blinke på motorvej ? igen igen
Fra : Ukendt

Dato : 21-05-08 22:42

G'aften rødder

Læste lige på texttv ( dr s 128 ) at en billist er braldret ind i en
patruljevogn, der på Farø broen holdt med blink tændt .....

surt show - Så mon ikke debatten om nytten af blinkeriet på
motorvejene snart stopper ?

jaja - det er min kæphest - Folk ser ikke en skid ;)

--
Jan_stevns

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 21-05-08 23:09

<jan_stevns> skrev i en meddelelse

> [...]
> motorvejene snart stopper ?
>

> jaja - det er min kæphest - Folk ser ikke en skid ;)

Jo - folk ser alligevel en del; de ser at du holder meget lille
sikkerhedsafstand i yderbanen. Alligevel smidder de brækstangen ud (læs:
blinklyset) og smider bilen ud foran dig. "Jeg blinkede jo - så har jeg jo
ret til det !"
Det næste er så at de har alt for lidt fart på til at kile sig ud - og de
holder farten. Er der endelig en, der sætter farten op, så skal han da
forresten nok sørge for selv at have rigelig sikkerhedsafstand til sin
forankørende - desuagtet at han stjal din sikkerhedsafstand !
Jeg har så galt oplevet 3 knægte i en gammel Taunus med en speed-båd på
krogen komme direkte ud fra en tilkørsel og ud i yderbanen . Gæt om
Taunus'en ku trække det !
Så lad os da endelig langt om længe få politiet ud på vejene med video i
forruden. Det har de jo truet med i årevis for at kunne tryne dem, der ikke
holder afstand.
Men var de nu derude med kameraet ku vi måske endelig få dokumenteret dagens
tilstand på motorvejen: er du dum nok til at holde afstand får du alle (OK -
der er ikke SÅ mange) fra inderbanen ud foran dig !
Så jeg er ved at tro at det er langt farligere at holde afstand i yderbanen
en at lade være.....

Og det er forresten min kæphest - hvis i sku være i tvivl

--
Jesper Hedegaard

Suzuki Savage når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-05-08 10:26

"Jesper Hedegaard" <skrub@af.nu> skrev i meddelelsen

> [...]
> blinklyset) og smider bilen ud foran dig. "Jeg blinkede jo - så har jeg jo

Folk læser heller ikke beskederne ordentligt før de svarer på dem ;)

Jan mener det blå blink ...

:)
--
Per
CV sælges: ´91 Wilk 500, 7 meter lang, totalvægt 1200 kg, fortelt, gasvarme,

Fra : Frank Leegaard

Dato : 22-05-08 10:35

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Folk læser heller ikke beskederne ordentligt før de svarer på dem ;)
>
> Jan mener det blå blink ...
>
> :)

Mon ikke folk tog det som et kærkomment associationsspring?

/F

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 22-05-08 22:27

"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> til 5 personer, tv-antenne, 42.000 kr. inkl. nysynet og indreg. i dit navn

OK - et redningsforsøg ?
Her kommer det: folk kører som om de har et blåt blink på taget

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 21-05-08 23:28

jan_stevns skrev:

> [...]
> patruljevogn, der på Farø broen holdt med blink tændt .....
>
> surt show - Så mon ikke debatten om nytten af blinkeriet på

Mener du sådan en er nemmere at se uden blink?

--
Niels

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-08 18:23

Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com> skrev :

>Mener du sådan en er nemmere at se uden blink?

Nej !

Jeg mener det er ganske afsporet at nogle ved deres fulde fem, tør
påstå det bedrer trafiksikkerheden at man skal blinke , for derved at
gøre andre opmærksom på sin hensigt

Jeg har hele tiden ment den regel er tåbelig, af 2 grunde :

1: Folk ser ikke en skid
2: Folk vil misbruge dette "frikort" til at foretage sig idiotiske
manøvrer

Jeg mener at have belæg for at begge punkter er beviste til hudløshed

1: Folk ser ikke en politibil med blink, folk tonser durch ind i
afspæringer ... fortsæt selv rækken

2: Man skal kun køre ganske få kilometer før beviset er synligt

Tåbelige regler, der kun er lavet for reglernes egen skyld
--
Jan_stevns

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 22-05-08 20:52

jan_stevns skrev:

> [...]
>
> 2: Man skal kun køre ganske få kilometer før beviset er synligt
>

> Tåbelige regler, der kun er lavet for reglernes egen skyld

Er det ikke to forskellige ting vi taler om? Patruljevognen du nævnte
holdt vel stille med blåt blink for at advare om den bus der var gået i
stå på broen. Fæhovedet, der båttede ind i den kunne vel ikke se noget
overhovedet?

