Hvorfor har en Diesel egentligt gear ?
Fra : Jacob Rungwald

Dato : 20-05-08 09:43

Hejsa

Efter en diskution omkring "langt på literen" har jeg undret mig meget over
hvorfor folk går så meget op i hvor mange gear deres Diesel har, det lader
jo til at flertallet aldrig kommer over 2000 o/min, hvilket betyder at der
skiftes fra 1 til 6 gear, og så ellers bare sejtrækkes som vinden.

Jeg har nu lige prøvet morfarkørslen over 150km, og for dælen en god
økonomi, computeren siger 21,7 km, det højeste jeg faktisk har haft den oppe
på på blandet landevej/motorvej.

Meeeeeeeeeen...... GAAAAAAAAAAAAAAAB hvor var det kedeligt :) Aldrig har jeg
skiftet gear så ofte som på denne tur, og aldrig har jeg følt mindre at jeg
har en bil der kan accelerere og køre 234(reele km/t) :)

Min moment kurve giver mig 80% af maxkurven allerede fra 2300 o/min, og
topper så ved ca 4100 o/min, og daler derefter en smule ned mod de 5100 hvor
begrænseren sætter ind.

Det betyder nok også at min BMW ikke er verdensmester i at sejtrække ved
helt lave omdrejninger, jeg har ihvertifald svært ved at køre den på de ca
15-1600 o/min, da det jo så giver mig ca 8-900 o/min at gøre godt med, de
rækker ikke langt når man rører speederen kan jeg sige.

På min tur idag, prøvede jeg at holde den på max 2000 i højeste gear altid
(det kan man ikke med 140), og det er da helt klart muligt at køre bilen på
den måde. Men jeg føler den griner af mig, og siger "SÅ stopper du kraftedme
med det morfar kørsel" :)

Men jeg overgiver mig mht diesel forbrug, for den kører meget længere på
literen på den måde. Dog vil jeg stadig vove den påstand at jeg kører
længere på literen i 5 gear ved 100km/t end i 6 gear ved 100km/t, men det
kan have noget at gøre med min gearing, og at motoren ikke trækker helt rent
i de helt lave omdrejninger.

Men for dælen da, BMW har udstyret den med 6 gear af en grund, og det er da
at den skal køres lidt sjovt :) Ellers kunne jeg jo bare have købt en 'Deo
eller Golf :) ( I ka' ta' det)

Mvh
Jacob

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 20-05-08 02:58

On 20 Maj, 10:42, "Jacob Rungwald" <jacob@*fjern*rungwald.dk> wrote:

> [...]
> jo til at flertallet aldrig kommer over 2000 o/min, hvilket betyder at der
> skiftes fra 1 til 6 gear, og så ellers bare sejtrækkes som vinden.

Arrh, springet fra 2000 RPM i 1 gear og så op til 1000 RPM i 5 (min
slæde har kun 5 gear) er altså noget større.

> Min moment kurve giver mig 80% af maxkurven allerede fra 2300 o/min, og
> topper så ved ca 4100 o/min, og daler derefter en smule ned mod de 5100 hvor
> begrænseren sætter ind.

Allerede ?

Der har min toppet (1900 RPM)

> [...]
> 15-1600 o/min, da det jo så giver mig ca 8-900 o/min at gøre godt med, de
> rækker ikke langt når man rører speederen kan jeg sige.

En BMW er bare ikke bygget til at køre "morfar" og spare diesel....

> Men for dælen da, BMW har udstyret den med 6 gear af en grund, og det er da
> at den skal køres lidt sjovt :) Ellers kunne jeg jo bare have købt en 'Deo
> eller Golf :) ( I ka' ta' det)

Tjah, måske mere end dig

Og jo, en sløv 105HK's Golf kan også køres "sjovt"

Klaus

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 20-05-08 12:04

"Klaus D. Mikkelsen (google groups)" <moppemail@gmail.com> wrote in message
On 20 Maj, 10:42, "Jacob Rungwald" <jacob@*fjern*rungwald.dk> wrote:

>Allerede ?

