Cykelløb/cykelryttere
Fra : Ib

Dato : 12-05-08 17:51

Hej NG

Findes der egentlig nogle regler omkring hvad cykelryttere må når der
afholdes cykelløb, altså regler der er anderledes end hvis jeg selv lige
ville cykle en tur til købmanden.
Jeg har altid irriteres mig over at møde/skulle forbi 10-50 cykelryttere,
der ikke har andet i hovedet, end det løb de er deltagere i. I lørdags fik
jeg en finger da jeg dyttede af 3, der kørte ved siden af hinanden, over en
strækning på ca 800-1000 meter, på en lille vej.
Min tålmodighed bliver sat på en prøve, når folk i almindelighed hindrer,
unødvendigt, min videre færd, men jeg gør som regel ikke noget for at gøre
situationen værre, så det at jeg dytter, hører absolut til sjældenhederne.
Hvad siger i andre ? Hvordan håndterer i mødet med de cyklende masser ?

--
Ib

Fra : Knut

Dato : 12-05-08 17:59

"Ib" <SpamAhead@mail.com> wrote in message
> [...]
> Hvad siger i andre ? Hvordan håndterer i mødet med de cyklende masser ?

Jeg er enig med dig i at disse (wannabe)cykelryttere ikke altid opfører sig
lige begavet.

Hvad regler angår er der nok 2 situationer.
1. Hvor de deltager i et (arrangereret) løb - dvs. hvor de fornødne
afspærringer er foretaget og hvor løbet overvåges/eskorteres af politi. Her
er der tale om et anmeldt og kontrolleret arrangement. Reglerne er muligvis
ikke sat ud af kraft, men der ses lidt mellem fingre med om der kører for
mange ved siden af hinanden, om de holder vejbanen etc.

2. Grupper som træner sammen (udenfor løb). Disse har præcis samme pligter
og rettigheder, som du og jeg. De skal derfor pænt køre på cykelstien, hvis
der er en, ikke køre 3 ved siden af hinanden, overholde hastighedsgrænser
etc.

Gruppe 1 kan man normalt undgå ved at køre en anden vej, da det normalt er
oplyst på forhånd at det foregår.

Gruppe 2 kunne generelt godt trænge til lidt opdragelse - eller et bar
solide bøder.

Knud

Fra : Ib

Dato : 13-05-08 19:39

"Knut" <engodmailadresse@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> muligvis ikke sat ud af kraft, men der ses lidt mellem fingre med om der
> kører for mange ved siden af hinanden, om de holder vejbanen etc.

Dette løb var så vidt vides et årligt tilbagevendende løb, men der var ikke,
hvor jeg kørte, nogen afspærringer, ligesom cykelrytternes fremtræden ikke
adskilte sig væsentligt fra motionscyklisters, bortset fra antallet.

> [...]
> oplyst på forhånd at det foregår.
>
> Gruppe 2 kunne generelt godt trænge til lidt opdragelse - eller et bar

Mht. "2" så ville jeg nogen gange ønske at cykler skulle forsynes med
nummerplader.

--
Ib

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-05-08 20:14

Knut skrev:
> [...]
> ikke sat ud af kraft, men der ses lidt mellem fingre med om der kører for
> mange ved siden af hinanden, om de holder vejbanen etc.

I denne situation vil cykelløbet typisk have lov at brede sig i hele den
vognbane der går i deres retning. Mens de ikke må overskride stregen
(stiplet eller fuld optrukket) til de modkørens vognbane.

> [...]
> der er en, ikke køre 3 ved siden af hinanden, overholde hastighedsgrænser

Her har du ganske ret, selvom det ikke er videre populært blandt
cykelryttere.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 12-05-08 18:03

"Ib" <SpamAhead@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvad siger i andre ? Hvordan håndterer i mødet med de cyklende masser ?

Man ringer til ordensmagten og forklarer hvad der er sket.
Hvis du ser nummeret på den der giver dig fingeren er det nok en god ting.
Et spørgsmål om hvilke tilladelser der er givet til løbet ville også være
relevante.

--
Uffe
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 12-05-08 18:16

>Hvordan håndterer i mødet med de cyklende masser ?

