Langt på literen Diesel-hakker ??
Fra : Thomas H.

Dato : 19-05-08 11:10

Sidst jeg spurgte gik det lidt op i hat og briller, nu prøver jeg lige igen.

Hvis man gerne vil køre langt på literen i sådan en Diesel-fætter, er det så
bedst at holde den over 1800 hvor max-momentet ligger fra, eller er det ok
at brumme derudad ved lavere rpm.?
Den trækker fint og roligt fra 1300-1400 undtagen i 6. gear og normalt
skifter jeg lige over 2000, men så falder den jo tilbage i næste gear ved
1500 ca., hvis jeg skal lande på 1800 skal jeg først skifte ved 2500, og det
virker unaturlig højt synes jeg.

Var lige en tur til Rødby, 180 km motorvej med mellem 110 og 120 og der
kørte jeg omkring 16 km/l, ellers kører jeg 11-12, det samme som min gamle
Mondeo 1,8 benzin - det er sgu da ikke imponerende

--
mvh.
Thomas H. - http://www.thhe.dk/Ford_Mondeo_GhiaX.htm

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 19-05-08 11:20

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> wrote in message

> Sidst jeg spurgte gik det lidt op i hat og briller, nu prøver jeg lige
> igen.

Jeg har fundet ud af at min BMW kører længere på literen ved 100km/t i 5(ca
2100o/m) end ved 100km/t i 6 (ca 1800 o/m)

Så selvom den trækker fint uden brummen i 6 ved 100km/t så viser
forbrugsmåleren (ikke computerdimsen, men den "analoge" som BMW har) at den
bruger mindst diesel i 5 gear.

Jeg syntes også at motoren "lyder mere sund" i 5 end i 6, selvom den absolut
ikke lyder anstrengt i 6.

Mvh
Jacob

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-05-08 11:48

"Jacob Rungwald" <jacob@*fjern*rungwald.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg har fundet ud af at min BMW kører længere på literen ved 100km/t i
> 5(ca 2100o/m) end ved 100km/t i 6 (ca 1800 o/m)

Det tror jeg simpelthen ikke på. Hvordan har du fundet ud af det?

--
Per
CV sælges: ´91 Wilk 500, 7 meter lang, totalvægt 1200 kg, fortelt, gasvarme,

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 19-05-08 12:15

"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> wrote in message

> Det tror jeg simpelthen ikke på. Hvordan har du fundet ud af det?

Det er meget tydeligt når jeg ser på min forbrugsmåler, den viser lige over
6l/100km ved ligeud landevej i 5 gear og 100km/t, og lige under 6l/100km ved
ligeud landevej i 6 gear og 100km/t.

Hvad du tror på er jeg egentligt ligeglad med :) Jeg kan se det på min
måler. At måleren så måske viser forkert, ændrer ikke ved at den viser
mindre forbrug ved 5 gear end ved 6 gear. Bare den viser lige forkert hele
tiden.

Mvh
Jacob

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-05-08 13:31

> [...]
> 6l/100km ved ligeud landevej i 6 gear og 100km/t.
>
> Hvad du tror på er jeg egentligt ligeglad med :) Jeg kan se det på min

Hvis du ser det samme som du har skrevet, har du et problem ;)

> At måleren så måske viser forkert, ændrer ikke ved at den viser mindre
> forbrug ved 5 gear end ved 6 gear.

Men det viser den jo netop ikke?

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 19-05-08 13:35

> Men det viser den jo netop ikke?

Jo, jeg byttede bare om på 5 og 6 tallet :)

Mvh
Jacob

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-05-08 13:39

"Jacob Rungwald" <jacob@*fjern*rungwald.dk> skrev i meddelelsen

> "Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> wrote in message

> Jo, jeg byttede bare om på 5 og 6 tallet :)

Hvordan holder du hastigheden under de forhold?

Hvordan ved du vejen hælder nøjagtig den samme vej?

Hvordan ved du om du holder hastigheden på _præcis_ den hastighed du nu
kører med?

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 19-05-08 14:06

> Hvordan holder du hastigheden under de forhold?

Med speederen

> Hvordan ved du vejen hælder nøjagtig den samme vej?

Jeg kører vejen 3-4 gange om ugen mellem Herning / Århus.

> Hvordan ved du om du holder hastigheden på _præcis_ den hastighed du nu
> kører med?

GPS

Mvh
Jacob

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-05-08 14:11

> Med speederen

> Jeg kører vejen 3-4 gange om ugen mellem Herning / Århus.

> GPS

Svært, ikke? Er der ingen fartpilot i så´en en Mondeo? ;)

Jeg har tænkt mig - på et tidspunkt - at lave følgende test med mit vogntog
(campingvogn):

Køre en given strækning flere gange efter hinanden, hvor følgende blev målt:

Forbrug 80 km/t 5. gear
Forbrug 80 km/t 6. gear
Forbrug 90 km/t 5. gear
Forbrug 90 km/t 6. gear

Jeg vil finde et par strækninger og køre de forskellige tests lige efter
hinanden, med nulstilling af computer hver gang (min computer viser km/l, så
jeg bliver ikke forvirret når jeg læser af ;)).

Måske kunne du finde tiden til at gøre det samme, på en af dine ensomme ture
Århus/Herning?

Hvis du så bliver ved med at påstå det samme, så vil jeg fluks komme til
Herning og hjælpe dig med målingerne ;)

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 19-05-08 14:50

> Svært, ikke? Er der ingen fartpilot i så´en en Mondeo? ;)

Læs nu for dælen hvad jeg skriver, jeg kører ikke Mondeo, men BMW 320d :)

Og jo der er fartpilot, men min erfaring er at en bundhængslet speeder er
mere præcis en fartpiloten nå man skal holde en konstant hastighed.

> [...]
> hinanden, med nulstilling af computer hver gang (min computer viser km/l,
> så jeg bliver ikke forvirret når jeg læser af ;)).

Jeg har en "her og nu måler" der viser l/100km, og samtidig 2 computermålere
der viser km/l, så jeg kan begge dele.

> Måske kunne du finde tiden til at gøre det samme, på en af dine ensomme
> ture Århus/Herning?

Det kan sagtens prøves :)

> Hvis du så bliver ved med at påstå det samme, så vil jeg fluks komme til
> Herning og hjælpe dig med målingerne ;)

He he :)

Ja ret det skal du fandme nok få :)

Mvh
Jacob

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-05-08 15:14

"Jacob Rungwald" <jacob@*fjern*rungwald.dk> skrev i meddelelsen

> "Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> wrote in message
>
> Læs nu for dælen hvad jeg skriver, jeg kører ikke Mondeo, men BMW 320d :)

Kommer de ikke begge 2 fra Tyskland? ;)

> Og jo der er fartpilot, men min erfaring er at en bundhængslet speeder er
> mere præcis en fartpiloten nå man skal holde en konstant hastighed.

Jeg kan slet ikke holde en konstant hastighed med en speeder - har kørt med
fartpilot siden 1986 :)

Desuden giver bare en krillimillimeter på min speeder frygtindgydende
hastighedsændringer :)

> He he :)
>
> Ja ret det skal du fandme nok få :)

Nævnte jeg at jeg er dobbelt Dk-mester i økonomikørsel?

Men der kan selvfølgelig godt være noget dyrt i vejen med så´en en `de....
BMW :)

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 19-05-08 15:23

> Kommer de ikke begge 2 fra Tyskland? ;)

Evt, men der stopper sammenligningen også :)

> Jeg kan slet ikke holde en konstant hastighed med en speeder - har kørt
> med fartpilot siden 1986 :)

Jeg bruger den også rigtigt meget. Det kan være jeg skal lave testen
med/uden fartpilot også.

> Desuden giver bare en krillimillimeter på min speeder frygtindgydende
> hastighedsændringer :)

Aaaaahh, det er vel ikke en rumfærge du har :)

> Nævnte jeg at jeg er dobbelt Dk-mester i økonomikørsel?

Så bruger du vel ikke fartpiloten hele tiden, man skal jo lade bilen løbe
lidt fart af sig opad bakke, og så opbygge farten igen nedad bakke, det kan
en fartpilot jo ikke styre :)

> Men der kan selvfølgelig godt være noget dyrt i vejen med så´en en `de....
> BMW :)

Det kan der sagtens, f.eks en ny turbo :(

Mvh
Jacob

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-05-08 21:49

> "Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> wrote in message

> Aaaaahh, det er vel ikke en rumfærge du har :)

Næh, men den har jeg - som tidligere nævnt - et frygtindgydende
drejningsmoment, vejer mindre end en BMW og kører med flere omdrejninger (og
har derfor endnu flere HK til rådighed ved en given hastighed i højeste gear
;)

> Så bruger du vel ikke fartpiloten hele tiden, man skal jo lade bilen løbe
> lidt fart af sig opad bakke, og så opbygge farten igen nedad bakke, det
> kan en fartpilot jo ikke styre :)

Dengang jeg var det - mester - blev jeg nødt til at afmontere fartpiloten,
det var skam ikke lovligt at køre med den slags uoriginalt udstyr.

Iøvrigt vil jeg nok benytte mig af farten omvendt - lade farten løbe af
bilen ned ad bakke (det giver længere stykke i frigear) og så helst holde
hastigheden opad. Man skulle jo ankomme til et antal poster inden for 1
minut, ellers kostede det strafliter(!).

Fra : Frank Leegaard

Dato : 19-05-08 22:51

Per Henneberg Kristensen wrote:
> [...]
> vogntog (campingvogn):
>
> Køre en given strækning flere gange efter hinanden, hvor følgende

De test vil så være ulovlige

/F

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-05-08 08:24

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> De test vil så være ulovlige

Tjah .. og?

Fra : Anders Majland

Dato : 21-05-08 16:25

> De test vil så være ulovlige

Og hvorfor så det ?
(udover noget med unødvendig kørsel osv)

Kunne jo passende ske mellem et par motorvejsafkørsler så man slap for
uvendinger på landevejen .......

Fra : ShutEye

Dato : 21-05-08 18:25

> Og hvorfor så det ?

Du fik klippet følgende fra et af de andre indlæg:
" Jeg har tænkt mig - på et tidspunkt - at lave følgende test med mit
vogntog (campingvogn):"

> (udover noget med unødvendig kørsel osv)

Er det ulovligt at køre en søndagstur?

> Kunne jo passende ske mellem et par motorvejsafkørsler så man slap for
> uvendinger på landevejen .......

Men hvad nu med max hastighed med hænger på motorvej?
Ikke fordi 90km/t med CV vil få mig til at ringe efter strisserne :)

Fra : Torben Scheel

Dato : 22-05-08 07:30

ShutEye wrote:

> Men hvad nu med max hastighed med hænger på motorvej?
> Ikke fordi 90km/t med CV vil få mig til at ringe efter strisserne :)

Per kører sikkert til tyskland med sin tempo100 trafikprop. Der er ingen
grænser for hans villighed til at spare en deciliter eller 2 til gavn
for os alle - om det så skal koste 400km lystkørsel. Med lidt held, får
han lokket en deltager mere med, så vi kan spare 4 deciliter

--
vh
Torben

Fra : Kåre

Dato : 19-05-08 13:39

> Det er meget tydeligt når jeg ser på min forbrugsmåler, den viser lige
> over 6l/100km ved ligeud landevej i 5 gear og 100km/t, og lige under
> 6l/100km ved ligeud landevej i 6 gear og 100km/t.

6,1l / 100km = 16,4 km/l i 5. gear
5,9l / 100km = 16,9 km/l i 6. gear

Dvs. 6. gear er mest økonomisk, også i dit tilfælde

Kåre

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-05-08 11:53

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> så bedst at holde den over 1800 hvor max-momentet ligger fra, eller er det

Maxmoment har ikke noget med besparelse af brændstof at gøre. Du skal bare
køre så lavt som muligt med omdrejningerne, så hurtigt som muligt i højeste
gear (uden at træde speederen i bund) og derefter køre så langsomt så muligt
i højeste gear. Så kører du længst på literen.