>Der har min toppet (1900 RPM)

Så forstår jeg bedre at i gerne vil køre i de lave omdrejninger når jeres
moment topper lige efter tomgang :)

>En BMW er bare ikke bygget til at køre "morfar" og spare diesel....

:) Den er ihvertifald sjovere at køre lidt frisk.

En smiley gør underværker :)

Mvh
Jacob

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-05-08 10:07

>Min moment kurve giver mig 80% af maxkurven allerede fra 2300 o/min, og
>topper så ved ca 4100 o/min, og daler derefter en smule ned mod de 5100 hvor
>begrænseren sætter ind.

Læser jeg rigtigt, at du ikke engang ved 2300rpm har max moment? Hvor
topper den?

Damn min lille 1,6 diesel topper ved 1800 mener jeg det er.

Det virker ikke ret dieselagtigt at du skal så langt over 2000 rpm før
du har max moment - i så fald kan jeg godt forstå du har problemer med
at lade den sejtrække.

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 20-05-08 12:08

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> wrote in message
> Læser jeg rigtigt, at du ikke engang ved 2300rpm har max moment? Hvor
> topper den?

Jeps, mit moment topper ved ca 4100 rpm, men er en meget flad linie fra ca
22-2300 rpm, så den har "max" moment over mange rpm

> Damn min lille 1,6 diesel topper ved 1800 mener jeg det er.

Gisp, ved 1800 rpm har jeg lige rørt ved speederen.

> Det virker ikke ret dieselagtigt at du skal så langt over 2000 rpm før
> du har max moment - i så fald kan jeg godt forstå du har problemer med
> at lade den sejtrække.

Ja, jeg har også lagt meget mærke til at den faktisk kører mere som en
bensiner, den er vild med at tage rpm's hurtigt, den har bare et større
moment end en bensiner :)

Den lægger op til at køre med omdrejninger istedet for moment ved lave rpm's

Mvh
Jacob

P.S Og ja, jeg er sikker på det er en Diesel jeg har :)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-05-08 12:15

>Jeps, mit moment topper ved ca 4100 rpm, men er en meget flad linie fra ca
>22-2300 rpm, så den har "max" moment over mange rpm

Jeg tror min spænder fra 1800-2750 (eller er det 3300) sådan i rene
tal (har ikke lige bogen på mig).

>Gisp, ved 1800 rpm har jeg lige rørt ved speederen.

Hehe. Vi tuller altid rundt under 2000rpm hvis hastigheden tillader
det. Helst under 1500 rpm. Den går så dejlig langt på literen der

Ja jeg skulle lige til at spørge

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-05-08 12:32

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Hehe. Vi tuller altid rundt under 2000rpm hvis hastigheden tillader
> det. Helst under 1500 rpm. Den går så dejlig langt på literen der

Den går længere på literen i frigear ;)

--
Per
CV sælges: ´91 Wilk 500, 7 meter lang, totalvægt 1200 kg, fortelt, gasvarme,

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-05-08 21:49

>Den går længere på literen i frigear ;)

Ja men vi kommer bare ikke så satans langt.. jeg har prøvet

Fra : Brian

Dato : 20-05-08 17:18

Martin Johansen [6000] wrote:

> Det virker ikke ret dieselagtigt at du skal så langt over 2000 rpm før
> du har max moment - i så fald kan jeg godt forstå du har problemer med
> at lade den sejtrække.

Man behøves vel ikke max momentet langt nede for at køre med
pjat-omdrejninger ?

Et tankeeksperiment:
Bil A har maxmoment 240Nm fra 1800-2700RPM
Bil B har maxmoment 320Nm fra 2300-3200RPM, men 240Nm ved 1800RPM.

Vil disse to biler ikke (alt andet lige) føles temmelig ens ved 1800RPM
området ?