Afvisningsblink ved vognbaneskift tror jeg vi er enige om. Det har
fanden skabt, men sålænge jeg ikke selv bare blinker og derefter
overhaler i morfartempo, kan jeg hygge mig med at sværge over de
skvaddermikler der gør. Og glæde mig over at jeg ikke skal til Jylland
så tit.

'Katastrofeblink', både ved 'katastrofer' og som køadvarsel er vel
ligesom pansernes blå blink bedre end ingenting? Også her er der
imidlertid en del misbrug, hvor folk tror de kan standse og parkere
ulovligt når de blot starter blinket.

--
Niels

Fra : Aage Andersen

Dato : 22-05-08 03:45

> [...]
> patruljevogn, der på Farø broen holdt med blink tændt .....
>
> surt show - Så mon ikke debatten om nytten af blinkeriet på

Han ville selvfølgelig være nemmere at se uden blinklyset

Aage

Fra : Tau

Dato : 22-05-08 06:18

> [...]
> motorvejene snart stopper ?
>

> jaja - det er min kæphest - Folk ser ikke en skid ;)

Nu har jeg ikke fulgt med i debatten vedrørende blinkeri og motorvejskørsel.
Men en ting er sikker, vi danskere kan ikke køre på motorvej. Jeg har i 3
uger været i USA hvor jeg kørte ca 7000km på motorveje. De har mere en
dobbelt så mange biler som os og trafikken glider bedre.
En af de ting jeg bemærkede når man kørte på vejen var, at når der skulle
skiftes vognbane og dem er der mange af, så slår man blinkeren ud, og som et
trylleslag bliver der lavet et hul ,hvor du kan være. I danmark var den
nærmeste bil kørt tættere på den forankørende, for her kommer jeg og du skal
ikke ind hvor jeg er.
Det skal lige understreges at der er overhaling både højre og venstre om, og
det giver efter min mening en bedre udnyttelse af vejnettet. Hvor mange
gange ser man ikke overhalingsbanen er fyldt op, medens der næsten ikke køre
biler inde i inderbanen.
Det der tit sker herhjemme er, at biler der ikke kan komme ind ad
frivilligheden vej tit er nød til at lave noget hasarderet, for at skifte
vognbane.
Vi ser det tit i Aalborg når man kommer inde fra Nørresundby midtby og skal
under fjorden igennem limfjordstunellen. Er den inderste bane spærret og
bommene nede bliver biler tit tvunget helt op til bommen med påkørsel som
følge.
Her gælder der indfletning men det er bilisterne lide glade med.
PS Jeg kører gammel firmabil så jeg kan altid komme ind

vh
Poul
Vh
Poul

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-05-08 10:28

"Tau" <craner@craner.dk> skrev i meddelelsen

> [...]

> gange ser man ikke overhalingsbanen er fyldt op, medens der næsten ikke

Den bør gives videre til politikerne. Det er jo gratis frem for at udbygge
med et ekstra spor :)

Fra : Torben Scheel

Dato : 22-05-08 06:55

jan_stevns wrote:

> jaja - det er min kæphest - Folk ser ikke en skid ;)

Tjah - der var én der ikke så det - hvor mange _så_ vognen?

Din kæphest kunne omformuleres til : "Der er blinde trafikanter imellem
os - overfor dem nytter ikke andet end din egen opmærksomhed"

--
vh
Torben

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-05-08 00:35

On May 22, 12:09 am, "Jesper Hedegaard" <sk...@af.nu> wrote:

> [...]
> blinklyset) og smider bilen ud foran dig. "Jeg blinkede jo - så har jeg jo

Blink - orientér - orientér - træk ud (hvis frit)

> Jeg har så galt oplevet 3 knægte i en gammel Taunus med en speed-båd på
> krogen komme direkte ud fra en tilkørsel og ud i yderbanen . Gæt om
> Taunus'en ku trække det !

Det er bare så træls når folk trækker direkte fra tilkørslen og til
overhalingsbanen. Det sker tit nordgående på E45 ved afkørsel 46 Århus
N.

> Så lad os da endelig langt om længe få politiet ud på vejene med video i
> forruden. Det har de jo truet med i årevis for at kunne tryne dem, der ikke
> holder afstand.

Det ville være dejligt.