Kører dem ned?

Spøg.. kører bare udenom dem, men det skader jo ikke at prikke lidt
til deres følelse af "usårlighed"..

Fra : Torben Scheel

Dato : 13-05-08 07:21

Martin Johansen [6000] wrote:

> Kører dem ned?
>

> Spøg.. kører bare udenom dem, men det skader jo ikke at prikke lidt
> til deres følelse af "usårlighed"..

Sikke lille du er i dag.

--
vh
Torben

Fra : Ib

Dato : 13-05-08 19:42

> Kører dem ned?

Hehe.....

> Spøg.. kører bare udenom dem, men det skader jo ikke at prikke lidt
> til deres følelse af "usårlighed"..

Jeg kører også udenom, når/hvis jeg kan. Du har nok ret mht. følelsen af
usårlighed, den er farlig ude i trafikken.

--
Ib

Fra : Klaus G.

Dato : 12-05-08 19:32

> [...]
> Hvad siger i andre ? Hvordan håndterer i mødet med de cyklende masser ?
Kender ikke nogen regler..

Men den med at dytte er godt nok lidt svær. Dem jeg kender vil gerne have at
man dytter såen en 200-300m før man er henne ved dem, så de kan høre man
kommer, så de kan nå at køre lidt ind til siden. Men jeg synes oftest at når
man så dytter, så opfanger folk det som en provokation, i stedet for lidt
venlighed og så får man fingeren, spyt og hvad de ellers vil af med...

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Ib

Dato : 13-05-08 19:45

> Men jeg synes oftest at når man så dytter, så opfanger folk det som en
> provokation, i stedet for lidt venlighed og så får man fingeren, spyt og
> hvad de ellers vil af med...

Også min oplevelse engang imellem....desværre

--
Ib

Fra : Leo Jensen

Dato : 12-05-08 20:09

"Ib" <SpamAhead@mail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> Hvad siger i andre ? Hvordan håndterer i mødet med de cyklende masser ?

Jeg har et ben i begge lejre. Kørte så sent som i går 200 km Grejsdalsløb og
'markerede mig' over for en bilist, der stoppede temmelig overrasket en halv
meter ude over hans hajtænder på et sted, der nok sjældent byder på ret
meget trafik. Dog ikke med langemand...
Som bilist irriterer cyklisterne også mig, og der er mange der kører dumt og
som om de er usårlige. De fylder dog sjældent mere end en traktor eller en
hest, og de får da vist slet ikke den samme aggresive behandling fra
bilisterne ???
De bilister der kan pisse mig af er dem der kører forbi med 80 km/t på små
veje. Jeg tror de vil have svært ved at forsvare deres kørsel hvis
færdselspolitiet fik fingre i dem, men det gør de jo aldrig. Samtidig kører
disse 'typer' betydeligt tættere på cykler end de førnævnte heste og
traktorer, men det må jo være fordi de mener vi fortjener den behandling ?
Eller fordi en enkelt cyklist på motorhjelmen ikke er noget man dør af, mens
det nok kunne være tilfældet hvis det var en hest eller traktor.

Leo

Fra : Ib

Dato : 13-05-08 20:08

"Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> halv meter ude over hans hajtænder på et sted, der nok sjældent byder på
> ret meget trafik. Dog ikke med langemand...

Det nytter ikke at have ret hvis man alligevel ender i en kørestol eller i
en kiste......!
Det var forøvrigt i Grejsdalsløbet jeg oplevede "fingeren", efter Jennum på
vej mod Bredsten/Balle.

> [...]
> en hest, og de får da vist slet ikke den samme aggresive behandling fra

Det at heste ikke får samme behandling som cyklister. kunne også skyldes
frygt for heste og hvad de kan gøre. Jeg vil dog lige nævne at en
traktorfører ikke kan trykke på en knap og således få traktoren til at fylde
mindre, hvorimod 3 cykler ved siden af hinanden kan gøre noget ved deres
pladserobrende måde at køre på.

> De bilister der kan pisse mig af er dem der kører forbi med 80 km/t på små
> veje.

