/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Chip til SportsvanII - røg eller økonomi
Fra : Leon Hulstrøm


Dato : 11-05-08 07:35

Hej NG,

Jeg overvejer at sætte en chip i min ny Toyota Sportsvan, men giver det kun
HK/NM eller er der også noget at hente hvis foden ikke er så tung og i
hvilke områder er der evt. noget at hente (by, landevej, motorvej) ??

Mvh
Leon



 
 
A. K. (11-05-2008)
Kommentar
Fra : A. K.


Dato : 11-05-08 11:29


"Leon Hulstrøm" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev i en meddelelse
news:48269387$0$56771$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej NG,
>
> Jeg overvejer at sætte en chip i min ny Toyota Sportsvan, men giver det
> kun HK/NM eller er der også noget at hente hvis foden ikke er så tung og i
> hvilke områder er der evt. noget at hente (by, landevej, motorvej) ??
>
Hej, jeg har en Avensis D-4D 110 hk. med digital boks monteret, og den er
markant billigere at køre i på alm. landeveje, jeg har ikke rigtig fået den
målt ved motorvejskørsel, men kørte fra Esbjerg til Kastrup lufthavn og
retur, men der kørte jeg ikke nok "lidt" hurtigere end grænserne, jeg kørte
616 km. og der var over en 1/4 tank tilbage da jeg kom hjem, det suntes jeg
er helt godt.



Leon Hulstrøm (11-05-2008)
Kommentar
Fra : Leon Hulstrøm


Dato : 11-05-08 21:25

>> Jeg overvejer at sætte en chip i min ny Toyota Sportsvan, men giver det
>> kun HK/NM eller er der også noget at hente hvis foden ikke er så tung og
>> i hvilke områder er der evt. noget at hente (by, landevej, motorvej) ??
>>
> Hej, jeg har en Avensis D-4D 110 hk. med digital boks monteret, og den er
> markant billigere at køre i på alm. landeveje, jeg har ikke rigtig fået
> den målt ved motorvejskørsel, men kørte fra Esbjerg til Kastrup lufthavn
> og retur, men der kørte jeg ikke nok "lidt" hurtigere end grænserne, jeg
> kørte 616 km. og der var over en 1/4 tank tilbage da jeg kom hjem, det
> suntes jeg er helt godt.

Det lyder interessant for min er en 03' Avensis Verso 2,0 D-4D SportsVan
85kw/116hk (fandens til navn) og chip skulle give 16hk/50nm.
Men jeg er lidt ambivalent, der skal godt nok køres nogle km, hvis man skal
tjene 4000kr hjem. Og de 16hk er vel næppe nok til at fjerne følelsen af
"bovlam krikke i 5gear". Måske er jeg bare forvendt med en større mølle på
motoren.

-Leon




Søren Kelly (11-05-2008)
Kommentar
Fra : Søren Kelly


Dato : 11-05-08 21:34


"Leon Hulstrøm" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev i en meddelelse
news:482755fb$0$56774$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>> Jeg overvejer at sætte en chip i min ny Toyota Sportsvan, men giver det
>>> kun HK/NM eller er der også noget at hente hvis foden ikke er så tung og
>>> i hvilke områder er der evt. noget at hente (by, landevej, motorvej) ??
>>>
>> Hej, jeg har en Avensis D-4D 110 hk. med digital boks monteret, og den er
>> markant billigere at køre i på alm. landeveje, jeg har ikke rigtig fået
>> den målt ved motorvejskørsel, men kørte fra Esbjerg til Kastrup lufthavn
>> og retur, men der kørte jeg ikke nok "lidt" hurtigere end grænserne, jeg
>> kørte 616 km. og der var over en 1/4 tank tilbage da jeg kom hjem, det
>> suntes jeg er helt godt.
>
> Det lyder interessant for min er en 03' Avensis Verso 2,0 D-4D SportsVan
> 85kw/116hk (fandens til navn) og chip skulle give 16hk/50nm.
> Men jeg er lidt ambivalent, der skal godt nok køres nogle km, hvis man
> skal tjene 4000kr hjem. Og de 16hk er vel næppe nok til at fjerne følelsen
> af "bovlam krikke i 5gear". Måske er jeg bare forvendt med en større mølle
> på motoren.
>
> -Leon
>
>
Hej L

Man skal ikke undervuderer momentet det er bundtræk du kommer til at kunne
mærke
jeg har aldrig fortrudt det på min Jumpy...

go for it..

