Tornerosekjortel
Fra : Puk

Dato : 18-07-01 21:03

Hej alle sammen

Jeg har i juni måned købt en plante på planteskolen som vist nok
blev kaldt Tornerosekjortel. Den er utrolig flot og sådan lidt
romantisk i sit udseende. Den består af lange stængler med små
mellemlillae klokker på der indeni har noget jeg ville betegne
som mørkelillae snabler der stikker ud lidt neden for klokkerne.

Da jeg købte planten var den bundet op om tre små pinde i en
pyramide form der vel er omkring 40-50 cm høj. Jeg er ikke noget
stort have-menneske og har en meget begrænset viden om planter,
men for mig ser det grangiveligt ud som om, dette egentlig er en
klatreplante, der måske kunne gro op af en væg eller måske en
træstamme. Den har de samme små "fangarme" på stænglerne som
mine to clematisser. Da den gror som om den blev betalt for det,
er jeg selvfølgelig interesseret i at se om jeg kan holde liv i
den også vinteren over.

Kender nogle denne plante og kan i måske fortælle mig, om den kan
tåle at være ude her til vinter? Den er for tiden plantet i en
temmelig stor krukke. En klatreplante er vel normalt ikke noget
som man tager indenfor, men hvis det er det som skal til, så gør
jeg også gerne det, for at holde den i live. Er der nogen som
ved, hvor meget skygge sådan en plante kan tåle? Pt. står den i
fuld sol fra ca. 8 om morgenen og frem til omkring kl.14, men
hvis jeg måske kan få den til at overleve vinteren over,
overvejer jeg om den skal have lov til at gro op af min mur (hvor
jeg har spændt noget net op) sammen med den ene clematis.

Alle gode råd og også gerne det korrekte navn på planten modtages
med kyshånd.

Mange hilsner
Puk