/Brian

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-05-08 17:30

"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen

> Man behøves vel ikke max momentet langt nede for at køre med
> pjat-omdrejninger ?

Nej. Min Mondeo havde 157 Nm ved 4500 rpm ... den kørte fint ved lave
omdrejninger :)

> [...]
> Bil B har maxmoment 320Nm fra 2300-3200RPM, men 240Nm ved 1800RPM.
>
> Vil disse to biler ikke (alt andet lige) føles temmelig ens ved 1800RPM

Det er umuligt at sige før du kender bilens vægt, gearing, samt
drejningsmoment ved 1800 rpm.

Forskellene kan bl.a. ligge i om det er en 8- eller 16-ventilet motor.

Fra : Brian

Dato : 20-05-08 18:32

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Det er umuligt at sige før du kender bilens vægt, gearing, samt
> drejningsmoment ved 1800 rpm.
>
> Forskellene kan bl.a. ligge i om det er en 8- eller 16-ventilet motor.

Det var derfor jeg skrev den lille sætning "alt andet lige" ind

/Brian

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-05-08 19:06

> Det var derfor jeg skrev den lille sætning "alt andet lige" ind
I så fald vil det korrekte svar være - den der har det største
drejningsmoment og derfor flest HK ved 1800 rpm :)

Fra : Brian

Dato : 20-05-08 19:40

Per Henneberg Kristensen wrote:

> I så fald vil det korrekte svar være - den der har det største
> drejningsmoment og derfor flest HK ved 1800 rpm :)

Altså kan man ikke konkludere en døjt udfra hvor maxmoment ligger på
omdrejningsskalaen.

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 20-05-08 19:49

On Tue, 20 May 2008 20:39:45 +0200, "Brian" <nej@tak.du> wrote:

>Altså kan man ikke konkludere en døjt udfra hvor maxmoment ligger på
>omdrejningsskalaen.

Hvis bil A har 200 Nm ved 1800 rpm og bil B har 300 Nm ved 2400 rpm er
bil B storfavorit til også at have mest ved 1800 rpm. At den så vil
blive oplevet som "sløv" af ejeren under 2000 skyldes det "skud"
han/hun får når den runder 2400. Derfor kan bil A godt være dejligt
nem at køre til dagligt uden at have høj topfart. Hvor man så har brug
for høj topfart. Jeg har ikke - de andre kører ca. 50/80 i
størstedelen af tiden ) Okay - gjorde et forsøg med E-typen, men
med hatten af var det squ'tte sjovt. Så rundede vel 200 (den viste i
hvert fald 120 på et speedo, der var gearet 20% og i mph) - og
behøvede ikke frisør et par måneder ) Tror nok vi tog færgen sydpå
og testede Har ikke helt klar erindring om hvor - men i hvert fald
var der ikke en anden bil i nærheden Men det varede ikke ret længe
før vi nåede derop - der var power i den dejlige æske
--
To biler og tre hunde.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka

Fra : Brian

Dato : 20-05-08 19:57

Ivan Madsen wrote:

> [...]
> bil B storfavorit til også at have mest ved 1800 rpm. At den så vil
> blive oplevet som "sløv" af ejeren under 2000 skyldes det "skud"

Netop min pointe - derfor er det lidt omsonst at diskutere "overarm"
forskellige biler imellem.

> Derfor kan bil A godt være dejligt
> nem at køre til dagligt uden at have høj topfart.

Klart - sålænge bil og motor er nogenlunde matchet, er der sjældent noget
galt i dét.

> Hvor man så har brug
> for høj topfart. Jeg har ikke - de andre kører ca. 50/80 i
> størstedelen af tiden )

Jeg må indrømme at efter jeg har fået 3 gange længere på job, har jeg sænket
farten på motorvejen, og kører hjemmefra 5 min. tidligere.