> [...]
> 1500 ca., hvis jeg skal lande på 1800 skal jeg først skifte ved 2500, og

Jeg kører sjældent over 1.500 omdrejninger, heller ikke ved accelleration.
Det svarer til 80 km/t i 6. gear. Jeg kører altid 20+ km/l undtagen når jeg
har brugt trailer over længere strækninger eller campingvogn over kortere :)

> Var lige en tur til Rødby, 180 km motorvej med mellem 110 og 120 og der
> kørte jeg omkring 16 km/l, ellers kører jeg 11-12, det samme som min gamle
> Mondeo 1,8 benzin - det er sgu da ikke imponerende

Min kørte 19.2 km/l målt på tur til München. Jeg kørte 120 ægte km/t når jeg
kunne. Det er en Golf IV.

Mondeo´en har vist aldrig været kendt for at køre langt på literen. Heller
ikke som diesel. Min 94 Mondeo 1,8 benzin kørte 12 km/l ved ægte 120km/t
målt over længere strækning (Østrig).

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 19-05-08 12:57

> [...]

> Det svarer til 80 km/t i 6. gear. Jeg kører altid 20+ km/l undtagen når
> jeg har brugt trailer over længere strækninger eller campingvogn over

Hvordan dælen kan du overhovedet køre i en bil hvor du ikke kommer over 1500
o/min, jeg var lige et smut nede i byen, og der prøvede jeg lige. Det er
100% umuligt at køreen BMW 320d hvis man ikke vil over 1500 o/min, det er
kun til skade for bilen, samt resten af trafikken. For dælen jeg ville gå
amok hvis sådan en kørte foran mig inde i byen :)

Hvis ikke jeg som minimum kommer på 22-2400 o/min under acceleration, føler
jeg at bilen ryster fra hinanden i sejtræk. Det kan godt være man sparer
brændstof, men sådan en motor må da være totalt kokset til efter ½ års
kørsel.

Mvh
Jacob

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-05-08 13:37

> [...]
> er kun til skade for bilen, samt resten af trafikken. For dælen jeg ville
> gå amok hvis sådan en kørte foran mig inde i byen :)

Jeg har drejningsmoment nok til at køre med så lave omdrejninger -
eksempelvis har jeg 110HK ved 2.000 omdrejninger.

> [...]
> føler jeg at bilen ryster fra hinanden i sejtræk. Det kan godt være man
> sparer brændstof, men sådan en motor må da være totalt kokset til efter ½

Jeg har kørt 30.000 på den måde - dog havde jeg den lige oppe og vende på
(ægte) 221 km/t den anden dag, så den er ikke kokset helt til endnu ;)

Måske skulle du prøve en ornlig bil i stedet for det der Ford noget, en hvor
motoren er hængt op i nogle ornlige motorophæng, som ikke får hele bilen til
at vibrere med ;)

Vil lige nævne at jeg har kørt 100.000+ i Mondeo 1.8 benzin med maks. 1.800
rpm til hverdag - 200.000 i Golf III TDI og 300.000 i Golf II GTD. Ingen af
dem er kokset til.

Under accelleration kører jeg normalt maks op til det antal omdrejninger,
der svarer til 80 i højeste gear. Det har jeg altid gjort. Ingen af mine
biler har været "kokset" til. Ikke engang en luftmængdemåler har jeg
skiftet.

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 19-05-08 14:05

"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> wrote in message
> Jeg har drejningsmoment nok til at køre med så lave omdrejninger -
> eksempelvis har jeg 110HK ved 2.000 omdrejninger.

Mener du NM eller rent faktisk HK ? Jeg har 250NM ved 2000 o/min men jeg
skal op på 2400 o/min for at få 110HK.

Max moment er 367NM ved 2719 o/min og max heste er 185HK ved 4049 o/min.

> Måske skulle du prøve en ornlig bil i stedet for det der Ford noget, en
> hvor motoren er hængt op i nogle ornlige motorophæng, som ikke får hele
> bilen til at vibrere med ;)

Jeg vil nu mene at jeg kører i en ornlig bil :)

> [...]
> der svarer til 80 i højeste gear. Det har jeg altid gjort. Ingen af mine
> biler har været "kokset" til. Ikke engang en luftmængdemåler har jeg

Ok, min bil har dælme ikke mange HK og NM ved 80km/t i 6 gear, der kører den
med 1370 o/min :)

Men der er jo nok forskel på biler, derfor mener jeg heller ikke at man kan
sætte en regel op for ALLE biler.

Mvh
Jacob

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-05-08 14:20

> "Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> wrote in message
>
> Mener du NM eller rent faktisk HK ? Jeg har 250NM ved 2000 o/min men jeg
> skal op på 2400 o/min for at få 110HK.

Jeg mente HK. Aner ikke lige hvad den har af Nm der ;)

> Max moment er 367NM ved 2719 o/min og max heste er 185HK ved 4049 o/min.

Det bliver dyrt, det her. Nu tvang du mig til at gå ned i kælderen efter en
måling jeg fik lavet for 5 uger siden :)

Min har 400+Nm fra 2000 til 2800 omdrejning med maks. ved 410.3Nm og 2624
rpm, så din er jo bovlam som en benzin ´deo ;)

> Jeg vil nu mene at jeg kører i en ornlig bil :)

Jeg har ikke den store erfaring med at køre i andre personbiler - men jeg
tror karosserilyden har meget at sige, når man vil fortælle at ens bil kører
bedst ved den og den hastighed, eller sejtrækker ved den og den hastighed.

> omdrejninger,
>
> Ok, min bil har dælme ikke mange HK og NM ved 80km/t i 6 gear, der kører
> den med 1370 o/min :)

Ifølge min udskrift ligger jeg på 50HK ved 1.500 omdrejninger.

Måske derfor den ikke er så glad for at køre 80km/t med campingvogn. Det er
jo næsten lige så få HK som en benzin ´deo (som jeg har haft engang).

> Men der er jo nok forskel på biler, derfor mener jeg heller ikke at man
> kan sætte en regel op for ALLE biler.

Reglen er at den kører længere på literen ved lavere omdrejninger. Ellers er
der sgu et eller andet grundlæggende forkert ved den ;)

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 19-05-08 14:54

> [...]
>
> Min har 400+Nm fra 2000 til 2800 omdrejning med maks. ved 410.3Nm og 2624
> rpm, så din er jo bovlam som en benzin ´deo ;)

Igen BMW !! :)

> [...]
> hastighed.

> Ifølge min udskrift ligger jeg på 50HK ved 1.500 omdrejninger.

Jeg har 40hk ved 1500 o/min ifølge min graf.

> Reglen er at den kører længere på literen ved lavere omdrejninger. Ellers
> er der sgu et eller andet grundlæggende forkert ved den ;)

Nu ser vi hvad mine computermålinger siger :)

Mvh
Jacob

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-05-08 15:17

> Nu ser vi hvad mine computermålinger siger :)

Jeg kører igennem Herning fredag eftermiddag, men jeg ved ikke hvornår. Det
kommer an på hvor lang tid en begravelse trækker ud.

Men bare sig til, så skal jeg komme og hjælpe med at skubbe på ;)

Grunden til at jeg troede det var en ´deo var at den ikke havde flere HK end
du opgav. Og drejningsmoment er der jo heller ikke meget af. Til gengæld
vejer den mere end min ;)

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 19-05-08 15:25

> Grunden til at jeg troede det var en ´deo var at den ikke havde flere HK
> end du opgav. Og drejningsmoment er der jo heller ikke meget af. Til
> gengæld vejer den mere end min ;)

Hvad er det nu lige du kører i ?

Grunden til at den ikke har flere HK/NM er at den kun er bokstunet. Den har
150hk/346nm ab fabrik. Jeg har overvejet en rigtig chip, men jeg er blevet
en kylling efter turboen stod af :) Boksen ændrer kun dieseltryk nemlig.

Mvh
Jacob

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-05-08 21:52

> [...]
> har 150hk/346nm ab fabrik. Jeg har overvejet en rigtig chip, men jeg er
> blevet en kylling efter turboen stod af :) Boksen ændrer kun dieseltryk

Det sidste skal du ikke tro på. Mere arbejde - mere diesel - giver helt
automatisk et højere turbotryk. Hvem har fortalt dig den historie - ham der
solgte dig boksen? :)

Min er en Golf IV GTI TDI, på papiret 150HK, kan ikke huske hvor mange Nm
den har samme sted.

Fra : TP

Dato : 19-05-08 18:37

Det er ikke alene moment. Jeg kører SDI. Den har ikke særlig mange hk og
monent (68hk og lavere moment end turbo'er). Den kører jeg normalt ikke
over 1800rpm, og den kører 23km/l. Brokker sig lidt når jeg kommer under
1000rpm, men den accelererer fint fra 1300rpm og op.
MÅ dog lige indrømme at den lige har været en tur i frankring via autobahn
med sømmet i bund. Den gik 180 derned (ca 160 ægte), og 190 hjem (16km/l
med den kørestil), så lidt tilkokset må den jo have været alligevel

Men ellers må jeg tilslutte mig at det gælder om at trække fra så lavt
omdrejning som muligt, men ikke lade den sejtrække. Derfor ville jeg
overveje at skifte et gear ned hvis jeg skulle have behov for acceleration
og så hurtigt op igen.

På mc (som jo typisk har lavt nm men masser af hk ved højere antal rpm) er
det helt tydligt at man IKKE får flest km/l ud af dem ved at lade dem
sejtrække, men hellere løbe lidt højere omdrejninger og så ikke være
besværet.

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-08 19:27

On Mon, 19 May 2008 19:36:39 +0200, "TP" <skodskod@yahoo.com> wrote:

> [...]
>det helt tydligt at man IKKE får flest km/l ud af dem ved at lade dem
>sejtrække, men hellere løbe lidt højere omdrejninger og så ikke være

Det er jo nok her vi finder svaret. Hvis diesel-bilen har en stejl
momentkurve op til 1800 o/min og flad derefter bliver det jo en ganske
god ide at holde den over 1800, når den skal arbejde. Ned ad bakke kan
man fint lægge største gear ind og cruise.
Jeg har med interesse studeret forbrugsmåleren i firmaets Zafira CDTI
120 HK. Den skal helst ikke i 6. gear før vi er i nærheden af 90-100,
undtagen selvfølgelig ned ad den lange bakke på Helsingørmotorvejen.
Men den har godt nok heller ikke meget vilje til at bestille noget ved
lave omdrejninger. Den har sådan et "gå-i-stå"-gen, som jeg ikke
fatter, når jeg kommer fra Puntoen, der kan trække en elefant baglæns
i tomgang (sådan føles det altså )
--
To biler og tre hunde.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 19-05-08 20:17

> Jeg har drejningsmoment nok til at køre med så lave omdrejninger -
> eksempelvis har jeg 110HK ved 2.000 omdrejninger.

Det jeg egentligt også mente med at køre ved de 1500 o/min, det er jo at man
skal ikke lave andet end at skifte gear :) Jeg prøvede det lige et smut her
til aften, og jeg føler virkelig at jeg fratager min motor alt dens sjov,
jeg kan knap nok give gas, før den ryger op på 2000 o/min, og så skal jeg
skifte gear :) Jeg vil lige prøve i morgen på en 348km's tur mellem Herning
og Ringe og tilbage, og se hvad den siger til at jeg banker den i 6 konstant
og lader den trække lidt hårdere end normalt.

Men jeg må indrømme at den kan da komme til at køre pænt langt på literen
med morfar kørsel :) Jeg kørte ca 20 km by/landevej, og der sagde computeren
uden at blinke 18,2 km/l :) At den så er lige vel optimistisk er noget
andet, jeg plejer at skal trække ca 1 km fra før det passer. Men 17 blandet
er da meget godt :)

Mvh
Jacob

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-08 20:21

On Mon, 19 May 2008 21:17:10 +0200, "Jacob Rungwald"
<jacob@*fjern*rungwald.dk> wrote:

> [...]
>andet, jeg plejer at skal trække ca 1 km fra før det passer. Men 17 blandet

Ha! - min computer er lige omvendt - siger den 21.6 har den gået 24!
)

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-05-08 21:57

"Ivan Madsen" skrev i meddelelsen
> On Mon, 19 May 2008 21:17:10 +0200, "Jacob Rungwald"
> <jacob@*fjern*rungwald.dk> wrote:

> Ha! - min computer er lige omvendt - siger den 21.6 har den gået 24!

