Hvornår er man bus?
Fra : Leif Neland

Dato : 22-05-08 09:52

Forskellige teoribøger og -programmer er uenige om hvornår en bus er en bus,
eller det afhænger måske af situationen?

Tvisten er om en bus med mere end 9 personer, men mindre end 3500kg regnes
som bus i disse situationer:

Rund tavle med bus i: Færdsel/indkørsel forbudt for bus

Parkering forbudt/tilladt for bus.

Og andre situationer, jeg ikke lige kan komme på.

Personbiler og busser:
Teoribogen skelner mellem M1 til højst 9 personer
M2 mere end 9 personer, mindre end 5000kg
M3 mere end 9 personer, mere end 5000kg.

(Hvad er et køretøj til mindre end 9 personer, men mere end 5000kg? Jeg kan
ikke lige google mig til vægten af en Hummer H1 )
Og hastighedsgrænsen siger at 3500kg er grænsen for at følge
hastighedsgrænserne for bil...

Jo, vi skal til teoriprøve til bus kl 14 i dag... Har købt en Landcruiser
HJD80 som bus - 5 små sæder bagi...

Leif

Fra : René Løweneck

Dato : 22-05-08 13:57

Hej Leif !

> Forskellige teoribøger og -programmer er uenige om hvornår en bus er en
> bus, eller det afhænger måske af situationen?

Det afhænger i høj grad af situationen. F.eks. kan der køres buskørsel i en
ganske almindelig MB 300 taxa. Men som udgangspunkt, er en bus en bus, når
det står på registreringsattesten. Altså når køretøjet er indregistreret til
befordring af mere end fører + 8 passagerer. Om befordringen foregår
erhvervsmæssigt eller privat, er i denne sammenhæng underordnet.

> Tvisten er om en bus med mere end 9 personer, men mindre end 3500kg regnes
> som bus i disse situationer:

Her kan der dog ikke herske nogen tvivl om, at der er tale om en bus -

> Rund tavle med bus i: Færdsel/indkørsel forbudt for bus
> Parkering forbudt/tilladt for bus.

- og derfor er underlagt disse skilte.

> (Hvad er et køretøj til mindre end 9 personer, men mere end 5000kg?

En lastbil ? ))

> Og hastighedsgrænsen siger at 3500kg er grænsen for at følge
> hastighedsgrænserne for bil...

Busser har sine egne regelsæt. Bussen må hastighedsmæssigt køre ligesom en
bil, dog højest 80km/t. I bymæssig bebyggelse følges skiltningen (f.eks.
70km/t). Men sættes der en trailer på bussen, bliver det lige pludseligt til
en lastbil - max 50km/t i bymæssig bebyggelse, uanset skiltning. Og et 2
akslet køretøj må højest være 12m langt. Busser må være 13,5m (som om det
ikke er et køretøj) og med 3 aksler 15m, samt en ledbus 18,75m.

Jo jo, de har styr på det, ovre på borgen ))

> Jo, vi skal til teoriprøve til bus kl 14 i dag... Har købt en Landcruiser
> HJD80 som bus - 5 små sæder bagi...

Held og lykke med din prøve og tillykke med din landkrydser. Et herligt
stykke legetøj

René Løweneck
http://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=51
Land Rover Discovery II TD5 - The best 4x4xfar

Fra : Leif Neland

Dato : 23-05-08 05:14

René Løweneck skrev:
> Hej Leif !

> Held og lykke med din prøve og tillykke med din landkrydser. Et herligt
> stykke legetøj

Tak.

Det blev til 1 fejl, og både fruen og jeg havde den i det samme spørgsmål.

Leif

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 23-05-08 12:10

On Fri, 23 May 2008 06:13:31 +0200, Leif Neland <leif@neland.dk>
wrote:

>Tak.
>
>Det blev til 1 fejl, og både fruen og jeg havde den i det samme spørgsmål.

>--

Hjertelig tillykke med første del af eksamen. Der hører vel en
praktisk del til, også?

Jeg kan huske da jeg skulle aflægge den praktiske prøve.

Min kørelærer havde fortalt mig på forhånd, at den sagkyndige var lidt
alternativ, sådan all-over.

Det kan jeg skrive under på. Knickers, og laaaaange strømper og hele
svineriet.

Og håndhilsen, samt et: Goooddaaaargh herr Rasmussen.

Da vi så begge to sad godt, og skulle ud og køre, kom denne svada:

Jaaaarh, herr Rasmussen, nu skal De jo ud i fremtiden køre med rigtige
levende mennesker, så jeg forventer at kunne nyde denne køretur med et
fyldt vandglas i hånden, uden at Deres kørsel giver anledning til
spild.

Det gik godt, og det var s'gu tider med disse personligheder.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 23-05-08 12:55

Folmer Rasmussen wrote:

> [...]
> levende mennesker, så jeg forventer at kunne nyde denne køretur med et
> fyldt vandglas i hånden, uden at Deres kørsel giver anledning til

Den minder mig lige om denne her (hen mod slutningen):

http://www.youtube.com/watch?v=tOZEgKXJMCE

Okay, det foregår ikke i bil men der er da et motoriseret transportmiddel
involveret

Ebbe

Fra : ShutEye

Dato : 23-05-08 18:49

> Den minder mig lige om denne her (hen mod slutningen):
>
> http://www.youtube.com/watch?v=tOZEgKXJMCE

Tak for linket! Herligt klip :)

> Okay, det foregår ikke i bil men der er da et motoriseret transportmiddel
> involveret

Og manden der sidder ved rattet ved godt ved han laver!

Fra : alexbo

Dato : 22-05-08 16:56

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev

> Forskellige teoribøger og -programmer er uenige om hvornår en bus er en
> bus, eller det afhænger måske af situationen?

Hvis man ikke kan køre køretøjet med et alm. personbilkort, et B kort.

Man må ikke køre med mere end 8 passagerer på et B kort.
Man må ikke køre med en totalvægt over 3.500 kg på et B kort.

mvh
Alex Christensen