@fjernpost.cybercity.dk>
wrote:

> Hvis de har skønnet
> at brug af en båd sikkerhedsmæssigt var nødvendigt når der var ukendte
> dykkere i arrangementet er vel noget der er aftalt med Amager Strandpark
> I/S.

Nu er det jo ikke sådan, at Amager Strandpark I/S har bemyndigelse til
at give lov til at omgå et forbud udstedt af Farvandvæsnet.

> Kontaktede du staff -personalet i info-teltet og
> forhørte dig hvad og hvor der foregik noget eller holdt du bare på din ret
> om " Her har jeg lov til at dykke"

Jamen det har han da ret til uanset hvem der ellers benytter området
til dykning. Arrangørerne af Dykningens dag har ingen som helst
myndighed på noget som helst område.

Jens Olsen

Fra : JL

Dato : 27-05-08 02:27

Hej,

On 27 Maj, 09:19, "Johnny Christensen" <johnny_c...@hotmail.com>
wrote:
> [...]

Jeg sidder også og tænker på at hvis vraget er så svært at dykke på
som rune mener, og det ligger på lavt vand så er det jo NETOP der hvor
man skal tage hen hvis man har dårlig teknik. Hvis man ikke prøver sig
frem så lærer man det jo aldrig. Lige som det gælder i alle andre
sportsgrene så må dem som har mere overskud og bedre teknik vige for
dem der er begyndere. Hvis man tager på ski og vælger at køre en
begynder bakke må man jo regne med at der er folk der vælter og folk
der ikke kan finde ud af at stoppe. Det hjælper jo ikke at råbe af
instruktøren at hvis folk ikke kan køre på ski så skal de beholde
deres sko på.