Ikke at jeg har problemer med kø, som du sikkert har, jeg gider bare ikke -
alderen må trykke

> [...]
> var der ikke en anden bil i nærheden Men det varede ikke ret længe
> før vi nåede derop - der var power i den dejlige æske

Jeg kan næsten forstår at det har været en livsændrende oplevelse. Det er
ihvertfald skønt at læse din entusiasme omkring den tur igen og igen og...

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 20-05-08 20:21

On Tue, 20 May 2008 20:56:44 +0200, "Brian" <nej@tak.du> wrote:

<...>

>Jeg kan næsten forstår at det har været en livsændrende oplevelse. Det er
>ihvertfald skønt at læse din entusiasme omkring den tur igen og igen og...

Livsændrende, nej! Opfattelse af andre og biler, ja! Min drømmebil og
mig helt alene på en øde motorvej og pedalen dybt ned - at ryglænene
blev trykket vidste vi godt, men for h..... uden tag føles det godt
nok hurtigt, når man kommer op i de høje luftlag. Jeg tror ikke det
vil føles så vildt at køre 300 i en Porsche bygget til det - men den
fart er definitivt vild i mine øjne. At den kan nås sikkert i øde
områder er jeg ikke i tvivl om, men der skal godt nok ikke gå mange
små ting galt.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-05-08 20:31

> Altså kan man ikke konkludere en døjt udfra hvor maxmoment ligger på
> omdrejningsskalaen.

Der kan være en tendens, men ingen 100% konklusion.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-05-08 21:50

>Man behøves vel ikke max momentet langt nede for at køre med
>pjat-omdrejninger ?

Ikke nødvendigvis.

>Vil disse to biler ikke (alt andet lige) føles temmelig ens ved 1800RPM
>området ?

Jo.

Fra : OZ3BTO

Dato : 20-05-08 10:13

"Jacob Rungwald" <jacob@*fjern*rungwald.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> at den skal køres lidt sjovt :) Ellers kunne jeg jo bare have købt en 'Deo

Volvoen (d5 185hk) ligger max moment ved 2150 og op til knapt 3000(2800)
dog skifter tomat kassen først ved 29-3000

Der er en verden til forskel om man køre morfar stilen eller køre normalt

Bedste økonomi på motorvejen får man ved 6. gear også 130-140kmt hvilket
svare til ~2200RPM´s

På landevej går den bedst ved 90-95kmt i 5. gear og igen de 2200RPM ..
Tager man den i 6. falder den en del i RPM men bruger mere diesel

Erik

Fra : OZ3BTO

Dato : 20-05-08 10:14

> [...]

> at den skal køres lidt sjovt :) Ellers kunne jeg jo bare have købt en 'Deo

Glemte lige terranoen

Ved ikke lige hvor vi har max moment men skifter ved ca 2500rpm´s og
holder den under 100kmt .. Alt over er for dyrt :D

Fra : Frederik C

Dato : 20-05-08 10:57

"Jacob Rungwald" <jacob@*fjern*rungwald.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Men for dælen da, BMW har udstyret den med 6 gear af en grund, og det er
> da at den skal køres lidt sjovt :) Ellers kunne jeg jo bare have købt en

Må man spørge hvilken model du har?

234 kunne lyde som en E46 330d?

Mvh.

Frederik

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 20-05-08 12:02

"Frederik C" <info@dviskudviskuduelundaudio.com> wrote in message
> Må man spørge hvilken model du har?
>
> 234 kunne lyde som en E46 330d?

Det er en E46 320d med boks.

Mvh
Jacob

Fra : Frederik C

Dato : 20-05-08 13:49

> Det er en E46 320d med boks.
>
> Mvh
> Jacob

Tak, hvad yder sådan en?

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 20-05-08 15:59

"Frederik C" <info@dviskudviskuduelundaudio.com> wrote in message
> Tak, hvad yder sådan en?

Ab fabrik har den 150 hk, med boks 187hk og 367nm.

