Dækslid på forhjulene
Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 11-05-08 16:31

Hej!

Endnu en ting! Escorten har iøvrigt også et lille problem med dæksliddet på
forhjulene. Se billedet:

http://www.mumbojumbo.dk/Images/DaekSlid.jpg

Til venstre er der nogle små riller, som er slidt væk højre side. De er dog ike
særligt dybe, og bilen har servostyring.

Hvor nervøs skal jeg være? Den blev sporet ifbm. bærearmsskift for længe siden,
men der var intet at ændre på iflg. Ivar Jensen's mand.

Det er et 185/65R14 svjh og mine vinterdæk (175/70R13) har ingen slidmærker af
denne karakter. Det er forhjulene jeg omtaler selvfølgelig. Jeg har 2.3bar i
alle fire hjul...

Ideer? Endnu en firhjulsudmåling?

Dagens catch phrase: If it's got tits or wheels it'll break your heart.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 11-05-08 21:24

> Hvor nervøs skal jeg være? Den blev sporet ifbm. bærearmsskift for længe
> siden, men der var intet at ændre på iflg. Ivar Jensen's mand.

Kiggede han kun på tallene eller kiggede og følte han også på dækkene?

> Det er et 185/65R14 svjh og mine vinterdæk (175/70R13) har ingen
> slidmærker af denne karakter. Det er forhjulene jeg omtaler selvfølgelig.
> Jeg har 2.3bar i alle fire hjul...

Jeg antager at højreside er indersiden.
Hvis det er korrekt, så ville jeg sige at du kørte med en anelse for lavt
dæktryk,
samt at bilen 'spiser indersider'

> Ideer? Endnu en firhjulsudmåling?

Føl på dækkene.
Føles de 'skarpe' i nogen retning?
Føles de skarpe i samme retning i begge sider (indad, fremad osv.)?

--
Uffe
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 11-05-08 21:57

Hej!

Uffe Bærentsen wrote:

> "Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse

> Kiggede han kun på tallene eller kiggede og følte han også på dækkene?

Kan jeg ikke huske. Men jeg tror ikke der var noget dengang, så det er nok ikke
opdaget.

> Jeg antager at højreside er indersiden.
> Hvis det er korrekt, så ville jeg sige at du kørte med en anelse for lavt
> dæktryk, samt at bilen 'spiser indersider'

Skulle selvfølgelig have givet side på også. Højre side er ude!

Da jeg engang ødelagde sporingen blev indersiden slidt flad.

> Føl på dækkene.
> Føles de 'skarpe' i nogen retning?
> Føles de skarpe i samme retning i begge sider (indad, fremad osv.)?

Skal jeg lige undersøge. Bliver ikke nu ;)

(Man skal _aldrig_ fortælle en bil, at den skal sælges.)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-05-08 22:00

Kim Voss Schrader skriver:

> Skulle selvfølgelig have givet side på også. Højre side er ude!

Altså kører du med lidt "toe-in" og for hurtigt rundt i svingene. Din
"toe in" er måske justeret for meget ind, hvad skal den være på sådan en
bil ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 11-05-08 23:13

Hej!

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Altså kører du med lidt "toe-in" og for hurtigt rundt i svingene. Din
> "toe in" er måske justeret for meget ind, hvad skal den være på sådan en
> bil ?

Erkender blankt, at jeg elsker at tage rundkørsler hurtigt. Men så burde det vel
ikke være i begge sider den var gal?

Aner intet om toe-in parametrene. Men kan da være det står en anelse skævt.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-05-08 23:17

Kim Voss Schrader skriver:

> Erkender blankt, at jeg elsker at tage rundkørsler hurtigt. Men så burde det vel
> ikke være i begge sider den var gal?

Det kommer an på om du giver ekstra omgange....

> Aner intet om toe-in parametrene. Men kan da være det står en anelse skævt.

Hvis der iek er andet galt, vil den trækek til den ene side, hvis der er
for meget toe in på det ene forhjul.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 12-05-08 00:29

> Kim Voss Schrader skriver:

> Det kommer an på om du giver ekstra omgange....

> Hvis der iek er andet galt, vil den trækek til den ene side, hvis der er
> for meget toe in på det ene forhjul.

Toe-in på kun det ene hjul?

Det er vist noget der kun findes i Utopia.

--
Uffe
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-05-08 06:06

"Uffe Bærentsen" skriver:

> Toe-in på kun det ene hjul?

Jeps.

> Det er vist noget der kun findes i Utopia.

Nope, men som skrevet gør det også at bilen vil trække til siden.

Fra : Møller

Dato : 12-05-08 10:08

Uffe Bærentsen skrev:

> Toe-in på kun det ene hjul?
>
> Det er vist noget der kun findes i Utopia.
Hvad med Bilbyen i Birkerød. der skal nok være en eller anden karet med en skade der får bilen til
at køre diagonalt

Du skal se, den er nok forsynet med servostyring der automatisk holder tandstangen i neutralstilling

Og hvis man så fejlagtig kun justerer på den ene styrestang fordi den anden er rustet fast.
Hvad sker der så egentligt?
Styregeometrien bliver ikke optimal, og kan give slid i den ene side.

