Rystelser i rattet ved 50-100 km/t - E46 3~
Fra : Kasper Hansen [Bruxe~

Dato : 13-05-08 18:26

Vi var en tur i DK her i weekenden, hvor bilen rigtigt kunne få lov at få
nogle km tilbagelagt.
Lad det være sagt med det samme - den kører rigtigt fint, og økonomien er
rimelig. 9 km/l havnede vi på, inkl. den bykørsel vi havde henover
weekenden.
Lige fra jeg fik den, har jeg dog bemærket at den ryster noget i rattet, når
man kører mellem ca. mellem 50 og 100 km/t. Det forskelligt hvor slemt det
er, og jeg synes at bemærke at det næsten forsvinder, når man slipper
speederen. Ved motorvejshastigheder er der intet at bemærke.

Jeg går lidt og pusler med et par forskellige idéer til hvad det kan være,
men jeg tænker at i måske har nogle bud derude?

Dels har jeg på fornemmelsen at venstre forhjul er en smule skævt. Jeg har
dog netop fået nye fordæk på, og afbalanceringsmaskinen viste 0. Jeg synes
bare at det så ud til at hoppe lidt, når det drejede rundt, i modsætning til
højre forhjul.
Man hører jo også at forhjulsophænget er noget skrøbeligt på E46'eren - men
burde det ikke være blevet fanget, da bilen blev synet for 3 uger siden?

Jeg har selvfølgelig tjekket dæktryk, og der er 2,5 bar på begge forhjul.

Jeg har lidt svært ved at komme i tanke om en fornuftig forklaring på at det
kun kan mærkes i et givent hastighedsinterval - men jeg er sikker på at der
findes en.

/Kasper Hansen

Fra : Mogens

Dato : 13-05-08 21:02

"Kasper Hansen [Bruxelles]" <newsgroups@FJERNpostmand.com> skrev i en
meddelelse news:4829cf29$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> Man hører jo også at forhjulsophænget er noget skrøbeligt på E46'eren -
> men burde det ikke være blevet fanget, da bilen blev synet for 3 uger

Hvis fælgen er skæv, burde de have fundet ud af det ifm. afbalanceringen. Af
med fælgen og check den på apparatet igen - alternativt løft bilen og check
hjulet ved at dreje det rundt for at se/måle, om det slår sig...

Fra : Kasper Hansen [Bruxe~

Dato : 13-05-08 22:02

> Hvis fælgen er skæv, burde de have fundet ud af det ifm. afbalanceringen.
> Af med fælgen og check den på apparatet igen - alternativt løft bilen og
> check hjulet ved at dreje det rundt for at se/måle, om det slår sig...

Det er den formentligt ikke - og så burde rystelserne vel heller ikke
forsvinde ved højere hastigheder?
Jeg vil tro at dækmanden havde kommenteret det, hvis der var noget - jeg
stod lige ved siden af ham.

/Kasper

Fra : Mogens

Dato : 13-05-08 22:24

"Kasper Hansen [Bruxelles]" <newsgroups@FJERNpostmand.com> skrev i en
meddelelse news:482a01d2$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...

> Det er den formentligt ikke - og så burde rystelserne vel heller ikke
> forsvinde ved højere hastigheder?
> Jeg vil tro at dækmanden havde kommenteret det, hvis der var noget - jeg
> stod lige ved siden af ham.

Jeg ved ikke, hvor sensibel du er. Jeg har faktisk prøvet en tilsvarende
fejl med en BMW, jeg havde. Det viste sig, at fælgen var skæv...

Fra : Kasper Hansen [Bruxe~

Dato : 14-05-08 07:57

> Jeg ved ikke, hvor sensibel du er. Jeg har faktisk prøvet en tilsvarende
> fejl med en BMW, jeg havde. Det viste sig, at fælgen var skæv...

Jeg er en meget følsom fyr ;)
Ej, det er sådan at man kan se det tydeligt på rattet - min kæreste
kommeterede det nemlig.
Men jeg kører den ud til BMW, og så må de se om de kan stille en diagnose.

/Kasper Hansen

Fra : Per Groth Ludvigsen

Dato : 13-05-08 21:41

"Kasper Hansen [Bruxelles]" <newsgroups@FJERNpostmand.com> wrote in message
> [...]
>
> Jeg har lidt svært ved at komme i tanke om en fornuftig forklaring på at
> det kun kan mærkes i et givent hastighedsinterval - men jeg er sikker på

Har du fået bilen sporet da du fik de nye dæk monteret? Mit gæt er at
fejlen ligger der.
/Per

Fra : Kasper Hansen [Bruxe~

Dato : 13-05-08 22:00

> Har du fået bilen sporet da du fik de nye dæk monteret? Mit gæt er at
> fejlen ligger der.

Nej, det har jeg ikke - og jeg har også tænkt om det kunne være sådan noget.
Den gjorde det dog også med de gamle hjul, men derfor kan det jo godt være
at den skal spores alligevel.

Den må jo bare en tur på værkstedet, ville bare lige høre gruppens gæt...

/Kasper Hansen

Fra : claus b.p.

Dato : 15-05-08 23:50

> [...]
> Man hører jo også at forhjulsophænget er noget skrøbeligt på E46'eren -
> men burde det ikke være blevet fanget, da bilen blev synet for 3 uger

Man kan aldrig regne med at alle fejl findes i et syn. Det er kun
stikprøver.

Et dæk kan være mere eller mindre rundt. Enten pga. en defekt eller
simpelthen dårlig kvalitet. Afbalanceringen gør hjulet nogenlunde lige tungt
hele vejen rundt, men kan ikke kompensere for ikke-runde dæk.
(Bare et forslag)

/Claus