Mvh
Jacob

Fra : OZ3BTO

Dato : 20-05-08 11:35

> [...]

> at den skal køres lidt sjovt :) Ellers kunne jeg jo bare have købt en 'Deo

Hvad bimmer er det lige du køre egentlig.. 234kmt da tror jeg sku at volvoen
stadig kan være med... 215kmt på GPS er målt og da var der stadig træk og
over 1000RPM endnu til rødt felt

Erik

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 20-05-08 12:00

"OZ3BTO" <no@spam.dk> wrote in message

> Hvad bimmer er det lige du køre egentlig.. 234kmt da tror jeg sku at
> volvoen
> stadig kan være med... 215kmt på GPS er målt og da var der stadig træk og
> over 1000RPM endnu til rødt felt

BMW 320d, det er de sidste km der sparker røv :) De 234 er jo GPS målte km.

Mvh
Jacob

Fra : OZ3BTO

Dato : 20-05-08 12:50

> "OZ3BTO" <no@spam.dk> wrote in message

> BMW 320d, det er de sidste km der sparker røv :) De 234 er jo GPS målte
> [...]

De 215 er skam også på GPS .. Nålen stod 1½mm over 220

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 20-05-08 15:58

> De 215 er skam også på GPS .. Nålen stod 1½mm over 220

Jeg mener bare at de sidste ægte 20km/t skulle jeg bruge noget tid på at nå
:) Den ramte ikke begrænseren eller noget, der var bare ikke mere i den.

Mvh
Jacob

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-05-08 16:59

> Jeg mener bare at de sidste ægte 20km/t skulle jeg bruge noget tid på at
> nå :) Den ramte ikke begrænseren eller noget, der var bare ikke mere i
> den.

Der er ingen begrænser i den forstand i en diesel - den får blot tilført
mindre brændstof fra et vist omdrejningstal, det kan du se på din
ydelsesmåling.

Kommer den over dette omdrejningstal, falder ydelsen ganske drastisk og det
er næsten umuligt at køre hurtigere ..

Fra : OZ3BTO

Dato : 20-05-08 18:56

> [...]
>
> Jeg mener bare at de sidste ægte 20km/t skulle jeg bruge noget tid på at

> :) Den ramte ikke begrænseren eller noget, der var bare ikke mere i den.

Ved 215 havde den rigeligt med power endnu

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-05-08 12:17

> [...]

> literen på den måde. Dog vil jeg stadig vove den påstand at jeg kører
> længere på literen i 5 gear ved 100km/t end i 6 gear ved 100km/t,

Har du fået lavet en test på det - eller holder du stadig omgivelserne varme
ved at åbne munden? ;)

Hvis du har tid til at lege fredag, så skriv til min adresse - husk at
tilrette. Send tlfnr med - så får du også mit. Jeg regner dog ikke med at
køre igennem Herning før omkring 16.00.

> men det kan have noget at gøre med min gearing, og at motoren ikke trækker
> helt rent i de helt lave omdrejninger.

Fabrikationsfejl, kaldes det ;)

> Men for dælen da, BMW har udstyret den med 6 gear af en grund, og det er
> da at den skal køres lidt sjovt :) Ellers kunne jeg jo bare have købt en
> 'Deo eller Golf :) ( I ka' ta' det)

Vi kan tage det - men kan du selv holde ud at køre med alle de omdrejninger?
;)

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 20-05-08 12:35

"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> wrote in message
> Har du fået lavet en test på det - eller holder du stadig omgivelserne
> varme ved at åbne munden? ;)

Jeg holder mig stadig til at jeg kan se min aktuelle forbrugsmåler vise mere
forbrug i 6 ved 100/kmt end i 5 ved 100km/t, jeg har dog ikek lavet den
"videnskabelige" test endnu, det kan tænkes jeg gør det i aften :)

> Hvis du har tid til at lege fredag, så skriv til min adresse - husk at
> tilrette. Send tlfnr med - så får du også mit. Jeg regner dog ikke med at
> køre igennem Herning før omkring 16.00.