Positiv camber på det ene hjul? på grund af slidte ophæng i en side ,-)
Der er nok at gå efter!
Så der er bøsninger, bøjet ophæng, tandstang, skæve styrestænger, forkert justerende styrestænger,
Mc.Pherson der er løs i toppen, (og måske bund)

Og så selvfølgelig kørestil, jeg har da nogle 90gr. højresving jeg kan tage med pæn hastighed, og
rundkørsler der kan tage flere gange rundt indtil Amanda finder den vej man skal ud af, GPS'en tror
måske fejlagtigt, at det stadig er et alm. vejkryds.

Møller

Fra : claus b. p.

Dato : 11-05-08 22:18

"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> wrote in message
> Hej!
>
> Endnu en ting! Escorten har iøvrigt også et lille problem med dæksliddet
> på forhjulene. Se billedet:

Du har selvfølgelig checket at bærekuglerne og styrekuglerne stadig er i
orden..?
En uheldig kantstenspåkørsel er alt hvad der skal til for at slå sporingen
ud af justering. Men er sliddet generelt for stort, eller er det bare en
skønhedsfejl? Er det lige meget hele vejen rundt på dækket, ellers kan
støddæmperne have mistet noget af deres effektivitet.

Er det iøvrigt kun mig der har en fornemmelse af at de sidste 3 mm på
dækkene slides _meget_ hurtigere end de første 3 mm?

/Claus

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 11-05-08 23:15

Hej!

claus b. p. wrote:
> Du har selvfølgelig checket at bærekuglerne og styrekuglerne stadig er i
> orden..?

Både mig og en synsmand mente det for 1 md. siden.

> [...]
> skønhedsfejl? Er det lige meget hele vejen rundt på dækket, ellers kan
> støddæmperne have mistet noget af deres effektivitet.

Støddæmpere og fjedre er et år gamle (Monroe). Det er en jævn slitage, som har
taget lidt af kanten af yderkanten i begge sider. Men det er nok mest kosmetisk.
Opdagede det først da jeg skulle montere hjulene.

> Er det iøvrigt kun mig der har en fornemmelse af at de sidste 3 mm på
> dækkene slides _meget_ hurtigere end de første 3 mm?

Har endnu ikke prøvet at køre et sæt dæk ned, så ved det ikke.

Ihvertfald ikke _så_ langt ned ;)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : mk\(5220\)

Dato : 12-05-08 08:53

> Har endnu ikke prøvet at køre et sæt dæk ned, så ved det ikke.
>
> Ihvertfald ikke _så_ langt ned ;)

Hvad forstår du ved at køre dem langt ned!

Jeg synes at de sidste 2 mm holder meget længe.
Du ved, de 2 mm der er fra mønsteret er væk og indtil det hvide lærred
kommer frem

Mvh Morten

Fra : Møller

Dato : 12-05-08 10:14

mk(5220) skrev:

> Hvad forstår du ved at køre dem langt ned!
>
> Jeg synes at de sidste 2 mm holder meget længe.
> Du ved, de 2 mm der er fra mønsteret er væk og indtil det hvide lærred
> kommer frem

kender jeg ikke til, skifter normalt ved 3 mm til brug på almindelig vej.

men ved lidt weekend kørsel, bag trådhegn, kunne et sæt dæk da godt nærme sig den sorte inderbælte
eller stålbæltet

Møller

Fra : Tau

Dato : 12-05-08 07:11

> [...]
> Jeg har 2.3bar i alle fire hjul...
>
> Ideer? Endnu en firhjulsudmåling?
>

> Dagens catch phrase: If it's got tits or wheels it'll break your heart.

Kun et kort spørgsmål. er det original fælge du kører med og her tænker jeg
på indpresningsdybden.
Jeg har før set en escort med peugeot fælge, som havde forskellige
indpresningsdybder. Det gav et uforholdsmæssigt slid på ydersiderne.

vh
Poul

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 12-05-08 09:14

Hej!

Tau wrote:
> [...]
> Jeg har før set en escort med peugeot fælge, som havde forskellige
> indpresningsdybder. Det gav et uforholdsmæssigt slid på ydersiderne.

De er oprindeligt fra en Sierra har jeg ladet mig fortælle. Mener ikke de er
originale.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Tau

Dato : 13-05-08 06:14

> Hej!

> De er oprindeligt fra en Sierra har jeg ladet mig fortælle. Mener ikke de
> [...]

Ok. se evt denne side
http://www.nysynet.dk/hjuldata.htm

vh
Poul

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 14-05-08 00:04

Hej!

Tau wrote:
> Ok. se evt denne side
> http://www.nysynet.dk/hjuldata.htm

Ser ud til, at ET er 41mm for begge.

Kan man slide dækkene ekstra meget, yderst, ved frisk kørsel omkring hjørner etc.?

Kører dog sjældent på to hjul, så der ligger hunden ikke begravet ;)

--
Mvh, Kim Voss Schrader