Bremselængder for lastbiler ?
Fra : Ukendt

Dato : 17-05-08 17:40

Hej

Jeg har prøvet at spørge i en tidligere tråd, men ikke fået et svar. Så nu
prøver jeg lige i en ny tråd.
Hvad er bremselængden for en lastbil med henholdsvis 80km/t og 90 km/t ?

Mvh. Jan

Fra : Knut

Dato : 17-05-08 18:25

"Jan" <Spørg i gruppen> wrote in message
> [...]
> prøver jeg lige i en ny tråd.
> Hvad er bremselængden for en lastbil med henholdsvis 80km/t og 90 km/t ?

Kan en lastbil overhovedet bremse?

Knut

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 17-05-08 18:33

On Sat, 17 May 2008 19:25:11 +0200, "Knut" <engodmailadresse@mail.dk>
wrote:

>"Jan" <Spørg i gruppen> wrote in message

>Kan en lastbil overhovedet bremse?

>--

Hvis du tager dig sammen, kan det godt være at du kan blive en anelse
mere dum at høre på, men det vil kræve en stor indsats.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Knut

Dato : 17-05-08 21:41

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in message

> Hvis du tager dig sammen, kan det godt være at du kan blive en anelse
> mere dum at høre på, men det vil kræve en stor indsats.

Jeg fik da aldrig svar på om en lastbil kan bremse?

Knut

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 18-05-08 08:59

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i meddelelsen

> Hvis du tager dig sammen, kan det godt være at du kan blive en anelse
> mere dum at høre på, men det vil kræve en stor indsats.

Det er ingen problem, Folmer. Følg ham i dk.videnskab.jura, så vil du se
dumhed ud over alle grænser.

--
Per
CV sælges: ´91 Wilk 500, 7 meter lang, totalvægt 1200 kg, fortelt, gasvarme,

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 18-05-08 11:24

On Sun, 18 May 2008 09:59:04 +0200, "Per Henneberg Kristensen"
<phk@fjern_klikpost.dk> wrote:

>"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i meddelelsen

>Det er ingen problem, Folmer. Følg ham i dk.videnskab.jura, så vil du se
>dumhed ud over alle grænser.

>--

Jeg kender så udemærket Knut og alle hans pseudonymer. Han er fanneme
ikke den hurtigste knallert på molen.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Knut

Dato : 18-05-08 13:01

> [...]

Det er nok også ca. 35 år siden jeg har kørt en knallert sidst - men du kan
da bare svare sagligt på spørgsmål frem for at blive personlig perfid.

Knut

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 18-05-08 13:22

Knut skrev:

> Det er nok også ca. 35 år siden jeg har kørt en knallert sidst - men du kan
> da bare svare sagligt på spørgsmål frem for at blive personlig perfid.

Hvis du absolut vil udstille dine utilstrækkelige åndsevner, kunne du så
ikke stille et så latterligt spørgsmål i en selvstændig tråd? Der kunne
du så diskutere med ligestillede.

PS. Den *rigtige* dummernix, er det ikke Knud? Eller er det den samme nar?

--
Niels

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 18-05-08 13:37

On Sun, 18 May 2008 14:00:49 +0200, "Knut" <engodmailadresse@mail.dk>
wrote:

> [...]
>da bare svare sagligt på spørgsmål frem for at blive personlig perfid.

Når du stiller det spørgsmål på den måde, så har jeg en, naturligvis
forudindfattet, mening om hvad du vil bruge det til.

Det spørgsmål du stiller kan du få besvaret hver eneste dag ude i
trafikken, bare du åbner øjnene.

Hvis du nu havde formuleret det derhen, om lastbiler bremser bedre
eller dårligere end personbiler, så havde du flux fået et sagligt
svar.

Men det er ikke din stil, Knut (eller hvad du nu hedder i denne uge).

Hvad angår det personligt perfide, så har du stadig tilgode at jeg en
skønne dag bliver sur på dig. Så skal du se perfiditeter.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Knut

Dato : 18-05-08 14:00

> On Sun, 18 May 2008 14:00:49 +0200, "Knut" <engodmailadresse@mail.dk>
> Hvad angår det personligt perfide, så har du stadig tilgode at jeg en
> skønne dag bliver sur på dig. Så skal du se perfiditeter.

Glæder mig allerede!

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 18-05-08 14:59

Knut skrev:
> "Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in message
>>

> Glæder mig allerede!

Havde forlængst stillet diagnosen: Masochist. Det kan man jo ikke gøre
for, så vi kan kun være venlige så 'Knut' ikke bliver tilfredsstillet,
og 'han' vil snart være væk.

--
Niels

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 17-05-08 18:30

On Sat, 17 May 2008 18:40:14 +0200, "Jan" <Spørg i gruppen> wrote:

> [...]
>prøver jeg lige i en ny tråd.
>Hvad er bremselængden for en lastbil med henholdsvis 80km/t og 90 km/t ?

Jamen det skyldes nok det faktum at det ikke er sådan noget man render
rundt og måler i tide og utide.

Det kan muligvis også hænge sammen med at en lastbil ikke bare er en
lastbil. Den kan have mange hjul og få hjul. den kan være tungt lastet
og den kan være tom. Den kan have forskellig dækmontering, lovlig, men
jeg vil tro at netop det betyder mere på en lastbil end på en
person-ditto. Den kan også være udstyret med retarder og motorbremse,
men behøver det ikke.

Jeg har aldrig i mit liv læst en prøvekørsel af en lastbil, hvor
bremselængden har været nævnt. Jeg har noteret mig at på det seneste
er man begyndt at skrive hvad f.eks. retarderen yder af såkaldte
bremse-hk.

Det eneste jeg véd med sikkerhed er, at den er længere om at bremse
ned fra en given hastighed end en personbil.

En anden ting som man tog med i betragtningerne i gamle dage, var
bremsernes reaktionstid. Det er slut med det efter indførelsen af
skivebremser.

Alt det må chaufføren tage højde for.

Et lille kuriosum fra de rigtigt gamle dage.

De to første lastbiler jeg kørte havde et såkaldt en-leder
trykluftbremsesystem. Det betød at nå man forbrugte bremseluft, blev
der ikke tilført nyt, så længe bremsen var aktiveret. Da skulle man
fanneme tænke sig om, når man skulle ned ad de lange bakker, og den
der med de lave gear var noget man tog alvorligt. I dag er det nærmest
ligemeget.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : OZ3BTO

Dato : 17-05-08 19:57

> [...]
> fanneme tænke sig om, når man skulle ned ad de lange bakker, og den
> der med de lave gear var noget man tog alvorligt. I dag er det nærmest

Fik lift hjem fra sydtyskland med en chauffør fra KEC i padborg.. En FH12

Den fik alt hva den ellers kunne trække op ad kassel bakkerne også fuld
motorbremse og retrader nedad og steg nærmest ikke i fart.. Ved dog ikke
hvor meget læs der var på men det var ihvertfald ikke tom vogn

Han brugte stortset ikke bremsen på vejen til padborg

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 17-05-08 20:05

On Sat, 17 May 2008 20:57:25 +0200, "OZ3BTO" <no@spam.dk> wrote:

> [...]
>hvor meget læs der var på men det var ihvertfald ikke tom vogn
>
>Han brugte stortset ikke bremsen på vejen til padborg

Nej, det er som regel ikke nødvendigt. Det er bare at kaste
arrangementet ud over kanten. Den holder selv styr på det.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 17-05-08 21:30

OZ3BTO skrev:
> [...]
> hvor meget læs der var på men det var ihvertfald ikke tom vogn
> Han brugte stortset ikke bremsen på vejen til padborg

Jeg bruger bremserne så lidt at der kommer en fejlmelding på dem engang
imellem.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Claus Frørup

Dato : 17-05-08 18:30

Isang tao pinangalanan, "Jan" <Spørg i gruppen> nagsulat:

Der et par skemaer på denne side:
http://www.folketinget.dk/doc.aspx?/Samling/19991/lovforslag_som_fremsat/L263.htm
--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 17-05-08 18:39

On Sat, 17 May 2008 19:29:40 +0200, Claus Frørup <Claus@froerup.dk>
wrote:

>Isang tao pinangalanan, "Jan" <Spørg i gruppen> nagsulat:

>Der et par skemaer på denne side:
>http://www.folketinget.dk/doc.aspx?/Samling/19991/lovforslag_som_fremsat/L263.htm

>--

Det fremgår ikke 100% tydeligt om det er lovens mindstekrav, eller
hvordan de er kommet frem til tallene, men de passer nok meget godt.

Skønsmæssigt vil jeg tro, at i hvert fald ved lavere hastigheder kan
det gøres kortere.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Claus Frørup

Dato : 17-05-08 23:13

Isang tao pinangalanan, Folmer Rasmussen nagsulat:

>On Sat, 17 May 2008 19:29:40 +0200, Claus Frørup <Claus@froerup.dk>
>wrote:
klip

>Det fremgår ikke 100% tydeligt om det er lovens mindstekrav, eller
>hvordan de er kommet frem til tallene, men de passer nok meget godt.

Jeg synes de ligner et mindstekrav ret godt. Med min bus kan jeg i
hvert fald bremse en bid kortere end tabellerne angiver.
Jeg har været på endnu et udvidet køreteknisk kursus i den forgangne
uge, så jeg har fået opfrisket mine evner en tand eller to.

Sjovt nok faldt det endnu engang sammen med politiets kørekursus, så
vi måtte deles om banerne.......

Der er for resten noget sjovt ved de dersens panserbasser...
De kan skisme ikke begribe hvordan en bus kan overhale dem i svingene,
så man fik da næsten skræmt livet af en enkelt eller fem undervejs

>Skønsmæssigt vil jeg tro, at i hvert fald ved lavere hastigheder kan
>det gøres kortere.

Jeg er ret sikker på at det er mindstekrav.
--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 18-05-08 11:28

On Sun, 18 May 2008 00:12:32 +0200, Claus Frørup <Claus@froerup.dk>
wrote:

> [...]
>
>Jeg synes de ligner et mindstekrav ret godt. Med min bus kan jeg i
>hvert fald bremse en bid kortere end tabellerne angiver.

Jeg er enig med dig.

>--

>Jeg har været på endnu et udvidet køreteknisk kursus i den forgangne
>uge, så jeg har fået opfrisket mine evner en tand eller to.

>--

Altid godt at få opfrisket evnerne. Det burde være obligatorisk for
alle.

>--

>Sjovt nok faldt det endnu engang sammen med politiets kørekursus, så
>vi måtte deles om banerne.......

>--

Åh herregud da.

> [...]

>De kan skisme ikke begribe hvordan en bus kan overhale dem i svingene,
>så man fik da næsten skræmt livet af en enkelt eller fem undervejs

Nu er det lige før jeg gerne ville have været der.

Tror jeg også.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Claus Frørup

Dato : 18-05-08 17:37

Isang tao pinangalanan, Folmer Rasmussen nagsulat:

>On Sun, 18 May 2008 00:12:32 +0200, Claus Frørup <Claus@froerup.dk>
>wrote:
klip

>Altid godt at få opfrisket evnerne. Det burde være obligatorisk for
>alle.

Yes Sir. Og så er det også sjovt at finde grænserne.

klip

>Nu er det lige før jeg gerne ville have været der.

Så ville du have set mig danse ballet med bussen

Håndbremsevending 180 grader(i bakgear medens hjulene er blokeret),
slippe bremsen, køre lidt baglæns, dreje rattet, trække håndbremsen så
bussen drejer 180 grader (gearvælgeren i D medens hjulene er blokeret)
og så fortsætte den oprindelige kørselsretning.....

Det er eddermanemig svært og kræver oceaner af plads.

Efter 6 forsøg lykkedes det og jeg vandt en kop kaffe
--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : alexbo

Dato : 17-05-08 18:32

"Jan" <Spørg i gruppen> skrev

> Hvad er bremselængden for en lastbil med henholdsvis 80km/t og 90 km/t ?

Den længst lovlige længde er 49,5 m og 62,5 m.

En lastbil med gode dæk og ABS skulle kunne klare det på 33m og 42m

mvh
Alex Christensen

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 17-05-08 18:37

Jan skrev:

> Jeg har prøvet at spørge i en tidligere tråd, men ikke fået et svar. Så nu
> prøver jeg lige i en ny tråd.
> Hvad er bremselængden for en lastbil med henholdsvis 80km/t og 90 km/t ?