I nogle biler kan man gå ind i motorstyringen og justere computeren, så den
passer...

Bl.a. VW ;)

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-05-08 21:57

> [...]

> er noget andet, jeg plejer at skal trække ca 1 km fra før det passer. Men

Jeg lader som regel min trække farten op på 80 i højeste gear fra de 50 ....
der er ikke mange der følger med der (jeg ved godt det er fordi de ikke
prøver).

Hvis du kører pænt, så får du garanteret et bedre resultat end du plejer.
Men det kræver at du holder dig i højeste gear så meget du kan.

Min gamle III´er kørte længere på literen på motorvejen med maks. 90 end på
hovedveje m.m. med maks. 80 (ruten var Esbjerg/Århus i begge tilfælde.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-05-08 17:17

Jacob Rungwald skriver:

> [...]
> 100% umuligt at køreen BMW 320d hvis man ikke vil over 1500 o/min, det er
> kun til skade for bilen, samt resten af trafikken.

Svagpissermotor.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 19-05-08 20:10

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> Jacob Rungwald skriver:

> Svagpissermotor.

Det er altid rart med saglige indlæg fra dig.

Fjols!

Mvh
Jacob

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-05-08 22:54

Jacob Rungwald skriver:

> Det er altid rart med saglige indlæg fra dig.
>
> Fjols!

Tak - jeg forstår at du er uden humor......

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 20-05-08 05:55

> Jacob Rungwald skriver:

> Tak - jeg forstår at du er uden humor......

Ihvertifald mht indlæg der ikke viser antydningen af "sjovhed"

Mvh
Jacob

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-05-08 06:19

On May 19, 1:14 pm, "Jacob Rungwald" <jacob@*fjern*rungwald.dk> wrote:

> Det er meget tydeligt når jeg ser på min forbrugsmåler, den viser lige over
> 6l/100km ved ligeud landevej i 5 gear og 100km/t, og lige under 6l/100km ved
> ligeud landevej i 6 gear og 100km/t.

Det er da også større forbrug ved 5. gear end 6. gear

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 19-05-08 13:34

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
> ved
> ligeud landevej i 6 gear og 100km/t.

>Det er da også større forbrug ved 5. gear end 6. gear

Ups :)

Byt lige om på 5 og 6 gear i ovenstående :)

Mvh
Jacob

Fra : TDN

Dato : 19-05-08 17:21

> [...]
> kørte jeg omkring 16 km/l, ellers kører jeg 11-12, det samme som min gamle
> Mondeo 1,8 benzin - det er sgu da ikke imponerende

Her er en FDM minitest af en 130 HK diesel stc., de fik den ikke op på mere
end 12,8 km/l

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/CBA34896-98A1-46AA-8AA6-70896A59B226/0/6465.pdf

En anden test af 115 hk. versionen fik FDM heller ikke op på mere end 13,0
km/l så Ford laver jo nok ikke de mest effektive motorer, men det kunne man
jo have undersøgt inden køb hvis brændstof økonomien er en vigtig faktor.
Jeg stoler ihvertilfælde ikke på fabrikanternes oplysninger, så hellere
brugernes erfaringer eller test.

Mvh
Thomas

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 19-05-08 19:22

TDN skrev:

> Her er en FDM minitest af en 130 HK diesel stc., de fik den ikke op på mere
> end 12,8 km/l

Det er da vist din fortolkning af testen..

Der står følgende af i testen
" De mange kræfter gør Mondeo
TDCi til en sjov bil, men tager
samtidig toppen af den gode
brændstoføkonomi. Vi kørte således
kun 12,8 km/l."

Det lyder da mere som at den er blevet kørt med en tung højrefod under
testen med deraf følgende ringe brændstoføkonomi til følge...

Thore

Fra : Carsten Andersen

Dato : 20-05-08 07:51

> [...]
> jo have undersøgt inden køb hvis brændstof økonomien er en vigtig faktor.
> Jeg stoler ihvertilfælde ikke på fabrikanternes oplysninger, så hellere

Det er underligt at FDM gang på gang undrer sig over forbruget i en
fabriksny bil, når alle erfaringer viser at motoren skal køre nogle tusinde
km for at få optimal brændstoføkonomi, men det faktum skriver de aldrig
noget om i deres tests. Jeg har selv en 130 hk TDCi st.car (2004) som målt
over de 4000 km jeg har kørt, har gået ca. 18 km/l. Jeg synes ikke jeg kører
decideret kedeligt, men tilgengæld sjældent mere end 80-90 km/t på min
daglige pendlertur på 2 x 45 km.

mvh

Carsten Andersen

Fra : KASO

Dato : 19-05-08 17:53

> [...]
> kørte jeg omkring 16 km/l, ellers kører jeg 11-12, det samme som min gamle
> Mondeo 1,8 benzin - det er sgu da ikke imponerende

Jeg kører en Renault Grand Scénic 1.9dCi - 120hk/300Nm, 1550kg. egenvægt og
stort frontareal.

Jeg kører med færrest muligt omdrejninger - dvs. ofte under 1500rpm - og
forbruget ligger pt. på godt 17km/l.

Der er stor forskel på motorer. Jeg prøvede en Ford Smax 1.8TDCI. Bilen
vejer 100kg. mindre end min egen og har - på papiret - en kraftigere motor.
Desværre er den ikke istand til at trække ved lave omdrejninger og brummer
kraftigt, når den kommer ned omkring 1700rpm - lidt højere oppe kommer al
"ketchuppen". Her er der ikke mange muligheder for at køre med lave
omdrejninger - jeg kørte generelt et gear lavere end i min egen ved samme
hastighed. Jeg er vant til at min egen kan trække fra tomgang i alle 6
gear - uden brummen eller problemer.

Generelt vil jeg sige, at hvis din bil trækker ved lave omdrejninger, så
skift tidligst muligt - min kommer sjældent over 2.000rpm.

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 20-05-08 09:33

"KASO" <SUK@nospam.invalid> wrote in message
hastighed. Jeg er vant til at min egen kan trække fra tomgang i alle 6
> gear - uden brummen eller problemer.

Hvordan dælen er det muligt ?, Jeg vil vove den påstand at du IKKE kan smide
den i 6 gear, slippe koblingen, og at den så bare trækker opad ?

Den vil 100% sikkert gå ud, med mindre du filer som en gal på koblingen. En
anden mulighed er jo også at dit 6 gear ligger rimeligt tæt på dit 1 gear,
og at din max hastighed er 100 km / t :)

Mvh
Jacob

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-05-08 12:22

> [...]
>
> Hvordan dælen er det muligt ?, Jeg vil vove den påstand at du IKKE kan
> smide den i 6 gear, slippe koblingen, og at den så bare trækker opad ?

Jeg kan lade min køre op igennem gearene uden at røre speederen. OK - det er
lidt snyd, fordi motoren kompenserer selv for de manglende omdrejninger ved
at fodre med ekstra diesel - men der er ingen problem med at komme op på 45
km/t på denne måde (den går under 1.000 omdrejninger i tomgang).

GPS-hastighed, natürlich :)

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 20-05-08 12:37

> [...]

> ved at fodre med ekstra diesel - men der er ingen problem med at komme op
> på 45 km/t på denne måde (den går under 1.000 omdrejninger i tomgang).

Det kan jeg også, men det er jo ikke det KASO siger han kan :) Ifølge hans
indlæg (ret mig hvis jeg læser det forkert), så kan kan starte fra 0km/t i
alle gear, det er mere det jeg ikke tror kan lade sig gøre.

Mvh
Jacob

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-05-08 12:56

> [...]

> indlæg (ret mig hvis jeg læser det forkert), så kan kan starte fra 0km/t i
> alle gear, det er mere det jeg ikke tror kan lade sig gøre.

Jeg retter dig hermed ;)

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 20-05-08 16:03

> Jeg retter dig hermed ;)

KASO skrev

"Jeg er vant til at min egen kan trække fra tomgang i alle 6
gear - uden brummen eller problemer."

Det læser jeg som at han kan smide den i 6, og slippe koblingen, og så give
gas, og så accelererer den uden vibrationer eller filen på koblingen fint op
i hastighed.

Mvh
Jacob

Fra : Brian

Dato : 20-05-08 16:50

Jacob Rungwald wrote:

> [...]
>
> Det læser jeg som at han kan smide den i 6, og slippe koblingen, og
> så give gas, og så accelererer den uden vibrationer eller filen på

Du skal nu nok læse det sådan at han f.eks kan skifte fra 5. til 6. så
tidligt, at når han kobler til i 6. gear, render motoren tomgangshastighed,
men bilen de der 45-50Km/t.

Måske lidt kringlet forklaret, men prøv at leve dig ind i situationen

/Brian

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 20-05-08 17:23

"Brian" <nej@tak.du> wrote in message

> [...]
> tomgangshastighed, men bilen de der 45-50Km/t.
>
> Måske lidt kringlet forklaret, men prøv at leve dig ind i situationen

Ja, ok, nu giver det mening for mig :)

Mvh
Jacob

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-05-08 17:02

> [...]
>
> Det læser jeg som at han kan smide den i 6, og slippe koblingen, og så
> give gas, og så accelererer den uden vibrationer eller filen på koblingen

Jo, men jeg har jo også rettet dig, ikke ;)

Han mener at den trækker i hvert enkelt gear op i hastighed.

Det ved jeg han gør, fordi det kan jeg også sagtens ;)

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 20-05-08 17:24

"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> wrote in message
> Han mener at den trækker i hvert enkelt gear op i hastighed.
>
> Det ved jeg han gør, fordi det kan jeg også sagtens ;)

Ja, i er nogle karle i jeres pumpedyse biler er i :) Jeg har nu
ligepludselig fundet ud af hvorfor VW diesel oser sådan, de har jo moment
fra 1500 til 2000, så der skal den bare have maxpedal i 6 gear :)

:) :)

Mvh
Jacob

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-05-08 17:54

> Ja, i er nogle karle i jeres pumpedyse biler er i :) Jeg har nu
> ligepludselig fundet ud af hvorfor VW diesel oser sådan, de har jo moment
> fra 1500 til 2000, så der skal den bare have maxpedal i 6 gear :)

Min oser, når den får noget pedal og noget omdrejninger. Men det gør alle
biler jo, når de har været kørt døde over tusinde af km.

For nu at udtrykke mig med dine ord ;)

Til gengæld er de væk før du opdager det ;)

Fra : KASO

Dato : 21-05-08 04:58

> [...]
> ligepludselig fundet ud af hvorfor VW diesel oser sådan, de har jo moment
> fra 1500 til 2000, så der skal den bare have maxpedal i 6 gear :)

Hov-hov - jeg kører da heldigvis ikke PD - (Renault Grand Scenic 1.9dCi
(Renaults egen CR)).

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 21-05-08 06:45

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Hov-hov - jeg kører da heldigvis ikke PD - (Renault Grand Scenic 1.9dCi
> (Renaults egen CR)).

Det der heldigvis må du gerne forklare - før du bliver henrettet. Vi er jo
retfærdige ;)

Fra : KASO

Dato : 21-05-08 20:05

"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> skrev i meddelelsen

> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Det der heldigvis må du gerne forklare - før du bliver henrettet. Vi er jo
> retfærdige ;)

Jeg tænkte nok det ville give anledning til bemærkninger

"Heldigvis" fordi jeg kan nyde stilheden og den kultiverede motorgang fra en
CR-motor - i modsætning til den hårde, støjende og ukultiverede motorgang,
der har fået selv VW til at erkende, at CR er et bedre valg......

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-05-08 21:01

KASO skriver:

> "Heldigvis" fordi jeg kan nyde stilheden og den kultiverede motorgang fra en
> CR-motor - i modsætning til den hårde, støjende og ukultiverede motorgang,
> der har fået selv VW til at erkende, at CR er et bedre valg......

En løgnhistorie bliver ikke sand af at blive fortalt flere
gange............

Fra : KASO

Dato : 21-05-08 22:17

> KASO skriver:

> En løgnhistorie bliver ikke sand af at blive fortalt flere
> gange............

Næhh - er der nogen, der fortæller løgnehistorier?