> Og det er forresten min kæphest - hvis i sku være i tvivl

Min kæphest er også afstand, eller snarere folks manglende afstand.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Kåre

Dato : 22-05-08 08:00

> [...]
> ret til det !"

Blink - orientér - orientér - træk ud (hvis frit)

Jeg håber da bestemt at du mener:

Oriénter - blink - orienter - træk ud hvis frit.

Når man tænder for blinket er det fordi man har tænkt sig at skifte
vognbane.
Og du har vel ikke tænkt dig at skifte vognbane uden at orientere dig først?

At blinke på motorvejen er netop for at signalere til andre at "jeg har
tænkt mig at skifte vognbane nu".
Hvis man ligger lige bagved sådan en der blinker ud, så går jeg ud fra at
det er fordi han uheldigvis ikke har set mig, og jeg skal i den grad være på
vagt. Orientere mig bagud og være mere end klar til at benyttes bremsen hvis
der er plads bagude.
Ellers bare gøre klar til en undvige manøvre.

mvh
Kåre

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 22-05-08 07:57

jan_stevns wrote in news:qi59349nb3m06het5hreachtj9a5cqjt2o@news.tele.dk:

> [...]
> motorvejene snart stopper ?
>
> jaja - det er min kæphest - Folk ser ikke en skid ;)

Afskaf sikkerhedsselen på førersædet og indfør istedet en 10 cm lang spids
syl monteret midt i rattet. Så skal folk nok lære at køre pænt og orientere
sig i trafikken.

Fra : Karsten Vinding

Dato : 22-05-08 14:48

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Afskaf sikkerhedsselen på førersædet og indfør istedet en 10 cm lang spids
> syl monteret midt i rattet. Så skal folk nok lære at køre pænt og
> orientere
> sig i trafikken.

Genial løsning. Den stemmer jeg for

Den skal selvfølgelig være forsvarligt monteret, således at den ikke kan
pilles ud, og skal være lavet i et materiale der ikke kan skæres i eller
lign., for at undgå modifikationer.

Samtidig kunne den laves afhængig af sikkerhedsafstanden. Hvis man kommer
for tæt på forankørende, begynder den at bevæge sig tættere og tættere på
brystet, med mindre man igen øger afstanden.

Faktisk sidder den syl allerede i bilerne, folk kan bare ikke se den, og
nogen tror den ikke er der hos dem.

--
Mvh, Karsten.

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-08 20:14

On Thu, 22 May 2008 15:47:39 +0200, "Karsten Vinding"
<karsten@vinding.adsl.dk> wrote:

> [...]
>brystet, med mindre man igen øger afstanden.
>
>Faktisk sidder den syl allerede i bilerne, folk kan bare ikke se den, og

De tror desværre den er afskaffet af sikkerhedsseler, ESC, ABS og hvad
fanden der ellers er af bogstaver i alfabetet, der kan sættes sammen
på komiske måder. (den mest komiske er efterhånden EEC eller EF )
De tror, at de har købt en bil, som kan køre 200-400% af hvad
naturloven tillader og slippe godt fra det - at de slipper skyldes, at
der findes andre, som giver rum til tåbelige manøvrer. De samme fatter
ikke fletteregler - blå blink er bare vejledende osv. Og DERES gule
blink rydder yderbanen på et splitsekund, så DE kan komme frem )
--
To biler og tre hunde.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-05-08 01:03

On May 22, 8:59 am, "Kåre" <ka...@megajam.dk> wrote:

> [...]
> vognbane.
> Og du har vel ikke tænkt dig at skifte vognbane uden at orientere dig først?

Næ, det skrev jeg da heller ikke noget om.
Man blinker for at vise sin hensigt, ikke som 99,99% af alle, som
blinker når de er mellem de 2 baner.

> [...]
> der er plads bagude.
> Ellers bare gøre klar til en undvige manøvre.

Jeg kan godt tilslutte mig din rækkefølge, bare vi fastholder de 2 x
orientér.

Fra : Kåre

Dato : 22-05-08 08:46

> [...]
> først?

Næ, det skrev jeg da heller ikke noget om.
Man blinker for at vise sin hensigt, ikke som 99,99% af alle, som
Min pointe er bare at man ikke skal blinke før man faktisk har besluttet sig
for at skifte bane.
Og den beslutning kan man ikke tage før man har orienteret sig.
F.eks. hidser jeg mig op når der holder en inde i rabatten på landevejen og
blinker ud, selvom der er et helt vogntog der skal passere før han kan komme
ud.

