Mobil olie
Fra : Ukendt

Dato : 18-05-08 08:16

Jeg har købt en Mobil 15w-40 olie i Harald Nyborg til kr. 129,-
for 4 liter.
En standardolie til normal hverdagskørsel som der står.

Har i nogle erfaringer med at gå fra 10w-40 til 15w-40
mht. olieforbrug og let hårde paraplyer ?

Den gir' et mindre påls (sky) når den startes
om morgenen, men olieforbruget er trods 383.000
km. faktisk ret begrænset iforhold hvad man ellers
hører om olieforbrug, selv på nyere biler. De sidste
par gange jeg har tjekket olien, har det ikke været
nødvendigt at toppe op som tidligere. Altså en jævn
frekvens over x-antal km. og tiden til at toppe op.

Nu går jeg så op i en 15'er, hvad skal jeg forvente
mht. olieforbrug mv. ?
Mit gæt er INGEN forskel overhovedet da
forskellen på 10 og 15' sikkert bare er et salgsnummer
når det kommer til stykket.

Fra : JL

Dato : 18-05-08 08:55

"Eque" <-> wrote in message

> Nu går jeg så op i en 15'er, hvad skal jeg forvente
> mht. olieforbrug mv. ?
> Mit gæt er INGEN forskel overhovedet da
> forskellen på 10 og 15' sikkert bare er et salgsnummer
> når det kommer til stykket.

Salgsnummer? Tallene har ikke noget at gøre med kvaliten af olien, men om
hvordan den "opfører" sig ved kolde og varme temperaturer.

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-08 20:55

"JL" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Salgsnummer? Tallene har ikke noget at gøre med kvaliten af olien, men om
> hvordan den "opfører" sig ved kolde og varme temperaturer.

Hvor stor er forskellen på en 10 og en 15'er så
ved 10 grader ??
Kan man se en forskel, hvis man hælder olien
ud på en tallerken, og så 'hælder den forsigtig af',
altså danne sig et visuelt indtryk af hvorledes den
rent faktisk flyder ?
Eller er forskellen, som jeg gætter på, så lille,
man ikke kan fornemme nogen forskel ved ovenst.
xperiment ?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-05-08 08:57

Eque skriver:

> En standardolie til normal hverdagskørsel som der står.

Overholder den specifikationerne for den olie som bilens fabrikant
anbefaler du skal bruge ?

> Nu går jeg så op i en 15'er, hvad skal jeg forvente
> mht. olieforbrug mv. ?

Ringere smøring når olien er kold. Har du mange koldstarter får du
mindre smøring hver gang.

> Mit gæt er INGEN forskel overhovedet da
> forskellen på 10 og 15' sikkert bare er et salgsnummer
> når det kommer til stykket.

Som TEC2000.....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Kåre

Dato : 18-05-08 09:05

"Eque" <-> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Har i nogle erfaringer med at gå fra 10w-40 til 15w-40
> mht. olieforbrug og let hårde paraplyer ?

Jeg købte engang en 15W / 40, men det blev kraftigt frarådet at bruge den
til andet end gamle dieselhakkere.
Der stod også at den var velegnet til ældre motorer. Da min var 15 år,
syntes jeg at den gik ind under den kategori, men det mente mekanikeren
ikke.

Nu ved jeg så ikke hvilken bil der er tale om?

Kåre

Fra : TJ

Dato : 18-05-08 09:23

On Sun, 18 May 2008 09:15:34 +0200, "Eque" <-> wrote:

> [...]
>
>Har i nogle erfaringer med at gå fra 10w-40 til 15w-40
>mht. olieforbrug og let hårde paraplyer ?

Kan det ikke være ligegyldigt, da du jo alligevel hælder det fremragende
produkt, TEC2000, i?

--
Now YouSee it. Now You don't.

Fra : Ukendt