Jeg er ikke i Herning før kl 16 tidligst alligevel, jeg skal til Århus hele
dagen.

> Fabrikationsfejl, kaldes det ;)

Alt efter om man er morfar eller ej :)

> Vi kan tage det - men kan du selv holde ud at køre med alle de
> omdrejninger? ;)

Til hverdag kører jeg jo i 5-6 gear alt efter hastighed, så de er rpm'sne jo
nede, men det er mere den del med at i under acceleration heller ikke kommer
over 1500-2000 rpm jeg fatter i kan holde ud til :)

Mvh
Jacob

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-05-08 12:53

> Jeg er ikke i Herning før kl 16 tidligst alligevel, jeg skal til Århus
> hele dagen.

Så du bor i Herning - så skriv lige. Så har vi jo hele aftenen til at lege i
;)

> Alt efter om man er morfar eller ej :)

Det er nok det der ikke kan trænge ind hos dig - nogle biler trækker
særdeles fint og udemærket i de lave ;)

> Til hverdag kører jeg jo i 5-6 gear alt efter hastighed, så de er rpm'sne
> jo nede, men det er mere den del med at i under acceleration heller ikke
> kommer over 1500-2000 rpm jeg fatter i kan holde ud til :)

Det er et spørgsmål om vægt og vrid ;)

Og det går jo også lettere når det hele ikke vibrerer som ind i helvede ;)

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 20-05-08 15:56

> Det er nok det der ikke kan trænge ind hos dig - nogle biler trækker
> særdeles fint og udemærket i de lave ;)

Ja det kan jeg forstå, jeg har nok bare svært ved at indse at man faktisk
kan nøjes med ca 7-900 rpm's ved igangsætning og acceleration, jeg syntes
det giver en meget urolig kørsel at skal skifte gear 4-6 gange(alt efter
hvilke gear man springer over) inden man når de 80-100 stykker :)

> Det er et spørgsmål om vægt og vrid ;)

Det er ikke holde til på den måde at bilen går i stykker eller hvor mange
kræfter den har, det er mere ideen i at slet ikke bruge de rpm's bilen
faktisk stiller til rådighed.

> Og det går jo også lettere når det hele ikke vibrerer som ind i helvede ;)

Jeg skal indrømme at min bil ikke er helt rystefri hvis jeg giver den pedal
ved 12-1400 rpm's, men den ryster heller ikke som ind i helvede, der sker
bare ikke rigtigt noget før den når de 17-1800 rpm's :)

Mvh
Jacob

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-05-08 17:01

> [...]
> det giver en meget urolig kørsel at skal skifte gear 4-6 gange(alt efter
> hvilke gear man springer over) inden man når de 80-100 stykker :)

man springer ikke over nogen gear. Det koster brændstof (fordi du kører
bilen længere ud i det foregående gear) :)

> Det er ikke holde til på den måde at bilen går i stykker eller hvor mange
> kræfter den har, det er mere ideen i at slet ikke bruge de rpm's bilen
> faktisk stiller til rådighed.

Det er ikke nødvendigt ;)

> Jeg skal indrømme at min bil ikke er helt rystefri hvis jeg giver den
> pedal ved 12-1400 rpm's, men den ryster heller ikke som ind i helvede, der
> sker bare ikke rigtigt noget før den når de 17-1800 rpm's :)

Sig til hvis du har lyst til at prøve en ornlig bil ;)

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-05-08 12:19

> [...]
>
> Jeg har nu lige prøvet morfarkørslen over 150km, og for dælen en god
> økonomi, computeren siger 21,7 km, det højeste jeg faktisk har haft den

Det er min erfaring - som jeg tidligere har nævnt - dyrere at køre maks 80
på hovedveje m.m. end 90 på motorvejen brændstoføkonomisk set - så du kan
sagtens få den længere op ;)

Fra : Hojvaelde@gmail.com

Dato : 21-05-08 03:05

> [...]
> kan have noget at gøre med min gearing, og at motoren ikke trækker helt rent

Hej Jacob.