Søren



Leon Hulstrøm (11-05-2008)
Kommentar
Fra : Leon Hulstrøm


Dato : 11-05-08 21:49

> Man skal ikke undervuderer momentet det er bundtræk du kommer til at kunne
> mærke
> jeg har aldrig fortrudt det på min Jumpy...
>

250nm til 300nm er da også ok... jeg tror nu, at det er fordi jeg mangler 2
"propper" i forhold til tidligere bil. Men ok.. jeg løber lige 2-3000km på
Sportvan'en inden jeg bestemmer mig.

Mvh
Leon
---
Walter Owen Bentley, 1926 "there's no replacement for displacement"



Jacob Rungwald (12-05-2008)
Kommentar
Fra : Jacob Rungwald


Dato : 12-05-08 09:04


"Leon Hulstrøm" <LeonSPAMME@hulstroem.com> wrote in message
news:482755fb$0$56774$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Det lyder interessant for min er en 03' Avensis Verso 2,0 D-4D SportsVan
> 85kw/116hk (fandens til navn) og chip skulle give 16hk/50nm.
> Men jeg er lidt ambivalent, der skal godt nok køres nogle km, hvis man
> skal tjene 4000kr hjem. Og de 16hk er vel næppe nok til at fjerne følelsen
> af "bovlam krikke i 5gear". Måske er jeg bare forvendt med en større mølle
> på motoren.

Kun 16 HK? det tror jeg ikke er korrekt, min BMW 320d fik 37hk, og næsten
70nm med bokstuning. Min gamle 320i bensiner fik 9hk, så at du kun får 16 i
en tdi'er må bero på en fejl.

Mvh
Jacob



Thomas Jørgensen (12-05-2008)
Kommentar
Fra : Thomas Jørgensen


Dato : 12-05-08 14:39

Leon Hulstrøm wrote:
>>> ...
>>>
>> Hej, jeg har en Avensis D-4D 110 hk. med digital boks monteret, og den er
>> markant billigere at køre i på alm. landeveje, jeg har ikke rigtig fået
>> den målt ved motorvejskørsel, men kørte fra Esbjerg til Kastrup lufthavn
>> og retur, men der kørte jeg ikke nok "lidt" hurtigere end grænserne, jeg
>> kørte 616 km. og der var over en 1/4 tank tilbage da jeg kom hjem, det
>> suntes jeg er helt godt.
>
> Det lyder interessant for min er en 03' Avensis Verso 2,0 D-4D SportsVan
> 85kw/116hk (fandens til navn) og chip skulle give 16hk/50nm.
> Men jeg er lidt ambivalent, der skal godt nok køres nogle km, hvis man skal
> tjene 4000kr hjem. Og de 16hk er vel næppe nok til at fjerne følelsen af
> "bovlam krikke i 5gear". Måske er jeg bare forvendt med en større mølle på
> motoren.

Jeg ville nok aldrig montere sådan en boks (fusk) i min turbodiesel..
Kører i en 2007 Avensis D-4D 126Hk, og den har netop efter 25000km fået
skiftet indsprøjtningsdyser(*1). Tænk hvis en tuning gør, at de skal
skiftes oftere - på et tidspunkt skal JEG jo betale ;)

Min har så også DPF - endnu en grund til ikke at pille i motoren ;)

*1: Måske skal de aldrig skiftes igen, da det er en ny type :)

