Citroën 2CV
Fra : Mogens

Dato : 25-05-08 20:23

På dagens show www.tjoloholm-classicmotor.se havde Citroën-klubben et større
område med et bredt udvalg af classiske Citroën'er. Klubben stod også for
noget af underholdningen, hvilket der iøvrigt var meget af
(Spitfire-opvisning, start af flymotorer i testbænke osv.).

Nuvel, Citroën-folkene havde fået den vanvittige idé at samle en totalt
adskilt 2CV på under 20 minutter for efterfølgende at "køre til bageren"
efter øl. De klarede det på 14 minutter - iøvrigt udført som et
underholdende skuespil. Helt kanon - stor ros til dem...

Et andet indslag var en opvisning med en AC Cobra - der var den detalje, at
Cobra'en havde el-motor !
www.gt.se/motor/1.826306/de-har-konstruerat-en-eldriven-racerbil
En växelströmsmotor från ABB med en effekt av 135 kW. Den levererar hela 890
Nm i vridmoment till bakhjulen - konstant !

http://utskick.swefair.se/nyheter/2006/7
Se lidt nede på siden...

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-08 20:33

On Sun, 25 May 2008 19:22:57 GMT, "Mogens"
<nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> wrote:

> [...]
>efter øl. De klarede det på 14 minutter - iøvrigt udført som et
>underholdende skuespil. Helt kanon - stor ros til dem...

Gad vide om det var den, der overhalede mig ved middagstid mellem
Gevninge og Toulouse. Er fandme længe siden, jeg har lidt den slags
nederlag, men en trailer på krogen gør jo, man må finde sig i lidt af
hvert! )
Uden tvivl et kanon show - viser hvor simple biler var engang. I dag
tager det vel 14 minutter bare at få computeren op at køre, når der
endelig er strøm på det samlede anlæg )

--
To biler og tre hunde.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 25-05-08 21:11

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> wrote in

> [...]
> bageren" efter øl. De klarede det på 14 minutter - iøvrigt udført som
> et underholdende skuespil. Helt kanon - stor ros til dem...

14 min???? Det lyder som den klassiske begynderfejl. De har sikkert varmet
op med rødvin aaaaalt for tidligt så de måtte løbe ud og tisse hele tiden

Husker første gang jeg var på 2CV værkstedsdag med klubben. Vi skulle bl.a.
skifte en motor, og en af de garvede drenge gik igang med at løsne dyret
fra chassiset. Pludselig råbte han "Hold lige her!" til mig, og jeg skyndte
mig at gribe fat om motoren et passende sted.

Det viste sig jeg bare skulle holde svensknøglen mens han selv lige løftede
motoren ud

Fra : Mogens

Dato : 25-05-08 21:28

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i en meddelelse

> 14 min???? Det lyder som den klassiske begynderfejl. De har sikkert varmet
> op med rødvin aaaaalt for tidligt så de måtte løbe ud og tisse hele tiden

Jep...

> [...]
> mig at gribe fat om motoren et passende sted.
> Det viste sig jeg bare skulle holde svensknøglen mens han selv lige

Det var de så 3 mand til her !

Bilen er uhyre simpel opbygget - motorhjelm, bagklap og bagdøre monteres ved
at skubbe delene ind i en liste, ligesom når du trækker forteltet på en
campingvogn (fordøren havde tidligere samme "hængseltype", men det faldt
bort i de senere modeller).

Fra : Ivar

Dato : 25-05-08 22:03

Mogens skrev:

> En växelströmsmotor från ABB med en effekt av 135 kW. Den levererar hela 890
> Nm i vridmoment till bakhjulen - konstant !

En 2CV fra 1970 med 18 SAE HK kan maksimalt give 729 Nm i første gear!
(28Nm, 1. gear 6,71:1, drivakseludveksling 3,88:1)
Men det er selvføgelig ikke "konstant"

Ivar

--
Træt af Outlook Express? Prøv dog noget nyt !!!
MesNews er lige til at gå til.

Fra : Mogens

Dato : 26-05-08 05:06

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> En 2CV fra 1970 med 18 SAE HK kan maksimalt give 729 Nm i første gear!
> (28Nm, 1. gear 6,71:1, drivakseludveksling 3,88:1)
> Men det er selvføgelig ikke "konstant"

Speakeren hos Ctriën-folket var inde på noget af det samme - hans
sammenligning gjaldt blot iflg. ham det ypperste indenfor motorteknik:
Motoren i en Porsche 911 (det var ikke mig, men ham, der kom med den
udtalelse)