Så stærkt tør jeg slet ikke at køre hvis der er cyklister tilstede på en
lille vej, ikke alle cyklister kører som efter en snor

> [...]
>disse 'typer' betydeligt tættere på cykler end de førnævnte heste og
>traktorer, men det må jo være fordi de mener vi fortjener den behandling ?

Eller fordi de ikke tænker langt nok pga. irritation over at nogen ændrer i
den plan de havde lagt da de kørte hjemmefra.

> Eller fordi en enkelt cyklist på motorhjelmen ikke er noget man dør af,
> mens det nok kunne være tilfældet hvis det var en hest eller traktor.

Det tror jeg du har ret i

--
Ib

Fra : JensW

Dato : 12-05-08 15:35

> 2. Grupper som træner sammen (udenfor løb). Disse har præcis samme pligter
> og rettigheder, som du og jeg. De skal derfor pænt køre på cykelstien, hvis
> der er en,

... MEN - vedrørende CYKELSTI er der væsentlige, praktiske
udfordringer for motions-cyklister, som nogle bilist-trafikanter måske
ikke tænker på.
En række cykelstier er således udformet som deciderede skole-
cykelstier - og hvis man som motions-cyklist kører på disse, lander
man pludselig i en skolegård eller villakvarter, uden informationer om
hvordan man kommer videre.
Det er naturligvis ikke noget problem dér hvor man er lokalkendt, men
et stort problem når man lige tager 80km på ukendte veje.

Konkret har jeg selv oplevet det ved Trællerup (nær Roskilde), hvor
cykelstien pludselig drejede fra landevejen, og man landede midt i en
skolegård. OG HVAD SÅ? Gode råd var dyre, og da der naturligvis ikke
er skiltet inde på skolen, var der ikke andet at gøre end at følge
skole-stien tilbage til landevejen, og så køre ud på vejen.
Og også i Borup nær Roskilde har jeg kørt på en cykelsti der pludselig
endte midt i et villakvarter, helt uden yderligere skiltning. Der
valgte jeg også at køre tilbage til landevejen, og så følge
"bilvejen".

Som bilist på udflugt er det praktisk, at der altid er skilte i alle
vejkryds mv., så man kan regne ud hvilken vej man skal. Og det er
faktisk lige så behageligt som cyklist på udflugt.

Så når jeg på en motions-cykeltur støder på en cykelsti, prøver jeg at
vurdere om det mon er en reel cykelsti - beregnet til cyklister
generelt - eller om det i virkeligheden er en decideret skolesti.

Sidste udfordring ved cykelstier er, at de ofte "dukker op" stort set
uden man ser det. Det er fx tilfældet inde i Allerslev ved Roskilde,
hvor der pludselig er en kombineret cykelsti/fortov, som man i farten
ikke ser starten af, og derfor heller ikke ser af skiltningen, at den
også er til cyklister. Stien starter lige efter man har passeret en
kirkegårdsmur, og skiltet står vel 4 meter fra vejen.

SÅ - kære bilist der møder motions-cyklister på kørebanen selv om der
er en cykelsti:
Det KAN være det en irriterende cyklist der bare ikke gider
cykelstier.
Men det kan også være en ikke-lokal, der enten har overset starten på
stien, og derfor ikke ved at/om den også gælder cyklister. Eller en
ikke-lokal der har vurderet, at det nok er en decideret skolesti, og
derfor ikke anvendelig til almindelig gennemkørselstrafik.

Juridisk er en cykelsti formentlig en cykelsti, men i praksis er der
væsentlig forskel.
Og hvis man som bilist vil prøve hvordan det er at køre uden skilte,
så prøv at køre bilen ind i nogle store, ukendte byområder, og find en
anden, effektiv vej ud igen i forhold til dit mål. Uden kort og GPS.

Just my 5 cents.

Jens W. (Bilist, cyklist mv.)

Fra : Knut

Dato : 13-05-08 06:31

"JensW" <Jens.Wartenberg.DK@gmail.com> wrote in message

Og hvis man som bilist vil prøve hvordan det er at køre uden skilte,
så prøv at køre bilen ind i nogle store, ukendte byområder, og find en
anden, effektiv vej ud igen i forhold til dit mål. Uden kort og GPS.