-Thomas

KMH (12-05-2008)
Kommentar
Fra : KMH


Dato : 12-05-08 18:43


"Thomas Jørgensen" <thomas@no-spam.dk> skrev i en meddelelse
news:4828486c$0$4446$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Leon Hulstrøm wrote:
>>>> ...
>>>>
>>> Hej, jeg har en Avensis D-4D 110 hk. med digital boks monteret, og den
>>> er markant billigere at køre i på alm. landeveje, jeg har ikke rigtig
>>> fået den målt ved motorvejskørsel, men kørte fra Esbjerg til Kastrup
>>> lufthavn og retur, men der kørte jeg ikke nok "lidt" hurtigere end
>>> grænserne, jeg kørte 616 km. og der var over en 1/4 tank tilbage da jeg
>>> kom hjem, det suntes jeg er helt godt.
>>
>> Det lyder interessant for min er en 03' Avensis Verso 2,0 D-4D SportsVan
>> 85kw/116hk (fandens til navn) og chip skulle give 16hk/50nm.
>> Men jeg er lidt ambivalent, der skal godt nok køres nogle km, hvis man
>> skal tjene 4000kr hjem. Og de 16hk er vel næppe nok til at fjerne
>> følelsen af "bovlam krikke i 5gear". Måske er jeg bare forvendt med en
>> større mølle på motoren.
>
> Jeg ville nok aldrig montere sådan en boks (fusk) i min turbodiesel..
> Kører i en 2007 Avensis D-4D 126Hk, og den har netop efter 25000km fået
> skiftet indsprøjtningsdyser(*1). Tænk hvis en tuning gør, at de skal
> skiftes oftere - på et tidspunkt skal JEG jo betale ;)
>
> Min har så også DPF - endnu en grund til ikke at pille i motoren ;)
>
> *1: Måske skal de aldrig skiftes igen, da det er en ny type :)
>
> -Thomas


Jeg har læst/hørt om flere der har fået skiftet dyser, men hvad var
syntomerne/årsagen til dyseskiftet??
Ville bare gerne lige have et hint omkring hvad jeg evt. skal være særligt
obs på.

M.v.h.
Kim
Avensis 2.2 D-4D



Thomas Jørgensen (14-05-2008)
Kommentar
Fra : Thomas Jørgensen


Dato : 14-05-08 19:24

KMH wrote:
> "Thomas Jørgensen" <thomas@no-spam.dk> skrev i en meddelelse
> ...
>> Jeg ville nok aldrig montere sådan en boks (fusk) i min turbodiesel..
>> Kører i en 2007 Avensis D-4D 126Hk, og den har netop efter 25000km fået
>> skiftet indsprøjtningsdyser(*1). Tænk hvis en tuning gør, at de skal
>> skiftes oftere - på et tidspunkt skal JEG jo betale ;)
>>
>> Min har så også DPF - endnu en grund til ikke at pille i motoren ;)
>>
>> *1: Måske skal de aldrig skiftes igen, da det er en ny type :)
>
> Jeg har læst/hørt om flere der har fået skiftet dyser, men hvad var
> syntomerne/årsagen til dyseskiftet??
> Ville bare gerne lige have et hint omkring hvad jeg evt. skal være særligt
> obs på.

Hej Kim,

Symptomer: Lyt efter tiltagende banke-lyde, særligt mellem 1700-2400 RPM
ved middel belastning.. og ikke altid lige meget på alle cylindre. Især
når den er helt kold. Desuden måske let rykkende træk ved omkring
1500-1800 RPM. Der er ikke øget dieselforbrug.

Årsag: "Tilsodning" af dyserne. Der skiftes dog vist samtidig noget
software i motorstyringen.

-Thomas

KMH (15-05-2008)
Kommentar
Fra : KMH


Dato : 15-05-08 17:04


"Thomas Jørgensen" <thomas@no-spam.dk> skrev i en meddelelse
news:482b2e24$0$4453$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> KMH wrote:
>> "Thomas Jørgensen" <thomas@no-spam.dk> skrev i en meddelelse ...
>>> Jeg ville nok aldrig montere sådan en boks (fusk) i min turbodiesel..
>>> Kører i en 2007 Avensis D-4D 126Hk, og den har netop efter 25000km fået
>>> skiftet indsprøjtningsdyser(*1). Tænk hvis en tuning gør, at de skal
>>> skiftes oftere - på et tidspunkt skal JEG jo betale ;)
>>>
>>> Min har så også DPF - endnu en grund til ikke at pille i motoren ;)
>>>
>>> *1: Måske skal de aldrig skiftes igen, da det er en ny type :)
>>
>> Jeg har læst/hørt om flere der har fået skiftet dyser, men hvad var
>> syntomerne/årsagen til dyseskiftet??
>> Ville bare gerne lige have et hint omkring hvad jeg evt. skal være
>> særligt obs på.
>
> Hej Kim,
>
> Symptomer: Lyt efter tiltagende banke-lyde, særligt mellem 1700-2400 RPM
> ved middel belastning.. og ikke altid lige meget på alle cylindre. Især
> når den er helt kold. Desuden måske let rykkende træk ved omkring
> 1500-1800 RPM. Der er ikke øget dieselforbrug.
>
> Årsag: "Tilsodning" af dyserne. Der skiftes dog vist samtidig noget
> software i motorstyringen.
>
> -Thomas