Det er et faktum, som jeg selv har oplevet og som du kan læse i alle test af
PD, at det er mere støjende og ukultiveret end CR. Derimod roses VW's nye CR
for at være meget vellykket - og en velkommen forbedring af koncernens
dieselbiler.

Fra : Jan Vennike

Dato : 22-05-08 04:31

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> af PD, at det er mere støjende og ukultiveret end CR. Derimod roses VW's
> nye CR for at være meget vellykket - og en velkommen forbedring af

Til gengæld var det indtil for nyelig således at PD ydede mere end en
tilsvarende CR - så det har taget CR 7-8 år at komme op på siden af PD -
VW har bare valgt det bedst ydende system - og når så CR kan det samme, så
er man selvf. så fornuftig at man skifter - men IKKE før.

--
Jan

Remove the cat in the emailaddress to reach me

Fra : KASO

Dato : 22-05-08 06:33

"Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> skrev i meddelelsen

> Til gengæld var det indtil for nyelig således at PD ydede mere end en
> tilsvarende CR - så det har taget CR 7-8 år at komme op på siden af PD
> -

Det er jo så en skrøne. Jo - PD har generelt ydet godt og med et lavt
forbrug - og nogle 1. generations CR var generelt lidt sværere at få til at
gå lige så langt på literen, men de ydede da ubesværet lige så godt - kig
f.eks. til BMW. Det har altid været et valg, hvor høj ydelse, man ville
have - CR kunne/kan sagtens yde mere - det er fabrikkens valg - ikke
teknologiens.

> VW har bare valgt det bedst ydende system - og når så CR kan det samme, så
> er man selvf. så fornuftig at man skifter - men IKKE før.

CR har altid kunnet det samme - undtagen at larme (med enkelte undtagelser -
f.eks. Fords 1.8, der er værre end PD)

Fra : Jan V.

Dato : 22-05-08 09:17

"KASO" <SUK@nospam.invalid> wrote in message

> CR har altid kunnet det samme - undtagen at larme (med enkelte
> undtagelser - f.eks. Fords 1.8, der er værre end PD)

Overhovedet slet ikke.

Da jeg skulle have min Lupo i 2001, ville jeg egentlig bare have en lille
diesel bil der kørte langt på literen og jeg havde IKKE nogen præferencer
til bilmærke overhovedet - jeg undersøgte markedet grundigt før jeg
bestemte mig for Lupo'en.

Fra PSA kunne jeg få en 106 med en 1.5 gammel diesel (ej CR) 0-100 på en
formiddag - eller en 206 med en 2.0 HDI som kørte væsentlig under 20 km/l og
som i 90 hk udgaven end ikke havde en Intercooler - man skulle op i 110 hk
udgaven før der var intercooler - og den kunne man (vist nok) ikke få i
206'eren - men stadig kørte den væsentlig under 20 km/l - ingen PSA med en
rimelig vaks diesel kørte over 20 km/l.

Men VAG havde i flere år kørt med PD på det tidspunkt - 3L'eren var allerede
fremme i 1998/1999 med PD.

Så CR er først nu ved at overhale PD - og så er det naturligt at VW
skifter - det var jo kun fordi at på det tidspunkt hvor VW så behovet for en
afløser til de gamle TDI'er var der ikke nogen anden ordentlig teknologi at
de opfandt PD teknologien - CR var slet ikke fremme eller ihverifald slet
ikke langt nok fremme i forhold til VW's ønsker.

---
Jan (Fra arbejdet)

Fra : KASO

Dato : 23-05-08 16:56

"Jan V." <someone@someone.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> rimelig vaks diesel kørte over 20 km/l.
>
> Men VAG havde i flere år kørt med PD på det tidspunkt - 3L'eren var

Nu er det jo ingen hemmelighed, at 3L var et prestigeprojekt for en vis
VW-chef - og resultaterne blev opnået vha. eksotiske materialer og mange
kompromis'er (f.eks. dæk med lav rullemodstand - og ringere bremsevne, ingen
mulighed for træk/tagboks etc.). Bilen blev aldrig en succes (udenfor DK,
hvor den fik en kraftig afgiftsnedsættelse - på et tidspunkt aftog DK mere
end 60% af den samlede produktion) - og derfor er bilen forlængst udgået af
produktion uden en afløser.

Hvis andre fabrikker ville have ofret det samme, kunne en 3L bil lige så
godt have været fremstillet med CR - for det var ikke motorteknologien, der
gjorde den største forskel.

> [...]
> teknologi at de opfandt PD teknologien - CR var slet ikke fremme eller
> ihverifald slet ikke langt nok fremme i forhold til VW's ønsker.

CR har altid været foran på motorgang og støjsvaghed. Der har været stor
spredning (som med andre motorer) på ydelse og forbrug blandt CR - men
f.eks. BMW har da meget længe leveret høj ydelse og lavt forbrug vha. CR.

Sandheden er nok nærmere, at VW havde startet deres udvikling af PD ca.
samtidig med at Fiat/Alfa udviklede CR (de kom på markedet næsten
samtidig) - og VW valgte at holde fast i egen teknologi - dels for ikke at
have "spildt" udviklingspenge og dels for at slippe for at betale for andres
teknologi. De havde måske endda et håb om at sælge teknologien til andre -
det skete aldrig.

Fra : Jan Vennike

Dato : 23-05-08 18:43

> [...]
>
> Hvis andre fabrikker ville have ofret det samme, kunne en 3L bil lige så
> godt have været fremstillet med CR - for det var ikke motorteknologien,

Nu nævnte jeg 3L - men der kom faktisk også en almindelig PD i 98-99 -
nemlig 115 hk.

> [...]
> have "spildt" udviklingspenge og dels for at slippe for at betale for
> andres teknologi. De havde måske endda et håb om at sælge teknologien til

Igen - PD var LANGT foran på ydelse/moment da jeg skulle have bil i 2001 -
min 1.4 TDi havde kraftigere moment end PSA kunne trække ud af deres 2.0 HDI
og kørte betydeligt længere på literen.

Det er først fornyelig, hvor de har fået tryk nok på CR, så de kan få lige
så kraftig moment ud - og så skifter VW selvfølgelig - hvorfor holde fast i
sit eget når man kan få del af den fælles udviklings "pulje" - altså vel og
mærke når det er lige så godt som sit eget.

Fra : Jan Vennike

Dato : 23-05-08 18:54

"Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> --
> Jan
>
> Remove the cat in the emailaddress to reach me

Men for at gøre en lang diskussion kort - kan vi så ikke bare blive enige om
at hidtil har du ikke kunne lide lyden af PD og jeg har ikke kunne lide den
lave ydelse af CR - men da CR (endelig) er kommet op på PD niveau, skulle
det ikke genere mig specielt næste gang at købe en bil med CR - blot den ej
er fransk/italiensk, kan bedst med biler der virker 100 %

Fra : KASO

Dato : 23-05-08 20:00

> [...]
> skulle det ikke genere mig specielt næste gang at købe en bil med CR -
> blot den ej er fransk/italiensk, kan bedst med biler der virker 100 %

Så skal du da holde dig langt væk fra VW.....

Fra : Jan Vennike

Dato : 23-05-08 20:34

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Så skal du da holde dig langt væk fra VW.....

Næææ

Det var jo ikke VW der kom som de 2 dårligste i en eller anden svensk test
her inden for de sidste par år - det var jo et par franskmænd (Renault
Laguna og Laguna St. car)

Fra : KASO

Dato : 23-05-08 20:50

> Næææ
>
> Det var jo ikke VW der kom som de 2 dårligste i en eller anden svensk test
> her inden for de sidste par år - det var jo et par franskmænd (Renault
> Laguna og Laguna St. car)

Jeg tror, at du skal læse: http://bilmagasinet.dk/article/23849

Til gengæld har visse årgange af Touran da ligget som mindst driftsikre
midi-MPV....

Jeg kender faktisk også (mindst) lige så mange med problemer med VW som med
franske biler (de franske var så alle C5 i første årgange) - VW-problemerne
har været fordelt over Polo, Golf og Passat...

Jeg har selv haft Renault, Daihatsu, Seat, Citroën, Mercedes - og den eneste
med reelt bøvl var en BX m. 210.000km på klokken - hydraulikken var bestemt
ikke stabil. Resten af bilen var til gengæld problemfri - men det er jo ikke
nok, når man skal køre i den hver dag...
Dog var det interessant, at der intet måleligt olieforbrug var efter de
210.000km - det ses normalt ikke på en VW, der har kørt det halve....

Fra : Jan Vennike

Dato : 24-05-08 05:09

> [...]
> Dog var det interessant, at der intet måleligt olieforbrug var efter de
> 210.000km - det ses normalt ikke på en VW, der har kørt det halve....

Normalt ??? - hmmm, taget ud fra min egen Lupo 1.4 TDi med 180kkm på klokken
er der INTET måleligt olieforbrug.

Men ellers - Bare rolig - jeg skal ikke have en VW igen - eller i det hele
taget en VAG bil - ikke på grund af manglende kvalitet, men fordi de
efterhånden har fået priserne derop, hvor jeg ikke kan følge med mere.

Jeg har fundet følgende, som kunne være interesante pt (ud fra min grund
regel om at franske/italienske er bortdømt på forhånd) til omkring 200kkr
(som er mit budget):

Skoda Fabia:
Pris: 202.000
Motor: 1.9 TDi PD 105 hk/240 nm
Tophastighed: 190 km/t
Acc.: 0-100 10.8 s
Økonomi: 19.6 km/l

Kia Cee'd
Pris: 201.399
Motor: 1.6 CR 115 hk/255 nm
Tophastighed: 188 km/t
Acc.: 0-100 11.2 s
Økonomi: 21.3 km/l

Opel Corsa Sport
Pris: 197.550
Motor: 1.7 CR 125 hk/280 nm
Tophastighed: 195 km/t
Acc.: 0-100 9.9 s
Økonomi: 20.8 km/l

Tja - skoda'en er ganske enkelt for grim i den nye udgave - så jeg tror
faktisk at jeg skal have en Opel denne gang

Fra : KASO

Dato : 24-05-08 07:49

> [...]
>
> Normalt ??? - hmmm, taget ud fra min egen Lupo 1.4 TDi med 180kkm på
> klokken er der INTET måleligt olieforbrug.

OK - enig - det er ikke alle, men der er mange VW med et forbavsende højt
olieforbrug, hvis man skal tro, hvad man læser i gruppen her.

> Men ellers - Bare rolig - jeg skal ikke have en VW igen - eller i det hele
> taget en VAG bil - ikke på grund af manglende kvalitet, men fordi de
> efterhånden har fået priserne derop, hvor jeg ikke kan følge med mere.

Jeps - der er misforhold mellem pris/vare...

> Jeg har fundet følgende, som kunne være interesante pt (ud fra min grund
> regel om at franske/italienske er bortdømt på forhånd) til omkring 200kkr
> [...]

Det var så nok den i selskabet, jeg ville kigge mest på..

> [...]
>
> Tja - skoda'en er ganske enkelt for grim i den nye udgave - så jeg tror
> faktisk at jeg skal have en Opel denne gang

Ja - køn er den ikke....

Har du overvejet den nye Ibiza?

Fra : Jan Vennike

Dato : 24-05-08 07:56

- køn er den ikke....

> Har du overvejet den nye Ibiza?

1. Har ikke set priser.
2. Hvis den kommer til at koste 200kkr og "kun" er udstyret med 105 hk PD
der kører under 20 km/l - så glem det.

Fra : KASO

Dato : 24-05-08 19:30

> [...]
>
> 1. Har ikke set priser.
> 2. Hvis den kommer til at koste 200kkr og "kun" er udstyret med 105 hk PD

Tjah - jeg ved det faktisk ikke, men Seat har da fået lov til at være først
på den nye platform - så måske får de også nogle ordentlige motorer (måske
endda de CR, hvis de er heldige....)

Fra : Jan Vennike

Dato : 24-05-08 21:14

> [...]
> først på den nye platform - så måske får de også nogle ordentlige motorer
> (måske endda de CR, hvis de er heldige....)