Du skal have lidt motorteori ind i det der.

Den teoretiske virkningsgrad ved en dieselmotor er tæt på 40 % svjh.
(og betydelig mindre ved benzin).

Hvis du skal have en diesel motor op på den virkningsgrad skal den
designes til at køre med et fast omdrejningsantal. Du ville nok ikke
være tilfreds hvis din motor gik 10 - 20 % længere pr. liter ved f.eks
2200 rpm med der manglede 30% af momentet ved 1900 eller 2500 rpm.
Samt dit forbrug tilsvarende steg 30%.

En stempel motor kan laves god ved et omdrejningsantal med en sådan
motor kan ikke sælges, kun til nødstrømsanlæg.

Benny

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-05-08 18:17

Hojvaelde@gmail.com skriver:

> En stempel motor kan laves god ved et omdrejningsantal med en sådan
> motor kan ikke sælges, kun til nødstrømsanlæg.

Det er her "milliongearet" kommer ind

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Anders Majland

Dato : 21-05-08 22:01

> Det er her "milliongearet" kommer ind

De implemenationer jeg har set har bare ikke kunnet tåle særlig høj
effekt... Men det burde være potentiale for en lille bil i lupo størrelse
eller en mc. Virkningsgraden har nok bare ikke været god nok siden lupoen
havde manuelt gear med skifterobot...

Kombinationen elmotor, lille diesel og milliongear burde kunne blive en
interessant pendler bil og/eller bytrafik.

Elmotoren fordi milliongear trods alt har et begrænset reguleringsområde og
ikke kan have en uendelig lav gearing. Så en elmotor til at bringe køretøjet
i drift op til få km/t og til stop/n/go og opsamlign af bremseenergi

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-05-08 05:23

Anders Majland skriver:

> De implemenationer jeg har set har bare ikke kunnet tåle særlig høj
> effekt...

Audis multitronic klarer nu fint lidt højere effekter

Fra : Ukendt

Dato : 21-05-08 20:38

Gider ikke læse tråden igennem fra a-z, men
jeg har hørt, at mængden af gear, 5-6 stykker,
har noget med holdbarheden af gearkassen at gøre
lige så meget som økonomien...derfor de små spring
fordi momentet kan kvadre noget over tid..
Om det er en skrøne ved jeg ikke, men jeg er sikker
på, der er noget om snakken..

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-05-08 07:55

"Eque" <-> skrev i meddelelsen

> [...]
> lige så meget som økonomien...derfor de små spring
> fordi momentet kan kvadre noget over tid..
> Om det er en skrøne ved jeg ikke, men jeg er sikker

Så er det nok også derfor bilerne har så mange HK. Der er masser af dem og
man behøver ikke bruge dem alle sammen hele tiden, så der er mindre chance
for de går i stykker.

VW kommer med 7 gear i næste generation. Og lur mig om ikke bilerne bliver
ved med at få flere og flere HK. Det er en skrue uden ende. Begge dele.

Og har naturligvis ikke noget at gøre med den påstand du fremfører. En
gearkasse bliver fremstillet til at kunne klare et vist antal Nm ...

Læg mærke til hvordan jeg har slettet unødvendig tekst ;)

Fra : Hojvaelde@gmail.com

Dato : 25-05-08 14:24

On 22 Maj, 08:55, "Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk>
wrote:

> [...]
> ved med at få flere og flere HK. Det er en skrue uden ende. Begge dele.

Det tror jeg ikke på. Jeg tror ikke af madammen kommer til at købe ind
i en 250 HK bil med 15 gear, og slet ikke hvis brændstoffet koster på
den anden side af 20 spir.

Benny