Jeg siger pænt tak for beskrivelsen, men har googlet lidt på problemet i
mellemtiden og min 2.2 150 hk udgave skulle efter sigende ikke være "ramt"
af problemet i nævneværdigt omfang
Nu er det dog sjældent at jeg når de 1700 RPM på min daglige pendleng (2x65
km) andet end under acceleration mellem gearskift. 1700 RPM er jo immervæk
90.44 km/t - og så stærkt kører jeg naturligvis ikke (pudser glorien ekstra
kraftigt, smiler og tænker "den går nok")

M.v.h.
Kim



Thomas Jørgensen (15-05-2008)
Kommentar
Fra : Thomas Jørgensen


Dato : 15-05-08 20:40

KMH wrote:
> Nu er det dog sjældent at jeg når de 1700 RPM på min daglige pendleng (2x65
> km) andet end under acceleration mellem gearskift. 1700 RPM er jo immervæk
> 90.44 km/t - og så stærkt kører jeg naturligvis ikke (pudser glorien ekstra
> kraftigt, smiler og tænker "den går nok")
>

Sjovt, jeg pendler også ret præcist 2x65km. Kører du med små dæk? Min
ruller da 95.11 km/t i 6. gear ved 1700RPM. (Udveksling i gear 0.673,
differentiale 3.238, dæk 215/50-17).

Så ved de "tilladte" 83km/t tøffer jeg med 1484RPM. Cirka ;)

-Thomas.

KMH (16-05-2008)
Kommentar
Fra : KMH


Dato : 16-05-08 14:25


"Thomas Jørgensen" <thomas@no-spam.dk> skrev i en meddelelse
news:482c9195$0$4450$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> KMH wrote:
>> Nu er det dog sjældent at jeg når de 1700 RPM på min daglige pendleng
>> (2x65 km) andet end under acceleration mellem gearskift. 1700 RPM er jo
>> immervæk 90.44 km/t - og så stærkt kører jeg naturligvis ikke (pudser
>> glorien ekstra kraftigt, smiler og tænker "den går nok")
>>
>
> Sjovt, jeg pendler også ret præcist 2x65km. Kører du med små dæk? Min
> ruller da 95.11 km/t i 6. gear ved 1700RPM. (Udveksling i gear 0.673,
> differentiale 3.238, dæk 215/50-17).
>
> Så ved de "tilladte" 83km/t tøffer jeg med 1484RPM. Cirka ;)
>
> -Thomas.


Hmmmm..... gruble....Der er måske nok noget der ikke stemmer helt
Måske man burde overveje hvor man finder sine oplysninger

Bilbsaen 2.0 D-4D
http://www.bilbasen.dk/nybilsliste/NewCarDetails.aspx?NewCarID=7323#Detail
opgiver 53.2 km/t v 1000 RPM

Bilbasen 2.2 D-4D
http://www.bilbasen.dk/nybilsliste/NewCarDetails.aspx?NewCarID=6271#Detail
bliver opgivet til samme 53.2 km/t v 1000 RPM

ovenstående må jo et eller andet sted blive til 53.2 x 1,7 ....... men jeg
er nu heller ikke sikker på at det stemmer overens med den faktiske
oplevelse


Kim




Thomas Jørgensen (16-05-2008)
Kommentar
Fra : Thomas Jørgensen


Dato : 16-05-08 20:14

KMH wrote:
> Hmmmm..... gruble....Der er måske nok noget der ikke stemmer helt
> Måske man burde overveje hvor man finder sine oplysninger

Jeg har mine data direkte fra Toyota's egen Technical Specification.
Alle tænkelige mål, udvekslinger (i alle gear) m.m. står sort på hvidt.
Det er med sikkerhed de rigtige data. :)

Send en email til thomas (snabel-a) tje (punktum) dk, så skal jeg sende
den til dig. Jeg har masser af teknisk info på Avensis, hentet direkte
fra Toyota Techdoc. Adgang koster btw. kun 25 kroner (for 1 time).