Kan ikke forestille mig at den bliver billigere end Skoda'en - det er jo
trods alt "billig" mærket (not)

Og når jeg for ca samme beløb kan få en 125 hk/280 nm bil - hvorfor skulle
jeg så - pånær hvis nogen har noget negativt at sige om Opel's motorer

Fra : KASO

Dato : 25-05-08 13:27

> Kan ikke forestille mig at den bliver billigere end Skoda'en - det er jo
> trods alt "billig" mærket (not)

Hmm - det kan jeg faktisk ikke helt gennemskue mere...

> Og når jeg for ca samme beløb kan få en 125 hk/280 nm bil - hvorfor skulle
> jeg så - pånær hvis nogen har noget negativt at sige om Opel's motorer

Nu kender jeg ikke den kombination, du har kigget på - men Opel kører meget
med Fiat dieselmotorer - så hvis du alligevel gerne vil køre italiensk......

(men Fiat-motorerne fejler intet)

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-05-08 10:23

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Dog var det interessant, at der intet måleligt olieforbrug var efter de
> 210.000km - det ses normalt ikke på en VW, der har kørt det halve....

Mine Golf´er har kørt hhv. ukendt højt km-tal, 410.000, 290.000 og min
nuværende har kørt 255.000 uden at have et olieforbrug der målt hen over et
olieskift har nødvendiggjort opfyldning.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 25-05-08 10:27

On Sun, 25 May 2008 11:22:59 +0200, "Per Henneberg Kristensen"
<phk@fjern_klikpost.dk> wrote:

> [...]
>nuværende har kørt 255.000 uden at have et olieforbrug der målt hen over et
>olieskift har nødvendiggjort opfyldning.

Hvis du fortsætter med at glorificere disse Galfer, så ender det med
at du bliver olieproducerende, og bør overveje medlemskab af OPEC.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-05-08 21:37

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i meddelelsen

> Hvis du fortsætter med at glorificere disse Galfer, så ender det med
> at du bliver olieproducerende, og bør overveje medlemskab af OPEC.

Du har helt RAT: Jeg kunne åbne en butik med alt det spildolie jeg har til
overs efter et olieskift. Den bruger jo ikke noget af det :)

Fra : KASO

Dato : 23-05-08 20:08

"Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> skrev i meddelelsen

> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Nu nævnte jeg 3L - men der kom faktisk også en almindelig PD i 98-99 -
> nemlig 115 hk.

Jeps - og Alfa og MB havde CR i 1997....

> Igen - PD var LANGT foran på ydelse/moment da jeg skulle have bil i 2001 -
> min 1.4 TDi havde kraftigere moment end PSA kunne trække ud af deres 2.0
> HDI og kørte betydeligt længere på literen.

Nu er det jo et valg, hvor højt man vælger at lægge ydelse og moment. PSA er
ikke berømte for deres højtydende motorer - uanset om det er benzin eller
diesel, så det siger ikke så meget om, hvor meget de reelt kunne trække ud
af motoren.

Derudover er jeg ikke sikker på, at det er rigtigt, hvad du skriver - 1.4TDI
er svjh. en 75hk, 3-cyl. - den havde næppe højere moment end PSA's 2.0
90/110 hk....

> [...]
> i sit eget når man kan få del af den fælles udviklings "pulje" - altså vel
> og mærke når det er lige så godt som sit eget.

Igen - det er et valg. Renault's 1.9 dci har i mange år haft et moment på
270/300nm (afh. af bilmodel) - mere end VW's grundversion af 1.9TDI (250nm).
Du kan finde mange andre eksempler...

Fra : Jan Vennike

Dato : 23-05-08 20:56

> [...]
>
> Derudover er jeg ikke sikker på, at det er rigtigt, hvad du skriver -
> 1.4TDI er svjh. en 75hk, 3-cyl. - den havde næppe højere moment end PSA's

Altså

Jeg skulle bruge en bil i Lupo/206 størrelse - og havde IKKE nogen fordomme
om hvad jeg ville have.

Det skuule være en diesel - køre langt på literen og have stort moment.

Tro mig - jeg afsøgte markedet og en 1.4 TDi 75 hk bankede en 2.0 90 hk HDi
(som var den eneste der kunne fåes i 206 i 2001) i alle discipliner.

> Igen - det er et valg. Renault's 1.9 dci har i mange år haft et moment på
> 270/300nm (afh. af bilmodel) - mere end VW's grundversion af 1.9TDI
> (250nm). Du kan finde mange andre eksempler...

Nu havde TDI 1.9 jo 3 versioner - 90/110/130 hk

Og 130'eren har et moment på 310 nm.

Og grundmotor - hmm, de har dog haft en 2.0/140 hk/320 nm på programmet de
sidste 4 år - og en 170 hk/350 nm de sidste par år.

Så jo, PD HAR bare et større moment - erkendt af alle - og jo, den larmer
mere - erkendt af alle (inkl. undertegnede) - jeg ser det bare som en ekstra
charme, jeg kan LIDE traktorlyden.

Fra : Brian

Dato : 23-05-08 21:06

Jan Vennike wrote:

> [...]
> Tro mig - jeg afsøgte markedet og en 1.4 TDi 75 hk bankede en 2.0 90
> hk HDi (som var den eneste der kunne fåes i 206 i 2001) i alle

Rent faktisk er HDI'eren opgivet til 205Nm, hvor TDI'eren "kun" er på 195Nm.

Til gengæld er TDI'eren opgivet til 28,6km/l, hvor HDI'eren ligger til 24,4.

> Nu havde TDI 1.9 jo 3 versioner - 90/110/130 hk
>
> Og 130'eren har et moment på 310 nm.

Så var der også lige en med 150Hk/320Nm

> Så jo, PD HAR bare et større moment - erkendt af alle - og jo, den
> larmer mere - erkendt af alle (inkl. undertegnede) - jeg ser det bare
> som en ekstra charme, jeg kan LIDE traktorlyden.

Jeg kommer aldrig til at se dieselstøj som en charme - men når lyden nu
engang er der, kan man lige så godt tage alle de kræfter med man overhovedet
kan få. Andre vil sikkert prioritere anderledes.

/Brian

Fra : KASO

Dato : 24-05-08 07:47

> [...]
>
> Altså
>
> Jeg skulle bruge en bil i Lupo/206 størrelse - og havde IKKE nogen

Nu er Lupo jo så klassen under 206...... (svarende til 106 dengang)

> Det skuule være en diesel - køre langt på literen og have stort moment.
>
> Tro mig - jeg afsøgte markedet og en 1.4 TDi 75 hk bankede en 2.0 90 hk
> HDi (som var den eneste der kunne fåes i 206 i 2001) i alle discipliner.

Jeg har ikke lige tallene - og er heller ikke sikker. Jeg har selv prøvet
1.4TDI i Polo - og den kører og trækker bestemt fint.

> Nu havde TDI 1.9 jo 3 versioner - 90/110/130 hk
>
> Og 130'eren har et moment på 310 nm.

Jeps - som jeg skriver: Det er et valg. VW har flere versioner med
forskellig ydelse - og det gælder også for mange konkurrenter.

> Og grundmotor - hmm, de har dog haft en 2.0/140 hk/320 nm på programmet de
> sidste 4 år - og en 170 hk/350 nm de sidste par år.

Jeps - og Renault har også en 2.0 170/180hk version (vi ser den så ikke i
DK), BMW har lignende.

> Så jo, PD HAR bare et større moment - erkendt af alle - og jo, den larmer
> mere - erkendt af alle (inkl. undertegnede) - jeg ser det bare som en
> ekstra charme, jeg kan LIDE traktorlyden.

Øh - nej - det afhænger af, hvilke motorversioner man sammenligner. VW's PD
har generelt haft et godt moment og fin trækkraft + et fornuftigt forbrug,
men du har også hele tiden kunnet finde CR motorer med lige så godt moment -
det er de enkelte fabrikanters valg snarere end det er betinget af
teknologien.

Mht. lyden: Det er jo så smag og behag

Fra : Jan Vennike

Dato : 24-05-08 08:21

> Nu er Lupo jo så klassen under 206...... (svarende til 106 dengang)

106'eren kunne kun fåes med en gammel 1.5 D uden noget CR overhovedet - det
er først derefter det er gået op for Peugeot at de skulle smide noget
ordentlig motor i de små biler også.

> Jeg har ikke lige tallene - og er heller ikke sikker. Jeg har selv prøvet
> 1.4TDI i Polo - og den kører og trækker bestemt fint.

Jeps - MON ikke

> Jeps - som jeg skriver: Det er et valg. VW har flere versioner med
> forskellig ydelse - og det gælder også for mange konkurrenter.

Og det har Renault jo så også.

Du sammenlignede med "grund" version på PD - samtidig med at du henviste til
yderligere versioner på Renaults dci'er - DET holder ikke.

> [...]
> forbrug, men du har også hele tiden kunnet finde CR motorer med lige så
> godt moment - det er de enkelte fabrikanters valg snarere end det er

Det er godt nok først inden for de sidste par år at PSA's CR motorer har
fået et moment der rækker ud over en slatten karklud - PD har været foran i
laaaaaaaaaaaaaang tid.

Men igen - nu er CR kommet "op" på PD's stade og så er CR ok for mig -
elsker der dejlige kraftige moment

Fra : KASO

Dato : 24-05-08 11:30

> 106'eren kunne kun fåes med en gammel 1.5 D uden noget CR overhovedet -
> det er først derefter det er gået op for Peugeot at de skulle smide noget
> ordentlig motor i de små biler også.

Jeps - men sammenligner du biler, skal du jo sammenligne i samme klasse. At
PSA så ikke havde bygget en CR i den klasse er jo så en anden ting - men
det siger jo intet om, hvilken teknologi, der var bedst/længst fremme.

> Jeps - MON ikke

> Og det har Renault jo så også.

Ja - og?

Er det ikke det jeg skriver?

> Du sammenlignede med "grund" version på PD - samtidig med at du henviste
> til yderligere versioner på Renaults dci'er - DET holder ikke.

Ikke forstået?

Jeg viste, at der fandtes mange motorer på 1.9l med forskellige ydelse - og
det afhang ikke af teknologien.

> Det er godt nok først inden for de sidste par år at PSA's CR motorer har
> fået et moment der rækker ud over en slatten karklud - PD har været foran
> i laaaaaaaaaaaaaang tid.

Nu diskuterer vi jo ikke PSA mod VAG. Der findes mange fabrikanter med CR -
så fordi VW har nogle versioner, der er kraftigere end PSA's, betyder det
ikke at PD er CR overlegen. Det betyder bare at VW har bygget nogle
kraftigere motorer end PSA - men ser du til f.eks. BMW's CR, så ser billedet
anderledes ud.

> Men igen - nu er CR kommet "op" på PD's stade og så er CR ok for mig -
> elsker der dejlige kraftige moment

Det er jo så stadig noget vrøvl.

Vis mig lige en Passat med 170hk PD og 21km/l?

(Hint: Se til BMW 320D)

Fra : Brian

Dato : 22-05-08 15:41

KASO wrote:

> [...]
> godt - kig f.eks. til BMW. Det har altid været et valg, hvor høj
> ydelse, man ville have - CR kunne/kan sagtens yde mere - det er

Nu kan ydelsen jo gøres til mange ting - men PD teknologien har altid været
CR overlegen i moment legen.

Jeg synes stadig at det kniber lidt med momentet i alm. dieselbiler, i
forhold til de "gamle" PD motorer.

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-05-08 05:22

KASO skriver:

> Næhh - er der nogen, der fortæller løgnehistorier?

Ja, dig.

> Det er et faktum, som jeg selv har oplevet og som du kan læse i alle test af
> PD, at det er mere støjende og ukultiveret end CR.

Men, hvor er det at VW "erkender at CR er et bedre valg" på grund af
lyden?

Fra : KASO

Dato : 22-05-08 06:36

> KASO skriver:

> Ja, dig.

Hmm - jeg vil mene, at det er dig, der fortæller skrøner, når du altid
forsøger at fremhæve/forsvare VW uden hold i virkeligheden.

> Men, hvor er det at VW "erkender at CR er et bedre valg" på grund af
> lyden?

Du mener seriøst, at VWs skift er "tilfældigt" og på ingen måde påvirket af
at stort set samtlige tests af PD-biler gennem tider har kritiseret støj og
motorgang?

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-05-08 22:43

On Wed, 21 May 2008 22:00:49 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>KASO skriver:

>En løgnhistorie bliver ikke sand af at blive fortalt flere
>gange............

At PD støjer eller at CR er tyst?

Begge dele er lige sandt. Selv min kollega med Touran PD (ja!!) på
indrømme at hans støjer en del i forhold til min CR.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-05-08 05:22

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> At PD støjer eller at CR er tyst?

At VW har skiftet styring på grund af lyden.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 22-05-08 09:31

On Thu, 22 May 2008 06:22:08 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>"Martin Johansen [6000]" skriver:

>At VW har skiftet styring på grund af lyden.

Jeg tvivler på det er derfor de har det..

Fra : Brian

Dato : 22-05-08 15:45

Martin Johansen [6000] wrote:

> Begge dele er lige sandt. Selv min kollega med Touran PD (ja!!) på
> indrømme at hans støjer en del i forhold til min CR.

Til gengæld er VAG vognene så ofte gearet fornuftigt højt, så man ikke
vræler afsted med omdrejninger. Det kompenserer lidt for den ekstra støj fra
motorrummet.

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 22-05-08 23:28

>Til gengæld er VAG vognene så ofte gearet fornuftigt højt, så man ikke
>vræler afsted med omdrejninger. Det kompenserer lidt for den ekstra støj fra
>motorrummet.

Er de så meget højere end andre i samme årgang?

Fra : Brian

Dato : 23-05-08 19:18

Martin Johansen [6000] wrote:

> Er de så meget højere end andre i samme årgang?

Da de første PD motorer kom i VAG'erne var nogle af dem voldsomt højt
gearet - f.eks gik/går en 130Hk Ibiza FR/Fabia RS 60km/t ved 1000rpm. Den 6
trins gearkasse er helt sikkert brugt i andre biler.

Desværre kan jeg ikke lige finde data over så relativ gamle biler.

Tager du din egen som eksempel, har du én der er relativt lavt gearet - især
for en så ny bil.

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-05-08 19:50

>Da de første PD motorer kom i VAG'erne var nogle af dem voldsomt højt
>gearet - f.eks gik/går en 130Hk Ibiza FR/Fabia RS 60km/t ved 1000rpm. Den 6
>trins gearkasse er helt sikkert brugt i andre biler.

Det er højt.

>Tager du din egen som eksempel, har du én der er relativt lavt gearet - især
>for en så ny bil.

Jep - men.. tager du den 6trins udgave så render den et sted i
50'erne.

Fra : Brian

Dato : 23-05-08 20:52

Martin Johansen [6000] wrote:

> Det er højt.

Gu er det så, men sådan var flere af PD motorerne gearet for år tilbage.
Hvordan det er idag, ved jeg ikke - mon ikke Klaus kan fortælle hvordan hans
Touran er gearet ?

> Jep - men.. tager du den 6trins udgave så render den et sted i
> 50'erne.

Det må man da håbe, ellers er det da ulideligt med så mange gear.

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-05-08 21:18

>Gu er det så, men sådan var flere af PD motorerne gearet for år tilbage.
>Hvordan det er idag, ved jeg ikke - mon ikke Klaus kan fortælle hvordan hans
>Touran er gearet ?

Jeg kan kun bifalde en høj gearing.

>Det må man da håbe, ellers er det da ulideligt med så mange gear.

Jep - selvom jeg sagtens mener samme slutudveksling kunne have været
fordelt over 5 gear.

Fra : KASO

Dato : 23-05-08 17:17

"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen

> Til gengæld er VAG vognene så ofte gearet fornuftigt højt, så man ikke
> vræler afsted med omdrejninger. Det kompenserer lidt for den ekstra støj
> fra motorrummet.

Øh - nej :

Touran 1.9 TDI: 43,5 km/t
Touran 2.0 TDI, 170 hk: 52,5 km/t
Grand Scenic 1.9 dCi: 51,4 km/t
Grand Scenic 2.0 dCi: 51,7 km/t
Zafira 1.9 (120hk): 52 km/t
Mazda 5 2.0: 55,7 km/t

Golf 1.9 TDI: 46,2 km/t
Golf 2.0 TDI: 51,5 km/t

C4 2.0HDI: 55,2 km/t
Astra 1.9 cdti: 52,2 km/t
Megane 1.9dci: 55,5 km/t

Blot for at nævne nogle eksempler....

Fra : Brian

Dato : 23-05-08 19:38

KASO wrote:

> Øh - nej :

Øh - nå.

> Touran 1.9 TDI: 43,5 km/t
> Touran 2.0 TDI, 170 hk: 52,5 km/t
> Grand Scenic 1.9 dCi: 51,4 km/t
> Grand Scenic 2.0 dCi: 51,7 km/t
> Zafira 1.9 (120hk): 52 km/t
> Mazda 5 2.0: 55,7 km/t
>
> Golf 1.9 TDI: 46,2 km/t
> Golf 2.0 TDI: 51,5 km/t
>
> C4 2.0HDI: 55,2 km/t
> Astra 1.9 cdti: 52,2 km/t
> Megane 1.9dci: 55,5 km/t
>

> Blot for at nævne nogle eksempler....

Flot - du har nu påvist at en masse VW'er er gearet lige så højt som
konkurrenterne.

/Brian

Fra : KASO

Dato : 23-05-08 20:10

> Øh - nå.

> Flot - du har nu påvist at en masse VW'er er gearet lige så højt som
> konkurrenterne.

Jeg har bevist, at VW'erne er gearet lavere end mange konkurrenter - og lige
så højt som enkelte konkurrenter. Som jeg læser dit oprindelige indlæg, så
påstod du at VW var gearet højere - og dermed kompencerede for støjen - men
det er ikke tilfældet. De andre er gearet lige så højt eller højere - og
støjer generelt mindre.....

Fra : Brian

Dato : 23-05-08 20:47

KASO wrote:

> Jeg har bevist, at VW'erne er gearet lavere end mange konkurrenter -
> og lige så højt som enkelte konkurrenter.

Man kan jo vise hvad man vil. Jeg kan f.eks finde en Grand Scenic med 106
Hk, der er gearet til 39,7 Km/t.

> Som jeg læser dit
> oprindelige indlæg, så påstod du at VW var gearet højere

Næ, så havde jeg skrevet det. Jeg skrev at VAG ofte er gearet fornuftigt -
jeg nævnte intet om konkurrenterne.

Jeg skrev forøvrigt VAG helt med vilje, for ikke at gøre det til en af dine
sædvanlige VW Vs. Renault kampe - dem må du holde med Klaus.

> - og dermed kompencerede for støjen - men det er ikke tilfældet.

Et målt støjtal er taknemmeligt, men ganske ubrueligt. Kan du ikke lide
sjove suselyde fra bilen, skal du vælge én bil. Kan du ikke lide høje
omdrejninger, skal du vælge en anden. Mig bekendt siget et målt dB niveau,
intet om frekvensen på støjen, men kun om lydtrykket.

> De andre er
> gearet lige så højt eller højere - og støjer generelt mindre.....

Igen - man kan finde biler der er gearet efter hvad man gerne vil vise.

/Brian

Fra : KASO

Dato : 24-05-08 07:56

> Man kan jo vise hvad man vil. Jeg kan f.eks finde en Grand Scenic med 106
> Hk, der er gearet til 39,7 Km/t.

Jeps - en 1.5 motor til en bil med en egenvægt på 1½ ton....

> [...]
> omdrejninger, skal du vælge en anden. Mig bekendt siget et målt dB niveau,
> intet om frekvensen på støjen, men kun om lydtrykket.

Nu er det ikke støjmålinger, der ligger til grund for kritikken - men den
oplevede støj.

> Igen - man kan finde biler der er gearet efter hvad man gerne vil vise.

Jeps - pointen var egentlig også kun, at VW ikke var gearet højere end
andre - så det kunne jo så ikke kompensere for støjen.

Fra : Brian

Dato : 24-05-08 14:20

KASO wrote:

> Jeps - en 1.5 motor til en bil med en egenvægt på 1½ ton....

Slagvolumen er vel ligegyldig, så længe man sammenligner motorernes effekt.

> Nu er det ikke støjmålinger, der ligger til grund for kritikken - men
> den oplevede støj.

Så er det da noget omsonst at diskutere, da man jo så skal samle
erfaringsgrundlag fra hver eneste bil, der er udstyret med den ene og anden
motor.

Hvis vi begynder at hænge os i hvad Bilmagasinet mener om de biler de
tester, kører 90% af os jo rundt i smadderkasser - de prioriterer indimellem
lidt spøjst i det blad.

På den anden side må det også være svært at teste en stor vammel BMW med den
nyeste aftapning af en dieselmotor, og så teste en familiecontainer med en
mere ydmyg motor ugen efter, og så stadig være helt objektiv.

> Jeps - pointen var egentlig også kun, at VW ikke var gearet højere end
> andre - så det kunne jo så ikke kompensere for støjen.

Så skulle du have startet med at læse mit indlæg igennem en gang til, så
kunne vi have sparet 2-3Kb hver

/Brian

Fra : KASO

Dato : 24-05-08 19:28

> [...]
>
> Så er det da noget omsonst at diskutere, da man jo så skal samle
> erfaringsgrundlag fra hver eneste bil, der er udstyret med den ene og

Nu er det påfaldende, at stort set samtlige tests af PD har kritiseret
støjen - så mon ikke, at der er noget om snakken?

> Hvis vi begynder at hænge os i hvad Bilmagasinet mener om de biler de
> tester, kører 90% af os jo rundt i smadderkasser - de prioriterer
> indimellem lidt spøjst i det blad.

Enig - de kårede f.eks. også på et tidspunkt Seat Altea til bedste MPV -
fordi den kørte godt. De glemte så, at den ikke er en MPV (heller ikke iflt.
Seat), og ikke rummede den fleksibilitet, som "de rigtige" MPV'ere i
testen - og det er vel MPV'ens fornemmeste dyd....

> På den anden side må det også være svært at teste en stor vammel BMW med
> den nyeste aftapning af en dieselmotor, og så teste en familiecontainer
> med en mere ydmyg motor ugen efter, og så stadig være helt objektiv.

Tjah - men en smule jordforbindelse kunne da alligevel være på sin plads

> Så skulle du have startet med at læse mit indlæg igennem en gang til, så
> kunne vi have sparet 2-3Kb hver

Jeg læste det skam - og kunne kun tolke det, som jeg gjorde. Hvad det siger
om afsender og modtager kan vi jo så bruge lidt flere kb til at diskutere

Fra : Brian

Dato : 24-05-08 19:59

KASO wrote:

> Nu er det påfaldende, at stort set samtlige tests af PD har kritiseret
> støjen - så mon ikke, at der er noget om snakken?

At lyden er mere grov end en CR, er de færreste nok uenig i.

Det springende punkt ligger i, om man føler sig generet af støjen.
Personligt gør jeg, men det gør jeg også fra en slave CR motor.

> [...]
> (heller ikke iflt. Seat), og ikke rummede den fleksibilitet, som "de
> rigtige" MPV'ere i testen - og det er vel MPV'ens fornemmeste dyd....

Og den slags kan der findes utallige eksemplarer på i det blad - alligevel
bliver jeg ved med at læse skidtet.

> Tjah - men en smule jordforbindelse kunne da alligevel være på sin
> plads

Helt enig, men det er åbenbart ikke en del af jobbeskrivelsen hos BM.

> Jeg læste det skam - og kunne kun tolke det, som jeg gjorde.

Selvfølgelig - så snart der står VAG eller VW, ser du jo rødt

/Brian - der forøvrigt ikke ejer et VAG produkt.

Fra : KASO

Dato : 25-05-08 13:32

> [...]
>
> Helt enig, men det er åbenbart ikke en del af jobbeskrivelsen hos BM.

> Selvfølgelig - så snart der står VAG eller VW, ser du jo rødt

Nope - jeg ser bare lidt mere realistisk på mærket end de, der tror på
reklamerne om at det må være godt fordi det er dyrt...

Før jeg købte Scénic'en, var jeg da ude for at se på Touran - og såvel Seat
som Skoda kunne da sagtens være kommet på tale også, hvis de havde haft en
tilsvarende bilmodel. Touran dumpede dels på pris, når man regnede alt
udstyr med, og en 2. række med "kardantunnel", hvilket ødelægger
anvendeligheden. Benpladsen på 2. række er i forvejen lidt kneben ifht.
Grand Scénic.

Mao.: Jeg kunne sagtens finde på at købe et VAG-produkt, hvis det matchede
kravene. Jeg tror bare ikke automatisk på, at kvaliteten er højere fordi
prisen er det - eller fordi der er lidt mere blød plast i kabinen.

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 23-05-08 23:29

On 23 Maj, 21:52, "Brian" <n...@tak.du> wrote:

> Gu er det så, men sådan var flere af PD motorerne gearet for år tilbage.
> Hvordan det er idag, ved jeg ikke - mon ikke Klaus kan fortælle hvordan hans
> Touran er gearet ?

Tomatkasse.... Den er gearet med 6 gear

1,9TDI som i min Golf går lige knapt 50km/t i tomgang.

> Det må man da håbe, ellers er det da ulideligt med så mange gear.

Mange biler har lige høje gear om de er 5 eller 6 gearet.

Klaus

Fra : Brian

Dato : 24-05-08 14:12

Klaus D. Mikkelsen (google groups) wrote:

> Tomatkasse.... Den er gearet med 6 gear

Jep jep - hvad render sådan en DSG kasse rundt med af gearing ?

> Mange biler har lige høje gear om de er 5 eller 6 gearet.

Hvilket IMO er en ret dårlig udvikling.

/Brian

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-05-08 10:38

> Hvilket IMO er en ret dårlig udvikling.

Golf III 110 HK og Golf IV 150HK = samme gearing i de 5 første gear.

6.-gearet i IV´eren er så "overgear" (det er stadig det gear man kører i for
at nå tophastigheden).

III`eren manglede også - synes jeg - et gear mere (især når den var chippet
til 145HK).

VW´s næste generation er med 7 gear.

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 22-05-08 03:52

On 22 Maj, 10:30, "Martin Johansen [6000]" <marti...@tiscali.dk>
wrote:

> Jeg tvivler på det er derfor de har det..

Netop.

Du har da lidt fornuft, modsat KASO der skriver:

"i modsætning til den hårde, støjende og ukultiverede motorgang,
der har fået selv VW til at erkende, at CR er et bedre valg"

Det er sku ikke derfor VAG har bygget CR motorer igen.....

Klaus

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 22-05-08 11:03

>Du har da lidt fornuft,

Klaus.. jeg har alle dage haft fornuft

>Det er sku ikke derfor VAG har bygget CR motorer igen.....

Dog.. ved så ikke om det skærer lidt af min fornuft.. men mon ikke de
er glade for at CR støjer mindre og giver en blødere motorgang?

Det er jo trods alt noget de har fået høvl for i stort set samtlige
tests de sidste par år...

Jeg er sikker på det ikke er pga. det de skifter, men jeg er sikker på
de er glade for at CR netop fjerner støjer og den lidt grove
motorgang.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-05-08 14:40

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Klaus.. jeg har alle dage haft fornuft

Næh.........slet ikke i dine "unge år"

> Dog.. ved så ikke om det skærer lidt af min fornuft.. men mon ikke de
> er glade for at CR støjer mindre og giver en blødere motorgang?

Jo, så kan man spare på isoleringen af kabinen.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 22-05-08 23:28

On Thu, 22 May 2008 15:39:48 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>"Martin Johansen [6000]" skriver:

>Næh.........slet ikke i dine "unge år"

Vask din mund...

Jeg er stadig ung )

>Jo, så kan man spare på isoleringen af kabinen.

Thø :)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-05-08 04:59

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Vask din mund...

Grrrrrruuuubl (skrubbe skrubbe)

> Jeg er stadig ung )

"Helt unge dage"

> Thø :)

Du skal med en tur ud i min Touran.....

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-05-08 10:47

>Du skal med en tur ud i min Touran.....

Er den mere støjdæmpet end min kollegas 2,0 TDI?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-05-08 15:16

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Er den mere støjdæmpet end min kollegas 2,0 TDI?

Pas, så kan vi snakke om det.........

Min er ihvertfald dæmpet mere bagi i forhold til en traditionel
gulplade.

Var lige over en brovægt i dag, slæden incl mig vejede 1920kg.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-05-08 18:16

>Pas, så kan vi snakke om det.........

Ja..

>Min er ihvertfald dæmpet mere bagi i forhold til en traditionel
>gulplade.

Hans er bare en almindelig gulplade med DSG.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-05-08 17:09

Jacob Rungwald skriver:

> Hvordan dælen er det muligt ?, Jeg vil vove den påstand at du IKKE kan smide
> den i 6 gear, slippe koblingen, og at den så bare trækker opad ?

Det skriver han heller ikke

Fra : Søren C

Dato : 20-05-08 01:13

Altså nu virker det som om FDM voldtager de testede biler.
Ceed 1.6 crdi blev testet til 14,5km/l.
Har aldrig været så langt nede. Mit snit er 17km/l over 30000km.
Så deres test af brændstof forbrug giver jeg ikke meget for.
Slet ikke når de aldrig oplyser under hvilke forhold de er opnået.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-05-08 02:45

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 20-05-08 02:54

On 20 Maj, 06:54, "Jacob Rungwald" <jacob@*fjern*rungwald.dk> wrote:

> Ihvertifald mht indlæg der ikke viser antydningen af "sjovhed"

Tilgiv mig, jeg kan se at jeg manglede en smiley......

Klaus

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 20-05-08 16:52

On Tue, 20 May 2008 17:02:49 +0200, Jacob Rungwald wrote:

> [...]
>
> Det læser jeg som at han kan smide den i 6, og slippe koblingen, og så
> give gas, og så accelererer den uden vibrationer eller filen på

Jeg læser det som at han kan slippe speederen i alle gear og trille videre
ved tomgangsomdrejninger uden at motoren går i stå (på flad vej). Måske
endda forsigtigt accelerere op gennem gearene fra stilstand uden at røre
speederen, men ikke det du skriver.

Fra : Brian

Dato : 20-05-08 16:54

Thomas H. wrote:

> Var lige en tur til Rødby, 180 km motorvej med mellem 110 og 120 og
> der kørte jeg omkring 16 km/l, ellers kører jeg 11-12, det samme som
> min gamle Mondeo 1,8 benzin - det er sgu da ikke imponerende

Måske du skal begynde at se på andre muligheder for højt forbrug - f.eks
stoppet luftfilter, meget brede dæk eller lavt lufttryk.

Men det kedelige svar, som er givet flere gange i tråden - så lave
omdrejninger som muligt (og dermed så tidligt gearskift som muligt) uden at
bilen er ved at ryste fra hinanden.

/Brian

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 20-05-08 18:39

On Mon, 19 May 2008 12:09:55 +0200, "Thomas H."
> [...]

>kørte jeg omkring 16 km/l, ellers kører jeg 11-12, det samme som min gamle
>Mondeo 1,8 benzin - det er sgu da ikke imponerende

Har lige været et tur i St. Petersborg, Rusland, ca 3000 km med ca 85
km/t, det blev til 21,7 km/l i en Audi 100 diesel med 69hk.
Det er en ganske fin ydelse, men det tager lige nogle timer at komme
igemmen turen.

Jeg kan ikke lige finde ud hvorfor det har gået så godt, jeg plejer at
klare turen på mellem 17,5 og 19,7 km/l, det må enten være fordi
tandremmen lige er skiftet (det ændrede lidt på motorgangen) eller
fordi den også fik en ny thermostat da den ikke kunne komme op i
temperatur.

/Hans

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-05-08 19:07

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> tandremmen lige er skiftet (det ændrede lidt på motorgangen) eller
> fordi den også fik en ny thermostat da den ikke kunne komme op i

Medvind ..

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 22-05-08 03:46

On 22 Maj, 07:36, "KASO" <S...@nospam.invalid> wrote:

> Hmm - jeg vil mene, at det er dig, der fortæller skrøner, når du altid
> forsøger at fremhæve/forsvare VW uden hold i virkeligheden.

Det er så her at du lige kaster 10 msg ids med indlæg fra i år, hvor
du mener at jeg gør det, eller kommer med et dementi.

> Du mener seriøst, at VWs skift er "tilfældigt" og på ingen måde påvirket af
> at stort set samtlige tests af PD-biler gennem tider har kritiseret støj og
> motorgang?

Hvorfor i alverden tror du at der ikke har været solgt VW diselbiler
til Californien i de sidste mange år?
Hvorfor tror du at det netop var i USA at VW's nye aftapning af CR
motorer blev lanceret?

PD motorene kan ikke styre indspørjningen så præcist som man kan med
CR. Desuden er CR delene så "almindelige" at alle kan være med og CR
motorene er nu blevet lige så effektive som PD har været det i mange
år.

Derfor.
Lyden er sekundært, da man kan dæmpe sig ud af det.

Klaus

Fra : KASO

Dato : 23-05-08 17:00

"Klaus D. Mikkelsen (google groups)" <moppemail@gmail.com> skrev i
meddelelsen
> [...]

Det er så her at du lige kaster 10 msg ids med indlæg fra i år, hvor
du mener at jeg gør det, eller kommer med et dementi.

Nærværende tråd er da et glimrende eksempel.....

> [...]
> og
> motorgang?

Hvorfor i alverden tror du at der ikke har været solgt VW diselbiler

Bl.a. fordi diesel i USA betragtes som lastbilbrændstof. Derudover havde de
problemer med forurening...

Mener du seriøst, at VW's valg af CR var upåvirket af det punkt, som stort
set alle tests kritiserer?

Hvorfor tror du at det netop var i USA at VW's nye aftapning af CR
motorer blev lanceret?

Reklameværdien.....

[...]

Mon ikke man havde kunnet løse problemet, hvis man mente PD var værd at
bygge videre på?

Lyden er sekundært, da man kan dæmpe sig ud af det.

Hvorfor er det så aldrig lykkedes?
Hvorfor kritiseres det i alle tests, hvis man bare kunne dæmpe sig ud af
det?

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 23-05-08 23:26

On 23 Maj, 18:00, "KASO" <S...@nospam.invalid> wrote:

> Nærværende tråd er da et glimrende eksempel.....

Hvor fremhæver jeg noget der ikke har hold i virkeligheden ?

Kom nu......det er dig der fantaserer om at lyden var vigtig, ikke det
reelle som er forurening og prisen på dele.

> Bl.a. fordi diesel i USA betragtes som lastbilbrændstof.  Derudover havde de
> problemer med forurening...

Netop forurening!

> Mener du seriøst, at VW's valg af CR var upåvirket af det punkt, som stort
> set alle tests kritiserer?

Ja. Ellers havde man forstat sin line af CR motorer man har haft i
mange år.

> Mon ikke man havde kunnet løse problemet, hvis man mente PD var værd at
> bygge videre på?

Det var netop det man havde gjort med piezo indsprøjningerne - uden at
løse problemet.

> Hvorfor er det så aldrig lykkedes?
> Hvorfor kritiseres det i alle tests, hvis man bare kunne dæmpe sig ud af
> det?

Fordi i samtlige tests står folk udenfor bilen og lytter til motoren -
her lyder den klart anderledes end mange CR motorer og kan man ved lav
fart ikke lide "hylen" af dyserne, så er det da klart at man finder at
den larmer.

Det som de fleste glemmer er at når man sidder inde i kabinen og kører
80 km/t kan man på en moderne PD motor ikke høre motoren nævneværdigt.

Klaus

Fra : KASO

Dato : 24-05-08 07:53

> [...]

Kom nu......det er dig der fantaserer om at lyden var vigtig, ikke det
reelle som er forurening og prisen på dele.

Selvfølgelig er pris (også til udvikling ) vigtig. Min pointe er bare at
lyden utvivlsomt også har spillet en rolle med alle de tæsk VW har fået for
støjen.

> Bl.a. fordi diesel i USA betragtes som lastbilbrændstof. Derudover havde
> de
> problemer med forurening...

Netop forurening!

> Mener du seriøst, at VW's valg af CR var upåvirket af det punkt, som stort
> set alle tests kritiserer?

