"A.Kaup" <andreaskaup@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:de332376-d797-4e8a-bdba-cf95559798e1@e53g2000hsa.googlegroups.com...
Hejsa Gruppe!
Skal ud og kigge på denne i morgen:
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=54984231
Citroën C3 1. 4 HDi Elegance 2003, alu., airc., fjernb. c.lås,
fartpilot, startspærre, sædevarme, el-ruder, el-spejle, cd/radio,
multifunktionsrat, læderrat, 4 airbags, abs, indfarvede kofangere,
tonede ruder, 1 ejer, træk , Sølvmetal, km 83.000, kr 109.900 ekskl.
lev.
Hvad siger I til bilen generelt, og så prisen? Bilpriser.dk siger at
standen skal være over middel til den pris, men ved ikke helt, hvilken
værdi jeg skal tillægge det!
FDM-test, noget særligt jeg skal være opmærksom på ved prøvekørsel
osv.? Personlige erfaringer?
Alle inputs modtages med tak!
Mvh. Akaup.
-----------------------------------------------------------------------
C3'eren er meget velkørende af den størrelse bil.
IMHO den bedste af alle dem jeg har prøvet.
2003 årgangen er IMO den rigtige årgang for modellen. Børnesygdommene er
væk, og Citroen er stadig ikke begyndt at ødelægge ddet gennemførte design
med besparelser. F.eks er dørhåndtag af børstet metal og ikke plastik som i
2005 modellen. Gearstangen er den rigtige flotte med gummikraven, osv.
Bilens største svaghed er, at det er en Citroen. Nr 2 er at motoren generelt
har den svaghed, at pakningerne ved dyserne blir utætte, hvilket får bilen
til at stinke af udstødningsos. Det er rasende dyrt at få udbedret i
betragtning, at bilen iøvrigt ikke lider af funktionsfejl. Min begyndte at
lugte efter 110.000 km. Det blev udbedret hos Citroen i Skejby i forbindelse
med service på 120.000 km. Det efterlod en bule i pungen på over 16.000 kr.
incl 4 Michelin Energy dæk standard på vognen.
Vandpumpen gav op ved 107.000 km.
Se og lyt efter vindstøj ved dørene. Det må ikke forekomme. Lyt efter støj
fra ventilatoren på kabineblæseren.
Kør langsomt over en ujævn gårdsplads og læg mærke til om der kommer støj
fra bagsædernes ryglæn. Låsebeslaget har en tendens til at løsnes lidt.
Se efter at plastskinnerne på taget sidder til i enderne. De har en tendens
til at slippe og begynde at stritte.
Plastdækslet over motoren har en tendens til at klapre i tomgang.
Jeg har haft 2 C3'ere. Denene var en 2003'model, jeg var rigtig glad for.
Den var (næsten)uden fejl og kunne med let økonomikørsel klare 100 km på 4,2
L = 23,8 km/l, mens min nuværende 2005 model har haft et utal af
småskavanker - Ja desværre, så faldt fruen af vejen en decembermorgen med
den den første, og så skulle vi ha ny
Den ny var så en 2005 model. Først blev blinkerarrangementet skiftet, da
afviseren ikke ville slå fra ved drej til venstre. Bagklappen skullle
justeres op, fordi den lukkede for dårligt.
Så var der støj fra kabineblæseren. Vindstøj fra højre fordør, der tog 13
mdr at få rettet i over 5 forsøg.
Taglisterne, er blevet skiftet 2 gange i begge sider pga., af de slap i
enderne. Til sidst sidder de dog nu.
Låsebeslagene på bagsædernes ryglæn skulle justeres, og vi har fjernet en
plastdel ude i motorrummet, fordi vi ikke ku få det til at holde op med at
rasle og klapre.
Noget der irriterer, er at Citroen skamløst bruger skumplast tape hist og
her for at få plastdele i motorrummet til at holde kæft. Dvs. at når man så
selv skifter en pære i forlygten, risikerer man at plastdele begynder at
larme, da man har afmonteret batteriafskærmningen og låget på sikringsdåsen
for at kune få hånden ind til pæren på venstre forlygte.
Jeg er efterhånden ret ferm til at skifte pærer på dyret, da de springer
hvert halve år - skiftevis højre og venstre.
Og jeg har lært at se efter, hvor det famøse skumplasttape sidder, hver gang
jeg afmonterer batteriafskærminingen
Men en plastguide til indsugningen nede i venstre hjørne har vi simpelthen
afmonteret, fordi det var helt umuligt at få lortet til at holde op med at
klapre. Citroen fortalte, at den ingen reel funktion havde, så den opgav vi.
2005 versionen vi har, går overraskende kortere på literen end den gamle.
Ved normal blandet kørsel med en lidt for tung fod kører den 20 km/l om
sommeren og i underkanten af 19 km/l, når det er køligere i luften.
Den gamle gik typisk 21,7 km/l ved normal kørsel, og ved let økonomikørsel
23,7 km/l
Ved omhyggelig økonomikørsel kan jeg få den nye til at gå 22,2 km/l
Jeg skal ikke have fransk bil igen efter denne.
Mvh
--
Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk