Måske OT: Vandsandblæsning
Fra : Ukendt

Dato : 18-05-08 13:33

Hej,
er der nogen af jer der har erfaring med vandsandblæseudstyr til en
højtryksrenser, f.eks. Nilfisk?
Kan den fjerne metalrust og hvordan er den at arbejde med?

Jeg påtænker at købe et sådan udstyr, men mangler lidt info om den.

Mvh

Jørn

Fra : Brian Sørup

Dato : 18-05-08 13:42

"JHB" <nn> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kan den fjerne metalrust og hvordan er den at arbejde med?
>
> Jeg påtænker at købe et sådan udstyr, men mangler lidt info om den.

hvis du vil bruge vand til at blæse på metal, skal du være sikker på det
tørrer ret hurtigt, ellers ruster det bare igen......
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-08 14:39

"Brian Sørup" <camaropower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> >

> hvis du vil bruge vand til at blæse på metal, skal du være sikker på det
> tørrer ret hurtigt, ellers ruster det bare igen......

Ja det er jeg klar over, skal bla. bruges til at rense rust af et gammel
jernstakit med mange krinkelkroge.
Men har også en del andet med mange svært tilgængelige steder, som skal
pudses af.

Jørn

Fra : Møller

Dato : 18-05-08 22:02

JHB skrev:

> Ja det er jeg klar over, skal bla. bruges til at rense rust af et gammel
> jernstakit med mange krinkelkroge.
> Men har også en del andet med mange svært tilgængelige steder, som skal
> pudses af.

Sandblæsning af stål skal være med tør luft og tørret kvartssand.
I normalt tørt vejr har du så max. 15 min til at give en grunder da der eller allerede er begyndende
overfladerust.

Vand kan ikke bruges til stål. Det kan du glemme alt om hvis du vil have et acceptabelt resultat.
Heller ikke til andre metaller er det velegnet.

Rensning af sten, beton og lignende er ok med sand-vand.
Møller

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 18-05-08 21:46

"JHB" <nn> skrev i meddelelsen

> er der nogen af jer der har erfaring med vandsandblæseudstyr til en
> højtryksrenser, f.eks. Nilfisk?
> Kan den fjerne metalrust og hvordan er den at arbejde med?

Da jeg stod i lære for snart 30 år siden brugte vi sådan et bæst til at
rense store jernplader for glødeskaller og rust. En af de andre ville
rense bunden af en bil for at gøre klar til et syn. Det endte med at
bunden i bilen var væk og bilen blev skrottet.

Sådan en sandblæser er læt at bruge. Man motere strålehovedet og
jager et spyd med en slange i en pose sand. Fyrer lortet at og går
bagover og sætter sig på røven. Det gjorde min værkføre da han skulle
vise os lærlinge hvordan man bruger sådan et bæst.

> Jeg påtænker at købe et sådan udstyr, men mangler lidt info om den.

Det var ikke en af de store heller ikke mindste fra KEW vi brugte.

mvh
Henning