Ja. Ellers havde man forstat sin line af CR motorer man har haft i
mange år.

Det er så her, at du fantaserer.......

> [...]

her lyder den klart anderledes end mange CR motorer og kan man ved lav
fart ikke lide "hylen" af dyserne, så er det da klart at man finder at

Vrøvl - det er i høj grad larmen i kabinen, der kritiseres.

Det som de fleste glemmer er at når man sidder inde i kabinen og kører
80 km/t kan man på en moderne PD motor ikke høre motoren nævneværdigt.

Enig - ved konstant hastighed går det fornuftigt - men tomgang og
acceleration er ingen nydelse (mht. lyd/motorgang).

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 24-05-08 07:53

On 24 Maj, 08:53, "KASO" <S...@nospam.invalid> wrote:

> Selvfølgelig er pris (også til udvikling ) vigtig. Min pointe er bare at
> lyden utvivlsomt også har spillet en rolle med alle de tæsk VW har
> fået for støjen.

Ergo noget _du_ mener.

Tak

> Det er så her, at du fantaserer.......

Siden du er så klog, kan du vel fortælle, hvorfor VAG ikke fortsatte
sine CR motorer, når nu CR er _så_ overlegen ?

Fordi de er "dumme" ?

> Vrøvl - det er i høj grad larmen i kabinen, der kritiseres.

Du skal være velkommen til at tage en tur med i min Touran.

> Enig - ved konstant hastighed går det fornuftigt - men tomgang og
> acceleration er ingen nydelse (mht. lyd/motorgang).

Tomgang er da fløjtende ligemeget. Accelreation har den ikke et højere
lydniveau end andre biler, men en anderledes lyd. Har man som dig set
sig sur på den lyd, så er der da ikke andet at gøre end at vælge
udenom PD motorer, men helt ærligt har jeg kørt i mange CR biler der
har både larm og manglende ydelse.

Klaus

Fra : KASO

Dato : 25-05-08 19:35

> [...]
>
> Selvfølgelig er pris (også til udvikling ) vigtig. Min pointe er bare at
> lyden utvivlsomt også har spillet en rolle med alle de tæsk VW har

Ergo noget _du_ mener.

Ligesåvel som du _mener_ at det ingen betydning har. Det er bare sjovt, at
stort set alle tests kritiserer støjen - og at du _tror_ at VW er så dumme,
at de ignorerer kritikken og kun skifter aht. forurening...

Tak

> [...]

> Vrøvl - det er i høj grad larmen i kabinen, der kritiseres.

Du skal være velkommen til at tage en tur med i min Touran.

Tak for det! Jeg har nu kørt i Touran - såvel 1.9 som 2.0 - og fælles for
dem er mere støj end i min Scenic.

> [...]

sig sur på den lyd, så er der da ikke andet at gøre end at vælge
udenom PD motorer, men helt ærligt har jeg kørt i mange CR biler der

Hvis man - som jeg - ofte lander i køkørsel, er lyden i tomgang bestemt ikke
"fløjtende ligemeget" - for man får desværre lov til at høre den lidt for
ofte :(

Men enig: F.eks. Fords 1.8TDCI er (mindst) lige så slem - og trækker
dårligere ved lave omdrejninger. Jeg vil langt hellere have en PD end dén
maskine!

Omvendt "kom jeg til" at prøve Renaults 2.0 150hk dci - den kunne nemt blive
vanedannende. Stort set lydløs, omdrejningsvillig - og med et effektivt
moment fra lave omdrejninger. VW's nye CR-motorer skulle iøvrigt også være
vellykkede, men dem har jeg endnu tilgode at prøve.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-05-08 19:35

KASO skriver:

> Ligesåvel som du _mener_ at det ingen betydning har. Det er bare sjovt, at
> stort set alle tests kritiserer støjen - og at du _tror_ at VW er så dumme,
> at de ignorerer kritikken og kun skifter aht. forurening...

Hvorfor skiftede de så ikke for længe siden, eller rettere fortsatte med
de CR motorer de havde i forvejen ?

Fra : KASO

Dato : 26-05-08 20:46

> KASO skriver:

> Hvorfor skiftede de så ikke for længe siden, eller rettere fortsatte med
> de CR motorer de havde i forvejen ?

Jeg kunne stille dig samme spørgsmål: Hvis det var for nedbringe
forureningen - og derigennem bl.a. komme ind på det lukrative Californiske
marked - hvorfor skiftede de så ikke meget før - eller brugte de motorer, de
havde i forvejen?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-05-08 21:51

KASO skriver:

> [...]
> marked - hvorfor skiftede de så ikke meget før - eller brugte de motorer, de

Fordi dengang var CR motorene ikke så effektive og forurenede derved
mere.

Trykket i CR systemer var for lavt. Nu er trykket kommet op på de fleste
CR systemer, de er dermed belvet mere energieffektive og er også begyndt
for en stor dels vedkommende at larme mere.

Se det var mit svar, så er du velkommen til at svare på mit spørgsmål.

Fra : KASO

Dato : 26-05-08 22:30

> KASO skriver:

> Fordi dengang var CR motorene ikke så effektive og forurenede derved
> mere.

Holder ikke - andre kunne godt sælge CR diesel...

> Trykket i CR systemer var for lavt. Nu er trykket kommet op på de fleste
> CR systemer, de er dermed belvet mere energieffektive og er også begyndt
> for en stor dels vedkommende at larme mere.

Holder ikke - de nyere diesel'er jeg kender, er stort set lydløse.
Energieffektiviteten har været fin i årevis.

> Se det var mit svar, så er du velkommen til at svare på mit spørgsmål.

Hvorfor de ikke skiftede før for at undgå larmen?

Tjah - sædvanlig stædighed, drømmen om at de selv havde opfundet noget
bedre, ønsket om at diffentiere sig? Vælg selv...

Overvej samtidig: Hvis PD var så godt - hvorfor var det så kun VW, der
ønskede at bruge det?

Det er vist ingen hemmelighed, at gode idéer kopieres med imponerende
hastighed i den branche - så hvis VW havde et Columbusæg, ville det hurtigt
blive kopieret. Istedet valgte alle andre CR - og nu har VW også valgt CR.
Siger det dig slet ikke noget?

Lad os bare stoppe her - du vil alligevel aldrig indrømme, at VW kunne have
valgt forkert - selv om det er indlysende for alle andre. Det giver ikke
mening at diskutere det yderligere.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-05-08 04:48

KASO skriver:

> Holder ikke - andre kunne godt sælge CR diesel...

Men ikke med samme energieffektivitet.

> Holder ikke - de nyere diesel'er jeg kender, er stort set lydløse.
> Energieffektiviteten har været fin i årevis.

Nej, netop ikke.

Eller tager Jan V. også fejl ?

> Overvej samtidig: Hvis PD var så godt - hvorfor var det så kun VW, der
> ønskede at bruge det?

Fordi ingen andre ville købe det, eller fik lov til at licencere det
uden at skulle omgås nogle patentrettigheder?

> [...]
> blive kopieret. Istedet valgte alle andre CR - og nu har VW også valgt CR.

Jo CR er blevet lige så godt som PD.

> Lad os bare stoppe her - du vil alligevel aldrig indrømme, at VW kunne have
> valgt forkert - selv om det er indlysende for alle andre. Det giver ikke
> mening at diskutere det yderligere.

"Valgt forkert" - næh, de havde det bedste system i mange år......

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 24-05-08 10:30

On 24 Maj, 12:29, "KASO" <S...@nospam.invalid> wrote:

> (Hint: Se til BMW 320D)

Hint: Se virkelige målinger på 320D.....

Klaus

Fra : KASO

Dato : 24-05-08 19:23

On 24 Maj, 12:29, "KASO" <S...@nospam.invalid> wrote:

> (Hint: Se til BMW 320D)

Hint: Se virkelige målinger på 320D.....

______________________________

Tjah - der er også mange VW, der har svært ved at nå fabrikstallene - det
handler mest om kørestil.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-05-08 21:08

KASO skriver:

> Tjah - der er også mange VW, der har svært ved at nå fabrikstallene - det
> handler mest om kørestil.

I følge dig.....

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-08 21:20

On Sat, 24 May 2008 22:07:45 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>KASO skriver:

>I følge dig.....

Ifølge de, som jeg kender med de tidlige PD-maskiner var det ikke
noget problem at holde normtallene. Kender et par tidlige Octavia'er
som glade fortalte om op til 23 km/l. Det var så 90 HK udgaven, men en
anden var begejstret for økonomien i sin Passat 115 HK taxa, men ikke
over værkstedet og behovet for stumper. (det er så en helt anden sag)
Det er dog skredet noget - og min brors 2003'er Golf nåede aldrig det
tal, der var opgivet. (at den lød lidt hård i tomgang er helt sikkert,
men den var dejlig "nem" og lydløs at køre og havde en fornuftig
gearkasse )
Min Xsara CR 110 HK går ikke de 19,2 - men kan dog snige sig over 20
lejlighedsvist, så hvis jeg tog den frem og tilbage til arbejde endte
vi sikkert på 20-22. Puntoen går 22-25 med et normforbrug på 20,4.
Så kørestilen er meget vigtig og køremønstret ikke mindst - du kan
ikke nå normtallet med 5 km-ture. At jeg kan nå +20% i forhold til
normtallet i Puntoen (lejlighedsvist) skyldes behersket kørsel. Dvs.
accelerationsdueller principielt er droppet, men overhalinger
forekommer. Jeg behøves ikke komme først for at bevise noget - det er
sjovere at snuppe svingene med 60 og ham bagved kører ud i botanikken.
) (som tak for han var ved at gnave udstødningen af i en 50-zone)

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 24-05-08 22:20

On Sat, 24 May 2008 22:20:00 +0200, Ivan Madsen <> wrote:

> [...]
>normtallet i Puntoen (lejlighedsvist) skyldes behersket kørsel. Dvs.
>accelerationsdueller principielt er droppet, men overhalinger

Naaaarh, det er der hunden ligger begravet. )

Så kan jeg s'gu da bedre forstå at det kniber med at flette.

McMadsen må være dit nye nick. Næringssorg. )

Det kan så være hvad det vil, men at holde en hævledes palaver om det
ene og det andet, og farligt er det og jeg skal komme efter dig.

Og så viser det sig at dreje sig om almindelig fornærethed. VB

> [...]

>sjovere at snuppe svingene med 60 og ham bagved kører ud i botanikken.
>) (som tak for han var ved at gnave udstødningen af i en 50-zone)

Det er fanneme øndigt, at man skal finde dine morderiske kørevaner i
tråde som man ellers ikke har interesse i. Den slags kørsel
bliver, når jeg udfører den, beskrevet som noget af det ringeste
indenfor bilisme. med vilje at gøre skade på andres køretøjer og
hvad har vi.

Nå, nu har jeg vist fået hævn for den bashing I havde gang i forleden
dag. )

Fortsat god week-end.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-08 17:36

On Sat, 24 May 2008 23:20:04 +0200, Folmer Rasmussen
<folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

>Naaaarh, det er der hunden ligger begravet. )
>
>Så kan jeg s'gu da bedre forstå at det kniber med at flette.
>
>McMadsen må være dit nye nick. Næringssorg. )

Når brændstofprisen er steget næsten 50% må man jo finde andre
løsninger

>Det kan så være hvad det vil, men at holde en hævledes palaver om det
>ene og det andet, og farligt er det og jeg skal komme efter dig.
>
>Og så viser det sig at dreje sig om almindelig fornærethed. VB

Jow, jow. Men tror jeg parkerer min trailer på din yndlingsholdeplads
henne i Sverige )

> [...]
>bliver, når jeg udfører den, beskrevet som noget af det ringeste
>indenfor bilisme. med vilje at gøre skade på andres køretøjer og

Du skulle ikke have set det, men er det mit problem han ikke kender
vejen. Du skal bare se, hvis jeg standser og siger " du kører for tæt
og vejen svinger 90 grader om straks" ) (kan lige se faren for
øretæver bliver rimeligt overhængende)

>Nå, nu har jeg vist fået hævn for den bashing I havde gang i forleden
>dag. )
>
>Fortsat god week-end.

I lige måde da )