Hvad gør ESP når ...
Fra : Niels.Pein@gmail.com

Dato : 21-05-08 07:19

Hvad gør ESP når man kommer hurtigere ind i et sving end det kan lade
sig gøre at komme rundt med?
Lad os sige situationen er 70 km/t ind i et 90 graders sving hvor det
er fysisk umuligt at komme rundt med mere end ca. 40 km/t, og man
prøver panisk både at dreje og bremse så godt det lader sig gøre.
Vil bilen bremse så godt det lader sig gøre (på bekostning af
drejningen), eller vil ESP'en bryde ind og hjælpe til at få bilen
rundt i svinget så godt som muligt (på bekostning af bremselængde)?
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : Mikael

Dato : 21-05-08 07:24

On 21 Maj, 15:19, Niels.P...@gmail.com wrote:
> [...]
> Hilsen Niels
> Chevrolet Nubira 1.8 CDX
> (uden ESP, og det havde min tidligere Mitsubishi heller ikke)

Hvis du er på vej for hurtigt rundt i et venstre sving og bilen
skrider over forhjulene vil bilen bremse meget på venstre baghjulfor
at hjælpe med at bilen kommer rundt i svinget. Så ja bilen vil hjælpe
dig så godt den kan med at du kommer rundt, men ESP kan ikke ophæve
naturkræfterne.

Mikael

Fra : Niels.Pein@gmail.com

Dato : 21-05-08 07:50

On 21 Maj, 15:24, Mikael <MikLar...@gmail.com> wrote:

> [...]
> at hjælpe med at bilen kommer rundt i svinget. Så ja bilen vil hjælpe
> dig så godt den kan med at du kommer rundt, men ESP kan ikke ophæve

Når man nu alligevel ryger ud af svinget under alle omstændigheder, så
kan der sagtens være tilfælde (måske de fleste tilfælde?) hvor det vil
være fordelagtigt at optimere selve opbremsningen og glemme styringen.
Ok, man kan vel bare være kølig nok til at rette op til ligeud, men
det er der nok mindre end 1% der vil kunne kapere i sådan en
situation.
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 21-05-08 14:58

Niels.Pein@gmail.com wrote:

> [...]
> Ok, man kan vel bare være kølig nok til at rette op til ligeud, men
> det er der nok mindre end 1% der vil kunne kapere i sådan en

ja, men der vil også være rigtig mange situationer hvor det vil være
særdeles fordelagtig at forsøge at følge vejen. Forestil dig situationen
i en by, hvor der er fortov og cykelstier, hellere have at bilen følger
vejen rundt men måske rammer kantsten og lign. end at den drøner direkte
op på fortovet.

Eller hvis udskridningen sker et sted hvor du egentlig ikke lige kan
fortsætte ligeud (fx. på en vej med dyb grøft på begge sider), hvis
bilen først er begyndt at dreje, så er chancen for at den fortsætter
drejet højere end chancen for at komme godt ud af at drøne lige ud.

Der kan selvfølgelig også tidspunkter hvor det er bedre at drøne ligeud
og komme væk, men tvivler på at det er hovedparten af tilfældene.

thomas

Fra : N/A

Dato : 21-05-08 14:58

Fra : alexbo

Dato : 21-05-08 16:29

<Niels.Pein@gmail.com> skrev

>Vil bilen bremse så godt det lader sig gøre (på bekostning af
>drejningen), eller vil ESP'en bryde ind og hjælpe til at få bilen
>rundt i svinget så godt som muligt (på bekostning af bremselængde)?

Nej og nej.

ABS'en vil aldrig bremse på bekostning af drejningen, så skal den jo rette
hjulene op på trods af at føreren drejer på rattet, det er ikke muligt.
ESP'en kan ikke gøre noget når ABS'en i forvejen bremser alt hvad den kan.
ESP virker ved at vælge at bremse enkelte hjul, det er uden virkning når
alle hjul bremser så meget de kan.

mvh
Alex Christensen

Fra : Niels Pein

Dato : 22-05-08 01:25

"alexbo" skrev ...

> ABS'en vil aldrig bremse på bekostning af drejningen, så skal den jo rette
> hjulene op på trods af at føreren drejer på rattet, det er ikke muligt.

Det kan der jo være noget om.

> ESP'en kan ikke gøre noget når ABS'en i forvejen bremser alt hvad den kan.
> ESP virker ved at vælge at bremse enkelte hjul, det er uden virkning når
> alle hjul bremser så meget de kan.

Så hvis man kommer for hurtigt ind i et sving og panikbremser, så gør ESP
altså reelt ingenting. Hmmm, det lyder også plausibelt.
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 22-05-08 14:21

On Thu, 22 May 2008 02:24:41 +0200, "Niels Pein"
<fornavn@efternavn.landekode> wrote:

> [...]
>>
>Så hvis man kommer for hurtigt ind i et sving og panikbremser, så gør ESP
>altså reelt ingenting. Hmmm, det lyder også plausibelt.

Jo, den gør en enkelt ting mere. Den reducerer motoromdrejningerne,
samtidigt med at den forsøger at hjælpe dig med at bremse.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mikael

Dato : 22-05-08 00:52

On 21 Maj, 17:28, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> [...]
> ESP virker ved at vælge at bremse enkelte hjul, det er uden virkning når

Ja det er jo rigtigt, jeg havde lige overset at i den tænkte situation
blev bremset maks.

Mikael

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-05-08 10:35

<Niels.Pein@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>er fysisk umuligt at komme rundt med mere end ca. 40 km/t, og man
>prøver panisk både at dreje og bremse så godt det lader sig gøre.

Hvis du bremser, så vil ABS´en overtage. Den vil ikke lade hjulene være
blokerede, så du vil opdage at din bremselængde bliver væsentlig længere,
det opleves nærmest som om at bremserne ikke virker og det gælder jo så især
når du drejer.

I min egen Golf III og IV søger jeg - under kørsel mod uret - at bremse når
man kører ligeud og ikke rundt i et sving, fordi det er svært at bedømme den
bremsekraft man kan få ud af at træde alt hvad man kan på bremsen netop
fordi ABS´en sætter ind. Og det er så også den sikreste måde at komme rundt
på en bane - langtsomt ind og hurtigt ud af svingene :)

>Vil bilen bremse så godt det lader sig gøre (på bekostning af
>drejningen), eller vil ESP'en bryde ind og hjælpe til at få bilen
>rundt i svinget så godt som muligt (på bekostning af bremselængde)?

ESP ... ABS ...... når du bremser er det i hvert fald ABS :)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-05-08 22:07

Per Henneberg Kristensen skrev:
> [...]
> blokerede, så du vil opdage at din bremselængde bliver væsentlig
> længere, det opleves nærmest som om at bremserne ikke virker og det

Har ABS fået ny virkemåde?

Dengang jeg lærte om ABS blev det fortalt at formålet var at sørge for
at hjulene ikke kom til at stå stille, at hjulene skulle rulle så tæt på
skridgrænsen som muligt, da det giver bedre (læs: Kortere) bremsning end
hjul der står stille (og skrider mod asfalten).

Er der lavet om på det?

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk