'05 Mondeo eller Passat. For og imod
Fra : JS

Dato : 27-05-08 21:39

Hey

Hvis vi ser bort fra vurdering af det ydre udseende, hvad er så det bedste
køb af ovenstående to?
Passat 100HK eller Mondeo 115HK (som er lidt billigere.) Det skal være
stationcar. Mondeo er jo lige blevet kåret til årets brugtkøb, men er den
virkelig så god. Hvad er jeres vurdering af sæder, plastic, motor, udstyr,
køreegenskaber m.m. i forhold til passaten?

Takker på forhånd for svar

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-08 22:02

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> stationcar. Mondeo er jo lige blevet kåret til årets brugtkøb, men er den
> virkelig så god. Hvad er jeres vurdering af plastic

FDM mener, Passaten er 'slem' og overvurderet kvalitetsmæssig.
Læs evt. tidligere nummer er MOTOR hvor Passaten ikke slipper
helskindet igennem deres vurdering.

Og ja, Mondeoen er jo en Ford, og i nævnte tilfælde
kåret som en god og velkørende sag, og mærket vinder
jo nærmest overalt, både i Danmark og Europa, både
som personbil og også i erhvervssegmentet.og Fusion
blev kåret som mest fejlfrie bil hos Aaplus bilsyn for nyligt.
Find en plejet Mondeo som er undervognsbehandlet fra helt ny
og glæd dig over, du ikke lod dig rive med af det VW'ske
reklamestunt og vildt opskruede image som på baggrund
af kvalitetsproblemer de senere år selvsagt er overvurderede.
VW's største problem hedder Skoda og Seat. Samme bil til
billigere penge...

Fra : Anders Majland

Dato : 28-05-08 07:22

> Og ja, Mondeoen er jo en Ford, og i nævnte tilfælde
> kåret som en god og velkørende sag
> VW's største problem hedder Skoda og Seat. Samme bil til
> billigere penge...

Og brugte octavia'er er nu også godt med prismæssigt (men den er noget
mindre end en passat og har høj læssekant)

Overvej også en c5 fra 2005+

Imho rigtigt meget bil for pengene - og derfor vi købte en i 2007 selvom vi
troede at vi skulle have en octavia (kom fra en fabia). Passat og Mondeo
syntes vi gav for lidt for pengene, men de var med i opløbet.

/A

Fra : JS

Dato : 28-05-08 20:44

Anders Majland wrote:

> [...]
> selvom vi troede at vi skulle have en octavia (kom fra en fabia).
> Passat og Mondeo syntes vi gav for lidt for pengene, men de var med i

C5 er ganske sikkert et fornuftigt køb til prisen men jeg synes at den er
lidt kedelig, lidt grim og lidt for tilfældigt skruet sammen. Fede motorer
(især 2,2 HDI) men det er jo en Citroën... Jeg kender ovenikøbet en
citronforhandler som jeg kunne få rigtig gode rabatter hos, meeen nej. Men
jeg har da lige haft det op til overvejelse igen. Den nye kommende model ser
forresten rigtig fed ud...

Fra : Anders Majland

Dato : 28-05-08 20:55

> [...]
> (især 2,2 HDI) men det er jo en Citroën...
> Den nye kommende model ser forresten rigtig fed ud...

Netop med citroen har jeg det fint med at have købte en "gammel" model
istedet for en ny der skal bevise at den er fri for børnesygdomme

Og ahs driftsøkonomien blev det så kun en 1,6hdi - men en c5 er jo også mest
til blød har kørsel. Og der er der egenligt kræfter nok i den lille diesel.
Men vi skal så heller ikke slæbe campingvogn eller cruise til Nice i den.

Fra : OZ3BTO

Dato : 28-05-08 16:49

> [...]
> virkelig så god. Hvad er jeres vurdering af sæder, plastic, motor, udstyr,
> køreegenskaber m.m. i forhold til passaten?

Nu findes der lidt forskellige sæder til passaten.. Lædersæderne sidder man
super godt i, Derimod har de stof sæder jeg har sat i ikke været gode.. Dog
har man masser af indstillings mulighed bla. i højden og "tilt"
Pladsen til ben bagi er dog ikke overvældende.. Oplevede tit i passat taxaen
at jeg måtte rykke ret tæt på rattet for at en normal str. voksen kunne
sidde bag mig
I st.car modellen er der god plads bagi.. 5 af de store kuffeter eller en
barnevogn uden problemer.. I nyere modeller er der plan bund i bag, Bunden
kan så løftes op så der er adgang til et par små rum/ reservehjul... Der kan
bla. være et cykelstativ
Oppe foran i enten handskerum eller rummet bag håndbremsen kan man åbne for
køling så det bliver en slags mini køleskab..Bruger aircon til at køle så
det bliver ikke helt køleskabs temp. men dejligt koldt

100HK motoren kender jeg ikke det store til med 140hk koster af og til en
turbo.. Ikke usædvanligt at de dør i taxaen og bliver skiftet inden den er
frikørt(250.000km)
Automat kasserne var heller ikke for gode.. 2 og 3 skift inden frikørt er
set.. OK det er også flest by km som er betydeligt hårdere ved kassen..
Vi har endnu ikke oplevet problemer med manuel og DSG gearkasserne

Forden har jeg ikke det store at sige til.. udover Gør som ford... Køb
volvo ;)

Erik