Economy dæk
Fra : Ukendt

Dato : 28-05-08 16:59

Altså de dæk der får bilen til at køre længere på literen, og ikke billige
kinesiske dæk

Hvor meget længere km/l skal man forvente?
Har denne type dæk dårligere bremse- og svingegenskaber? Hvis de har lavere
rullemodstand, har de vel også mindre fat i vejen.
Jeg tænker på anerkendte mærker som Michelin eller nogle tyske.

Mvh Jørgen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-05-08 18:06

"Jørgen" skriver:

> Hvor meget længere km/l skal man forvente?

Yderst begrænset, med mindre at man kører ultra økonomisk i forvejen.

> Har denne type dæk dårligere bremse- og svingegenskaber? Hvis de har lavere
> rullemodstand, har de vel også mindre fat i vejen.

Lidt, de er typisk hårdere og holder oftest mange flere km.

Uanset hviket dæk du vælger er der kompromiser der må sluges.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Søren C

Dato : 29-05-08 00:12

Ifølge sidste FDM (ADAC) test af dæk giver Michelin Energy saver 0.5l/
100 mindre forbrug iforhold til den tidligere model.
Men dækket har kun middelmådigt bremseevne på våd vej iforhold til
konkurrenterne.

TUV har så lige testet dækket, og der har det mindst ligeså god
bremseevne som konkurrenternes bedste dæk. Det samme siger michelin
selvfølgelig.
Hvad man skal tro på ved jeg ikke.
Vil dog stadig mene at rullemodstand og bremseevne hænger sammen.

Jeg har valgt Uniroyal Rainsport 2 til mine fælge. Et decideret
regnvejrsdæk udviklet til nordeuropæisk marked. Vi har trodsalt
meget ofte våde veje. Og der vægter jeg det højt at kunne stoppe bilen
igen når 80% af al min kørsel forgår på motorvej.
Har lidt mere dækstøj ved landevejskørsel end mine tidligere michelin.
Men ok jeg er også gået fra 195 til 225 i størrelse.
Ved motorvej siger min Noikia Håndværker telefon at støjen er den
samme. 70-71db ved 130km/t mellem Slagelse og Sorø.

Fra : Leo Jensen

Dato : 29-05-08 21:32

..
>Vil dog stadig mene at rullemodstand og bremseevne hænger sammen.

Ikke på alle parametre. Rullemodstanden kommer også af at dækket deformerer.
Det betyder at et stift dæk vil være mere økonomisk, selv om det har samme
gummiblanding og dermed langt hen af vejen også samme greb.

MVH Leo

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-05-08 01:33

On May 29, 8:11 am, Søren C <master.c...@12move.dk> wrote:
> Vil dog stadig mene at rullemodstand og bremseevne hænger sammen.

Måske på tør vej, men bremseevnen (og til dels rullemodstand) på våd
vej hænger meget mere sammen med mønsteret.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....