-Thomas

Thomas Jørgensen (16-05-2008)
Kommentar
Fra : Thomas Jørgensen


Dato : 16-05-08 20:16

KMH wrote:
....
> Jeg siger pænt tak for beskrivelsen, men har googlet lidt på problemet i
> mellemtiden og min 2.2 150 hk udgave skulle efter sigende ikke være "ramt"
> af problemet i nævneværdigt omfang

Det er vist rigtigt nok. Men nu har jeg lige opdaget rust på mindst 3
døre (på de sorte dørrammer). Bilen er lige blevet 12 mdr! Kig lige dine
døre rigtig grundigt efter i samlingerne. ;)

-Thomas

A. K. (12-05-2008)
Kommentar
Fra : A. K.


Dato : 12-05-08 14:57


"Leon Hulstrøm" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev i en meddelelse
news:482755fb$0$56774$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>> Jeg overvejer at sætte en chip i min ny Toyota Sportsvan, men giver det
>>> kun HK/NM eller er der også noget at hente hvis foden ikke er så tung og
>>> i hvilke områder er der evt. noget at hente (by, landevej, motorvej) ??
>>>
>> Hej, jeg har en Avensis D-4D 110 hk. med digital boks monteret, og den er
>> markant billigere at køre i på alm. landeveje, jeg har ikke rigtig fået
>> den målt ved motorvejskørsel, men kørte fra Esbjerg til Kastrup lufthavn
>> og retur, men der kørte jeg ikke nok "lidt" hurtigere end grænserne, jeg
>> kørte 616 km. og der var over en 1/4 tank tilbage da jeg kom hjem, det
>> suntes jeg er helt godt.
>
> Det lyder interessant for min er en 03' Avensis Verso 2,0 D-4D SportsVan
> 85kw/116hk (fandens til navn) og chip skulle give 16hk/50nm.
> Men jeg er lidt ambivalent, der skal godt nok køres nogle km, hvis man
> skal tjene 4000kr hjem. Og de 16hk er vel næppe nok til at fjerne følelsen
> af "bovlam krikke i 5gear". Måske er jeg bare forvendt med en større mølle
> på motoren.
>
Den boks jeg har i kan justeres med et lille potmeter, og efter anvisning
fra en toyota mand skulle jeg skrue den op til den gik i fail mode, og så en
lille tak tilbage , og jeg skal love for det gav noget bundtræk, han skulle
have haft en magen til min på rullefelt, og der målte de det til at have
givet 28 hk. hvor mange nm kan jeg ikke huske, jeg har kørt med den i lidt
over 1 år nu, helt uden problemer, og jeg mener jeg gav 2495,- for den.



Klaus D. Mikkelsen (12-05-2008)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 12-05-08 16:19

"A. K." skriver:
>
> Den boks jeg har i kan justeres med et lille potmeter, og efter anvisning
> fra en toyota mand skulle jeg skrue den op til den gik i fail mode, og så en
> lille tak tilbage , og jeg skal love for det gav noget bundtræk, han skulle
> have haft en magen til min på rullefelt, og der målte de det til at have
> givet 28 hk. hvor mange nm kan jeg ikke huske, jeg har kørt med den i lidt
> over 1 år nu, helt uden problemer, og jeg mener jeg gav 2495,- for den.

Den går helt sikkert gennem syn med sådan en boks........

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Leon Hulstrøm (12-05-2008)
Kommentar
Fra : Leon Hulstrøm


Dato : 12-05-08 18:48

> Den boks jeg har i kan justeres med et lille potmeter, og efter anvisning
> fra en toyota mand skulle jeg skrue den op til den gik i fail mode, og så
> en lille tak tilbage , og jeg skal love for det gav noget bundtræk, han
> skulle have haft en magen til min på rullefelt, og der målte de det til at
> have givet 28 hk. hvor mange nm kan jeg ikke huske, jeg har kørt med den i
> lidt over 1 år nu, helt uden problemer, og jeg mener jeg gav 2495,- for
> den.

Hvis man søger lidt på google, finder man desværre næsten kun
problem-historier. Så hvis og hvis.. der skal chip på, så skal det laves
ordentligt og rulles på stedet af en der ved hvad han laver. Der er jo ikke
kun pumpen der skal op i tryk.