Jeg har da masse af gange kørt ind i et totalt ukendt byområde (f.eks. på
Amager, Kbh.'s sydlige bydele, Odense etc. Jeg er da altid kommet ud igen -
det kræver da bare lidt retningssans, så finder man da nok noget
genkendeligt, et vejskilt og/eller en større vej igen. Stop dog det jammer
bare fordi du åbenbart ikke kører med en hastighed tilpasset forholdene, så
du ikke kan nå at se, hvor du kører.

Knud

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 13-05-08 18:34

JensW wrote:

> [...]
> så prøv at køre bilen ind i nogle store, ukendte byområder, og find en
> anden, effektiv vej ud igen i forhold til dit mål. Uden kort og GPS.

Det du i bund og grund siger/mener det er, at såfremt man ikke er i stand
til at overskue skiltning/cykelstier osv, så er det iorden at bryde gældende
regler ?
Eller hvordan skal man (jeg) forstå dit indlæg ?

> Jens W. (Bilist, cyklist mv.)

Jeg er selv både bilist og cyklist, men kan slet ikke genkende din
problematik.
At man måske en enkelt gang er "faret vildt" og begår en dumhed, det er én
ting, men at man bevidst tilsidesætter gældende færdselslov bare fordi ens
inbyggede "GPS" ikke virker optimalt, det er (IMHO) lidt "far out".

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Martin Johansen

Dato : 13-05-08 19:45

> Sikke lille du er i dag.

Hov.. sikke dum du er i dag.

Hvad skrev jeg som gjorde mig lille? Eller talte du til dig selv mon?

Fra : Leo_Jensen

Dato : 14-05-08 03:41

On 13 Maj, 21:07, "Ib" <SpamAh...@mail.com> wrote:

> [...]
> en kiste......!
> Det var forøvrigt i Grejsdalsløbet jeg oplevede "fingeren", efter Jennum på

Det var ikke mig så, jeg var for træt til den slags da jeg nåede
dertil...

> [...]
> mindre, hvorimod 3 cykler ved siden af hinanden kan gøre noget ved deres

Det kan du have ret i, men hvis man kører 20-40 cyklister i en gruppe
er det altså ikke noget man bare lige gør på en brøkdel af et sekund..
Og i et motionscykelløb som Grejsdalsløbet er det spørgsmålet om de
overhovedet vil flytte sig. Det er ikke klog kørsel fra cyklisternes
side, men adrenalinen (og pulsen) pumper altså, og det gør ikke ens
beslutninger mere fornuftige. Jeg synes selv jeg er flink til at
trække ind og råbe op om 'Bil bagfra', men det får som sagt ikke altid
resten af gruppen til at reagere. Jeg skal så til bilisternes forsvar
sige, at vi mødte rigtig mange biler, der direkte holdt tilbage og gav
plads selv om de ikke skulle efter færdselsloven. De får så en 'thumbs
up' i stedet for den anden finger...

> Så stærkt tør jeg slet ikke at køre hvis der er cyklister tilstede på en
> lille vej, ikke alle cyklister kører som efter en snor

De findes, det kan jeg love dig. De tager ikke farten af, de kører
rigtig tæt på og ser egentlig ikke ud til at have situationen under
kontrol. Og det er ikke kun Briantyper eller håndværkere/sælgere,
faktisk ser det oftere ud til at være sure, ufaglærte mænd (og også
nogle få koner) på 40-50 år.

> Eller fordi de ikke tænker langt nok pga. irritation over at nogen ændrer i
> den plan de havde lagt da de kørte hjemmefra.

Det er sjældent der ligger en bil bag en gruppe i et helt minut. Det
burde de fleste kunne få plads til i tidsplanen ?

> Det tror jeg du har ret i

Leo

Fra : JensW

Dato : 14-05-08 14:26

On 13 Maj, 19:33, "Per Beer Hansen" <perbeerNOS...@NOSPAMperbeer.dk>
wrote:

> [...]
> regler ?
> Eller hvordan skal man (jeg) forstå dit indlæg ?

Ja. Sådan mener jeg måske nok.
Så længe jeg vurderer at det er i en gråzone, OG uden reel gene for
mine medtrafikanter. (ja - det ER et skråplan at sådan selv vurdere -
og det beklager jeg så. Mere om det senere).