> [...]
> Ellers bare gøre klar til en undvige manøvre.

Jeg kan godt tilslutte mig din rækkefølge, bare vi fastholder de 2 x
Jeg orienterer mig altid både i spejle og ud af sideruder. Har engang misset
en som jeg hverken kunne se i bakspejl eller sidespejl... Men jeg blinkede
som jeg skulle da jeg smed bilen ind lige for snuden af ham...Han havde dog
set mit blinkeri, så han havde foden på bremsen, smilede og vinkede venligt
(det er faktisk sandt!), og så var den ikke længere.
Sådan er der faktisk nogen der accepterer at man laver en brøler engang
imellem, Men når bare man signalerer at man har tænkt sig at lave en brøler,
så går det ikke så galt

Kåre

Fra : Frank Leegaard

Dato : 22-05-08 10:08

Kåre wrote:
> [...]
> F.eks. hidser jeg mig op når der holder en inde i rabatten på
> landevejen og blinker ud, selvom der er et helt vogntog der skal

Netop...

Det er denne "Ulven og Peter" der er farlig. Netop derfor skal man ikke
blinke før man har grundigt orienteret sig.

> [...]
> brøler
> engang imellem, Men når bare man signalerer at man har tænkt sig at

Alt løses på smukkeste vis, hvis bare man viser overbærenhed. Vi laver alle
fra tid til anden fejl i trafikken. Med venlighed løses det meste med godt
humør og gode oplevelser til følge.

/F

Fra : Frank Leegaard

Dato : 22-05-08 10:05

Christian B. Andresen wrote:

> Næ, det skrev jeg da heller ikke noget om.
> Man blinker for at vise sin hensigt, ikke som 99,99% af alle, som
> blinker når de er mellem de 2 baner.

Jeg oplever samme problem med folk der holder ved vejkanten og skal ud.

De giver sig straks til at blinke selv om de godt kan se at de ikke kan
foretage manøvren. Dette mener jeg er dybt uhensigtsmæssigt.

Vent med at starte med at blinke indtil du med nogenlunde sikkerhed kan tro
at du kan gennemføre manøvren.

/F

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 22-05-08 15:49

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> wrote in

> [...]
>
> De giver sig straks til at blinke selv om de godt kan se at de ikke
> kan foretage manøvren. Dette mener jeg er dybt uhensigtsmæssigt.

Jeg er meget enig. Dog hjælper det lidt på netop den situation, at nogen
holder foden på bremsen. Men det ville være dejligt at man først blinkede
ud når man havde til hensigt at køre.

Selv holder jeg konsekvent foden på bremsen i den slags situationer, netop
for at signalisere min hensigt.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 25-05-08 08:08

Frank Leegaard skrev:
> [...]
> foretage manøvren. Dette mener jeg er dybt uhensigtsmæssigt.
> Vent med at starte med at blinke indtil du med nogenlunde sikkerhed kan tro

Altså, at der er en del der der mener at det rette tidspunkt at blinke
til venstre er når man alligevel bevæger hånden for at dreje på rattet
er ikke det samme som at det er den rette måde at gøre det på.

At det så er blevet så almindeligt at gøre det at mange regner med at
blink er lig med "nu kommer jeg" hjælper heller ikke på det.

Du skal begynde at blinke når du har 'til hensigt' at overhale den der
ligger foran dig, ikke først når du går igang med at overhale.

Du har naturligvis forud orienteret dig om at det overhovedet kan lade
sig gøre at overhale.

Når du er begyndt at blinke orienterer du dig om hvornår der bliver den
fornødne plads til at du kan trække ud. Og når den plads så er de
trækker du ud.

Dem der kommer bagfra har 'naturligvis' overholdt deres forpligtigelser
og holdt til højre når det er muligt, således at selvom de kører
hurtigere end dig må de ikke begynde at overhale dig efter du har
markeret at du vil overhale.

Problemet er at for mange gør det forkert, så ingen tør stole på at
andre orientere sig før de trækker ud.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-05-08 02:12

On May 22, 9:46 am, "Kåre" <ka...@megajam.dk> wrote:

> [...]
> Min pointe er bare at man ikke skal blinke før man faktisk har besluttet sig

Jeg giver dig ret.

> [...]
> blinker ud, selvom der er et helt vogntog der skal passere før han kan komme

Det kan jeg godt forstå du ikke kan lide. Man ved jo ikke om vedkomne
bedømmer et lille hul som stort nok og trækker ud.