Gulpladebil - Folk i lastrummet
Fra : Jens Thomsen

Dato : 15-05-08 14:33

I Sverige er det helt ok at have folk siddende i lastrummet på sin varebil
hvis der ikke er plads på passagersædet.

Hvordan mon reglerne er når min danske bil på gule plader så kører i
Sverige?

Jeg vil selvf. tro at det er de svenske regler der gælder men det kunne være
godt at vide før jeg fylder lastrummet op

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 15-05-08 15:33

Jens Thomsen wrote:
> [...]
>
> Jeg vil selvf. tro at det er de svenske regler der gælder men det
> kunne være godt at vide før jeg fylder lastrummet op

Svjv er det de regler der gælder i det land hvor køretøjet er
indregistreret, som også gælder uden for landets grænser.
Altså er det de danske regler der gælder i dit tilfælde.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : JL

Dato : 15-05-08 18:17

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote in message

> [...]
> indregistreret, som også gælder uden for landets grænser.
> Altså er det de danske regler der gælder i dit tilfælde.

Så han bliver straffet af svenskerne i Sverige efter danske regler?
Ahhva...?

Fra : Jens Thomsen

Dato : 15-05-08 19:26

"JL" <invalid@invalid.invalid> wrote in message

> "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote in message

> Så han bliver straffet af svenskerne i Sverige efter danske regler?
> Ahhva...?

Ja, det er også den der undrer mig.
Men hvis jeg må køre 130 på de store motorveje er det jo ok

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 15-05-08 21:13

Jens Thomsen wrote:

> [...]

Ja det mener jeg at have læst et sted.
Nogen andre der kan be/afkræfte det ?

> Ja, det er også den der undrer mig.
> Men hvis jeg må køre 130 på de store motorveje er det jo ok

Ja bortset fra at der jo er tale om 2 forskellige ting (færdselsregler og
afgiftsregler) og sikkert også et spørgsmål om forsikring.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 15-05-08 21:15

Per Beer Hansen wrote:

> [...]

Ups, fik lige klippet lidt rigeligt fra, det er JL der har forfattet
ovenstående og altså IKKE Jens Thomsen.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : ShutEye

Dato : 16-05-08 10:07

> Ja det mener jeg at have læst et sted.
> Nogen andre der kan be/afkræfte det ?

Sad lige og forestillede mig svenske strissere køre rundt med en lovsamling
fra hvert eneste land i verden.
Eller tager det meeeeget lang tid at 'læse til' strisser i Sverige?

Fra : Ivar

Dato : 16-05-08 21:49

Per Beer Hansen skrev:

> Ja det mener jeg at have læst et sted.
> Nogen andre der kan be/afkræfte det ?

Hvis bilen er lovlig i hjemlandet, må man også køre med den i
udlandet, men man skal overholde de lokale regler med hensyn til
kørsel mm. I tyskland skal regummirerede dæk være TÜV-godkendte,
men en dansk bil må gerne køre i Tyskland med nogle der ikke er,
blot de er lovlige i Danmark. En amerikaner må gerne køre med
en 25 m lang campingbus i Danmark, hvis den er lovlig indregistret
i USA, men han skal fx bruge kørelys efter danske regler.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-05-08 20:39

JL skrev:
> Så han bliver straffet af svenskerne i Sverige efter danske regler?
> Ahhva...?

I Sverige må du heller ikke bruge et kørtøj til andet end det det er
indregistreret til.

Hvis det var de regler der var i det land du kørte i der altid var
gældende ville vi komme ud i noget uoverskueligt snavs.

F.eks. er det tilladt at køre med tre fjernlygter på en svensk bil. De
skal jo ikke afmontere en ene fordi de kører i Danmark, for at overholde
de danske krav om lige antal.

Ligesom det i nogle lande er tilladt at have et betragteligt antal
fjernlys monteret, modsat det antal der er tilladt i DK.

Kun hvis dansk politi stopper en udenlandsk bil der har flere lygter
monteret end tilladt i bilens hjemland kan de kræve bøde, evt.
fjernelse, af bilisten.

Jeg ved ikke om det er tilladt, men hvis det er tilladt at køre med
personer i varerummet på en svensk bil er det også tilladt at køre
denne, svenske, bil med personer i varerummet i DK. Det vil jo i såfald
ikke være udover hvad bilen er indegistreret til.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : claus b.p.

Dato : 15-05-08 23:30

> Svjv er det de regler der gælder i det land hvor køretøjet er
> indregistreret, som også gælder uden for landets grænser.
> Altså er det de danske regler der gælder i dit tilfælde.

Vedr. afgifter, indretning og udstyr er det hjemlandets regler der gælder.
Det er altså også ulovligt i Sverige. Men temmelig tvivlsomt om de svenske
myndigheder vil gribe ind, da de jo administrerer efter deres egne regler.
(Forudsat det _er_ lovligt i S) Husk blot, du er ikke oppe imod politiet, -
du er oppe imod SKAT!

/Claus

Fra : alexbo

Dato : 16-05-08 00:49

"Jens Thomsen" <jt@nej.nej> skrev

> [...]

> Jeg vil selvf. tro at det er de svenske regler der gælder men det kunne
> være godt at vide før jeg fylder lastrummet op

Tja, jeg ville nu ikke satse hele butikken på de svar du får her.

Jeg er enig i at det er de svenske færdselsregler der gælder i Sverige.
Det ville da også være mærkeligt hvis en dansker ikke skal overholde f.eks.
svenske spritregler, bare fordi han kører i en dansk bil.

Men svenskerne skal acceptere bilens tekniske udførsel når den er godkendt i
Danmark.
Lige som dansk politi skal acceptere en tysk bil uden sideblink, hvor en
dansk kan få en bøde.
Men antallet og placeringen af passagerer er ikke en teknisk udførsel.

I mange lande skal medbringes en sikkerhedsvest, det gælder også danskere i
en dansk bil,.
Udlændige skal lys på bilen døgnet rundt i Danmark uanset at det ikke er et
krav i hjemlandet.
Der er masser af tilfælde hvor landenes færdselsregler afviger.

mvh
Alex Christensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-05-08 20:45

alexbo skrev:
> [...]
> krav i hjemlandet.
> Der er masser af tilfælde hvor landenes færdselsregler afviger.

Nu er jo hverken sikkerhedsvest eller at køre med lys om dagen dele af
bilens tekniske indretning. Så de er ikke de bedste eksempler på forskelle.

Derimod kan der være noget med f.eks. lygters antal og placering.

F.eks. observerede jeg flere køretøjer, på min sidste tur til det høje
nord, der havde fjernlygter monteret påtaget i en højde der ikke er
tilladt i DK. Kommer sådan en bil til DK er den stadig lovlig at køre i.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : alexbo

Dato : 16-05-08 21:38

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev

> Nu er jo hverken sikkerhedsvest eller at køre med lys om dagen dele af
> bilens tekniske indretning.

Næh, det er også derfor jeg skriver færdselsregler.

mvh
Alex Christensen

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 16-05-08 08:08

On 15 Maj, 15:32, "Jens Thomsen" <j...@nej.nej> wrote:

> Hvordan mon reglerne er når min danske bil på gule plader så kører i
> Sverige?

Hvad siger din forsikring til spørgsmålet?

Træls at forulykke og så der ikke er dækning til de tilskadekommende i
varerummet...............

Klaus