Efter min vurdering er det imidlertid næppe til reel gene for nogen,
at skulle overhale en motions-cyklist på en landevej tæt på en by,
selv om der faktisk er en skolesti ved siden af.
Det var jo ikke noget reelt problem før der blev lavet en skolesti.
Og det er jo heller ikke noget problem på de 90% af landevejene hvor
der hverken er en cykelsti eller en skolesti.

Og de (få) reelle cykelstier der er langs med byveje og landeveje
benytter jeg naturligvis.
Det er jo ikke ligefrem sjovt at køre på en landevej sammen med biler,
hvis man kan køre på en sti uden biler.

Juridisk holder det formentlig ikke at undlade at benytte en skolesti/
cykelsti, i hvert fald ikke på den strækning hvor den faktisk forløber
langs den vej jeg skal.

Men jeg ER faktisk lidt i tvivl om hvorvidt jeg SKAL benytte en sådan
sti, når den nu helt konkret fører et helt andet sted hen end der hvor
jeg skal.
Det er jo enkelt nok så længe den følger vejens forløb. Men når
landevejen drejer i den retning jeg skal, og skolestien tydeligvis
drejer i en anden retning, så skal jeg vel for f..... ikke fortsat
holde mig til skolestien eller ???
Så er der jo ikke længere en sti langs med landevejen, og så må jeg jo
gerne cykle på landevejen.
(I Borup skal jeg så bare forcere en græsrabat og et trådhegn, så er
jeg straks tilbage på landevejen ).

Og er jeg så en lovovertræder, der bare selv vurderer hvilke regler
jeg har lyst til at overholde?
Ja - det er jeg vel så potentielt. I hvert fald hvis jeg har vurderet
forkert ift. om det ER en sti langs vejen, eller en sti der snarest
drejer fra vejen til en helt anden destination
Og tilsvarende lovovertrædere er bilister der vælger at kortvarigt
køre 85 km/t i forbindelse med en overhaling på en landevej. Det er
mig bekendt ikke hjemlet nogen steder.
Men mange bilister jeg møder gør det vist alligevel. Så de vurderer
åbenbart også selv om de vil overholde reglerne.

Ud fra dit spørgsmål formoder jeg, at du så aldrig bevidst overtræder
nogen lov på nogen måde. Det tager jeg hatten af for. Det er meget
konsekvent, og principielt helt rigtigt.

> Jeg er selv både bilist og cyklist, men kan slet ikke genkende din
> problematik.

Hvis du slet ikke kan genkende min problematik må jeg undres over om
vi overhovedet kører på cykel på samme måde, eller i samme land.
Jeg har absolut ikke cyklet i det ganske land, men dog pænt mange
steder i de fleste landsdele.
Og ganske ofte på steder hvor jeg aldrig nogensinde har været før.
Så når det er tid at vende cyklen og køre de 50 km hjem, så vil jeg
faktisk gerne kunne følge nogle vejskilte - præcis som når jeg er på
udflugt i bil eller på MC.

> At man måske en enkelt gang er "faret vildt" og begår en dumhed, det er én
> ting, men at man bevidst tilsidesætter gældende færdselslov bare fordi ens
> inbyggede "GPS" ikke virker optimalt, det er (IMHO) lidt "far out".

Jeg har desværre ikke nogen "indbygget GPS" der fortæller mig om vejen
hjem fra et helt ukendt sted mon går til højre eller venstre om lidt.
Og derfor ved jeg ikke hvor jeg skal køre hen når jeg pludselig bliver
ledt væk fra landevejen og et helt andet sted hen.
Du har muligvis en sådan indbygget GPS, og så tager jeg igen hatten
af. Det er flot at du har de evner, og hvis der var flere af din slags
kunne vi spare en masse penge på vejskilte, vejkort og GPSer.

Med ønsket om fortsat gode udflugtsture i landskabet - uanset
transportmiddel.
Og med håbet om lidt overbærenhed hvis jeg skulle have misset de
første 50m af en sti langs en vej.

Jens W.

Fra : Knut

Dato : 15-05-08 05:17

[...]

