"Martin Schulz" <martinschulz@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:483c6df4$0$27361$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> Hejsa!
>
> Vi er på udkig efter en brugt Camp-Let, men... Hvad skal man kigge efter?
>
> Er der nogle generelle fejl, man skal undgå?
>
> Nogle årgange, der er bedre end andre eller nogle man helt skal gå uden
> om?
>
> Vi kigger efter en Royal, da det vist er den eneste, der kan udvides med
> et ekstra fortelt. Vi er to voksne og tre børn, så vi kan nok godt bruge
> pladsen. Evt. kunne der også komme en ekstra sovekabine på tale.
>
> Jeg ser frem til at høre jeres meninger og om jeres erfaringer.
>
> Med venlig hilsen
> Martin
Hej Martin.
I får lidt genbrug (lang smøre,
fra et andet forum.
Andre går sikkert i samme tanker. Hvis det er privat handel er der først et
par ting
Du skal ha den rigtige grønne registreringsattest. I skal sørge for at lave
en kvittering. Og det er en god ide at omregistrere. Vi solgte en vogn i
98 - og fik for et par mdr. siden brev fra Lyngby Politi om at fjerne
Camp-Letten der stod parkeret ulovligt og til gene på Østerbro.
Bødetrussel - og en oplysning om at campingkøretøjer ikke må hensættes på
offentlig vej. Tja, jeg anede ikke hvem der ejede vognen - solgt flere
gange. Og en mellemejer havde desværre glemt hvem den var solgt videre til.
Tjek for restgæld. Ring til Bilbogen Dommerkontoret i Århus.
86 12 91 45
oplys model og stelnr.
Der kan så godt være tinglyst pantebrev der er betalt ud, men som er glemt
aflyst.
Skal være ordnet inden i handler.
Derefter
Brug næsen. Det bedste er at være med til at åbne vognen idet man så får den
koncentrerede atmosfære. En godt passet vogn dufter kun af tekstiler. Løft
madrasser og eventuelle isoleringsmåtter i hele bunden og kik efter mug og
sorte pletter.
Synderen her er dårlige vaner hos tidligere ejere med manglende tørring af
madrasser og telt inden vognen lukkes. Det er, hvis man ikke skal bruge
vognen i længere tid - f.eks. under vinteropbevaring, en god ide at fjerne
sovekabiner og madrasser til tør opbevaring. Madrasserne er det der holder
længst på fugtigheden og med dem ude af vognen har man ved skiftende
temperaturer og evt. kondensering - en fugtkilde mindre
Løft sovekabinerne og kik på vognsiderne efter vandspor. Er der det, tyder
det på dårlige pakninger i vognkassen, hvorfor disse ses efter i samme
omgang.
Kik på lynlåse, vinduer og teltdugen, er det en ældre måske lidt falmet
vogn, tas forsigtig fat i teltdugen f.eks. over en dør, på begge sider af en
syning - og trækker forsigtig i stofdelene så sømmen belastes. Trådene i
sømmene bliver møre før stoffet, og friskheden kan bedømmes med et
forsigtigt træk, hvor man på en "slidt" søm ser tråden og stoffet gå lidt
fra hinanden. Lad være med at rive teltet i stykker.
Kik på gaskomfuret. Luk op på flasken og snus med lukkede haner til
blussene. Der må ikke lugtes gas. Tjek alderen og stand af slangen. Der må
ikke være revner i overfladen. Slanger er årstalsmærket. Man anbefaler
gastjek og skift hvert 3´år. Private må ikke bruge værktøj på et gasanlæg.
Mistanke om utæthed kan kontrolleres med sæbevand.
Bagklappen, køkkenet på vognen skal være rigtig justere i hængslet, da den
ellers ikke lukker tæt.
Fejl her kan være ødelæggende, da vognen, hvis den ikke opbevares under tag,
kan ta vand ind og mugne i vinterens løb. Det har måske ikke været synligt
hos den gamle ejer der altid tildækkede vognen, men kommer frem hos ny ejer
som bare sætter den ud i haven. Tjek i køkkenet om der står vand og kondens.
Det er også af denne grund bedst at være med til at åbne vognen.
Tjekkes for justering med at sætte avissider i klemme hele vejen rundt,
skrue låsen til og trække i avissiderne der alle skal gå i stykker.
Sæt af denne grund altid vognen med næsen højest, så vandet løber væk fra
køkkenet over bagenden. Opbevaret udendørs lægges et par paller på
bagagebæreren og tildæk så vognen med en byggepresenning. Sne og is i
bagagebæreren kan ved omslag i vejret gi kondens og fugtskader inde i
vognen. Her skal man huske, at vognen ikke er hermetisk tæt, men har
drænhuller ude i siderne.
Ændringer i barometerstanden gir et vist luftskifte og fugtig luft kan så
sætte sig som kondens på vognlåget.
Løft vognen og kik på dæk og hjul. Dæk må ikke ha tørrerevner - og bør ikke
være over 5-7 år - uanset slid. Små hjul roterer en frygtelig masse omgange
på motorvejen og belastes hårdt. Nye hjul koster kun 6-800 kr. stk. og er en
billig ferieforsikring. Tjek hjullejer ved at ta fat med to hænder og rok i
hjulet mod dig og ind mod vognen. Spind derefter hjulet og lyt efter
mislyde.
Tjek hængslet i vognkassen. Og så var der engang C-L havde nogle gummiringe
omkring stængerne. De skal beskytte teltet mod at ligge i klemme mellem
stængerne og blive vibreret, banket i stykker når man kører. Hvis der er
nogle små huller i teltet har de ikke siddet rigtigt.
Derefter tjekker man selvfølgelig lys, og at tilkoblingen ikke er for slidt.
... Og her en tilføjelse. Køber man meget ældre, lige en oplysning om
komfuret.
Der SKAL i dag være regulator på gasflasken så der er lavtryk i anlægget.
( 30 mb er standard).
"Dengang" var der flasketryk (fra i de blå flasker 5-7 BAR) - på slangen
og komfur og tryk reduktionen og gas/ luftblandingen skete så via et
lillebitte hul i dyssen til brænderen. Komfuret kendes også på at gassen
under komfuret går i nogle tynde metalrør fra knappen til brænderen. Komme
der en læk i slange eller ventil går det altså stærkt.
De er ulovlige, og hvis der følger et sådant med vognen skal man ha et nyt
komfur og regulator. Jeg ser sommetider at de gamle stadig sælges i den
dba osv. Køb det ikke.
Og lige en mere. Der SKAL, lovkrav, være foretaget gastjek på vogne der
købes ved forhandler.
***
Og så er det rigtigt at der er mere plads i og på en combi - camp. Men den
er også tungere - og nyere årgange - dyrere.
Gulv foran sengene. Med en dør i vognteltet der kan lukkes ud til forteltet
så man er privat når der skiftes tøj og har venner i forteltet. Et eventuelt
anneks sidder bedre i forbindelse med soveafsnittet. Større køkken med
køl, vand og gasblus der også er klar på rastepladser. Bagageboks under
sengen. Og så er der mange flere på markedet med bremser støddæmpere ( tempo
100 godkendelsen til Tyskland.)
Men camp-letten er også en dejlig gedigen vogn, bare anderledes. Og det
kommer i høj grad an på behovet.
Mvh Sten
www.cc-club.dk