Og ja Klaus, den skal kunne synes. Jeg gider heller ikke selv se på sort røg
når den ligger fra land.

Mvh
Leon



Klaus D. Mikkelsen (12-05-2008)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 12-05-08 18:58

"Leon Hulstrøm" skriver:
>
> Og ja Klaus, den skal kunne synes. Jeg gider heller ikke selv se på sort røg
> når den ligger fra land.

Gør den ikke det i forvejen?

Nej, det er mest udpræget på Ford og Mercedes....


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Uffe Bærentsen (12-05-2008)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 12-05-08 19:07


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.gaette.den> skrev i en
meddelelse news:48288512.9AB90FEB@du.kan.gaette.den...
> "Leon Hulstrøm" skriver:
>>
>> Og ja Klaus, den skal kunne synes. Jeg gider heller ikke selv se på sort
>> røg
>> når den ligger fra land.
>
> Gør den ikke det i forvejen?
>
> Nej, det er mest udpræget på Ford og Mercedes....

Samt på VW
Den var for billig Klaus



--
Uffe
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Tipo 1,6i



Jasper Norman Ahrens~ (12-05-2008)
Kommentar
Fra : Jasper Norman Ahrens~


Dato : 12-05-08 22:48

>
> Nej, det er mest udpræget på Ford og Mercedes....
>

Ja, der kommer da en pæn klat sort røg når man giver den gas Men det er
åbenbart ok. Har for et par uger siden fået synet Mercedesen, og fyren hos
FDM bilsyn, var overrasket over, at den kun havde en værdi på 0.6 hvor max
grænsen er 3.0. Hvad det betyder har jeg ingen anelse om, men det var fint
fint. Da jeg nævnte at det muligvis var pga. chippen, lod han som om, at han
intet hørte. Fin fyr, men jeg må indrømme, at jeg ikke vidste, at den ikke
kunne synes med en chip? Hvad er problemet? Så længe den overholder
sikkerheds + miljø kravene, burde det da være ok?

Mvh

Jasper



Klaus D. Mikkelsen (13-05-2008)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 13-05-08 05:25

Jasper Norman Ahrensbach skriver:
>
> Ja, der kommer da en pæn klat sort røg når man giver den gas Men det er
> åbenbart ok.

Nej

> Har for et par uger siden fået synet Mercedesen, og fyren hos
> FDM bilsyn, var overrasket over, at den kun havde en værdi på 0.6 hvor max
> grænsen er 3.0.

Det er fordi den bliver testet uden belatning.

> Hvad er problemet?

At den sviner af helvede til.

> Så længe den overholder
> sikkerheds + miljø kravene, burde det da være ok?

Den overholder måske miljøkravene når den er ubelastet, men ubelastet
ryger den heller ikke.



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Hojvaelde@gmail.com (13-05-2008)
Kommentar
Fra : Hojvaelde@gmail.com


Dato : 13-05-08 03:53

On 12 Maj, 10:03, "Jacob Rungwald" <jacob@*fjern*rungwald.dk> wrote:
> "Leon Hulstrøm" <LeonSPA...@hulstroem.com> wrote in message
>
> news:482755fb$0$56774$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> > Det lyder interessant for min er en 03' Avensis Verso 2,0 D-4D SportsVan
> > 85kw/116hk (fandens til navn) og chip skulle give 16hk/50nm.
> > Men jeg er lidt ambivalent, der skal godt nok køres nogle km, hvis man
> > skal tjene 4000kr hjem. Og de 16hk er vel næppe nok til at fjerne følelsen
> > af "bovlam krikke i 5gear". Måske er jeg bare forvendt med en større mølle
> > på motoren.
>
> Kun 16 HK? det tror jeg ikke er korrekt, min BMW 320d fik 37hk, og næsten
> 70nm med bokstuning. Min gamle 320i bensiner fik 9hk, så at du kun får 16 i
> en tdi'er må bero på en fejl.

Hvis din 320D er uden turbo så vil en sådan ydelse øgning være
ensbetydende med cylinder vaskning = kort motor levetid.

Husker tydelig en 320d der holdte på en tankstation oppe i Brovst og
gik tomgang. Den sendte sort røg ud i tomgang!!!!!

Da han kørte varede det et kvarter, inden jeg kunne se hvad der stod
på benzin standeren.