Har du så store besværligheder med at finde vej, er det et sprøgsmål om det
ikke ville være bedre at du cyklede på lukkede baneanlæg, hvor man sjældent
kommer ud for de store beslutninger om retning.

Knud

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 15-05-08 12:47

JensW wrote:

> [...]
> at skulle overhale en motions-cyklist på en landevej tæt på en by,
> selv om der faktisk er en skolesti ved siden af.

Om det er til gene eller ej, det er da ligegyldigt, det er stadig ikke
lovligt.

> Det var jo ikke noget reelt problem før der blev lavet en skolesti.

Det vil sige, at dengang der var fri hastighed i DK, der var heller ingen
problemer, så vi behøver heller ikke at overholde hastighedsgrænserne ?
Når nu cykelstierne er der, så skal de bruges, uanset hvor længe de måtte
have været der.

> Og det er jo heller ikke noget problem på de 90% af landevejene hvor
> der hverken er en cykelsti eller en skolesti.

Nåeh nej, så er det jo ok at undlade at bruge cykelstierne der hvor de er,
det kan jeg godt se, eller ...

> Men jeg ER faktisk lidt i tvivl om hvorvidt jeg SKAL benytte en sådan
> sti, når den nu helt konkret fører et helt andet sted hen end der hvor
> jeg skal.

Der hvor den drejer et helt andet sted hen, der skal man naturligvis ikke
benytte den, det er klart.

> [...]
> gerne cykle på landevejen.
> (I Borup skal jeg så bare forcere en græsrabat og et trådhegn, så er

Her er det naturligvis ok at fortsætte på vejen, det giver sig selv.

> [...]
> Men mange bilister jeg møder gør det vist alligevel. Så de vurderer
> åbenbart også selv om de vil overholde reglerne.

At køre 5 km/t for hurtigt er jo også ulovligt, ligesom det er at cykle på
kørebanen hvis der er en cykelsti.

> Ud fra dit spørgsmål formoder jeg, at du så aldrig bevidst overtræder
> nogen lov på nogen måde. Det tager jeg hatten af for. Det er meget
> konsekvent, og principielt helt rigtigt.

Jeg kan ikke se hvad det har med sagen at gøre, om jeg er lovlydig eller ej,
diskussionen gik på, om det er lovligt at cykle på kørebanen, når der er en
cykelsti og det er det ikke, hvad jeg og evt. andre gør har da intet med det
at gøre.

> [...]
> Så når det er tid at vende cyklen og køre de 50 km hjem, så vil jeg
> faktisk gerne kunne følge nogle vejskilte - præcis som når jeg er på

De steder hvor jeg cykler, der kan man snildt se samtlige vejskilte fra
cykelstierne af.

> [...]
> Og derfor ved jeg ikke hvor jeg skal køre hen når jeg pludselig bliver
> ledt væk fra landevejen og et helt andet sted hen.

Igen, hvis cykelstien "drejer" af og den vej du skal fortsætter (uden
cykelsti), så må du naturligvis cykle på kørebanen, det giver sig selv.
Men fordi at cykelstien "drejer" om 5 km. så giver det dig ikke ret til at
cykle på kørebanen, førend cykelstien ER ophørt.

> Du har muligvis en sådan indbygget GPS, og så tager jeg igen hatten
> af. Det er flot at du har de evner, og hvis der var flere af din slags
> kunne vi spare en masse penge på vejskilte, vejkort og GPSer.

Jeg ønsker ikke at debatere på dit personlige plan, det kommer der sjældent
noget godt/konstruktivt ud af, så jeg stopper debatten her.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : JensW

Dato : 14-05-08 14:56

On 13 Maj, 07:30, "Knut" <engodmailadre...@mail.dk> wrote:
> [...]
> det kræver da bare lidt retningssans, så finder man da nok noget
> genkendeligt, et vejskilt og/eller en større vej igen.

Godt for dig at du har så god retningssans Knud. Hvis bare alle havde
det så kunne vi spare en masse vejskilte, vejkort og GPSer.

Personligt er min retningssans faktisk rimelig, og jeg kan da normalt
godt finde vej i bil igennem de fleste byer i DK. Også København,
Odense, Århus og Aalborg.
Men enkelte gange har det altså godt nok taget 10-20 minutter i bil at
futte rundt og lede efter vejen ud af byen i retning mod X-by. Særlig
hvis man får forvildet sig ind i et decideret boligområde, hvor der jo
sjældent er skiltet med andet end gadenavne.
Og enkelte gange er jeg da også faret reelt vild, og har måttet finde
kort frem eller spørge om vej.
Og det er jo også til at leve med nogen gange.
Men andre gange vil man faktisk bare frem. Og så virker det ret knold
at følge en "blind, uskiltet skolesti" der fører til et uskiltet
område, i stedet for at følge en velskiltet landevej.

> bare fordi du åbenbart ikke kører med en hastighed tilpasset forholdene, så
> du ikke kan nå at se, hvor du kører.

Jeg ser - som alle andre - langt de fleste skilte. Men ENKELTE skilte
ER bare placeret helt akavet ift. den gennemkørende vej man kommer
ad.
Så hvis man som cyklist skal være helt sikker på at se ALLE cykel-
relevante skilte i bymæssig bebyggelse, kan man faktisk ikke køre med
mere end 10 km/t - og med hovedet drejende fra side til side - for at
holde udkig efter om nogen måske skulle have stillet et skilt langt
væk, som man burde få øje på.
Og jeg skal erkende, at jeg på gennemkørende veje cykler med
hastigheder på 20-40 km/t når jeg motions-cykler. Det BURDE være
rimeligt på en 50 km/t vej.

De skilte man skal bruge som bilist har myndighederne hensigtsmæssigt
nok valgt at placere så de er umiddelbart synlige for bilisterne når
de kommer kørende ad vejen, så længe de ikke kører stærkere end
hastighedsbegrænsningen.
Og det tror jeg faktisk også at myndighederne har gjort med andre
skilte, i det omfang de har vurderet det relevant. Så i de sjældne
tilfælde hvor skilte ikke er placeret sådan, har man åbenbart vurderet
at det ikke er relevant. (Muligvis fordi nogle stier primært er
beregnet til skolebrug, og dermed til beskyttelse af lokalkendte,
ekstra svage trafikanter.)

De bedste, venlige trafikhilsner

Jens W.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 14-05-08 22:37

On Wed, 14 May 2008 13:26:18 -0700, JensW wrote:

> [...]
> landevejen drejer i den retning jeg skal, og skolestien tydeligvis
> drejer i en anden retning, så skal jeg vel for f..... ikke fortsat holde

Her er en klassiker. Prøv at komme til Frederikssund ad (tada!)
Frederikssundsvej på cykel. Man kommer ca. hertil

http://kortlink.dk/59s5

hvorefter cykelstien ledes væk fra vejen og lidt senere deler sig i to som
fører ind i hver sit villakvarter.

(Så vidt jeg husker er tricket at finde Udlejrevej som støder til
Frederikssundsvej igen ca 3 km senere.)

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 15-05-08 00:26

On Mon, 12 May 2008 18:51:13 +0200, "Ib" <SpamAhead@mail.com> wrote:

> [...]
>jeg en finger da jeg dyttede af 3, der kørte ved siden af hinanden, over en
>strækning på ca 800-1000 meter, på en lille vej.

I dag var jeg ude for 100 cyklende syplejersker, der ikke mente de
skulle holde tilbage for rødt lys. Trafikken brød totalt sammen og
i det resulterende kaos var en lægeambulance under udrykning ved at
blive fanget. Men det er vel bare en del af den faglige kamp.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 15-05-08 08:32

"Jesper Lauridsen" <rorschak@sorrystofanet.dk> skrev i meddelelsen

> I dag var jeg ude for 100 cyklende syplejersker, der ikke mente de
> skulle holde tilbage for rødt lys.

Hvordan er det nu det er med sluttede optog? ;)

--
Per
CV sælges: ´91 Wilk 500, 7 meter lang, totalvægt 1200 kg, fortelt, gasvarme,

Fra : Torben Scheel

Dato : 15-05-08 09:28

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Hvordan er det nu det er med sluttede optog? ;)

Optog er ikke defineret af at være mange nok.

--
vh
Torben