/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
10 eller 15w
Fra : Ukendt


Dato : 26-05-08 22:41

Hvorfor køre på 10W eller 15W når
viskositeten er den samme, ca. 40 når
den er opvarmet.. ??

Hvorfor egentlig ?
Kan kun se problemet i motorer,
som med hydrauliske løftere er
kritiske med olietypen.

De fleste oliepumper er vel ligeglade
og opbygger det nødvendige tryk
fra start eller ? ( i teorien ).

Hvis en 10w har en 'tættende effekt'
pga. tykkelsen, hvorfor så ikke altid
køre 10 istedet for 5 i en ny bil, som
så vil være endnu mere tæt trods moderne
tilpasninger osv ??

Ved hvilke temperaturer skifter olien
fra de 10w til 40 ????

Kan en 15w være en fordel mht. olieforbrug
og 'dryppen' ned i forbrændingskammeret over natten ?
Dvs. olien hurtigere blir' stiv' og dermed ikke løber ned
i samme mængde som en 10w ??



 
 
Ukendt (26-05-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-05-08 22:57

"Eque" <-> skrev :

>Hvorfor køre på 10W eller 15W når
>viskositeten er den samme, ca. 40 når
>den er opvarmet.. ??

Fordi *du* nok overser den detalje, at smøringen ikke er ligemeget når
motoren er kold......

(sliddet på maskinen er absolut størst de første kilometre til motoren
er varm)




--
Jan_stevns

Klaus D. Mikkelsen (27-05-2008)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 27-05-08 04:54

jan_stevns skriver:
>
> Fordi *du* nok overser den detalje, at smøringen ikke er ligemeget når
> motoren er kold......

Det klarer TEC200.......


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Ukendt (27-05-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-05-08 21:56


<jan_stevns> skrev i en meddelelse
news:6fcm34147fdsc8fmvd1kbm6o66veee71cc@news.tele.dk...
> "Eque" <-> skrev :
>
>>Hvorfor køre på 10W eller 15W når
>>viskositeten er den samme, ca. 40 når
>>den er opvarmet.. ??
>
> Fordi *du* nok overser den detalje, at smøringen ikke er ligemeget når
> motoren er kold......

Ej, den er for let.
Præcisêr hvis muligt.
Dvs. oliepumpen ikke har leveret
olie de steder det var nødvendigt ?
Skal man fristes til at forestille sig, at
olien er så fed, den ikke er presset ud
der det var tiltænkt, fordi den hedder 15w
istedet for 10w ??


> (sliddet på maskinen er absolut størst de første kilometre til motoren
> er varm)

Det er vel basalt IKKE noget nyt ??
Men forklarer samtidig ikke forholdet
mellem en 10 og 15w olie kontra
det tryk en oliepumpe kan levere, altså
om der er smøring der det er nødvendigt.
Skal man gå ud fra, at fordi en olie er en 15w
så 'virker den ikke' når motoren er kold ?



Klaus D. Mikkelsen (27-05-2008)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 27-05-08 22:16

Eque skriver:
>
> Ej, den er for let.
> Præcisêr hvis muligt.
> Dvs. oliepumpen ikke har leveret
> olie de steder det var nødvendigt ?

Ja at olien ikke er tynd nok til at trænge derud og smøre ordentligt.

> Skal man fristes til at forestille sig, at
> olien er så fed, den ikke er presset ud
> der det var tiltænkt, fordi den hedder 15w
> istedet for 10w ??

Ja og jo hårdere du pumper jo tykkere bliver olien.

> Det er vel basalt IKKE noget nyt ??

Nej derfor vil man gerne have en olie der smører godt, når motoren er
kold.

> Men forklarer samtidig ikke forholdet
> mellem en 10 og 15w olie kontra
> det tryk en oliepumpe kan levere, altså
> om der er smøring der det er nødvendigt.
> Skal man gå ud fra, at fordi en olie er en 15w
> så 'virker den ikke' når motoren er kold ?

Nej, den er bare tykkere og har derved sværere ved at nå frem til de
rette steder og smøre.

Fabrikanten af motoren sætter krav til olien ud fra oliepumpe og
smørebehov.


Hvad betyder forkortelserne på oliedunke?

Al den vigtige information om sammensætningen og kvaliteten af olien
leveres i forkortelserne på dunken.

For eksempel, Shell Helix Ultra 5W-30:

SAE står for “"Society of Automotive Engineers". Kombinationen af
bogstaver og tal, SAE 5W-30, fortæller noget om oliens viskositet, altså
hvor "flydende" det er. SAE klassificerer smøreolierne først i forhold
til deres viskositet og definerer samlet seks vinter og fem
sommerklasser af olie.

Vinterklassen, som betegnes “W”, fortæller noget om viskositeten ved
lave temperaturer. Jo lavere vinterklassen er, des bedre er
flydeegenskaberne for olien ved en koldstart, selv ved meget lave
temperaturer.

SAE sommerklassen (tallet efter “W”) betegner viskositeten ved motorens
driftstemperatur. Et højt tal sikrer en sikker, sej smørefilm selv ved
høje hastigheder og stress. En relativt lav værdi er til gavn for
brændstofforbruget samt giver mere kraft. Det rette valg afhænger helt
og holdent af oliens kvalitet, men viskositetsklasserne fortæller intet
om det.


Se også:
http://www.mc-neptun.dk/Diverse/olie.htm


En god sammenligning mellem en 10W-40 og en 15W-40 finder du her:
http://www.denicol.com/etrucks.php
Sammenlign tallene på SYNTRUCK UHPD og UNI MULTIFLEET DIESEL SAE 15W40

Viskositet ved -20 er på hhv 3300 og 6500, hvorimod ved 100 grader er
viskositeten 14 og 14,1 cSt

Denne http://www.roymech.co.uk/Useful_Tables/Tribology/Viscosity.html
viser at en 10W har samme viskositet ved -20 garder som en 15W har ved -
15 grader



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408936
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste