Gule plader privat
Fra : Jan

Dato : 15-05-08 07:18

Kan nogen hjælpe mig med reglerne.

Som jeg har forstået det koster det mig ca. 5.000 om året ekstra at købe en
gulplade bil ?

Men nogen snakker om nedvejning ? Blev det ikke ulovligt ?

Og hvad med gamle gulplade biler, er misundelsafgiften mindre der ? og så
fra hvad årgang.

Jeg er helt i skoven . Skal selv bruge en billig bil til 2 personer og
bagage, til 5.000 km kørsel om året. Kan gulplade her være en mulighed ?

Fra : charlotte

Dato : 15-05-08 00:55

On 15 Maj, 08:18, "Jan" <Jannuller...@bbbr.dk> wrote:
> Kan nogen hjælpe mig med reglerne.

Jeg kan prøve
> Som jeg har forstået det koster det mig ca. 5.000 om året ekstra at købe en
> gulplade bil ?

Det koster 5040 i misundelsafgift ( den hedder vist
privatbenyttelsesafgift) hvis bilen er helt ny eller efter regeringen
lavede om på afgifterne. Medmindre den vejer over 3T så er
misundelsesafgiften 15k)

> Men nogen snakker om nedvejning ? Blev det ikke ulovligt ?

Det er ikke ulovligt, men man kommer til at svare afgift efter det som
bilen kommer til at veje og så er den fidus lukket effektivt. Det kan
jo ikke betale sig når man skal lægge noget ekstra
registreringsafgift. Men det er typisk den danske stat, når de kvajer
sig så må borgeren betale ( jeg var en af dem der hoppede med
bølgen og syntes godt nok at det lød for godt til at være sandt, men
man havde jo lov at håbe)

> Og hvad med gamle gulplade biler, er misundelsafgiften mindre der ? og så
> fra hvad årgang.

Biler fra før 96 ( tror jeg nok, men kan ved gud ikke huske hvilken
måned) er fri for misundelsesafgift. Biler der ligger i perioden fra
96 - marts 2007 har to kategorier af misundelsesafgifter. Biler under
2 t koster 900,- og biler over 5040.

> Jeg er helt i skoven . Skal selv bruge en billig bil til 2 personer og
> bagage, til 5.000 km kørsel om året. Kan gulplade her være en mulighed ?

Det kommer vel helt an prisen og størrelsen. Men man kan næppe kalde
en gulpladebil for billig når først der kommer 5040 kr, oveni lige
meget hvad man har givet for den, ihvertfald ikke hvis den er lille.
Man kan gøre regnskabet op på følgende måde: ((Prisen på hvide plader)
- (prisen på gule plader)) / 5040 år = hvor mange år man skal køre før
regnskabet ikke hænger sammen længere

For Toyota Yaris( mindste model): (151352 - 120163) / 5040 = 6,19 år,
før regnskabet giver underskud

Hilsen Charlotte

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 15-05-08 08:40

charlotte wrote:

> [...]
> måned) er fri for misundelsesafgift. Biler der ligger i perioden fra
> 96 - marts 2007 har to kategorier af misundelsesafgifter. Biler under

Det er 6. måned 1998 der er skæringsdatoen (tror endda det er 2/6 1998,
men den er jeg lidt usikker på).

Thomas

Fra : KimH

Dato : 15-05-08 16:32

[...]

Vil det så sige at man kan købe en gulplade bil fra f.eks Februar 2007 og
slippe med 900 kr årlig hvis den vejer under 2T ?

Mvh. KimH

Fra : Jan

Dato : 15-05-08 08:51

"Jan" <Jannullerman@bbbr.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg er helt i skoven . Skal selv bruge en billig bil til 2 personer og
> bagage, til 5.000 km kørsel om året. Kan gulplade her være en mulighed ?

Tak for svarene.

Kan se jeg skal gå efter en gammel gulplade bil eller en nyere på hvide.

Det er ikke nemt at være bilist

Mvh Jan

Fra : charlotte

Dato : 16-05-08 00:20

On 15 Maj, 17:32, "KimH" <ki...@c.dk> wrote:
> [...]
>
> Vil det så sige at man kan købe en gulplade bil fra f.eks Februar 2007 og
> slippe med 900 kr årlig hvis den vejer under 2T ?

Ja Det mener jeg. Men er ikke sikker naar det ligger saa taet paa
skaeringsdatoen.
Jeg havde selv en gulplade fra 99 og der slap jeg med 900,- i afgift +
vaegtafgift og afgift for at benytte et andet braendstof end
benzin