Det er da også et dumt spørgsmål, som man ikke kan svare på (selv
hjernedøde vil være i tvivl. Vi har lastbiler i alle mulige
størrelser, med og uden anhænger; med og uden læs. Hvad skal du bruge
det til?

--
Niels

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-08 18:42

On Sat, 17 May 2008 19:37:22 +0200, Niels P Sønderskov
<npsonder@gmail.com> wrote:

> [...]
>hjernedøde vil være i tvivl. Vi har lastbiler i alle mulige
>størrelser, med og uden anhænger; med og uden læs. Hvad skal du bruge

Det kunne jo være en overvejelse om, hvor tæt på man ønsker sådan en
tingest Men umiddelbart vil forskellen være ca 25% mellem 80 og 90
km/t simpelthen pga. almindelig matematik. Så 40 m ved 80 bliver 50 m
ved 90.
--
To biler og tre hunde.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-08 20:39

"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> hjernedøde vil være i tvivl. Vi har lastbiler i alle mulige størrelser,
> med og uden anhænger; med og uden læs. Hvad skal du bruge det til?

Min matamatiklærer sagde en gang.
Der findes ikke dumme spørgsmål, kun dumme svar !

En ting er at jeg var nysgerrig. Selvfølgelig er jeg klar over at der er
forskel på størrelserne af lastbiler samt mange andre faktorer spiller ind.
Men som Ivan skriver, er det nu også meget rart at vide hvilken afstand man
ønske at have sådan en fætter på.

Mvh. Jan

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 17-05-08 22:02

Jan skrev:

> [...]
> Men som Ivan skriver, er det nu også meget rart at vide hvilken afstand man

Selv det kunne du nok have regnet ud. Hvis du befinder dig foran
lastbilen er det ikke dit ansvar, og i modsætning til hvad du sommetider
kan se på amerikansk film, kan du altid køre fra såadn én, hvis du synes
den kommer for tæt på (eller kører du 2CV?).

Og det siger sig selv at når du kører bagefter den kan du roligt holde
normal afstand fordi den selvfølgelig bremser dårligere end din personbil.

Din /matamatiklærers/ rundkredspædagogik gælder ikke længere her i det
virkelige liv.

--
Niels

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-08 05:52

> [...]
> amerikansk film, kan du altid køre fra såadn én, hvis du synes den kommer

Det er muligt at det ikke er mit ansvar hvis jeg ligger foran. Ansvaret vil
jeg egentlig s.... på, for hvis jeg skal lave en katastrofeopbremsning, hvis
jeg f.eks. kører med min campingvogn, er det f..... ikke ret sjovt at have
en lastbil liggende helt oppe i røven. Selv med campingvogn bremser jeg
meget bedre end en lastbil. Og ja jeg har prøvet det.

> Og det siger sig selv at når du kører bagefter den kan du roligt holde
> normal afstand fordi den selvfølgelig bremser dårligere end din personbil.

Det gør jeg selvfølgelig også !

> Din /matamatiklærers/ rundkredspædagogik gælder ikke længere her i det
> virkelige liv.

Det er som man tager det. Jeg syntes nu det passer meget godt af og til.

Mvh. Jan

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 18-05-08 09:07

"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Selv det kunne du nok have regnet ud. Hvis du befinder dig foran lastbilen
> er det ikke dit ansvar,

Og så skal man bare være ligeglad?

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 18-05-08 11:15

Per Henneberg Kristensen skrev:

> "Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Og så skal man bare være ligeglad?

Som sagt (ikke citeret, og det er da også en måde at diskutere på) kan
han jo køre fra fjolset. Nu kommer det så lidt sent frem, at han ager
med husvogn, og det ville jeg da nok også være lidt beklemt ved med de
mange tumbe-truckere på vejen.

I den situation ville jeg formentlig komme til først at køre lidt
langsommere. Og så køre fra ham når han forsøgte at overhale. Selv om
man ikke må kan sommerhjemmet nok klare en midlertidig hastighedsforøgelse.

--
Niels

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 18-05-08 09:05

"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Det er da også et dumt spørgsmål, som man ikke kan svare på (selv
> hjernedøde vil være i tvivl.

De hjernedøde er nok dem der ikke spørger sig selv om det spørgsmål ;)