ABS fra ´83?
Fra : Martin Bak

Dato : 14-05-08 20:20

Har netop set en gammels slæde (MB 200T) fra 1983, annonceret som værende
med ABS. Hvis det er rigtigt, så må det da være eftermonteret? Hvornår blev
ABS første gang indført som standard i en fabriksny bil? (Jeg mener at det
må være betydeligt senere, nok start ´90 erne...)

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 14-05-08 20:30

Martin Bak wrote:
> [...]
> eftermonteret? Hvornår blev ABS første gang indført som standard i en
> fabriksny bil? (Jeg mener at det må være betydeligt senere, nok start

Den første bil (svjv) med standard monteret ABS, var Ford Scorpio fra 1985,
den kunne ikke fås uden ABS.
Den første bil som kunne købes med noget ABS, a'la nutidens, det var
Mercedes Benz 450SEL 6,9 fra sidste halvdel af 70'erne.
Der var dog flere forsøg på at lave blokeringsfri bremser i 60'erne i blandt
andet England, men de systemer var vist ikke særligt gode.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Mogens

Dato : 14-05-08 21:13

> Den første bil (svjv) med standard monteret ABS, var Ford Scorpio fra
> 1985, den kunne ikke fås uden ABS.

Men Mercedes 123-serien kunne da leveres med ABS dengang?

> Den første bil som kunne købes med noget ABS, a'la nutidens, det var
> Mercedes Benz 450SEL 6,9 fra sidste halvdel af 70'erne.

Havde din fars det?

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 15-05-08 12:48

Mogens wrote:
> "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i en
> meddelelse news:v4HWj.15$rV1.13@news.get2net.dk...

> Men Mercedes 123-serien kunne da leveres med ABS dengang?

Ja, men ikke som standard.
Scorpio var den første bil der ikke kunne fås uden ABS.

> Havde din fars det?

Det husker jeg ikke, var jo kun en teenager dengang

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : KASO

Dato : 14-05-08 21:52

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> blev ABS første gang indført som standard i en fabriksny bil? (Jeg mener
> at det må være betydeligt senere, nok start ´90 erne...)

Det behøver ikke at være eftermonteret. W126 havde da svjh. ABS (i hvertfald
som option) - i starten af 1980'erne...

Fra : Torben B

Dato : 15-05-08 06:21

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen
>
> Det behøver ikke at være eftermonteret. W126 havde da svjh. ABS (i
> hvertfald som option) - i starten af 1980'erne...

Jeg har haft en BMW fra 1982 der var abs som standart.

Fra : Knut

Dato : 15-05-08 06:36

"Torben B" <torbenbjerregaard@cable.dk> wrote in message

> "> Jeg har haft en BMW fra 1982 der var abs som standart.

Hvilket flag?

Knut

Fra : Torben B

Dato : 15-05-08 06:54

"Knut" <engodmailadresse@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Torben B" <torbenbjerregaard@cable.dk> wrote in message

> Hvilket flag?
>
> Knut

745I Turbo. -))

Fra : Knut

Dato : 15-05-08 07:02

> "Knut" <engodmailadresse@mail.dk> skrev i en meddelelse

> 745I Turbo. -))
Hvilken hær anvender 745I Turbo som symbol?

Knut

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 15-05-08 09:35

"Torben B" <torbenbjerregaard@cable.dk> skrev i meddelelsen

> 745I Turbo. -))

Lur mig om det ikke var ordet "standart" der fik Knut til at spørge :)

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 15-05-08 18:35

On Thu, 15 May 2008 10:35:00 +0200, Brian Axelgaard wrote:

> "Torben B" <torbenbjerregaard@cable.dk> skrev i meddelelsen

> Lur mig om det ikke var ordet "standart" der fik Knut til at spørge :)

Jeps. Det er lige som på engelsk hvor det gælder om at skelne mellem
"standard", som er noget man samles om, og "standard", som - øeh - er
noget andet man samles om.... (Vink: førstnævnte er sidstnævnte i overført
betydning. Eller omvendt.)

Fra : Frederik C

Dato : 25-05-08 14:17

> [...]
> blev ABS første gang indført som standard i en fabriksny bil? (Jeg mener
> at det må være betydeligt senere, nok start ´90 erne...)

W123 kunne leveres med ABS som ekstraudstyr.

Mvh.

Frederik/W123 230 E 1984 uden ABS :)