benzinens kvalitet er forbedret med giftst~
Fra : Martin Bak

Dato : 20-05-08 20:11

Vi har lige købt en lille gård. Dvs. et nedlag landbrug med 15.000 m2 grund.
4 længer og totalt idyl. Ja det vil sige, at Svigemor altså går rundt og
forsøger at få mejet græsset lidt ned med en alm. motorplæneklipper med en
8.75 hk b&S spændt for.
Hun løb naturligvis tør for benzin.
Men på enhver velforsynet gård er der jo adskillige dunke med benzin spredt
rundt omkring. I dette tilfælde er det 25 liters (tror jeg) metaldunke,
hvori der efter duften at dømme er benzin. Dunkene er præget med bl.a.
SHELL. På den ene dunk sidder tillige et metalskilt med påskriften: (efter
hukommelsen)
benzinens kvalitet er forbedret med giftstoffet eterbly. Benzinen må kun
bruges som motorbrændstof.

Ok. Det er altså blyholdig benzin. Sandsynligvis oktan 98 (?) Kan jeg bruge
det til nogetsomhelst? Til Plæneklipperen? (den er ganske ny) Eller til
bilerne? (årg. 92 &94) Hvad mener I? Skal det bare på containerpladsen? Det
synes jeg er lidt ærgerligt, der er trods alt en 50-60 liter i alt fordelt
på 3 dunke.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 20-05-08 20:24

On Tue, 20 May 2008 21:10:55 +0200, "Martin Bak"
<fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:

> [...]
>synes jeg er lidt ærgerligt, der er trods alt en 50-60 liter i alt fordelt

Køb en Jaguar E-type og brænd det af i den ) Det vil være meget
sjovere end at køre til genbrugsstationen. Hvis du ikke mener det
forslag er noget værd, så brænd det af i plæneklipperen, det er nok
der det gør mindst skade.
--
To biler og tre hunde.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka

Fra : Uffe Ravn

Dato : 20-05-08 20:30

Martin Bak wrote:
> [...]
> containerpladsen? Det synes jeg er lidt ærgerligt, der er trods alt
> en 50-60 liter i alt fordelt på 3 dunke.

Tillykke med farmen.

Til biler med katalysator er det et no go med blyholdig benzin, blybenzin
ødelægger katalysatoren.

Hvis dunkene ikke har stået for længe, og de lettest flygtige bestandele i
benzinen derved er fordampet, vil det være udemærket brændstof til
plæneklipperen.

Hvis du oplever at plæneklipperen ikke kan starte, kan det nemt skyldes at
benzinen er for gammel.

Tilsæt evt. lidt sprit.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : JeGy

Dato : 21-05-08 17:05

Hej,

sælg det til en der har en benzintraktor

Mvh Jens