Tvungen partikkelfilter på alle diesel biler uanset årgang. Det kunne
da tage det værste.

Benny

Hojvaelde@gmail.com (13-05-2008)
Kommentar
Fra : Hojvaelde@gmail.com


Dato : 13-05-08 03:55

On 12 Maj, 19:57, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.gaette.den> wrote:
> "Leon Hulstrøm" skriver:
>
>
>
> > Og ja Klaus, den skal kunne synes. Jeg gider heller ikke selv se på sort røg
> > når den ligger fra land.
>
> Gør den ikke det i forvejen?
>
> Nej, det er mest udpræget på Ford og Mercedes....

Og BMW og Skoda (WV).


Benny

Hojvaelde@gmail.com (13-05-2008)
Kommentar
Fra : Hojvaelde@gmail.com


Dato : 13-05-08 04:05

On 13 Maj, 06:24, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.gaette.den> wrote:
> Jasper Norman Ahrensbach skriver:
>
>
>
> > Ja, der kommer da en pæn klat sort røg når man giver den gas Men det er
> > åbenbart ok.
>
> Nej
>
> >  Har for et par uger siden fået synet Mercedesen, og fyren hos
> > FDM bilsyn, var overrasket over, at den kun havde en værdi på 0.6 hvor max
> > grænsen er 3.0.
>
> Det er fordi den bliver testet uden belatning.
>
> > Hvad er problemet?
>
> At den sviner af helvede til.
>
> > Så længe den overholder
> > sikkerheds + miljø kravene, burde det da være ok?
>
> Den overholder måske miljøkravene når den er ubelastet, men ubelastet
> ryger den heller ikke.
>
> Klaus

Ja Klaus, der er vi nok enig.

Diesel skulle på et rullefelt op til syn. Det er alle de der søndags-
chipper der får lovgiverne til at kræve partikkelfilter på bilerne.
Især de gamle æsker der triller rundt.

Så er der nogle her i gruppen der siger at det kan lovgiverne ikke med
tilbagevirkende kraft. Der kan jeg kun sige: Jo de kan. Det er de godt
igang med på brændeovnsområdet. I følge de artikler der løber rundt
(bla. Ingeniøren) bliver det med tilbagevirkende kraft. Det ser ud til
at alle fastbrændsel fyr/brændeovne skal have partikkel filter på, men
det er ikke færdigbesluttet endnu.

Benny

Jasper Norman Ahrens~ (13-05-2008)
Kommentar
Fra : Jasper Norman Ahrens~


Dato : 13-05-08 23:39

>Diesel skulle på et rullefelt op til syn. Det er alle de der søndags-
>chipper der får lovgiverne til at kræve partikkelfilter på bilerne.
>Især de gamle æsker der triller rundt.

Hvordan mener du at et rullefelt er løsnngen? Mener du, at man dermed kan
afsløre "Gør det selv chip-folket"? Jeg håber da bestemt ikke at min "chip"
er en "søndagsløsing" da den var dyr nok. Og eftersom den kan synes med
"chippen" er den vel ikke ret meget farligere end CO2 udslippet fra en
Weber grill?

Man skal da heller ikke køre ret meget på vejene, før man ser en sprit ny
Audi, VW, MB der oser pænt ved start og accelration .Er de alle chippede?
Min viden er begrænset, men hvis man tager en helt ny MB diesel, og givel
den fuld gas... kommer der vel diesel os ud af udstødningen?

De fleste fortæller os jo også, at en chip forbedrer brændstoføkonomien.Dvs.
mindre forurening... betyder det så, at når vi kører uden belastning bør vi
køre uden chip, mens vi bør koble chippen fra, hvis vi har trailer /
campingvogn bagefter bilen?

/Jasper



Torben Scheel (14-05-2008)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 14-05-08 08:31

Jasper Norman Ahrensbach wrote:
>
> betyder det så, at når vi kører uden belastning bør vi
> køre uden chip, mens vi bør koble chippen fra, hvis vi har trailer /
> campingvogn bagefter bilen?
>
Det lyder som en fin løsning

--
vh
Torben

KASO (15-05-2008)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 15-05-08 09:33


"Jasper Norman Ahrensbach" <jasper@FJERNESahrensbach.com> skrev i
meddelelsen news:482a1894$0$56781$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> >Diesel skulle på et rullefelt op til syn. Det er alle de der søndags-
>>chipper der får lovgiverne til at kræve partikkelfilter på bilerne.
>>Især de gamle æsker der triller rundt.
>
> Hvordan mener du at et rullefelt er løsnngen? Mener du, at man dermed kan
> afsløre "Gør det selv chip-folket"? Jeg håber da bestemt ikke at min
> "chip" er en "søndagsløsing" da den var dyr nok. Og eftersom den kan synes
> med "chippen" er den vel ikke ret meget farligere end CO2 udslippet fra en
> Weber grill?

Er den blevet synet med chippen og har fået den konstruktive ændring
indskrevet i registreringsattesten - eller er det en ulovlig tuning, der er
sluppet igennem syn uden de har opdaget den, fordi de tester forkert?

Hvis det er det første, har den også en erklæring fra f.eks. TÜV om at den
ikke forurener mere. Er det det sidste, vil den med stor sandsynlighed
forurene mere end den originale bil.

Argumentet om et evt. lavere forbrug holder ikke - nogle gange stiger
forbruget for at motoren kan forbrænde alle skadelige stoffer. CO stiger
ganske vist ved højere forbrug - men øvrige gasser kan falde.


Klaus D. Mikkelsen (17-05-2008)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 17-05-08 05:44

Jasper Norman Ahrensbach skriver:
>
> Hvordan mener du at et rullefelt er løsnngen? Mener du, at man dermed kan
> afsløre "Gør det selv chip-folket"?

Ja, en dieselbil måles der kun røg på unden belastning.......

> De fleste fortæller os jo også, at en chip forbedrer brændstoføkonomien.

En del tror også på en gud, mange på juleamanden...

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Hojvaelde@gmail.com (14-05-2008)
Kommentar
Fra : Hojvaelde@gmail.com


Dato : 14-05-08 01:43

On 14 Maj, 00:38, "Jasper Norman Ahrensbach"
<jas...@FJERNESahrensbach.com> wrote:
> >Diesel skulle på et rullefelt op til syn. Det er alle de der søndags-
> >chipper der får lovgiverne til at kræve partikkelfilter på bilerne.
> >Især de gamle æsker der triller rundt.
>
> Hvordan mener du at et rullefelt er løsnngen? Mener du, at man dermed kan
> afsløre "Gør det selv chip-folket"?  Jeg håber da bestemt ikke at min "chip"
> er en "søndagsløsing" da den var dyr nok. Og eftersom den kan synes med
> "chippen" er den vel ikke ret meget farligere end CO2 udslippet fra en
> Weber grill?
>
> Man skal da heller ikke køre ret meget på vejene, før man ser en sprit ny
> Audi, VW, MB der oser pænt ved start og accelration .Er de alle chippede?
> Min viden er begrænset, men hvis man tager en helt ny MB diesel, og givel
> den fuld gas... kommer der vel diesel os ud af udstødningen?
>
> De fleste fortæller os jo også, at en chip forbedrer brændstoføkonomien.Dvs.
> mindre forurening... betyder det så, at når vi kører uden belastning bør vi
> køre uden chip, mens vi bør koble chippen fra, hvis vi har trailer /
> campingvogn bagefter bilen?

Der er noget jeg ikke forstår en hujende fis af.

Vi skriver 2008. Mennesket kan lave software der kan køre en robot
automatisk på Mars (mange mill km væk).
Og så påstår nogle at bil fabrikanterne ikke kan lave software (de har
ellers mange milliarder euro/dollars/Yen at tage af).
Der da vist noget med at brændstofpriserne presser bil fabrikanterne
til at få alle de km ud af litterne som muligt.
Jeg læste en artikkel på nettet om at Toyota havde indskrevet et
neuralt netværk (en adaptiv regulering) i motorcontroleren for at
overholde de nyeste krav i Califonien. Er de basale parametere rigtig
opsat lærer controleren ret hurtigt hvordan de optimale parametre er
til lige nøjagtigt den motor den er skruet på. Neuralt netværk lærer
af sine egne fejltagelser. Jeg snusede til neurale netværk på AAU.

Så kan den 17 årig knægt der laver softwaren til chipboksene kun få
flere hester ud af motoren ved at lade den forurene meget mere.

Benny

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408937
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste